جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.07.2022, 10:00

حمله اسرائیل به انبارهای تسلیحات حزب‌الله در سوریه


رادیو فردا: سوریه روز شنبه، ۱۱ تیرماه، اعلام کرد که اسرائیل شهرک حمیدیه در استان جنوبی طرطوس در نزدیکی مرز سوریه با لبنان را با شلیک موشک هدف قرار داده است.

به گزارش رسانه‌های رسمی سوریه، این حمله دو غیرنظامی را زخمی کرد و آسیب مالی بر جای گذاشت. یکی از مجروحان زن بوده است. وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که مرغداری‌های محل ویران شده است.

با این حال به گفته ناظر حقوق بشر سوریه، یک گروه اپوزیسیون سوری که رویدادهای جنگ سوریه را از بریتانیا رصد می‌کند، روز شنبه اماکنی هدف حمله بوده است که حزب‌الله، سازمان شیعی هم‌پیمان ایران، در آن‌ها جنگ‌افزار را انبار و بعدا به لبنان منتقل می‌کرد.

حمله تازه به طرزی کم‌سابقه در روشنایی روز و در ساعت شش و نیم بامداد انجام شد.

همزمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای یک دیدار رسمی راهی دمشق شد.

رسانه‌های رسمی سوریه روز شنبه اعلام کردند که موشک‌هایی که از جنگنده‌های اسرائیلی و بر فراز دریای مدیترانه از غرب طرابلس در حریم لبنان شلیک شد، حمیدیه، در ۲۰ کیلومتری جنوب طرطوس را هدف قرار داد. بمب‌افکن‌های اسرائیل معمولا با ورود به حریم هوایی لبنان به سوریه حمله می‌کنند.

ناظر حقوق بشر سوریه روز شنبه افزود که بعد از اصابت موشک‌ها، انفجارهایی رخ داد که «نشان وجود مهمات» بود.

به گفته این گروه، «حتی حکومت بشار اسد از این انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله بی‌خبر بود».

طرطوس، مرکز استانی به همین نام، دومین بندر حیاتی سوریه پس از لاذقیه، از این نظر نیز اهمیت دارد که پایگاه نیروی دریایی روسیه در آن مستقر است. طرطوس تنها مقر دریایی روسیه در خاورمیانه است.

حضور نیروی دریایی روسیه در طرطوس در سال‌های اخیر به عنوان یکی از دلایل مسکو در حمایت از ادامه بقای حکومت بشار اسد عنوان شده است.

در صدها عملیات هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه، زیر عنوان «مقابله با تثبیت نظامی ایران و متحدینش در سوریه»، حمله به طرطوس یک رویداد نادر است.

اسرائیل ماه گذشته حمله هوایی سنگینی به فرودگاه بین‌المللی دمشق انجام داد که تا دو هفته کار آن را کاملا متوقف کرد. رسانه‌های اسرائیل نوشتند که مقامات ایرانی از این فرودگاه در سفرهای خود به سوریه استفاده می‌کردند.

مقامات اسرائیل به طور تلویحی آن حمله را مجازاتی برای حضور ایران در سوریه توصیف کردند.

سپس رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند که اسرائیل به بشار اسد هشدار داده که اگر به میزبانی ایران ادامه دهد، کاخش از بمباران در امان نخواهد بود.

روسیه که ارزیابی می‌شد چشم خود را عملا به روی حملات هوایی اسرائیلی در سوریه می‌بندد، در پی حمله سنگین و پرخسارت به فرودگاه بین‌المللی دمشق، سفیر اسرائیل در مسکو را احضار و از ادامه این اقدامات که «جان غیرنظامیان» را شدیدا به خطر انداخته، ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

روسیه سپس پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در محکومیت اسرائیل به خاطر حمله به فرودگاه دمشق به شورای امنیت ارائه کرد.

به نظر می‌رسد که از سفر دو ماه پیش بشار اسد به تهران شمار حملات منتسب به اسرائیل در سوریه افزایش یافته و این حملات در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام می‌شود.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۱۱ تیر، به دمشق پرواز کرد. سفر او از یک روز قبل در تهران اعلام شده بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه تهران گفت که آقای امیرعبداللهیان برای تبادل نظر در باره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و موضوع‌های بین‌المللی راهی این سفر شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024