يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.04.2022, 11:38

روسیه می‌خواهد آثار جنایات جنگی را پنهان کند


ناتو: روسیه به دنبال تصرف دونباس است
ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو این سازمان که قرار است ۶ تا ۷ آوریل برگزار شود؛ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی اظهار داشت: تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا نشان‌دهنده خشونتی است که دهه‌هاست در اروپا مشابه آن دیده نشده است.”
استولتنبرگ همچنین یادآور شد که هدف قرار دادن و کشتن غیرنظامیان «جنایت جنگی» است.
وی ضمن اشاره به اینکه با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق دیگر موارد بیشتری از جنایات جنگی دیده خواهد شد، گفت: تمام حقایق باید آشکار شود و مسئولین این جنایات باید به دست عدالت سپرده شوند.
استولتنبرگ با تاکید بر اینکه روسیه از جاه‌طلبی‌های خود در اوکراین دست برنداشته است، افزود آنها به جای عقب نشینی، در حال تجدید قوا، تسلیح، تجهیز مجدد، دور شدن از کی‌یف بوده و قصد پیشروی به سوی شرق هستند.
وی تاکید کرد انتظار داریم طی هفته‌های آتی حرکتی به سمت شرق و جنوب برای تصرف دونباس و ایجاد پل زمینی به کریمه اشغالی انجام شود، این مرحله بحرانی جنگ است.
دبیرکل ناتو همچنین محور نشست وزیران خارجه را بررسی آخرین تحولات اوکراین اعلام کرد.


سازمان ملل: تاکنون دست‌کم ۱۴۸۰ غیرنظامی در اوکراین طی حملات روسیه جان باختند
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۲۴ فوریه تا ۴ آوریل در جریان جنگ روسیه-اوکراین دست‌کم ۱۴۸۰ غیرنظامی جان باخته و ۲ هزار و ۱۹۵ تن نیز مجروح شده‌اند.
همچنین طی بازه زمانی مذکور٬ ۴ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۵۹۵ پناهجو به کشورهای همسایه از جمله لهستان پناه برده‌اند.
براساس این بیانیه٬ ۲ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۵۷ اوکراینی به لهستان، ۶۴۸ هزار و ۴۱۰ نفر به رومانی٬ ۳۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر به مولداوی٬ ۳۹۴ هزار و ۷۲۸ نفر به مجارستان و ۳۰۱ هزار و ۴۰۵ نفر نیز به اسلوواکی انتقال یافته‌اند، همچنین از ۲۱ تا ۲۳ فوریه ۱۱۳ هزار نفر از مناطق دونتسک و لوهانسک به روسیه رفته‌اند.
صدها نفر از پناهجویان اوکراینی پس از عبور به کشورهای همسایه به سمت کشورهای اروپایی می‌روند. بنابراین شمار افرادی که وادار به ترک خانه‌های خود شده‌اند، به همراه شهروندانی که به کشورهای همسایه پناه برده‌اند، به ۱۰ میلیون نفر رسیده است.


اسپانیا نیز حدود ۲۵ دیپلمات روس را اخراج می‌کند
پس از آلمان، فرانسه، ایتالیا و دانمارک، روز سه‌شنبه وزیر خارجه اسپانیا نیز در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته حدود ۲۵ دیپلمات روس را که «تهدیدی برای منافع» اسپانیا محسوب می‌شوند، «فورا» اخراج کند.
اخراج دیپلمات‌های روس در کشورهای مختلف، بویژه پس از کشف انبوه اجساد غیرنظامیان در شهر بوچا افزایش یافته است.


زلنسکی: روسیه می‌خواهد آثار جنایات جنگی را پنهان کند
آقای زلنسکی در سخنرانی دوشنبه شب خود همچنین روسیه را به تلاش برای پاک کردن آثار جنایات جنگی نیروهایش در نواحی اشغالی متهم کرد.
رئیس‌جمهور اوکراین که قرار است روز سه‌شنبه در یک نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کند. حکومت ولادیمیر پوتین را به راه‌اندازی یک عملیات “پروپاگاندا” برای ایجاد تردید در مورد گزارش‌ها از کشته شدن غیرنظامیان به دست نیروهای روسیه متهم کرد.
او گفت: “همچنین باید هوشیار باشیم که بعد از افشای کشتارهای جمعی غیرنظامیان در منطقه کی‌یف، اشغالگران ممکن است نگرش متفاوتی در مورد جنایات خود در سایر بخش‌های کشور که وارد آنها شدند در پیش بگیرند.”
“آنها از همین حالا عملیاتی دروغین برای پنهان کردن گناه خود در کشتار جمعی غیرنظامیان در ماریوپل را شروع کرده‌اند. ده‌ها مصاحبه ساختگی ترتیب خواهند داد، تصویر و صداها را ویرایش خواهند کرد و مردم را خواهند کشت تا اینطور وانمود شود که کس دیگری آنها را کشته.”
او افزود: “آنها زمانی که هواپیمای مالزیایی را در آسمان دونباس سرنگون کردند هم از همین تاکتیک استفاده کردند. اوکراین را مقصر دانستند. حتی تئوری‌های توطئه متعددی مطرح کردند. حتی تا آنجا پیش رفتند که ادعا کنند اجساد پیش از سقوط هواپیما بیرون “پرت شده بود.”
تصویر بالای گزارش از توییتر گلسوم خلیل‌اوا، خبرنگار اوکراینی در کی‌یف است/ تصویر مربوط به یکی از کشته‌شدگان بوچا است که با دوچرخه و سگش در حرکت بوده که هدف قرار می‌گیرد. سگ با وجود مرگ صاحبش او را ترک نمی‌کند.


اوکراین از کشته شدن ۱۶۵ کودک از آغاز حمله روسیه به این کشور خبر داد
خبرگزاری اینترفکس-اوکراین به نقل از دادستانی کل اوکراین گفته از آغاز حمله روسیه به این کشور ۱۶۵ کودک کشته شده‌اند.
بر همین اساس گفته شده ۲۶۶ کودک هم از آغاز حمله روسیه زخمی شده‌اند.
پس از حمله روسیه به این کشور میلیون‌ها کودک مجبور شدند خانه خود را رها کنند.


اتحادیه اروپا احتمالا فردا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه معرفی می‌کند
به‌گفته وزیر “روابط اروپایی” در فرانسه، اتحادیه اروپا احتمالا فردا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه معرفی خواهد کرد.
این تحریم‌ها پس از انتشار گزارش‌هایی درباره کشته شدن شهروندان اوکراینی در شمال این کشور توسط روسیه، بوده است.
این وزیر فرانسوی گفته: “اتحادیه اروپا باید سریعا درباره واردات گاز و زغال سنگ از روسیه اقدام کند.”
روسیه تمامی اتهامات درباره کشتن غیرنظامیان، از جمله در شهر بوچا را رد کرده است.
نماینده روسیه در سازمان ملل می‌گوید امروز مدارکی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد تا نشان دهد نیروهای روسیه چنین رفتاری نداشته‌اند.


پنتاگون: پهپاد، جاولین و استینگر در راس تسلیحات ارسالی به اوکراین هستند
سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، پهپاد به همراه موشک‌های ضد تانک جاولین و سیستم‌های موشکی سطح به هوای استینگر در اولویت تسلیحات آمریکایی برای ارسال به اوکراین قرار دارند.
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا همچنین گفت: در ۲۴ ساعت آینده یک محموله دیگر تسلیحاتی وارد خواهد شد. ما در حال اولویت‌بندی انواع قابلیت‌ها در محموله‌هایی هستیم که می‌دانیم اوکراینی‌ها بیشترین نیاز را دارند و شامل پهپادها، جاولین و استینگر می‌شود. اینها در اولویت قرار دارند.
سخنگوی پنتاگون در ادامه صحبت‌هایش افزود: هدف ما همانطور که پیشتر هم گفته بودم این است که هر چه سریعتر این محموله‌ها را به اوکراین بفرستیم تا مطمئن شویم که آنها می‌توانند به دفاع از خودشان ادامه دهند.
اخیرا، کربی اعلام کرده بود که وزارت دفاع آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار دیگر را برای کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد.
وی همچنین در بیانیه‌ای جداگانه نیز اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در تماسی تلفنی با وزیر دفاع اوکراین نسبت به کمک نظامی به این کشور متعهد شده است.


وزیر خارجه ایتالیا اخراج ۳۰ دیپلمات روسی را اعلام کرد
وزیر خارجه ایتالیا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، وزارت خارجه با احضار سفیر روسیه در رم اخراج ۳۰ دیپلمات روس را اعلام کرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: این اقدام که با موافقت شرکای اروپایی و آمریکایی انجام شده برای مسائل مرتبط با امنیت ملی و بحران کنونی ناشی از حمله روسیه به اوکراین است.
وزیر امور خارجه ایتالیا همچنین اضافه کرد، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایتالیا به سرگئی رازوف، سفیر روسیه در ایتالیا اطلاع داد که این ۳۰ دیپلمات روسی اخراج می‌شوند و آنها را عنصر نامطلوب عنوان داشت.


زلنسکی در جلسه شورای امنیت صحبت می‌کند
رئیس جمهوری اوکراین امروز (سه شنبه) در جلسه شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کند.
بریتانیا به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در توئیتی اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی می‌کند.
در ادامه این توئیت همچنین آمده که شورای امنیت تضمین حاصل می‌کند که درباره “جرایم جنگی” روسیه در اوکراین حقایق شنیده شود.
هیات بریتانیا در سازمان ملل نیز در توئیتی نوشت: ما جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را درباره آنچه واقعا هست، افشا خواهیم کرد.
زلنسکی روز دوشنبه از شهر بوچا که نیروهای اوکراینی گفته‌اند اجساد غیر نظامیان را پس از خروج نیروهای روسی بر روی زمین یافته‌اند، بازدید کرد. همچنین دادستان کل اوکراین نیز اعلام کرد که اجساد ۴۱۰ غیرنظامی از مناطقی فراتر از کی‌یف کشف شده است.
روسیه تصاویر و فیلم‌های مربوط به اجساد غیرنظامیان در بوچا را رد کرده و آنها را “جعلی” و “تحریک آمیز” خواند.
در این میان، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار تحقیقاتی مستقل درباره این مساله شد. بریتانیا، آمریکا، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا نیز روسیه را به ارتکاب جرایم جنگی در اوکراین در پی گزارش‌های منتشر شده از بوچا متهم کرده‌اند.
در این میان، زلنسکی با اشاره به اقدامات برای آزادسازی ماریوپل به میانجی‌گری احتمالی ترکیه اشاره کرد و در بازدید از شهر بوچا گفت: این قطعا جنایت‌های جنگی و نسل‌کشی است چون هزاران تن در این شهر کشته شدند.
رئیس جمهوری اوکراین همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار با ولادیمیر پوتین نیز گفت: طرف روسی باید سریعا برای ترتیب دادن این دیدار اقدام کند. تاخیر در روند مذاکرات می‌تواند به بدتر شدن اوضاع برای روسیه منجر شود.
زلنسکی با بیان اینکه احتمال میانجی‌گری ترکیه “در این ماموریت ویژه برای آزادسازی ماریوپل” وجود دارد، گفت: ممکن است این موضوع در روزها یا ساعات آینده روشن شود.
وی همچنین بر این مساله تاکید کرد که اوکراین به مذاکراتش با روسیه ادامه خواهد داد.


روسیه تلاش‌های جنگی را در شرق اوکراین متمرکز می‌کند
یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده گفته است نیروهای نظامی روسیه از اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین عقب‌نشینی می‌کنند تا به منطقه جدایی‌طلب دونباس در شرق منتقل شوند.
این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفته است که به نظر می‌رسد دو سوم گروه‌های تاکتیکی گردان روسیه در اطراف کی‌یف به سمت شمال یعنی به طرف بلاروس - متحد روسیه - عقب‌نشینی کرده‌اند.
علائم اینکه روسیه به سمت شرق تمرکز می‌کند زمانی ظاهر شد که چندین سرباز روس واقع در شمال شهر جنوبی ماریوپل دیده شدند که به سمت شمال به سوی دونتسک، واقع در منطقه دونباس، پیش می‌رفتند.
دور شدن نیروهای روسیه از پایتخت پس از هفته‌ها توقف حرکت به سمت کی‌یف صورت می‌گیرد.


چین بار دیگر خواستار پایان جنگ اوکراین شد
وانگ یی وزیر امور خارجه چین امروز با دمیترو کولبا همتای اوکراینی خود گفتگو کرده و بار دیگر خواستار مذاکره برای پایان دادن به جنگ در اوکراین شده است.
به گفته وزارت خارجه اوکراین، این تماس اولین گفتگوی گزارش شده بین دو وزیر خارجه از بیش از یک ماه گذشته است. در آن تماس آقای کولبا از چین خواسته بود از روابط خود با مسکو برای توقف تهاجم روسیه استفاده کند.
به گزارش وزارت خارجه اوکراین، آقای وانگ گفته است: “جنگ‌ها سرانجام به پایان می‌رسند. نکته کلیدی این است که چگونه به این درد واکنش نشان دهیم، امنیت پایدار در اروپا را حفظ کنیم و یک مکانیسم امنیتی متعادل، مؤثر و پایدار اروپایی ایجاد کنیم”.
وزیر خارجه چین گفته است که آماده ایفای نقش سازنده در این زمینه است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد که این تماس به درخواست اوکراین انجام شده است.


اسلویانسک ‘هدف کلیدی بعدی روسیه است’
بر اساس آخرین ارزیابی اندیشکده مطالعات جنگ، نیروهای روسی در تلاش برای پیشروی به شرق و پیوند با سایر نیروها در منطقه دونباس، برای حمله به شهر شرقی اسلویانسک آماده می‌شوند.
در این گزارش آمده است: “تلاش‌های نیروهای روسی که از ایزیوم برای تصرف اسلویانسک پیشروی می‌کنند، احتمالاً نبرد محوری بعدی جنگ در اوکراین خواهد بود. روس‌ها باید دست‌کم اسلویانسک را بگیرند. اگر آنها نتوانند این کار را انجام دهند، تلاش آنها برای تصرف مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک “به احتمال زیاد شکست خواهد خورد”.
اندیشکده مطالعات جنگ می‌گوید نیروهای روسی همچنان در حملات در آن مناطق پیشرفت چندانی ندارند. نیروهای اوکراینی نیز همچنان ماریوپل را تحت کنترل خود دارند و احتمالاً تلفات سنگینی به روس‌ها وارد خواهند کرد.
این گزارش می‌افزاید: “تلاش‌های روسیه برای ایجاد جایگزینی از نیروهای ذخیره و تغذیه واحدهای آسیب دیده از شمال شرق اوکراین به حملات جبهه‌ای در شرق اوکراین بعید است شانس موفقیت آنها را افزایش دهد”.
نیروهای روسیه مناطق چرنیهیف و سومی در شمال را ترک کرده‌اند و “احتمالاً در روزهای آینده این مناطق را به طور کامل تخلیه خواهند کرد”.


زلنسکی: اطلاعاتی از کشته و شکنجه شدن بیش از ۳۰۰ نفر در بوچا وجود دارد
ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی از دفتر خود در کی‌یف برای مردم این کشور گفته که نیروهای روسیه بیش از ۳۰۰ غیرنظامی را در شهر بوچا کشته یا شکنجه کرده است.
بعد از خروج نظامیان روسیه از بوچا گفته شده شواهدی از “جنایات جنگی” در آنجا به دست آمده است.
بی‌بی‌سی مستقلا قادر به تایید این ادعا نیست.
آقای زلنسکی گفت: “ما تازه تحقیقات درباره همه کارهایی که اشغالگران انجام دادند را شروع کرده‌ایم.”
“در حال حاضر اطلاعاتی از کشته و شکنجه شدن بیش از ۳۰۰ نفر در بوچا وجود دارد. احتمال دارد که وقتی کل شهر را وارسی کردیم لیست قربانیان خیلی بزرگتر شود. تازه این فقط یک شهر است.”
او اضافه کرد: “همین حالا اطلاعاتی هست که شمار قربانیان در بورودیانک و بعضی از دیگر شهرهای آزاد شده ممکن است حتی بیشتر باشد.”
او گفت: “در بسیاری روستاهای نواحی آزاد شده کی‌یف، چرنیهیف و سومی، اشغالگران کارهایی کردند که محلی‌ها حتی ۸۰ سال پیش در جریان اشغال توسط نازی‌ها ندیده بودند.”


اطلاعات اوکراین فهرست سربازان روسیه در بوچا را منتشر کرد
سازمان‌ اطلاعات نظامی اوکراین فهرستی از نظامیان روسیه را منتشر کرده که مدعی است در ‘’ارتکاب جنایات جنگی در شهرک بوچا دست داشته‌اند.’‘
این فهرست که در سایت وزارت دفاع روسیه منتشر شده، شامل نام، تاریخ تولد، شماره گذرنامه و درجه حدود ۲۰۰۰ نظامی روسیه است.
در این سایت نوشته شده است: ‘’به یاد داشته باشید که همه جنایتکاران جنگی که علیه غیرنظامیان اوکراین مرتکب جنایت شده‌اند، محاکمه خواهند شد.’‘
این فهرست در حالی منتشر شده است که به گفته مقام‌های دولت بریتانیا، این کشور در پی اقدام علیه افسران ارتش روسیه است که درجه سروانی تا سرهنگی دارند.
این اقدام شامل تحریم این افراد یا پیگیری قضایی رفتار جنایتکارانه احتمالی آنها در اوکراین است.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، آناتولی،‌ ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024