يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 31.03.2022, 23:21

تصمیم بریتانیا برای کمک نظامی بیشتر به اوکراین


تصمیم بریتانیا برای کمک نظامی بیشتر به اوکراین
بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا به تلویزیون اسکای گفته در نتیجهٔ تهاجم به اوکراین، روسیه کشور خُردتری شده و پوتین دیگر آن نیرویی نیست که بود. «او اکنون مردی است گرفتار قفسی که خودش ساخته است. ارتش او خسته و کوفته شده، تلفات جانی قابل توجهی را متحمل شده. آبروی ارتش بزرگ روسیه برباد رفته. او اکنون مجبور است نه‌تنها با پیامدهای اعمالش در اوکراین، بلکه با عواقب آنچه با ارتش خودش کرده هم زندگی کند». 
والاس گفت که نیروهای روسیه در حال گروه‌بندی مجدد و تمرکز بر جنوب و شرق اوکراین هستند.
وزیر دفاع بریتانیا همچنین گفت که این کشور و متحدانش دربارهٔ ارسال کمک نظامی بیشتر به اوکراین برای مقابله با تهاجم‌ روسیه به توافق رسیده‌اند.
بن والاس پس از دومین کنفرانس دفاعی بین‌المللی دهشگران اوکراین صحبت می‌کرد. قرار است به اوکراین تجهیزات نظامی، از جمله سامانه‌های پدافند هوایی و ساحلی، مهمات و زرهپوش‌ فرستاده شود.


بایدن: پوتین برخی از مشاوران خود را اخراج کرده است
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید نشست خبری درباره افزایش قیمت بنزین در این کشور و مبارزه با آن برگزار کرد.
وی درباره اخبار مبنی بر گمراه شدن رئیس جمهور روسیه در مورد جنگ اوکراین که منجر به بروز تنش بین ویلادمیر پوتین و مقامات نظامی این کشور شده، گفت: در این مورد گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد، اگرچه مطمئن نیستم اما نشانه‌هایی هم هست که پوتین در انزوا بوده و برخی از مشاوران خود را اخراج یا حصر خانگی کرده است.
بایدن همچنین اظهار داشت که نمی‌توان بدون شواهد قاطع درباره این موضوع اظهارنظر بیشتری کرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نشانه‌هایی مبنی بر اینکه پوتین برخی از نیروهای خود را از کی‌یف خارج کرده وجود دارد، گفت: تاکنون هیچ مدرک قطعی دال بر خروج تمام نیروهایش از کی‌یف وجود ندارد.
بایدن با اشاره به تقویت نیروهای پوتین در دونباس، تاکید کرد: نسبت به پوتین شک دارم. نمی‌توانم بگویم که فقط روی دونباس تمرکز دارد. نمی‌دانم که فقط در دونباس می ماند یا از سایر نقاط کشور عقب‌نشینی می‌کند یا نه.


واکنش برخی از کشورهای اروپا به تهدید پوتین
واکنش برخی از کشورهای اروپا به تهدید پوتین که اگر گاز روسیه را به روبل نخرند، جریان گاز را قطع می‌کند:
آلمان بزرگ‌ترین مشتری گاز روسیه در اتحادیهٔ اروپاست. روبرت هابِک، وزیر اقتصاد این کشور گفته: «برای ما مهم است طوری نشان ندهیم که تسلیم تهدید پوتین خواهیم شد».
کریستیان لیندنِر، وزیر دارایی آلمان گفته: «برای ما روشن است که نباید شانتاژ سیاسی در کار باشد. ما معتقدیم که قرارداد، قرارداد است. قراردادها مبتنی بر یورو و دلار است. ما هم پول واردات انرژی را به یورو می‌پردازیم».
فرانسه هم تأکید کرده که قرارداد، قرارداد است.
جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته موضوع پرداخت به روبل را حتی بررسی نخواهند کرد.
شرکت انرژی اِنِکو که گاز روسیه را وارد هلند می‌کند، گفته قرارداد مبتنی بر یوروست و انتظار دارد که طرف روسی قراردادش را پاس بدارد.


اوکراین: بسیاری از نیروهای روسیه نیروگاه چرنوبیل را ترک کردند
به گزارش خبرگزاری رویترز شرکت انرژی هسته ای ملی اوکراین گفته است که بسیاری از نیروهای روسیه که نیروگاه هسته ای چرنوبیل را در اختیار داشتند، این محل را ترک کرده اند.
این شرکت گفته که اکثر نیروهای روسی به سمت مرز بلاروس رفته و تنها تعداد اندکی نیرو در این محل باقی مانده اند. چرنوبیل محل بدترین فاجعه هسته ای جهان در سال ۱۹۸۶ بود.
این شرکت در بیانیه ای گفته: “اشغالگرانی که نیروگاه هسته ای چرنوبیل و سایر تاسیسات در منطقه ممنوعه را تصرف کردند در دو ستون به سمت مرز اوکراین حرکت کردند.”
در این گزارش همچنین آمده که نیروها از مناطق نزدیک به شهر اسلاووتیچ، جایی که کارگران اوکراینی در چرنوبیل در آن زندگی می کنند، عقب نشینی کرده اند.
نیروهای روسیه کنترل نیروگاه چرنوبیل را در اولین روز تهاجم به اوکراین به دست گرفتند. اوکراین نگرانی های امنیتی خود را در مورد این نیروگاه و شرایط سختی که کارگران در آن جا گرفتار شده بودند، ابراز کرده بود.
روسیه این موضوع را که نیروهای این کشور تاسیسات هسته ای داخل اوکراین را در معرض خطر قرار داده اند، رد کرد.


روسیه: محل اختفای مین‌های اوکراینی در دریای سیاه نامشخص است
ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که ۱۰ مین از مین‌های جاسازی شده توسط نیروی دریایی اوکراین در دریای سیاه و آزوف در اثر باد کنده شد و هیچکس نمی‌داند این مین‌های رانده شده کجا هستند.
وی همچنین گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود در جمع نمایندگان پارلمان در نروژ مدعی شد که روسیه بنادر اوکراین را مین گذاری کرده است تا از ورود کشتی‌های خارجی جلوگیری کند.
کوناشنکوف با تاکید بر اینکه زلنسکی اطلاعات درستی در این زمینه ندارد، گفت: از ۲۵ فوریه تا ۴ مارس، حدود ۴۲۰ مین در دریای سیاه و دریای آزوف توسط نیروی دریایی اوکراین جاگذاری شده است. ۳۷۰ مین مدل یام-۱ در دریای سیاه و ۵۰ مین در دریای آزوف است.
وی تصریح کرد که به دلیل طوفان در دریای سیاه، حدود ۱۰ مین از محل اتصال خود کنده شده و با تأثیر باد و جریان به سمت جنوب منحرف شدند. یکی از مین‌های اوکراینی توسط ملوانان ترکیه و یکی دیگر در آب‌های سرزمینی رومانی کشف و خنثی شد.
او تاکید کرد که مین‌های مذکور تهدیدی برای کشتی‌های همه کشورهای دریای سیاه هستند.
کوناشنکوف همچنین گفت که دولت اوکراین ۶۸ کشتی متعلق به ترکیه، چین، سوئیس، یونان، مالت، پاناما، جزایر مارشال، سیرالئون، مجمع الجزایر کومور، بلیز، جزایر کیمن، دانمارک و سوریه را به زور در چرنومورسک، اودسا، بنادر میکولایف و یوژنی توقیف کرده است.
وی با اشاره به اینکه روسیه هر روز از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۹:۰۰ یک کریدور امن را برای خروج این کشتی‌ها از آب های سرزمینی اوکراین در جنوب غربی باز می‌کند مدعی شد که خدمه این کشتی‌ها در گفت‌وگوهای رادیویی خود اظهار داشته‌اند که از سوی دولت اوکراین تهدید شده‌اند که در صورت خروج از بندر غرق خواهند شد.


روسیه مدیران ارشد اتحادیه اروپا را تحریم کرد
وزارت امور خارجه روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به اینکه تحریم‌‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو از حد و مرز خارج شده است، اعلام کرد بر اساس اصل مقابله به مثل، تصمیم گرفته‌ شد مدیران ارشد این اتحادیه تحریم شوند.
این وزارتخانه با تاکید بر اینکه بروکسل شهروندان و شرکت‌های روسی را به‌طور یک‌جانبه تحت تحریم‌های گسترده و خودسرانه قرار می‌دهد، تصریح کرد که اطلاعات شخصی این افراد بدون رعایت تمامی موازین حقوقی بین‌المللی علنی شده است.
در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است که مقامات اروپایی حامی روسیه ستیزی در اوکراین، کارشکنی کی‌یف در توافقنامه مینسک را نادیده گرفته‌اند، بروکسل به جای عبرت گرفتن از اینها، تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرد و با فشار و باج خواهی سعی کرد سایر کشورهای مستقل را نیز وارد این اقدامات نامشروع کند.
وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با تحریم‌های مذکور خاطرنشان کرد: تحریم‌ها متوجه مدیران ارشد اتحادیه اروپا، از جمله مدیران ساختارهای نظامی و کمیسران اتحادیه خواهد بود. علاوه بر این، اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان پارلمان اروپا که سیاست‌های ضد روسی را ترویج می کنند نیز مشمول تحریم هستند. لیست سیاه روسیه که حکم پاسخ متقابل را دارد همچنین شامل سران دولت و پارلمان برخی از کشورهای عضو اتحادیه، افراد مطرح و کارکنان رسانه‌های که که احساسات ضد روسی را تحریک می‌کنند، می‌شود.


هشدار آمریکا به کشورهایی که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را دور می‌زنند
آمریکا هشدار داده در صورت حمله چین به خاک هند، روسیه به کمک هند نخواهد آمد.
دلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان سفرش به هند از دهلی خواست که واردات انرژی و سایر کالاها را از روسیه تسریع نکند.
آقای سینگ نسبت به عواقب دور زدن تحریم های اعمال شده علیه روسیه به کشورها هشدار داد.
هند که روابط دفاعی عمیقی با روسیه دارد، مسکو را به دلیل تهاجم به اوکراین محکوم نکرده است.
لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا قرار است به زودی در دهلی با مقامات هند گفتگو کند.
وزیر خارجه روسیه هم فردا به هند می رود.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024