يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.04.2022, 22:43

وزیران خارجه و دفاع آمریکا به کی‌یف سفر می‌کنند


وزیران خارجه و دفاع آمریکا به کی‌یف سفر می‌کنند
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز شنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزیران خارجه و دفاع آمریکا، روز یکشنبه ۲۴ آوریل به کی‌یف می‌روند.
پس از دیدار مقامات رده‌بالای اتحادیه اروپا و چند کشور اروپایی از کی‌یف در هفته‌های اخیر، دولت بایدن تحت فشار بوده تا چند مقام بلندپایه را به منظور نمایش حمایت واشنگتن از اوکراین به این کشور اعزام کند.
آقای زلنسکی که در جریان یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد افزود در دیدار با مقامات آمریکایی، نوع تسلیحات مورد نیاز کشورش در مقابله با تهاجم بی‌دلیل روسیه را به بحث خواهد گذاشت.
زلنسکی با بیان اینکه “ما منتظر کمک بیشتر آمریکا هستیم”، افزود: با طرف آمریکایی درباره سطح کمک نظامی مورد نیاز اوکراین بحث خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ایالات متحده از ما حمایت می‌‎کند و باعث خواهد شد به پیروزی برسیم، اما ما به تسریع در ارائه کمک‌ها نیاز داریم.
رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد که ماریوپل تحت بمباران و حملات مداوم روس‌ها شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد.
ولودیمیر زلنسکی یکشنبه هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی با سی‌ان‌ان از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود به اوکراین سفر کند.
تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ مقام دولت بایدن به این خبر واکنشی نشان نداده است. مقامات آمریکایی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند در حال بررسی دیدار از کی‌یف هستند اما خود جو بایدن به اوکراین سفر نخواهد کرد.


بایدن ورود کشتی‌های روسی به آمریکا را ممنوع کرد
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، ورود تمامی کشتی‌های روسیه به بندرگاه‌ها و سواحل ایالات متحده را ممنوع کرد.
رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه سوم اردیبهشت، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: هیچ کشتی که تحت پرچم روسیه حرکت می‌کند یا تحت مالکیت و منافع روسیه عمل می‌کند، اجازه نخواهد داشت در بندرگاه‌های آمریکا پهلو بگیرد یا به سواحل ایالات متحده دسترسی داشته باشد.
رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه گذشته، در جریان یک نشست خبری در «کاخ سفید»، ممنوعیت ورود کشتی‌های روسیه به سواحل ایالات متحده را اقدامی در راستای هماهنگی با شرکای خود، در برابر روسیه، توصیف کرده بود. بریتانیا و کانادا نیز ممنوعیت‌های مشابهی وضع کرده‌اند.
با این حال، وب‌سایت خبری-تحلیلی پولیتیکو پنج‌شنبه گذشته در گزارشی نوشت این اقدام دولت بایدن بیشتر حالت «نمادین» دارد؛ چرا که کشتی‌های تجاری با پرچم روسیه، در کل کمتر از یک درصد از محموله‌هایی است که وارد آمریکا می‌شوند.
ایالات متحده بیشتر ماشین‌آلات، هواپیما و وسایل نقلیه به روسیه صادر می‌کند و در مقابل، عمدتا سوخت، فلز‌های گران‌بها، آهن و فولاد وارد می‌کند.


حمله موشکی روسیه به بندر اودسا در جنوب اوکراین
رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین شنبه، ۲۳ آوریل در کانال تلگرامی خود نوشت در حمله موشکی روسیه به بندر اودسا یک نوزاد سه ماهه هم جان خود را از دست داده است. آندری یرماک تعداد کشته‌شدگان را پنج نفر اعلام کرد و گفت، این آمار مربوط به مواردی است که تا کنون شناسایی شده و احتمال این که تعداد بیشتری در این حمله جان داده باشند وجود دارد.
روسیه در آستانه سومین ماه از آغاز تجاوز نظامی به اوکراین به حمله‌های شدید خود به مناطق شرق این کشور ادامه می‌دهد و ظاهرا قصد دارد مناطق جنوبی و بندر اودسا را نیز تسخیر کند. در روزهای گذشته روسیه از به دست گرفتن کنترل کامل بندر ماریوپل خبر داد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین این ادعا را تکذیب کرد و گفت، مقاومت در این بندر همچنان ادامه دارد.
بر پایه گزارش‌ها، هنوز تعدادی از نیروهای نظامی اوکراین و صدها غیر نظامی در تاسیسات عظیم‌ترین کارخانه آهن و فولاد منطقه به سر می‌برند و وعده‌های روسیه درباره ایجاد امکانی برای انتقال امن غیرنظامیان به خارج از ماریوپل تا کنون تحقق نیافته است. در همین حال حمله‌های توپخانه و بمباران هوایی منطقه لوهانسک در شرق اوکراین نیز همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود بمباران‌های مداوم به زیرساخت‌های این منطقه به شدت آسیب رسانده و تامین آب آشامیدنی شهروندان در برخی شهرها با مشکل روبرو است.


جانسون: ممکن است جنگ اوکراین تا ۲۰۲۳ طول بکشد
نخست‌وزیر بریتانیا گفت “امکان واقع‌بینانه‌ای” وجود دارد که جنگ اوکراین تا سال میلادی بعد ادامه یابد اما تاکید کرد که ولادیمیر پوتین در تلاش برای “خرد کردن اوکراینی‌ها” موفق نخواهد شد.
به گزارش وب‌سایت اینسایدر، از بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در جریان کنفرانس خبری روز جمعه در هند درباره اظهارات مقام‌های غربی که با وجود “اشتباهات استراتژیک” می‌گویند پوتین “هنوز در موقعیت برد است” و اینکه آیا این جنگ ممکن است تا پایان ۲۰۲۳ به طول بینجامد، سوالاتی پرسیده شد.
جانسون گفت: مساله غم‌انگیز اینجاست که این یک امکان واقع‌بینانه است.
نخست‌وزیر بریتانیا افزود: پوتین ارتش عظیمی دارد. او در یک موقعیت سیاسی بسیار دشوار است زیر او مرتکب اشتباه فاجعه‌باری شده است. تنها گزینه‌ای که او اکنون در اختیار دارد، واقعا این است که برای استفاده از رویکرد وحشتناک و فرسایشی خودش – با هدایت آتشبار- به منظور خرد کردن اوکراینی‌ها استفاده کند. و او به گرفتن ماریوپل بسیار نزدیک است. 
نخست وزیر بریتانیا با هشدار به “غیرقابل پیش‌بینی” بودن وضعیت، از “قهرمانی باورنکردنی اوکراینی‌ها” و تمایل آنها برای جنگیدن تمجید کرد.
او افزود: مهم نیست که ولادیمیر پوتین در چند ماه آینده چه برتری نظامی‌ای را به ارمغان بیاورد - و من موافقم که ممکن است یک دوره طولانی باشد – اما او نمی‌تواند روح مردم اوکراین را تسخیر کند. این فقط یک واقعیت قابل مشاهده است. برعکس، کاری که او هر روز انجام می‌دهد، این است که در حال تقویت اراده برای مقاومت در مردم اوکراین است.
جانسون همچنین گفت، بریتانیا و متحدانش بررسی خواهند کرد که چه کارهای بیشتری به لحاظ نظامی می‌توان انجام داد و در ادامه به انتقال خودروهای زرهی به این منطقه و برنامه‌هایی برای کمک به جایگزین کردن تانک‌ها در اوکراین و همچنین تحریم‌های اقتصادی اشاره کرده و درباره “تشدید فشار یکی پس از دیگری بر پوتین” صحبت کرد. 
نخست‌وزیر بریتانیا همچنین درباره بازگشایی سفارتخانه کشورش در کی‌یف سخن گفت.


آیا شولتس با فروش ۱۰۰ خودروی زرهی به ‌کی‌یف موافقت می‌کند؟
شرکت تسلیحاتی آلمان از صدر اعظم این کشور خواست تا با فروش ۱۰۰ خودروی زرهی به کی‌یف موافقت کند.
شرکت آلمانی تولید سلاح «راین‌متال» از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان خواسته است تا با فروش ۱۰۰ خودروی زرهی «ماردر» به دولت اوکراین موافقت کند.
روزنامه «دی ولت» روز جمعه گزارش داد که شرکت مستقر در دسلدورف این درخواست (اولین در نوع خود از زمان آغاز حمله روسیه در اوکراین) را روز پنجشنبه تقدیم وزارت اقتصاد کرد که بلافاصله به شورای امنیت فدرال با ریاست شولتش ارجاع داده شد.
روزنامه آلمانی افزود: این شرکت در درخواستش، تمایل خود را برای فروش سریع این خودروهای زرهی به کی‌یف اعلام کرده است و این امکان وجود دارد که اولین محموله ظرف چند هفته به اوکراین برسد.
شورای امنیت فدرال به ریاست شولتس باید تا چند روز دیگر تصمیم خود را درباره آمادگی برلین برای صادرات مستقیم سلاح‌های سنگین به کی‌یف بگیرد.
روزنامه «بیلد» آلمان هم فاش کرده بود که به دنبال مخالفت وزارت دفاع آلمان با پیشنهاد شرکت تسلیحاتی راین‌متال برای تحویل فوری خودروهای زرهی از زرادخانه ارتش به اوکراین، کی‌یف سعی کرد مستقیما خودروهای زرهی «ماردر» را از شرکت نامبرده خریداری کند.
این در شرایطی است که در میان محافل سیاسی و جامعه آلمانی در مورد موضوع صادرات تسلیحات به دولت اوکراین اختلاف نظر وجود دارد.
از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، شولتس مراقب این موضوع حساس بوده و به گزارش رسانه‌ها، از صادرات تسلیحات سنگین به کی‌یف خودداری کرده است، مگر اینکه اروپا در این زمینه تصمیمات مشترکی اتخاذ کند.
آلمان در سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون یورو سلاح جنگی صادر کرده است. از سال ۲۰۱۷ این بالاترین میزان صادرات تسلیحاتی این کشور محسوب می‌شود.
بیش از ۶۰ درصد از این صادرات به کشورهای خارج از پیمان ناتو، اتحادیه اروپا و کشورهایی از این دست صورت گرفته است.


منابع خبرها: صدای آمریکا، ایسنا، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024