شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.10.2022, 12:00

شامگاه شنبه ۲۳ مهر در اوین چه گذشت؟!


شایسته است شب تلخ و پرماجرای زندان اوین مورد توجه قرار بگیرد. ابعاد این واقعه روشن نیست. حکومت ریا و دروغ ماجرا را طوری دیگر جلوه می‌دهد و برخی هم با حدس و گمان بر ابهام ماجرا می‌افزایند.

اگر چه گزارش زیر نمی‌تواند همه حقایق را روشن کند اما کمک به فهم آن می‌کند.

بند ۷ و بند زنان و بند ۴ زندان اوین در روزهای گذشته هم در هواخوری بند و هم درون بند به حمایت از خیزش مردم ایران شعار می‌دادند. این وضع، زندان را حالت ویژه داده بود.

اما شب واقعه [شامگاه شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱] وقتی در بند ۸ زندان شعار می‌دهند، زندانیان بند ۷ که جرائم غیرسیاسی و مدنی دارند هم شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دهند و ماجرا آغاز می‌شود.

با اندکی فشار، نگهبان بند فرار می‌کند و زندانیان در سالن را می‌شکنند و وارد محوطه می‌شوند. این حرکت با استقبال زندانیان بند ۸ مواجه می‌شود. زندانیان در درون محوطه هواخوری بند ۷ موفق می‌شوند که در سالن بند ۸ را هم بشکنند. از هواخوری بند ۷ به بند ۸ راه است. در این حین کارگاه خیاطی بزرگ و حسینیه زندان دچار حریق می‌شود. که ماجرا تند می‌شود.

با شکستن در بند ۸ که هواخوری آن به تپه‌های اوین نزدیک است. در حین آتش‌سوزی و صداهای انفجار که نارنجک‌های منور و کر کننده بوده است عده‌ای به طرف تپه‌های اوین حرکت می‌کنند تا فرار کنند که موفق به فرار نمی‌شوند. به طرف فرار کننده‌ها تیرجنگی و به کسانی که در محوطه هواخوری و بند شعار و اعتراض می‌کردند تیر و ساچمه شلیک می‌شود. سرکوب و ضرب و شتم هم وحشیانه بوده است. هم نیروهای یگان ویژه و بسیج هم حضور داشته‌اند و هم نیروهای امنیتی. به بند زنان اوین هم گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند.

بعد از کنترل و سرکوب و کشتار زندانیان، زندانیان ویژه، طبری و نمازی و نجفی را از بند ۴ خارج می‌کنند و دو روز بعد به بند برمی‌گردانند.

زندانیان سیاسی بند ۸ را با ضرب و شتم به رجائی‌شهر می‌فرستند که در حدود ۴۰ یا ۵۰ نفر زندانی سیاسی‌اند. حسین (*) جز هم تیر جنگی خورده بوده است. البته حکومت کشته‌شدگان را دارای جرم غیرسیاسی می‌داند که ادعای حکومت را همیشه باید با شک و تردید نگاه کرد. ادعای ۸ نفر کشته هم آمار حکومت است.

اما نکات پرابهام در این ماجرا زیاد است. آمادگی از قبل نیروها برای سرکوب بوده، ولی این آمادگی چرا برای مهار قضیه نبوده است.

کارگاه زندان برای چه آتش گرفته که نقطه اوج ماجرا است و به آن ۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده، این کارگاه بزرگی است.

چرا تیر جنگی شلیک شده در صورتی که فرار از زندان ساده نیست.

با توجه به آمادگی نیرو، آیا این بی‌عرضه‌گی و ناتوانی نیروهای سرکوب در کنترل اوضاع بوده که فقط با کشتار موضوع جمع شده است یا قصد دیگری در کار بوده است.
ضرب و شتم انتقامی از سیاسیون بند ۸ و انتقال آنان به رجائی‌شهر برای چه بوده است؟

البته سوالات دیگری هم در این رابطه وجود دارد...

تلگرام تقی رحمانی


* منظور حسین جزی زندانی ۲۱ ساله است که شامگاه شنبه در اوین کشته شد. قوه قضاییه ایران نیز تایید کرده حسین جزی از کسانی است که در زندان اوین جان خود را از دست داده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024