شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.01.2023, 18:11

محکومیت جهانی حمله به سفارت آذربایجان در تهران


رادیو فردا: همزمان با محکومیت‌های گسترده بین‌المللی در پی حمله مسلحانه به سفارت باکو در ایران، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان از تخلیه سفارت این کشور در تهران خبر داد.

همزمان، ویدیوهایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از «تخلیه فوری» سفارت ایران در باکو حکایت دارند. روابط عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران اما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که «فعالیت سفارت طبق روال ادامه دارد».

بر اساس این بیانیه، «آن دو شخصی که در تصویر مشاهده می شوند، رانندگان و کارمندان محلی (باکویی) سفارت هستند که برای تحویل مکاتبات اداری از ساختمان کنسولی به ساختمان اصلی سفارت آمده و در حال بازگشت به ساختمان کنسولی که در چند کیلومتری ساختمان اصلی سفارت قرار دارد، بودند».

در پی حمله مسلحانه یک فرد به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در صبح‌ روز جمعه ۷ دی‌، از سفارتخانه‌های اروپایی در تهران تا دولت ترکیه، مصر، عراق، شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای مسلمان به همراه اسرائیل و ژاپن این «حمله تروریستی» را محکوم کردند.

وزارت خارجه آمریکا حمله صبح روز جمعه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم و اعلام کرد که «هم‌صدا با» الهام علی‌‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، خواستار «تحقیقات فوری» در مورد این «خشونت غیرقابل قبول» است.

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، نیز به صراحت اعلام کرد: «هر تهاجمی علیه آذربایجان، تهاجم به ترکیه است».

شامگاه جمعه وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، اعلام کرد: «طبق معاهدات بین‌المللی امنیت دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان بر عهده ماست و تا به نتیجه رسیدن این پرونده و شناسایی دقیق هویت عامل این حادثه موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»

پیشتر محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز از دستور ابراهیم رئیسی برای بررسی همه‌جانبه حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران خبر داده بود.

همچنین وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود، درباره تهاجم مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، گفت: «نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.»

در گزارش وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره این تماس تلفنی آمده است که «آقای بایراموف از ابراز همدردی ایران و استقبال از هماهنگی نهادهای امنیتی و قضایی دو کشور برای روشن شدن ابعاد حادثه» قدردانی کرده است.

با این حال، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در گزارش این تماس تاکید کرده که آقای بایراموف به شدت از حمله «تروریستی» انتقاد کرده و خواهان «مشخص شدن افراد دخیل دیگر و سازمان‌دهندگان» این حمله شده است.

در این میان، اما مقام‌های ایرانی و رسانه‌های وابسته به حکومت مدعی شده‌اند که فرد مهاجم به خاطر مناقشات خانوادگی با «کلاشنیکف» و همراه دو فرزند خود وارد سفارت شده بود.

طرح این ادعا در حالی است که یک ویدیوی منتشر شده از دوربین‌های مداربسته سفارت نشان می‌دهد فردی با خودرو شخصی به عقب خودرو سفارت آذربایجان کوبیده و بعد از دست تکان دادن به مامور پلیس ایران مقابل سفارت، با مسلسل وارد سفارت شده و اقدام به تیراندازی می‌کند.

در جریان این حمله یک مامور آذربایجانی حفاظت سفارت باکو کشته و دو نفر زخمی شدند.

فیلم دست تکان دادن فرد مهاجم به پلیس ایرانی محافظ سفارت باکو در تهران به صورت گسترده‌ای در رسانه‌های آذربایجان بازتاب یافته است.

برخی از رسانه‌های جمهوری آذربایجان با استناد به منابع امنیتی دست داشتن «نیروهای اطلاعاتی ایران» در این حادثه را رد نکرده‌اند، از جمله خبرگزاری «رپورت» با استناد به منابع امنیتی جمهوری آذربایجان گزارش داده است که این پنجمین تهاجم به سفارت باکو طی دو سال گذشته بوده است.

فرد ضارب به عنوان تبعه ایران معرفی شده و مقامات امنیتی و دیپلماتیک ایران مدعی هستند که او به خاطر «مناقشه خانوادگی» وارد ساختمان سفارت شده است.

همزمان، رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری مهر، ویدیویی از اظهارات فرد بازداشت شده منتشر کرده‌اند که مقابل حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادعا می‌کند همسرش از ۹ ماه گذشته در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پناهنده شده است. جمهوری آذربایجان این ادعا را رد کرده است.

فرد بازداشت‌شده افزود که «با یک کلت و کلاشنیکف» وارد سفارت شده است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان این ادعاها را رد کرده و این حمله را «تروریستی» خوانده است.

همچنین مجلس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مسئولیت حمله به سفارت این کشور متوجه جمهوری اسلامی است.

بنابر اعلام مجلس این کشور، پس از به راه افتادن «کمپین‌ها علیه جمهوری آذربایجان» در ایران باید اقدامات پیشگیرانه در برابر حملات احتمالی به نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور انجام می‌شد.

در پی این تهاجم، حکمت حاجی‌یف معاون رئیس‌جمهوری آذربایجان با سفرای بریتانیا و اسرائیل در باکو دیدار کرد.

پیشتر هر دو این دیپلمات‌ها، «تهاجم تروریستی» را محکوم کرده و با جمهوری آذربایجان ابراز همبستگی کرده بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024