جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.03.2022, 10:00

زلنسکی: آماده مذاکره درباره بی‌طرفی هستیم


زلنسکی: در صورت توقف جنگ آماده مذاکره درباره بی‌طرفیست
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گفتگویی با خبرنگاران روس گفته کشورش در صورت توقف جنگ آماده مذاکره درباره بی‌طرفیست.
او گفته: “تضمین‌های امنیتی و بی‌طرفی؛ غیرهسته‌ای شدن اوکراین. ما آماده‌ایم به این سمت حرکت کنیم.”
اوکراین با اعلام بی‌طرفی خواسته خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را کنار خواهد گذاشت؛ این یکی از عواملی بود که روسیه از آن بعنوان دلیل آغاز جنگ یاد کرده بود. اما هشدارهای مهم دیگری هم در این باره موجود است.
اول تضمین‌های امنیتی؛ آقای زلنسکی تصریح کرده برای توافقی کارآمد، کشورهای غربی باید متعهد به “توافقی جدی” برای حمایت از اوکراین شوند. دوم اینکه او گفته روسیه باید نیروهای خود را تا مرزهای پیش از حمله این کشور (۲۴ فوریه) عقب بکشد. روسیه برای پیروزی در روی زمین بسیار سخت جنگیده و سخت است که با چنین چیزی موافقت کند؛ بخصوص در جبهه‌های جنوب و شرق.
نکته مهم سوم فرآیند کار است؛ زلنسکی می‌گوید اگر اوکراین اعلام بی‎‌طرفی کند باید این تصمیم به رفراندوم گذاشته شود و تغییراتی در قانون اساسی این کشور انجام شود که یک سال طول خواهد کشید. آیا پوتین حاضر خواهد شد جنگ را در صورت رای منفی مردم اوکراین به این رفراندوم موقف کند؟
و در نهایت مهمتر از همه اینها سوال بی‌پاسخی است که روسیه از این جنک چه می‌خواهد. آیا موضوع بر سر پیوستن احتمال اوکراین به ناتوست؛ آنگونه که روسیه در ابتدا ادعا کرده بود؟ آیا موضوع بر سر مناطق بیشتری در شرق اوکراین است؟ یا پوتین می‌خواهد بطور دائمی اوکراین را از بودن یک کشور مستقل باز دارد؟


تاکتیک جدید ارتش روسیه در اوکراین
جک واتلینگ، پژوهشگر جنگ‌‌های زمینی در موسسه Royal United Services در ارزیابی خود از تحرکات روسیه در داخل اوکراین به بی بی سی گفته است که روس‌ها بخش بزرگی از نیروهای خود را در داخل اوکراین مستقر کرده‌اند و قادر به استقرار نیروهای جدید در اطراف این کشور نیستند.
از نظر او تلاش اصلی ارتش روسیه در حال حاضر بر جنوب متمرکز شده است، جایی که آنها تلاش می کنند نبرد را برای تصرف ماریوپل به پایان برسانند و سپس یگان‌های نظامی اوکراین در دونباس را محاصره و ارتباط آنها را با سایر مناطق قطع کنند و از یک محور جنوبی به سمت شمال پیش بروند.
او گفته است که ارتش روسیه بین خرسون و میکولایف جلو نرفته و بعید است که بتوانند در این جبهه پیشرفت کند. تاکتیک روسیه اکنون این است که فشار را از شمال بیافزاید و از کریمه و در امتداد رودخانه دنیپر اقدام به محاصره مناطقی کند که بسیاری از بهترین واحدهای نظامی اوکراین در آن‌ها مستقر هستند.


شهردار ماریوپل خواستار تخلیه کامل این شهر شد
شهردار ماریوپل می‌گوید که این شهر بندری در آستانه فاجعه انسانی قرار گرفته و باید بطور کامل تخلیه شود.
به گفته شهردار، حدود ۱۶ هزار نفر از ساکنان این شهر بدون برق در ماریوپل گیر افتاده‌اند. وادیم بیچنکو همچنین گفته ۲۶ اتوبوس منتظر انتقال ساکنان این شهر بودند اما نیروهای روس با باز کردن مسیر امن برای خروج از شهر موافقت نکردند.
این شهر تحت محاصره است و حملات مداوم توپخانه‌ای باعث شده شهروندان نتوانند آنجا را ترک کنند.
ساکنان این شهر همچنین با کمبود آب، غذا و داور مواجهند.
پیشتر کمیته بین المللی صلیب سرخ گفته بود که هنوز قادر به ارسال هیچ گونه کمکی به شهر ماریوپل نیست؛ به گفته این نهاد دسترسی به این شهر مستلزم این است که روسیه و اوکراین یک مسیر امن را تضمین کند.


بزرگ‌ترین رزمایش ناتو در کشور همسایه روسیه ادامه دارد
بزرگترین رزمایش نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با نام «واکنش سرد» (Cold Response 2022) با مشارکت ۲۷ کشور که در ۱۴ مارس در نروژ در همسایگی روسیه آغاز شد، ادامه دارد.
ناتو در بیانیه‌ای تاکید کرد که این رزمایش از ۸ ماه قبل برنامه ریزی شده و هیچ ارتباطی به حملات روسیه به اوکراین ندارد.
با این حال، انجام این رزمایش در نروژ که هم مرز با روسیه است و مشارکت فنلاند که عضو ناتو نیست جلب توجه می‌کند.
این بزرگترین رزمایش در قطب شمال در ۳۰ سال گذشته است.
در اجلاس سران ناتو که در ماه ژوئن در مادرید برگزار خواهد شد، عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در صورت چنین اتفاقی، یک عضو جدید ناتو در جناح شمالی روسیه، در مرز ۱۳۰۰ کیلومتری این کشور حضور خواهد داشت.
رزمایش واکنش سرد در ۱۴ مارس با شرکت ۳۰ هزار سرباز، ۲۲۰ فروند هواپیمای جنگی و ۵۰ ناو که دو فروند از آنها ناو هواپیمابر هستند از ۲۷ کشور جهان در نروژ آغاز شد و تا اول آوریل ادامه خواهد یافت.


اوکراین: ۱۷ هزار سرباز روس کشته شده‌اند
ستاد کل ارتش اوکراین امروز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از آغاز حملات روسیه به خاک اوکراین در ۲۴ فوریه تا امروز ۲۸ مارس ۱۷ هزار سرباز روسیه کشته شده‌اند.
بر اساس این بیانیه، ارتش اوکراین همچنین ۱۲۳ فروند جنگنده، ۱۲۷ فروند بالگرد، ۵۸۶ تانک، ۱۶۹۴ دستگاه خودروی زرهی، ۳۰۲ عراده توپ، ۹۵ سامانه راکت انداز و ۵۴ سامانه پدافند هوایی متعلق به ارتش روسیه را منهدم کرده است.
ارتش اوکراین همچنین اعلام کرد که ۱۱۵۰ دستگاه خودروی نظامی، ۷ قایق تندرو سبک، ۷۳ دستگاه تانکر حمل سوخت‌ و ۶۶ فروند پهپاد روسیه را نیز منهدم کرده‌اند.


نظر زلنسکی درباره نحوه حمایت بعضی از کشورهای اروپایی
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه “اکونومیست” به اظهار نظر درباره نحوه کمک بعضی از کشورهای اروپایی در جنگ روسیه علیه اوکراین پرداخته است:
او قویا از امانوئل مک‌کرون، رئیس جمهوری فرانسه به دلیل “خودداری از حمایت نظامی” از اوکراین انتقاد کرده است؛ چرا که به گفته آقای زلنسکی “آنها از روسیه می‌ترسند؛ کسانی که اول این را می‌گویند، اول از همه می‌ترسند.”
زلنکسی گفته نخست وزیر بریتانیا اشتیاق بیشتری برای ارسال اسلحه داشته. او گفته بوریس جانسون رهبر اروپاییست که کمک بیشتری کرده است. “بریتانیا خواهان پیروزی اوکراین و شکست روسیه است؛ اما نمی‌توانم بگویم این کشور خواهان طولانی شدن جنگ است.”
آقای زلنکسی همچنین گفته آلمان می‌خواهد در این جنگ متوازن باشد. “آنها رابطه طولانی با روسیه دارند” و نگاهی اقتصادی به این وضعیت دارند. بگفته آقای زلنسکی، آلمان در مقاطعی کمک کرده است ولی با پیشرفت جنگ در صدد متوازن کردن وضعیت هستند و می‌خواهند ببینند این وضعیت “تا چه حد کشور آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.”


اردوغان در تماس تلفنی با پوتین خواستار آتش‌بس شد
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه در گفت‌وگویی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواستار آتش‌بس و شرایط انسانی بهتر برای غیرنظامیان در اوکراین شد.
خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر آقای اردوغان نوشته که وی در این تماس بر اهمیت آتش بس میان روسیه و اوکراین، اجرای صلح و بهبود شرایط بشردوستانه در منطقه اشاره داشته است.
براساس این گزارش “پوتین و اردوغان بر سر برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در استانبول توافق کردند”.


ارتش اوکراین از دفع پنج حمله روسیه خبر داد
نیروهای دفاعی اوکراین در اطلاع‌رسانی خود می گویند که پنج حمله نیروهای روسی در مناطق دونتسک و لوهانسک را دفع کرده‌اند و موارد دیگری در این گزارش آمده است:
نیروهای اوکراینی همچنان در تلاش هستند تا نیروهای روسیه را از از شمال غرب و شرق به عقب برانند تا آنها موفق به کنترل جاده‌ها و شهرک‌های کلیدی در شهر کی‌یف نشوند.
در دونتسک و لوهانسک نیروهای اوکراینی دو تانک، یک خودروی پیاده نظام و یک خودرو نیروهای روسیه را منهدم کردند.
بر اساس این گزارش، نیروهای روسیه نیز متحمل تلفات شدند.
نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد ۴ هواپیما، ۱ هلیکوپتر و ۲ پهپاد روسیه را منهدم کرده است.


شهردار چرنوبیل: نیروهای روسی شهر را ترک کرده‌اند
بنا بر گزارش‌ها، نیروهای روسیه شهری را که در نزدیکی نیروگاه هسته ای چرنوبیل است، پس از اعتراض ساکنان به اشغال آن ترک کرده‌اند.
بر اساس گزارش رویترز، یوری فومیچف شهردار این شهر روز دوشنبه در یک پست ویدئویی آنلاین گفت که سربازان “کارهایی را که قرار بود انجام دهند” به پایان رساندند و شهر اسلاوچ را ترک کردند.
نیروهای روسیه روز شنبه کنترل اسلاووتیچ را به دست گرفتند و شهردار را هم برای مدت کوتاهی بازداشت کردند.
اما اشغال شهر با اعتراض مردم محلی مواجه شد که با حمل پرچم به خیابا‌ن‌ها ریختند و پس از آن شهردار شهر آزاد شد.
اسلاووتیچ شهری است که عمده ساکنان آن را، کارکنان نیروگاه هسته‌ای تعطیل شده چرنوبیل تشکیل می‌دهند.


اوکراین: دو گردان روسیه به بلاروس عقب‌نشینی کرده‌اند
ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه در پی شکست سنگین مجبور به عقب‌نشینی از منطقه کیف شده‌اند.
ارتش اوکراین در گزارشی تازه از وضعیت جنگ گفته است دو گردان تاکتیکی از ارتش روسیه به بلاروس عقب‌نشینی کرده‌اند.
همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده است که نیروهای روسیه روز یکشنبه حملات خود را علیه اهداف استراتژیک در سراسر اوکراین ادامه داده‌اند و برخی گزارش‌ها می‌گویند شهر ماریوپول به سقوط نزدیک است.
در یک ارزیابی دیگر وزارت دفاع بریتانیا گفته است روسیه عملا دسترسی اوکراین را به تجارت بین‌المللی دریایی قطع کرده است.
پارلمان اوکراین نیز روز یکشنبه اعلام کرد معادل ۶۳ میلیارد دلار از زیرساخت‌های این کشور در حملات ارتش روسیه ویران شده است.
بر این اساس ۴۴۰۰ ساختمان مسکونی، ۱۳۸ مرکز درمانی، ۸ فرودگاه غیرنظامی و ۳۷۸ موسسه آموزشی ویران شده‌اند.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024