جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 30.03.2022, 8:51

زلنسکی مذاکرات استانبول را مثبت ارزیابی کرد


سازمان ملل: ۴ میلیون پناهجوی اوکراینی به کشورهای همسایه رفتند
فیلیپو گرندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در توئیتر پیامی درباره آمار غیرنظامیانی که از ۲۴ فوریه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین آواره شده‌اند، منتشر کرد.
وی در این پیام نوشت: پنج هفته پس از آغاز حمله روسیه، (تعداد) پناهجویان از اوکراین (کشورهای همسایه) اکنون ۴ میلیون نفر است.
از سوی دیگر، بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، از ۲۴ فوریه تا ۲۹ مارس، ۴ میلیون و ۱۹ هزار و ۲۸۷ پناهجوی اوکراینی به کشورهای همسایه و بیش از نیمی از آنها به لهستان رفته‌اند.


زلنسکی مذاکرات استانبول را مثبت ارزیابی کرد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین طی بیانیه‌ای مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین در ترکیه را مثبت ارزیابی کرد.
زلنسکی گفت سیگنال‌هایی که ما از این مذاکره دریافت کردیم را می‌توان مثبت خواند اما این سیگنال‌ها تسلیحات روسیه را خاموش نمی‌کند.
وی گفت نیروهای مسلح اوکراین و همه کسانی که در دفاع نقش دارند تنها ضامن بقای امروز ما هستند.
وی افزود که دلیلی برای اعتماد به سخنان نمایندگان دولتی که به تخریب ادامه می‌دهد را نمی‌بیند. “تنها به یک نتیجه مشخص از مذاکرات می‌توان اعتماد کرد.”
روز سه‌شنبه روسیه از کاهش تحرکات نظامی در کی‌یف و چرنیهیف خبر داد که سیگنالی از ایجاد پیشرفت در مذاکرات صلح بود. با این حال، واکنش به این اخبار محتاطانه بود و آمریکا گفت نیروهای روس که از آن دو شهر جابجا شدند، در مکان‌های دیگری در اوکراین استقرار یافته‌اند.


پرداخت خسارت به مردم
رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین اعلام کرد یک به روزرسانی جدید برای یک اپلیکیشن تلفن همراه ایجاد شده که به مردم اجازه می‌دهد در صورت وارد آمدن خسارت به منازلشان درخواست غرامت کنند. اپلیکیشن Diia به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد تا از اسناد دیجیتال روی تلفن‌های هوشمند خودشان به جای اسناد فیزیکی برای شناسایی و به اشتراک‌گذاری استفاده کنند.
زلنسکی در صحبت‌هایش گفت: این اپلیکیشن در دسترس است و همانطور که قول داده بودم، کشور بابت از دست رفتن خانه یا آپارتمان شما در نتیجه خصومت‌ها غرامت می‌دهد. همه شهروندان ما می‌توانند درخواست بدهند. مهمترین مساله این است که کشور بابت هر متر خسارت به املاک خسارت خواهد داد.


اوکراین: عقب نشینی نیروهای روسیه از اطراف کی یف احتمالا حقه است
ستاد مشترک ارتش اوکراین می گوید که ادعای روسیه دایر بر عقب نشینی نیروهایش احتمالا یک حقه است.
این ستاد در آخرین گزارش خود از تحولات جنگ در فیسبوک گفت که یگان های نظامی روسیه همچنان درحال دور شدن از کی یف و چرنیهیف هستند.
روسیه گفته است که اکنون بر عملیات در منطقه شرقی دونباس تمرکز خواهد کرد.
با این حال ستاد مشترک ارتش اوکراین بر این باور است که این عقب نشینی “احتمالا برای چرخش یگان های منفرد” با هدف گمراه کردن ارتش اوکراین و ایجاد یک “سوء تفاهم” درباره معنی استقرار این نیروهاست.
این نظر منعکس کننده سخنان جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکاست که گفت کی یف علیرغم جابجایی نیروهای روسیه به طرف نقاط دورتر از شهر، همچنان در معرض خطر است.


بایدن: باید دید روسیه به حرفش درباره محدود کردن جنگ عمل می‌کند یا نه
رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به اعلام وزارت دفاع روسیه مبنی بر کاهش تحرکات نظامی در دو شهر اوکراین گفت، خیلی زود است که مشخص شود آیا روس‌ها از کی‌یف عقب‌نشینی می‌کنند یا خیر.
به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت دیلی میل، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا عصر دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی کوتاهی در کنار نخست‌وزیر سنگاپور به تازه‌ترین تحولات اوکراین واکنش نشان داد.
نشست بایدن و نخست‌وزیر سنگاپور عمدتا روی اوکراین متمرکز بود اما آنها همچنین درباره کره‌شمالی، چین و میانمار به رایزنی پرداختند. آنها تصمیم گرفتند که در کنفرانس مطبوعاتی هر کدام تنها به یک سوال پاسخ دهند.
به دنبال آن خبرنگار آسوشیتدپرس از بایدن پرسید که واکنش او به اطلاعیه روسیه درباره عقب‌ کشیدن نیروهایش از کی‌یف، پایتخت اوکراین چیست.
بایدن گفت: باید ببینیم. تا وقتی اقدامات آنها را نبینم، این‌ها معنایی برایم ندارد. باید ببینیم که آیا آنها به آنچه که می‌گویند، عمل می‌کنند یا خیر.
او گفت با رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس صحبت کرده و همه آنها اتفاق نظر دارند که باید منتظر ماند و دید چه پیشنهادی روی میز مذاکره است.


خبرنگار بی بی سی: گلوله باران در نواحی اطراف کی یف ادامه دارد
در طول روز سه شنبه گزارش شد که روسیه گفته است از ابعاد عملیات نظامی در اطراف کی یف و شهر شمالی چرنیهیف خواهد کاست.
اما جِرِمی بوئن خبرنگار بی بی سی از پایتخت اوکراین گزارش می دهد که هنوز صدای گلوله باران از نبردگاه های شمال غربی شهر شنیده می شود.
او می گوید: “احتمالا ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر دورتر از اینجاست و من نمی توانم بگویم که از طرف اوکراینی هاست، یا از طرف نیروهای روسیه است، اما هنوز ادامه دارد.”
“بنابراین اگر برنامه ای برای کاهش فعالیت نظامی در حومه این شهر وجود داشته باشد هنوز عملی نشده.”



حمله به یک ساختمان استانداری میکولاییف ۱۲ کشته به جای گذاشت
مقام‌های اوکراین می‌گویند در حملهٔ دیروز روسیه به یک ساختمان استانداری میکولاییف در جنوب اوکراین ۱۲ تن کشته و حدود ۳۰ تن زخمی شده‌اند.
اُلکساندر سِنکِویچ، شهردار میکولاییف گفته در ساختمان افراد نظامی نبودند؛ فقط نگهبانان و کارمندان دفتر بودند. او به بی‌بی‌سی گفت که به نظر او هدف حملهٔ روسیه ویتالی کیم، استاندار میکولاییف بوده که در شبکه‌های اجتماعی علیه نیروهای روسیه بسیار فعال است.


سرباز سوری: جنگ برای روسیه غذای خانواده‌ام را تامین می‌کند
بی‌بی‌سی دریافته که به جنگجویان سوری ماهیانه پنج هزار پوند پیشنهاد می‌شود تا در خط مقدم برای روسیه در جنگ علیه اوکراین بجنگند. یکی از سربازان سوری که برای جنگ داوطلب شده است، گفت که معتقد است روسیه در حال انجام یک قتل عام در اوکراین است، اما همچنین به مردم فقیر سوریه که توانایی خرید غذا را نداشتند، کمک می کند.
او گفت که به دلیل پول پیشنهادی داوطلب شده است. خانواده‌اش نمی‌خواهند او برود، اما به او گفته شد که در صورت کشته شدن ۳۷ هزار پوند به آنها پرداخت می‌شود. او گفت که حداقل دویست نفر را می‌شناسد که داوطلب شده‌اند. دولت اوکراین و یک سازمان غیردولتی برجسته سوری می‌گویند که چهارده مرکز استخدام در سراسر سوریه ایجاد شده است.


معاون فرمانده سابق ناتو: تا زمانی که پوتین در قدرت است صلح وجود نخواهد داشت
سر ریچارد شیرف، معاون سابق فرمانده ناتو در اروپا، می‌گوید “مانند بسیاری از مردم” به تعهد روسیه برای کاهش حملاتش به کی‌یف و چرنیهف مشکوک است.
او می‌گوید: “این تقریباً به طور قطع تأییدی است که تلاش روسیه برای پیشروی در چند محور شکست خورده است و به احتمال زیاد تمرکز نیرو را در یک منطقه دیگر پیش‌بینی می‌کند.”
معاون سابق فرمانده ناتو می‌گوید: همچنین احتمال فریب و حقه را در این قضیه رد نمی‌کنم.
او گفت : تا زمانی که پوتین در کرملین است، در اروپا صلح برقرار نمی شود. او می‌گوید ناتو باید تضمین کند که جنگ با روسیه “یک جنگ سرد باقی می‌ماند و نه یک جنگ گرم”.


سران پنج کشور غربی پوتین را به آتش‌بس و دیپلماسی فراخواندند
سخنگوی دولت آلمان گفت، رهبران آلمان، ایالات متحده، فرانسه، انگلیس و ایتالیا در تماسی تلفنی بر سر ادامه فشار بر روسیه برای آتش‌بس و خارج ساختن نظامیانش از اوکراین توافق کردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت آلمان در بیانیه‌ای گفت، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا همچنین بر سر ادامه تحریم‌های سنگین علیه روسیه توافق داشتند.
سخنگوی دولت آلمان همچنین تاکید کرد آنها همچنین به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکید کردند تا در نهایت اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به شدت مورد نیاز برای کمک به مردم اوکراین را صادر کند و کریدورهای بشردوستانه کاملا موثری خصوصاً در شهر ماریوپل ایجاد کند.
سران پنج کشور آلمان، ایالات متحده، ایتالیا، انگلیس و فرانسه در این گفت‌وگوی تلفنی جمعی بر سر حمایت‌های اساسی‌تر از اوکراین به توافق رسیدند و حملات روسیه را محکوم کردند.
سخنگوی اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که سران این پنج کشور “یک بار دیگر رئیس‌جمهوری روسیه پوتین را فراخواندند با آتش‌بس موافقت کند، تمام عملیات‌های نظامی را متوقف سازد، سربازان روسی را از اوکراین خارج کند و راه‌حل دیپلماتیک برای برون‌رفت از بحران را امکان‌پذیر سازد”.
در نهایت این رهبران درباره تدابیری برای تضمین امنیت انرژی و مقابله با قیمت‌های بالای انرژی بحث و رایزنی کردند.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، آناتولی،‌ ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024