يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.04.2022, 22:00

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در کی‌یف:

اگر اوکراین پیروز شود، جهان پیروز شده است


روبرتا متسولا: اگر اوکراین پیروز شود، جهان پیروز شده است
رئیس پارلمان اروپا در سفری اعلام نشده به کی‌یف و در دیدار با ولودیمیر زلنسکی از حمایت اروپا از اوکراین و همچنین حمایت پارلمان اروپا از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا سخن گفت.
به گزارش روزنامه دیلی‌میل، روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در این دیدار گفت: شما دارید برای ما می‌جنگید، برای اصول اساسی که این قاره به مدت چندین قرن از آن دفاع کرده است.
متسولا با اشاره به اینکه اکنون لحظه‌ای فرارسیده که اوکراین به هرقیمتی شده باید پیروز جنگ باشد، به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: من به اینجا آمده‌ام تا مطمئن شوم که شما هرآنچه برای پیروزی در این جنگ نیاز دارید را در دست دارید؛ چون اگر شما پیروز شوید، جهان پیروز شده است.
زلنسکی در پاسخ گفت: در دیپلماسی بین‌المللی، برای ما رنگ یا منطقه خاکستری معنا ندارد، مسئله بقا بسیار ضروری است... از حمایت شما سپاسگزارم.
متسولا همچنین با حضور در پارلمان اوکراین خطاب به نمایندگان گفت: اولاً، حمله به کشور شما، روسیه را در تقابل مستقیم با اروپا، جامعه بین‌المللی و نظم قانون محور جهانی قرار می‌دهد. ما نمی‌گذاریم پوتین با خیال راحت چنین کاری کند. به تحریم‌های سخت‌تری نیاز داریم.
او ادامه داد: دوماً، اتحادیه اروپا تمایل شما برای عضویت در این اتحادیه را به رسمیت‌ می‌شناسد و شما می‌توانید روی من، به عنوان رئیس پارلمان اروپا، برای تحقق این رویای خود حساب کنید.
وی افزود: سوماً، ما از خانواده‌های شما که مجبور به فرار شده‌اند مراقبت می‌کنیم، تا زمانی‌که بتوانند با امنیت به خانه‌شان برگشته و زندگی خود را از نو بسازند.
رئیس پارلمان اروپا در ادامه گفت: همچنین زمانی که این حمله غیرقانونی، بی‌اساس و غیرقابل توجیه به پایان برسد، به شما کمک می‌کنیم تا شهرهایتان را از نو بسازید.


مذاکره کننده ارشد اوکراین خبر داد: احتمال دیدار زلنسکی و پوتین
دیوید آرخامیا مذاکره کننده ارشد اوکراین در مذاکرات با روسیه گفت، ولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور اوکراین و روسیه به احتمال زیاد در ترکیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری “اینترفکس” اوکراین، با توجه به اظهارات این مقام اوکراینی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه با همتایان روسیه و اوکراینی خود گفت وگو کرده و آن‌ها برای برگزاری یک دیدار در آینده‌ای نزدیک اعلام آمادگی کرده‌اند.
آرخامیا شنبه‌شب ادامه داد: هنوز زمان و مکان این دیدار مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد دیدار زلنسکی و پوتین در استانبول یا آنکارا برگزار خواهد شد.
مذاکرات میان روسیه و اوکراین سه‌شنبه گذشته در ترکیه برگزار شد که «میخائیلو پودولیاک» مذاکره کننده اوکراین آن را مثبت ارزیابی کرده بود.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد، مسکو در حال آماده کردن پاسخ خود به پیشنهادهای مطرح شده در مذاکرات سه‌شنبه گذشته است.
زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تاکنون چند بار خواستار دیدار و گفت وگوی مستقیم با پوتین رئیس‌جمهور روسیه شده است.
زلنسکی در یک مصاحبه تلوزیونی در دوم فروردین گفت: دیدار با پوتین برای پی بردن به موضع روسیه به منظور پایان دادن به جنگ ضروری است.
دور ششم مذاکرات میان هیات‌های روسیه و اوکراین با حضور رجب طیب اردوغان در دفتر کار ریاست جمهوری «دولما باغچه» در منطقه «بشیکتاش» استانبول برگزار شد.
تاکنون ۶ دور مذکرات صلح میان کی‌یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سرخواسته‌های دو طرف برگزار شده است.
سه دور اول مذاکرات در منطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه)، ۱۲ اسفند (۳مارس)، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و ۲ دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) به صورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۱ (۲۱مارس) برگزار شده بود.


خروج نیروهای روسی از شهری در نزدیکی کی‌یف؛ اجساد پراکنده شده در جاده‌ها
روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه با اولین سربازان اوکراینی که پس از عقب نشینی نیروهای روسی وارد شهر بوچا شدند گفته‌اند که دست کم جسد ۲۰ نفر را که در جاده بوده، دیده‌اند.
بوچا درست خارج از کی‌یف، پایتخت واقع است و شاهد شدیدترین درگیری ها در هفته‌های اخیر بوده است.
در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، اجسادی که در کنار جاده ها افتاده، دیده می‌شوند. بنظر می‌رسد که همه لباس‌های غیرنظامی دارند. دست برخی از آن‌ها بسته است و گلوله به سرشان زده شده است.
در این فیلم ساختمان‌های مسکونی نشان داده می‌شود که هدف گلوله خمپاره قرار گرفته‌اند و خودروهایی که تخریب شده و در خیابان‌ها پراکنده هستند.
بوچا و ایرپین که درنزدیکی هم واقع هستند، هفته‌ها شاهد نبردهای شدیدی بودند. زیرا نیروهای روس سعی داشتند از این طریق کی‌یف، پایتخت را محاصره کنند.
معاون وزیر دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای این کشور کل منطقه کی‌یف را از نیروهای روسی پس گرفتند.
هانا مالیار در به روز رسانی روز شنبه گفت: “کل منطقه کی‌یف از دست مهاجمان آزاد شده است.”
بی‌بی‌سی نتوانسته ادعای او را تایید کند، اما نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر با عقب نشینی نیروهای روسی، مناطق اطراف پایتخت را پس گرفته‌اند.


تصاویری از بقایای به جا مانده از بزرگترین هواپیمای جهان
هواپیمای آنتونوف ۲۲۵، معروف به مریا (رویا) زمانی بزرگترین هواپیمای جهان بود. این هواپیمای باری اوکراینی در آشیانه ای در فرودگاه هوستومل در کی یف، نگهداری می شد که در اوایل جنگ صحنه نبردهای سنگین و گلوله باران نیروهای روسیه بود.
شرکت دفاع دولتی اوکراین هزینه بازسازی این هواپیما را ۳ میلیارد دلار برآورده کرده است. اکنون گزارش شده که نیروهای روسیه از این فرودگاه عقب نشینی کرده اند.
هواپیمای آنتونوف ۲۲۵، یک هواپیمای غول پیکر دوران اتحاد جماهیر شوروی بود. طول بال های این هواپیما ۸۸ متر بود و می توانست ۲۵۰ تن بار حمل کند.
این هواپیما برای حمل و نقل یک شاتل فضایی شوروی ساخته شد. اما پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی، این هواپیما تغییر کاربری داد و به عنوان یک هواپیمای باری مورد استفاده قرار گرفت.
تصاویری که پهپادها از این هواپیما در ۳۱ مارس گرفته اند نشان دهنده آسیب های شدیدی است که به این هواپیما و همچنین آشیانه فرودگاه هوستومل وارد آمده است.




روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا در کی‌یف
روبرتا متسولا رئیس پارلمان اروپا روز جمعه به طور غیرمنتظره‌ای از کی‌یف بازدید کرد و قول داد تا اتحادیه اروپا کمک بیشتری را در اختیار اوکراین بگذارد.
او در توئیترش عکسی از دیدار خود با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری را منتشر کرد.
در این توئیتر شعار “شجاعت، قدرت، عزم” نوشته شده است.
او برای نمایندگان پارلمان اوکراین نیز سخنرانی کرد و در آن گفت: “مردم اوکراین قهرمان هستند؛ شما برای چیزی که همه ما به آن اعتقاد داریم می‌جنگید: آزادی، دموکراسی، حاکمیت قانون. بدون این ارزش ها، هیچ چیز دیگری وجود ندارد”.
روبرتا متسولا جوان‌ترین فردی است که به سمت ریاست پارلمان اروپا انتخاب شد.
ماه گذشته نیز سران سه کشور لهستان، جمهوری چک و اسلوونی هم برای نشان دادن همبستگی‌شان با اوکراین به کی‌یف سفر کردند.


زلنسکی: روس‌ها در حال عقب‌نشینی از شمال هستند
رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال عقب‌نشینی از بخش‌های شمالی این کشور هستند.
به گزارش شبکه خبری اسکای، ولودیمری زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین افزود، وضعیت شرق اوکراین همچنان دشوار است. او همچنین گفت که معتقد است روسیه در حال آماده سازی حملات جدید در مناطق دونباس و خارکیف است.
زلنسکی همچنین در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت که به‌نظر می‌رسد تحریم‌های غرب علیه روسیه موثر بوده‌اند، اما خواستار اعمال فشار بیشتر شد.
رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه گفت: نیروهای روسیه در حال شکل دادن به یک «فاجعه تمام‌وکمال» هستند، مین‌های جنگی را در نزدیکی خانه‌ها و حتی اجساد رها می‌کنند.
زلنسکی همچنین همزمان با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف، به مردم کشورش هشدار داد: آن‌ها دارند تمام منطقه را مین‌گذاری می‌کنند. خانه‌ها را مین‌گذاری می‌کنند. تجهیزات و حتی اجساد کشته‌شده‌ها را مین‌گذاری می‌کنند.
او همچنین هشدار داد که خطرات دیگری مانند «سیم‌تله‌ها» نیز در کمین هستند.
زلنسکی گفت که اوکراینی‌ها، پیش از ادامه دادن و ازسرگیری زندگی روزمره خود، باید صبر کنند تا مین‌ها کاملا پاکسازی شده و خطر گلوله‌باران دیگر جدی نباشد.


زلنسکی به کسانی که با “منصوبان روسیه” همکاری می‌کنند هشدار داد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی صبح روز شنبه خود به رهبران اوکراینی حامی روسیه که در شهرهای اشغال شده منصوب شده‌اند هشدار داده است که دولتی پایدار نخواهند داشت.
آقای زلنسکی با اشاره به این انتصابات به عنوان “یک شوخی احمقانه اول آوریل” این رهبران را گائولایترهای موقتی خواند.
گائولایتر اصطلاحی مربوط به زمان آلمان نازی و لقبی برای دومین مقام عالی‌رتبه شبه‌نظامی حزب نازی بود.
رئیس جمهوری اوکراین گفت: “پیام من برای این عده ساده است: فردا و یا یک روز بعد از آن یک موضوع ثانویه است. موضوع اصلی آن ناگزیر بودن آن است که عدالت اجرا خواهد شد.”
آقای زلنسکی گفت مسکو کارکنان شرکت‌ها و مقام‌های آن‌ها را تهدید کرده تا مجبور به همکاری با این “منتصبان فریب‌خورده” شوند، اما “همکاری با چنین رهبرانی تبعات خواهد داشت.”


نیروهای روسیه از مهم‌ترین فرودگاه باربری بین‌المللی اوکراین عقب‌ نشستند
بنا بر گزارش اطلاعات ارتش بریتانیا، نیروهای روسی از فرودگاه هوستومل در نزدیکی پایتخت اوکراین عقب نشینی کرده‌اند.
این منطقه استراتژیک از ابتدای درگیری‌ها محل نزاع بود.
وزارت دفاع بریتانیا در جلسه امروز صبح خود گفت “نیروهای اوکراینی همزمان با عقب‌نشینی نیروهای روسیه به پیشروی خود در مجاورت کی‌یف ادامه می‌دهند”.
اوکراین در امتداد محور شرقی چندین روستا را مجددا تحت تصرف خود در آورده است.
نیروهای اوکراینی پس از درگیری‌های سنگین در شرق این کشور، توانسته‎‌اند یک مسیر کلیدی در شرق خارکیف را بازپس‌گیرند.
هوستومل از ۲۴ فوریه درگیری‌های سنگینی را تجربه کرده است.
هوستومل یک شهر مهم استراتژیک کوچک است. این شهر قبل از جنگ مهمترین فرودگاه بین‌المللی باربری بود و یکی پایگاه هوایی کلیدی نظامی در آن قرار داشت.


آثار برجای مانده از عقب‌نشینی نیروهای روسی از اطراف کی‌یف
با عقب‌ نشینی نیروهای روسی، اوکراینی‌ها کنترل بخش‌های بیشتری از مناطق اطراف کی‌یف از جمله یک فرودگاه را به دست گرفتند؛ نیروهای روسی از روستاهای آسیب‌دیده اطراف کی‌یف خارج شده و تانک‌های خود را در آنجا رها کرده‌اند. ولودیمیر زلنسکی هم گفته با وجود عقب نشینی محسوس روسیه از شمال کشورش، هنوز نبردهای سختی در شرق باقی مانده است.
مشاهدات خبرنگاران رویترز که در دهکده دمیتریوکا در استان «چرنیهیف» حضور دارند شامل ماشین‌هایی است که هنوز از آن‌ها دود بلند می‌شود و بدن‌های بی‌جان دست‌کم هشت سرباز روسی.
یک شهروند اوکراینی گفت: از یکسو صدای شلیک تانک‌ها را می‌شنیدیم که ما را نشانه گرفته بودند و از سوی دیگر از شهر بوچا شلیک خمپاره انجام می‌شد.
شهردار شهر بوچا اعلام کرد که نیروهای اوکراین این شهر را از تصرف روسیه خارج کرده‌اند.
ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که پدافند هوایی در جنوب‌غربی این کشور حمله‌ای به زیرساخت‌های حیاتی بندر «اودسا» را دفع کرد.
به گفته فرماندار اودسا، سه موشک به مناطق شهری این شهر بندری شلیک شده و تلفاتی به‌جای گذاشته است. این در حالیست که روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند. این مقام همچنین مدعی شد که موشک‌ها از سامانه موشکی اسکندر در شبه‌جزیره کریمه شلیک شده‌اند.
کریمه شبه‌جزیره‌ای در جنوب اوکراین است که روسیه در سال ۲۰۱۴ طی یک حمله، آن را به خاک خود الحاق کرد.
هم‌چنین تصاویر ماهواره‌ای تایید می‌کنند که نیروهای روسی از فرودگاه “آنتونوف” نزدیک کی‌یف عقب نشینی کرده‌اند. این فرودگاه در ۲۹ کیلومتری شمال غرب پایتخت اوکراین واقع شده است.


رسانه‌های بین‌المللی عمق ویرانی شهر ایرپین اوکراین را به تصویر کشیدند
شهر ایرپین اوکراین که تا ۲ روز قبل صحنه درگیری‌های شدید بود، توسط رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری آناتولی تصویربرداری شد.
در این تصاویر، عملیات پاکسازی مین در ایرپین همچنان ادامه دارد و غیرنظامیانی که در انبارهای خانه‌هایشان و پناهگاه‌ها مخفی شده‌اند، تخلیه می‌شوند. همچنین خیابان‌ها، جاده‌ها و پارک‌ها خلوت بوده و در بسیاری از نقاط شهر حیوانات خانگی بدون سرپرست مانده‌اند.
ساختمان‌ها و خودروهای نظامی و غیرنظامی در ایرپین بر اثر بمباران‌ها و درگیری‌ها تخریب شده و سوخته‌اند. گلوله‌های خالی یا منفجر نشده نیز از جمله عناصری است که حین گردش در شهر ایرپین به چشم خبرنگاران می‌خورد.
دمیترو شاتروسکی، افسر عملیات ویژه وابسته به وزارت کشور اوکراین تیم خبرگزاری آناتولی را برای تصویربرداری از این شهر که وسعت آن حدود ۱۳ کیلومتر است، همراهی کرد.
شاتروسکی آنچه از ابتدای جنگ اوکراین تا ۲ روز گذشته در ایرپین رخ داده است را به‌عنوان «آخرالزمان» توصیف کرده و گفت: ۲ روز است که ایرپین و روستاهای اطراف آن از اشغال روس‌ها، تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین درآمده است.


تلاش دوباره صلیب سرخ برای تخلیه ماریوپل
صلیب سرخ اعلام کرده که امروز بار دیگر برای تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره‌شده ماریوپل تلاش می‌کند.
برآورد شده که حدود ۱۶۰ هزار نفر در این شهر گرفتار شده‌اند.
روز گذشته صلیب سرخ برنامه‌اش برای اعزام بیش از پنجاه اتوبوس و چندین خودرو ررا لغو کرد، چرا که تضمین‌های امنیتی لازم برای این کاروان داده نشد.
یکی از مشاوران رئیس جمهور اوکراین می‌گوید مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روس در گفتگوهای استانبول بر سر برنامه‌ای برای تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره‌شده ماریوپل به توافق رسیده‌اند.
اولکسی آرستوویچ، مشاور ولودیمیر زلنسکی، به تلویزیون اوکراین گفت: “هیات ما در استانبول برای تخلیه به توافق رسیده است. فکر می‌کنم امروز یا شاید فردا درباره تخلیه ساکنان ماریوپل خبرهای خوبی بشنویم.”


کاهش شمار مهاجران به لهستان، افزایش بازگشت به اوکراین
مرزبانی لهستان اعلام کرد در مجموع دو میلیون و ۴۳۷ هزار نفر از اوکراین به لهستان گریخته‌اند، اما شمار کسانی که از اوکراین وارد می‌شوند به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
همزمان از زمان آغاز جنگ ۴۲۱ هزار نفر از خاک لهستان وارد اوکراین شدند.
تنها در روز جمعه ۱۵هزار نفر از خاک لهستان به اوکراین بازگشته‌اند.
سازمان ملل تایید کرده که در مجموع بیش از ۱۰ میلیون نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.
علاوه بر چهار میلیون نفری که از این کشور خارج شدند، تخمین زده می‌شود که شش و نیم میلیون نفر دیگر در داخل خود کشور آواره‌اند.


یونسکو: دستکم ۵۳ مکان فرهنگی و تاریخی در اوکراین آسیب دیده‌ است
یونسکو اعلام کرد از ابتدای جنگ دستکم ۵۳ مکان مهم فرهنگی آسیب دیده‌اند.
این بناها شامل ۲۹ کلیسا، ۱۶ ساختمان تاریخی، چهار موزه و چهار بنای تاریخی است.
چندین مکان آسیب دیده در دو شهر بزرگ اوکراین - کی‌یف و خارکیف است و همچنین چرنیهیف، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور.
یک سخنگوی به خبرگزاری فرانسه گفته است: “این آخرین لیست تهیه شده است، اما جامع نیست، چرا که شماری از گزارش‌ها نیاز به راستی‌آزمایی دارند”. یونسکو می‌گوید از تصاویر ماهواره‌ای و گزارش شاهدان برای تأیید خسارت استفاده می‌کند.


کمک امنیتی ۳۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین
آمریکا می‌گوید معادل ۳۰۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک امنیتی خواهد کرد.
این مجموعه کمکی جدید شامل سیستم راکت لیزری، پهپاد‌های تاکتیکی، خودروهای زرهی هام.وی، دوربین‌‌های دید شب، مسلسل و اقلام درمانی می‌شود.
با این حساب از حدود پنج هفته پیش که جنگ در اوکراین آغاز شده تا کنون کمک آمریکا به اوکراین به ۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.
وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که کمک‌‌های تازه نشانه آغاز روند پیمانکاری برای کمک به تامین ظرفیت‌‌های تازه‌ای برای نیروهای نظامی اوکراین است.
در همین حال روز جمعه وزارت بازرگانی آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ۱۲۰ سازمان و نهاد در صنایع دفاعی هوا و فضا و دریایی روسیه و بلاروس اعلام کرد.
جینا رامینودو وزیر بازرگانی آمریکا گفته است تصمیم ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین روسیه و اقتصادش را در جهان تجارت منزوی کرده و تصمیم این وزارتخانه برای تحریم‌های تازه به این انزوا خواهد افزود.


اوکراین برای مقابله با حمله شیمیایی روسیه آماده می‌شود
براساس گزارش‌ها آمریکا، در پاسخ به خواسته اوکراین تجهیزات حفاظت شخصی در مقابل حمله شیمیایی برای نیروهای نظامی این کشور فرستاده است.
یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با پولیتیکو تایید کرده است که واشنگتن تجهیزاتی را با قابلیت نجات جان افراد به اوکراین فرستاده است.
این تجهیزات که پی پی ای یا شین میم ر خوانده می شود عموما شامل ماسک ضد گاز، لباس‌های مقاوم دربرابر حملات شیمیایی و میکروبی و نیز رادیو اکتیو است.
مشخص نیست که اندازه محموله‌های ارسالی به اوکراین چقدر است اما سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است ارسال این کمک‌ها امنیت و آمادگی داخلی آمریکا را به خطر نخواهد انداخت.
مسکو و غرب در هفته‌های گذشته یکدیگر را متهم کرده‌اند که قصد حمله شیمیایی به طرف مقابل دارند. مقام‌های آمریکایی نگرانند که روسیه در صدد طراحی حمله‌ای شیمیایی با هدف مقصر نشان دادن اوکراین به عنوان عامل حمله باشد.


منابع خبرها:‌ بی‌بی‌سی، ایسنا، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024