يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.04.2022, 10:54

احتمال اخراج گرهارد شرودر از حزب سوسیال‌دموکرات


عضویت گرهارد شرودر، صدراعظم سابق و از اعضای ارشد حزب سوسیال‌دموکرات آلمان به دلیل حمایتش از ولادیمیر پوتین در جنگ علیه مردم اوکراین زیر پرسش رفته و این حزب پرونده ادامه عضویت او را در دست بررسی دارد.

اعضای حزب سوسیال‌دموکرات آلمان می‌گویند پشتیبانی از جنگ پوتین علیه اوکراین با مواضع سوسیال‌دموکراسی هم‌خوانی ندارد و گرهارد شرودر باید بین حمایت از پوتین یا عضویت در حزب سوسیال‌دموکرات آلمان را یکی را انتخاب کند.

زاسکیا اسکن،‌ یکی از دو رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان روز دوشنبه ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ در یک کنفرانس خبری گفت، بسیاری از اعضای رهبری حزب از هفته‌ها پیش از گرهارد شرودر خواسته‌اند که از مسئولیت‌های خود در شرکت‌های روسی کنار برود اما او از این کار سرباز زده است. خانم اسکن گفت، شرودر مدت‌هاست تنها به عنوان یک تاجر فعالیت دارد و ما دیگر نباید او را به عنوان صدراعظم پیشین آلمان بنامیم.

به گفته خانم اسکن، اکنون بسیاری از اعضای حزب خواهان اخراج شرودر در خزب هستند و این درخواست در ارگان‌ها زیربط حزب در حالی بررسی است.

ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق بوکس و شهردار کنونی کی‌یف گفته گرهارد شرودر بخشی از دستگاه پوتین است و باید از سوی جامعه بین‌المللی تحریم شود. کلیچکو به روزنامه “بیلد” آلمان گفته اگر شرودر از پست‌هایش در شرکت‌های روسی کناره‌گیری نکند باید حساب‌های بانکی او مسدود شود.

کلیچکو همچنین سخنان شرودر در مصاحبه با نیویورک تایمز را نقد کرده و گفته است: «با توجه به پروپاگاندای او برای کرملین، آدم از خودش می‌پرسد چرا شرودر در هانوفر زندگی می‌کند و نه در مسکو.»

گرهارد شرودر  برای مدتی طولانی رئیس دولت ایالتی نیدرزاکسن بود و از ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان بود. این سیاست‌مدار حزب سوسیال‌دموکرات آلمان در حال حاضر حقوق‌بگیر چند شرکت نفتی روسیه است که وجه مشترک همه آنها تعلق یا وابستگی کامل به ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه است. او هم‌چنین به تازگی در هیئت مدیره شرکت گازپروم روسیه عضویت  پیدا کرده است.

مهم‌ترین پست‌های شرودر در شرکت‌های روسی مربوط به دو پروژه خط لوله نورد استریم ۱ و ۲ و ریاست او بر هیئت نظارت شرکت “روس‌نفت” است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، شرودر نه تنها این حمله را محکوم نکرد بلکه حاضر نشد از پست‌هایش در شرکت‌های روسی کناره‌گیری کند. از آن پس انتقادها از شرودر در درون حزب سوسیال‌دموکرات و رسانه‌ها و جامعه آلمان  به دلیل ارتباط تنگاتنگ او با رژیم پوتین شدت یافت.

لارس کلینگ‌بیل و زاسکیا اسکن، دو رهبر حزب سوسیال‌دموکرات آلمان اوایل ماه مارس در یک نامه سرگشاده‌ای از گرهارد شرودر خواستند از سمت‌های خود در شرکت‌های دولتی روسیه کناره‌گیری کند.

کلینگ‌بیل تاکید کرد، انتظار می‌رود شرودر هرچه سریع‌تر به این درخواست پاسخ دهد و تاکید کرد، او در میان سوسیال دموکرات‌ها در “انزوای کامل” قرار دارد.

تشکیلات محلی حزب سوسیال دموکرات در شهر هایدلبرگ آلمان نیز  به طور رسمی خواستار بررسی لغو عضویت گرهاد شرودر در این حزب شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024