جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 29.03.2022, 18:13

رومن آبراموویچ در دلمه‌باغچه چه می‌کند؟


بی‌بی‌سی: وقتی گزارش شد که شاید رومن آبراموویچ میلیاردر روس در دور قبلی مذاکرات روسیه و اوکراین “مسموم” شده باشد، ناگهان توجه‌ها به این جلب شد که مالک باشگاه چلسی، که کشورهای غربی پس از حمله روسیه به اوکراین او را تحریم کرده‌اند، در این مذاکرات چه می‌کند.

اینکه آقای آبراموویچ “مسموم” شده، یا “مسموم شده اما میزان سم کم بوده تا باعث مرگش نشود” یا علائم او ناشی از “عوامل محیطی” بوده‌اند را بی‌بی‌سی خود نمی‌تواند تایید کند. هر چه هست به نظر می‌رسد آقای آبراموویچ که شهروندی اسرائیل و پرتغال را هم دارد، فعلا حالش خوب است و در دلمه باغچه در مذاکرات حضور دارد.

آبراموویچ چه نقشی در مذاکرات دارد؟

بر اساس گفته‌های مقام‌های ترکیه، روسیه و اوکراین، رومن آبراموویچ “میانجی غیررسمی” در گفت‌وگوهاست. البته نقش او مخفیانه نبوده اما شاید تا حالا تحت‌الشعاع اخبار جنگ بوده است. تقریبا یک ماه پیش سخنگوی باشگاه چلسی گفته بود که “اوکراین” با آقای آبراموویچ “برای حمایت از یک راه‌حل صلح‌آمیز” تماس گرفته است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هم تایید کرد که نقش آقای آبراموویچ “برای زمینه‌سازی بعضی تماس‌های خاص روسیه و اوکراین” است اما او “عضو رسمی تیم مذاکره روسیه نیست، با این‌حال اینجا در استانبول از طرف ما حضور دارد.”

“برای اینکه تماس دو طرف را برقرار کنید باید تایید هر دو را داشته باشید و در مورد آبراموویچ او تایید هر دو را دارد.”

ابراهیم کالین، دیپلمات ترکیه که برگزاری این مذاکرات به عهده اوست هم چند روز پیش گفته بود “پرزیدنت پوتین” آقای آبراموویچ برای مذاکرات تعیین کرده اما او هم تاکید کرد که او عضو رسمی مذاکره‌کنندگان روسیه نیست.

نقش آبراموویچ در مذاکرات چقدر است؟

بر اساس بررسی گروه روزنامه‌نگاری تحقیقی “بلینگ‌کت” از پروازهای مالک باشگاه چلسی و به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، نقش آقای آبراموویچ کم‌اهمیت به نظر نمی‌رسد.

او تقریبا یک ماه پیش (نهم اسفند) در مذاکرات روسیه و اوکراین، که در بلاروس انجام شد، شرکت داشته است. سپس چهار روز بعد آن در کی‌یف بوده و گزارش شد همراه با رستم عمروف مسئول مذاکره‌کنندگان اوکراینی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور، ملاقات کرده است. او روز بعد به شهر لویو در غرب اوکراین و سپس به لهستان رفت و فردای آن روز به استانبول.

آقای آبراموویچ تقریبا ده روز بعد (۲۳ اسفند) در فرودگاه تل‌آویو دیده شد و روز بعد به مسکو رفت و بنا بر گزارش‌ها با ولادیمیر پوتین ملاقات کرد و بعد بلافاصله به استانبول سفر کرد.

بنا بر گزارش‌ها آقای آبراموویچ نه تنها شروط رسیدن به توافق را بین ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی رد‌ و بدل کرده بلکه در سفر جو بایدن به لهستان هم رابط آقای پوتین و رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. او را در توافق برای ایجاد “گذرگاه‌های امن” برای خروج مردم از شهرهای اوکراین هم دخیل دانسته‌اند.

ترکیه نگران تحریم بودن آبراموویچ نیست؟

ترکیه ظاهرا نگران این موضوع نیست. آقای آبراموویچ که ظاهرا دارایی‌‌هایش پس از تحریم‌ شدن از توقیف در امان مانده‌اند، دو کشتی تفریحی‌اش اکنون در بودروم هستند و اعتراض اوکراین هم فایده‌ای نداشته است.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، اخیرا به میلیاردرهای روس پیام داد که درها برایشان باز است و از آنها خواست به ترکیه بروند. گفته شده بیست میلیاردر روس به ترکیه رفته‌اند.

چرا ترکیه؟

ترکیه سابقه تاریخی طولانی با روسیه و اوکراین دارد. ضلع جنوب دریای سیاه را ترکیه در اختیار دارد و بخشی از شمال و شرق آن خاک روسیه است و اوکراین هم در شمال آن واقع است.

امپراتوری عثمانی، که همجوار امپراتوری تزاری بود، مدت‌ها شبه‌جزیره کریمه را در اختیار داشت اما بعد در جنگ با روسیه آن را از دست داد. در اوکراین بخصوص در جنوب آن شمار زیادی شهروند ترکیه یا ترکیه‌تبار زندگی می‌کنند.

ترکیه که عضو ناتو است با هر دو کشور روابط خوبی داشته است، از روسیه سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ می‌خرد و به اوکراین پهپاد “بیرق‌دار” می‌فروشد.

دلمه باغچه کجاست؟‌

دلمه‌باغچه محل مذاکرات روسیه و اوکراین در ترکیه، در استانبول در تنگه بسفر، بزرگترین قصر ترکیه است.

این کاخ در سال ۱۸۵۶ ساخته شده و بین سال‌های ۱۸۵۶ تا ۱۸۸۷ و ۱۹۰۹ تا ۱۹۲۲ مقر حکومت عثمانی بوده است.

تخمین زده‌اند هزینه ساخت این کاخ به پول امروز ۱٫۵ میلیارد پوند می‌شود.

شش سلطان عثمانی در این قصر حکومت کردند و زمانی که ترکیه در ۱۹۲۴ جمهوری شد، این قصر کاخ ریاست‌جمهوری شد و کمال آتاتورک، که او را بنیانگذار ترکیه معاصر می‌دانند در همین کاخ درگذشت.

این قصر ۴۵ هزار متر مربع مساحت، ۲۸۵ اتاق، ۴۶ تالار، ۶ حمام و ۶۸ دستشویی دارد.

با تابلو‌های نفیس و منحصربه‌فردی هم دیوارهای این کاخ دیدنی و بسیار مجلل را تزئین کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024