يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.04.2022, 10:09

موفقیت‌های کی‌یف به‌معنای پیروزی قریب‌الوقوع نیست


جان سیمپسون
بی‌بی‌سی، لویو

روند جنگ در اوکراین بسیاری از جمله رهبری روسیه را غافل‌گیر کرده است. اما همانطور که جان سیمپسون سردبیر امور جهانی بی‌بی‌سی از شهر غربی لویو گزارش می‌دهد، سیاستمداران اوکراین نسبت به خوش‌بینی بیش از حد هشدار می‌دهند.

به نظر می‌رسد برخی از مفسران در غرب فکر می‌کنند که اوکراین کمابيش در جنگ پيروز شده است. یکی از مورخان نظامی آمریکایی می‌گوید که هیچ قدرت بزرگی مانند روسیه را نمی‌شناسد که به کشوری در زمانی که خودش انتخاب کرده باشد حمله کند و چنین ناکامی سهمگینی را متحمل شده باشد.

با این حال، اینجا در اوکراین، مردم چندان مطمئن نیستند. آنها فکر می‌کنند که درگیر مشقتی طولانی هستند که یا با شکست آشکار روسیه به پایان می‌رسد، یا - در غیر این صورت - زمانی پایان می‌یابد که ولادیمیر پوتین احساس کند آن مقدار از خاک اوکراین را تصرف کرده است که بتواند ادعای پیروزی کند.

سیاستمداران اوکراینی از ولودیمیر زلنسکی تا افراد زیردست او، دقیقاً به این دلیل که معتقدند درگیر یک جنگ طولانی و دشوار هستند، از آنچه اوکراین تعلل رقت‌بار ناتو در ارايه‌ سلاح می‌بیند، عصبانی هستند.

ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار لویو، یکی از متحدان نزدیک رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید: “به نظر من، غرب سیاست معیارهای دوگانه و ترس دارد. روراست نبودن از ترس است. هیچ موضعی نگرفتن از ترس است. و ترس منجر به فاجعه می‌شود.”

آیا ناتو به اندازه کافی کار می‌کند؟

مدام اين احساس وجود دارد که ناتو در کار تعلل می‌کند.

اوکراینی‌ها فکر می‌کنند که غرب نگران است که اگر تسلیحات باکیفیت بسیاری فراهم کند، پوتین از آن به عنوان دستاویزی برای حمله به قلمرو ناتو استفاده می‌کند - و ممکن است جنگ بسیار گسترده‌تر و به مراتب مرگبارتری آغاز شود.

مقامات غربی در اینجا می‌گویند که این درست نیست و از چنين برداشتی تعجب می‌کنند.

کاردار ایالات متحده در اوکراین، کریستینا کوین - که در حال حاضر در لهستان مستقر است - اصرار دارد که ایالات متحده و متحدانش در حال ارایه مستمر تسلیحات به اوکراین با حداکثر سرعت ممکن هستند. اما می‌پذیرد که دولت کی‌یف همیشه خواهان تحویل سریع‌تر سلاح‌های بیشتر است.

اکنون تانک‌ها از جمهوری چک شروع به ورود کرده‌اند - اگرچه یکی از درس‌های این جنگ تاکنون این بوده است که تانک‌ها در برابر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های دوش‌پرتاب، سخت آسیب پذیر هستند. ایالات متحده در حال بررسی ارایه تسلیحات ضد کِشتی برای مقابله با بمباران شهرهای بزرگ و کوچک در امتداد ساحل از اودسا به سمت شرق است.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین خواستار دریافت سلاح‌های سنگین برای مقابله با نیروهای روسی است که از جبهه کی‌یف به دونباس در شرق می‌روند. این مرحله جدید در نبرد برای اوکراینی‌ها بسیار چالش برانگیز خواهد بود زیرا مسیر دریافت تدارکات آنها طولانی‌تر از مسیری است که در اطراف پایتخت بوده است.

اینجا سیاستمداران ارشد در خلوت نگرانند که اوکراین قلمرو بیشتری را در مقابل روسیه از دست بدهد. و مانند ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، فکر می‌کنند که این جنگ می‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد.

در این بین، جهان احتمالاً شاهد ویرانی‌های هولناک بیشتری خواهد بود که سربازان روسی در شهرها و روستاهای اطراف کی‌یف به بار آورده‌اند.

خبرنگاران باتجربه‌ای مانند جرمی بوون از بی‌بی‌سی می‌گویند که میزان ویرانی در شهر کوچک برودیانکا نسبت به اندازه آن بدتر از ایرپین و بوچا است.

انتظار می‌رود که در روزهای آینده موارد بسیار بیشتری از شکنجه و قتل آشکار شود.

شواهد جنایات جنگی اوکراین را برای مقابله با مهاجمان مصمم‌تر کرده است. این امر همچنین به تقویت عزم کشورهای ناتو کمک می‌کند که مردم آنها به شدت مخالف تهاجم روسیه هستند.

سیاستمداران اوکراینی مانند آقای زلنسکی و همکارانش احتمالاً متوجه شده‌اند که با متهم کردن غرب به تعلل کردن، مردم را تشویق می‌کنند تا از دولت‌هایشان بخواهند برای کمک به اوکراین تلاش بیشتری انجام دهند.

خبری از رژه پيروزی نیست، هنوز نه

در همین حال، تخمین زده می‌شود که تحریم‌هایی که در حال حاضر اعمال شده‌اند، اقتصاد روسیه را ۱۵ سال به عقب برگردانده است. و مطمئناً تحریم‌های بیشتری در راه است.

یکی از تحلیلگران نظامی مشهور بریتانیایی می‌گوید: “اين از آن نمونه‌های شناخته‌شده است که يک جنگ را چطور نباید پی گرفت.” این مطمئنا درست است.

در ۲۶ فوریه، تنها دو روز پس از آغاز تهاجم، خبرگزاری دولتی روسیه، ریا نووستی، گزارشی را منتشر کرد که بازگشت موفقیت‌آمیز اوکراین به سرزمین مادری روسیه را جشن می‌گرفت. این مقاله با عجله پس گرفته شد، زیرا حتی در آن زمان نیز آشکارا جنگ به خوبی پیش نمی‌رفت.

دیمیتری مدودف، که صندلی ریاست جمهوری را برای ولادیمیر پوتین برای یک دوره چهار ساله بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ گرم نگه داشت، اعلام کرد که روسیه در حال ساختن پایگاه قدرتی است که از ولادی‌وستوک در شرق روسیه تا پرتغال در غرب گسترش می‌یابد.

با این حال، فقط به این دلیل که این نوع رجزخوانی پس از شش هفته جنگ مضحک و سخت دور از واقعیت به نظر می‌رسد، به این معنی نیست که اوکراین دست به کار تدارک رژه‌های پیروزی شده است.

چه بسا هنوز راه درازی در پیش باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024