جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.06.2022, 8:09

آیا روسیه غله متعلق به اوکراین را صادر می‌کند؟


بی‌بی‌سی: افرادی که روسیه به عنوان مقامات رسمی در مناطق اشغالی جنوب اوکراین اشغالی منصوب کرده است می‌گویند ایالات متحده غله اوکراین را به خارج صادر می‌کند.

این ادعا - که بی‌بی‌سی نتوانسته صحت آن را تایید کند - در حالی مطرح می‌شود که مقامات دولت اوکراین روسیه را به سرقت حدود ۶۰۰۰۰۰ تن غلات از انبارهای متعلق به اوکراین و صدور بخشی از آن متهم می‌کنند. استفاده از اموال توسط نیروهای خارجی در مناطق اشغالی یک کشور در قوانین بین‌المللی ممنوع است.

دولت روسیه دزدی غلات متعلق به اوکراین را رد کرده است.

دسترسی به انبارهای غلات اوکراین برای جامعه جهانی به ضرورتی مبرم تبدیل شده است زیرا در گذشته هرسال میلیون‌ها تن غله از این کشور به آفریقا و خاورمیانه صادر می‌شده است.

در حال حاضر، به دلیل اینکه روسیه بنادر اوکراین در دریای سیاه را محاصره کرده امکان حمل غلات تولیدی اوکراین به خارج وجود ندارد.

روسیه گفته است برای صدور غله، اوکراین باید آب‌های سواحل این کشور در دریای سیاه را مین‌زدایی کند تا مسیرهایی برای حرکت کشتی‌های حامل غلات ایجاد شود. اوکراین این پیشنهاد را رد کرده و گفته است هدف روسیه این است که از این طریق، بتواند در سواحل اوکراین نیرو پیاده کند.

نیویورک تایمز گزارش داده که ایالات متحده گفته است که روسیه در صدد بوده گندم دزدیده شده از اوکراین را به کشورهای آسیب‌دیده از خشکسالی در آفریقا بفروشد.

این روزنامه به نقل از یک گزارش وزارت امور خارجه نوشته است که در اواسط ماه مه، ایالات متحده هشداری را به ۱۴ کشور عمدتا آفریقایی ارسال کرد و به آنها اطلاع داد که کشتی‌های باری روسی با محموله غله در حال خروج از بنادر نزدیک اوکراین هستند و احتمالا در صدد فروش این غلات خواهند بود.

روس‌ها چه می‌گویند؟

یوگنی بالیتسکی، مقام روسی مسئول مناطق تحت کنترل روسیه در منطقه زاپوریژیا، گفته است که غلات منطقه با قطارهای باری به مقصد کریمه - که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین تجزیه و به خاک خود ضمیمه کرد - و از آنجا به سوی خاورمیانه ارسال شده است.

او بدون اشاره به جزئیات این نقل و انتقال به تلویزیون دولتی روسیه گفت «قراردادهای اصلی با ترکیه در حال انعقاد است.»

اولگ کریوچکوف، سخنگوی تشکیلات اداری روسی در کریمه، گفته است که یازده واگن حامل غلات از ملیتوپل، شهری در زاپوریژیا، وارد کریمه شده است.

او به خبرگزاری دولتی روسیه گفت که مقادیری غلات هم از منطقه اشغالی خرسون «حمل می‌شود.»

بی‌بی‌سی برای دریافت اظهار نظر با مقامات روسیه تماس گرفته است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در آنکارا با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره راه حل مشکل کمبود غلات در سطح جهانی گفتگو کرد، اما پیشرفتی در این زمینه حاصل نشد.

آقای لاوروف مانع‌تراشی روسیه در راه صادرات گندم اوکراین را رد کرد و گفت که وظیفه مین‌زدایی آب‌های بندر اودسا و سایر بنادر اوکراین بر عهده آن کشور است. .

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفته است که اوکراین نمی‌تواند سواحل خود را در شرایط کنونی مین‌زدایی کند زیرا روسیه «از دالان‌های حمل غلات برای حمله به جنوب اوکراین استفاده خواهد کرد.»

روسیه تحریم‌های غرب علیه خود را عامل بحران غذایی در جهان قلمداد کرده اما کشورهای غربی می‌گویند که روس‌ها از نیاز جهانی به غذا به عنوان سلاحی در جنگ اوکراین بهره‌برداری می‌کنند.

اوکراین چه می‌گوید؟

هفته گذشته، واسیل بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه، گفت که روسیه غلات دزدیده شده کشورش را از کریمه به خارج حمل می‌کند و ترکیه یکی از مقصدهای دریافت این غلات است.

به گزارش رویترز، او گفت که «ما از ترکیه درخواست کمک کرده‌ایم و به پیشنهاد طرف ترکیه‌ای، در حال تشکیل پرونده‌های کیفری علیه دزدان و فروشندگان غلات هستیم».

میکولا گورباچوف، رئیس انجمن غلات اوکراین هشدار داده است که اگر صادرات غله از بنادر اوکراین از سر گرفته نشود، این وضعیت بر برداشت بعدی محصول که از اواخر ژوئیه شروع می‌شود، به شدت تاثیر خواهد گذاشت.

او گفت که صادرات غلات اوکراین در سال آینده حداکثر به ۲۰ میلیون تن محدود خواهد شد که باید از طریق جاده، رودخانه و راه آهن به خارج منقل شود در حالیکه سال گذشته این کشور ۴۴.۷ میلیون تن غله صادر کرد.

یک موضوع مهم بین‌المللی

تهاجم روسیه به اوکراین موجب افزایش شدید قیمت غلات، روغن آشپزی، سوخت و کود در سراسر جهان شده است. بخشی از این وضعیت البته ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه است که به خصوص بر عرضه مواد فسیلی برای تولید کود شیمایی و افزایش بهای آن تاثیر گذاشته است.

روسیه و اوکراین به طور مشترک نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را به خود اختصاص می‌دهند و سهم اوکراین نزدیک به ۱۰ درصد مصرف جهانی بوده است.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۹ اوکراین ۱۶ درصد ذرت و ۴۲ درصد روغن آفتابگردان جهان را تامین کرد.

محاصره کنونی اوکراین و انباشت غلات توسط برخی کشورها به تشدید کمبود در کشورهایی منجر شده است که قبلا هم با ناامنی غذایی مواجه بوده‌اند.

پتروک ویلتون، نماینده برنامه جهانی غذا در سومالی می‌گوید که خشکسالی در شاخ آفریقا تا کنون آثار ویرانگری برجای گذاشته است. او گفته است که : «گذشت چهار فصل بارانی متوالی بدون بارش کافی به گرسنگی پانزده میلیون نفر منجر شده و این رقم تا پایان امسال به ۲۰ نفر افزایش می‌یابد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024