شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2023, 8:16

سختگیری‌های آمریکا در اجرای تحریم‌ها


رویترز نوشت: مقام ارشد بخش تحریم‌های وزارت خزانه‌داری در سفر هفته آینده به ترکیه و خاورمیانه به کشورها و شرکت‌ها هشدار می‌دهد که در صورت معامله با نهادهای مشمول تحریم ایالات‌متحده، ممکن است دسترسی به بازارهای گروه هفت را از دست بدهند. این اقدام در حالی انجام می‌شود که واشنگتن تلاش‌ دارد اقدامات روسیه را برای دور زدن تحریم‌های اعمال‌شده به‌دلیل جنگ این کشور در اوکراین مهار ‌کند.

برایان نلسون، معاون وزیر امور تروریسم و اطلاعات مالی، این هفته به عمان، امارات‌متحده عربی و ترکیه سفر خواهد کرد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری، نلسون با مقامات دولتی و همچنین شرکت‌های تجاری و مؤسسات مالی دیدار کرده و تأکید خواهد کرد که واشنگتن به اجرای تهاجمی تحریم‌های خود ادامه خواهد داد. این وزارت‌خانه گفت: «افراد و مؤسساتی که در حوزه‌های قضایی مجاز فعالیت می‌کنند، به‌دلیل انجام تجارت با نهادهای تحریم‌شده، به‌طور بالقوه دسترسی به بازارهای گروه هفت را از دست می‌دهند.»

در طول این سفر که اولین‌بار توسط رویترز گزارش شد، نلسون در مورد تلاش‌های وزارت خزانه‌داری برای سرکوب تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی اعمال‌شده به‌دلیل جنگ این کشور علیه اوکراین، فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، خطرات مالی غیرقانونی که رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی را تضعیف می‌کند صحبت خواهد کرد.

این سفر جدیدترین سفر یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری به ترکیه برای بحث در مورد تحریم‌ها است. این سفر پس از یکسری هشدارها در سال گذشته توسط مقامات آمریکایی انجام می‌شود. از آن زمان واشنگتن فشار بر آنکارا را برای اطمینان از محدود کردن روسیه و اجرای قوانین ایالات‌متحده افزایش داده است.

سفر نلسون مصادف با دوره تنش روابط بین ایالات‌متحده و ترکیه است، زیرا دو متحد ناتو بر سر بسیاری از مسائل اختلاف‌نظر دارند. اخیراً، امتناع ترکیه از چراغ سبز نشان دادن به پیشنهادهای پذیرفته شدن سوئد و فنلاند در ناتو، واشنگتن را نگران کرده است. درحالی‌که آنکارا از اینکه درخواستش برای خرید جنگنده‌های F-16 به‌طور فزاینده‌ای با پیوستن دو کشور شمال اروپا به این ائتلاف مرتبط است، ناامید شده است.

نلسون در تاریخ‌های دوم و سوم ماه فوریه از آنکارا، پایتخت ترکیه و مرکز مالی استانبول بازدید خواهد کرد. سخنگوی وزارت خزانه‌داری روز جمعه به رویترز گفت، او به شرکت‌ها و بانک‌ها هشدار خواهد داد که باید از تراکنش‌های مرتبط با انتقال فناوری با استفاده دوگانه که در نهایت توسط ارتش روسیه استفاده می‌شود، اجتناب کنند. اقلام دومنظوره می‌توانند کاربردهای تجاری و نظامی داشته باشند.

واشنگتن و متحدانش از زمان حمله روسیه به اوکراین، چندین دور تحریم را علیه مسکو اعمال کرده‌اند. این حمله منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر و تبدیل شدن شهرهای اوکراین به ویرانه شده است. ترکیه تهاجم روسیه را محکوم کرده و پهپادهای مسلح به اوکراین فرستاده است؛ اما درعین‌حال، با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالف است و روابط نزدیکی با مسکو و کی‌یف که همسایگانش در دریای سیاه هستند دارد.

ترکیه همچنین تجارت و گردشگری با روسیه را افزایش داده است. برخی از شرکت‌های ترکیه‌ای دارایی‌های روسیه را از شرکای غربی خریداری کرده یا به‌دنبال خرید آن هستند، اما آنکارا متعهد شده است که تحریم‌های بین‌المللی در ترکیه دور زده نخواهد شد.

واشنگتن همچنین نگران فرار ایران از تحریم‌های ایالات‌متحده است. ایالات‌متحده ماه گذشته تحریم‌هایی را علیه سیتکی آیان، تاجر برجسته ترکیه‌ای و شبکه شرکت‌هایش اعمال کرد و او را متهم کرد که به‌عنوان تسهیل‌کننده فروش نفت و پول‌شویی به نمایندگی از سپاه پاسداران ایران عمل می‌کند.

نلسون گفت، وقتی به امارات متحده عربی می‌رود، به «رعایت ضعیف تحریم‌ها» در این کشور اشاره خواهد کرد. واشنگتن مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه شرکت‌های مستقر در امارات‌متحده عربی به‌دلیل فرار از تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرده و روز پنجشنبه یک شرکت هواپیمایی مستقر در امارات را به‌دلیل حمایت از شرکت روسی واگنر، که در اوکراین می‌جنگد، مجازات کرد.

این وزارتخانه گفت، نلسون در عمان با همتایان خود برای بحث در مورد همکاری در زمینه مقابله با تأمین مالی غیرقانونی، از جمله تأمین مالی تروریسم، ملاقات خواهد کرد.


روزنامه هم‌میهن



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024