جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.03.2022, 22:05

رابرت مالی: توافق ممکن است، اما نزدیک نیست


رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در میز گردی در چارچوب نشست دوحه ۲۰۲۲ در خصوص مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و غرب امکان‌پذیر است اما به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رابرت مالی افزود: توافق هسته‌ای مدت‌هاست نزدیک خوانده می‌شود. شاید هرگز به این “نزدیک” نرسیم. توافق ممکن است، اما نزدیک نیست. نمی‌توان تاریخ آن را هم تعیین کرد. ماه‌ها پیش فکر می کردیم که این توافق نزدیک است. طولانی بودن مذاکرات نشانه دشواری دستیابی به توافق است. مسائلی وجود دارد که ما به آنها اهمیت می‌دهیم و مسائلی برای ایران اهمیت دارد.

مالی در مورد تضمین‌های خواسته شده از سوی ایران اظهار داشت: بهترین تضمین این است که در اسرع وقت به توافق برسیم و هیچ تضمین دیگری نمی‌توانیم بدهیم.

وی با اشاره به اینکه اگر ایران به مفاد توافق پایبند باشد، آنها نیز پایبند خواهند بود و تحریم‌های اقتصادی لغو می‌شود، تصریح کرد: هرچه زودتر به توافق برسیم هم به نفع ما و هم ایران خواهد بود. اگر توافقی حاصل شود، می‌توانیم از آن به عنوان مبنایی برای حل سایر مسائل بین خود و ایران استفاده کنیم.

مالی درباره خروج سپاه پاسداران ایران از لیست تحریم‌ها گفت: این توافق مربوط به سپاه نیست، تحریم‌ها علیه سپاه ادامه خواهد داشت، سیاست و تفکر ما در این زمینه تغییر نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای حذف سپاه پاسداران ایران از لیست تروریستی نگرفته‌اند، اذعان داشت: آمریکا بدون توجه به توافق هسته‌ای به همکاری با کشورهای منطقه برای کاهش تنش ادامه خواهد داد، حتی اگر مذاکرات در وین شکست بخورد، فعالیت‌هایی که برای حمایت از امنیت کشورهای منطقه انجام می‌شود، قطع نخواهد شد.

روایت امیرعبداللهیان از موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات

این اظهار نظر نماینده آمریکا در امور ایران در حالی مطرح شده که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرده بود: موضوع خارج کردن اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه‌ای که آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال کرده‌اند، یکی از موضوعات جدی مذاکرات اخیر ما در وین است. وقتی می‌گوییم اشخاص حقیقی و حقوقی، در حوزه اشخاص حقوقی برخی از هولدینگ‌های بزرگ اقتصادی و مؤسسات بزرگ حکومتی ما قرار دارند و یکی از موضوعات، مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: در موضوع سپاه پاسداران حتما آنچه برای ما مهم است، این است که باید جایگاه و نقش سپاه و شأن قانونی سپاه به عنوان مهمترین بخش امنیتی و دفاعی کشور ما مورد توجه قرار بگیرد. ما در این رابطه پیام‌هایی را با آمریکایی‌ها تبادل کرده‌ایم و این یکی از موضوعاتی است که همچنان در دستور کار ما قرار دارد.

وزیر امور خارجه افزود: البته مقامات عالیرتبه سپاه به ما در وزارت خارجه نکته‌ای را همواره یادآوری می‌کنند و می‌گویند شما در راستای منافع کشور هر آنچه را لازم است انجام دهید و اگر به نقطه‌ای رسیدید که موضوع سپاه مطرح بود، این موضوع نباید مانعی برای شما باشد. این را می‌گویند و به نظر من مقامات عالی سپاه، به نوعی  از خودگذشتگی نشان می‌دهند و ایثارگری خودشان را به حد اعلا می‌رسانند که اگر واقعا دیدید جمع‌بندی این است که در این توافق، منافع کشور حاصل می‌شود، اصلا موضوع سپاه پاسداران جزو اولویت‌هایتان قرار نگیرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: «ولی ما با در نظر گرفتن جمیع مسائل کشور و منافع مردم و با نگاه به رویکرد آمریکایی‌ها، بالاخره سپاه از مجموعه‌ای از اشخاص تشکیل شده و سازمانی را در خدمت به کشور و مردم تشکیل داده و وقتی می‌گوییم سپاه یعنی سردار حاج قاسم سلیمانی. هیچگاه به خودمان اجازه نمی‌دهیم که در کنار سایر مسائل لاینحلی که همچنان با طرف آمریکایی باقی مانده - با وجود مجوزی که مقامات عالیرتبه سپاه به ما می‌دهند - به طرف آمریکایی بگوییم موضوع سپاه برای ما قابل حل است و از آن عبور کنیم. حتما موضوع سپاه بخشی از مذاکرات ما است؛ مانند سایر موضوعاتی که همچنان بین ما و آمریکایی‌ها در حال رفت و برگشت است.»

وی افزود: «با توجه به آنچه بین ما و آمریکایی‌ها باقی مانده، فکر می‌کنم اگر آمریکایی‌ها رویکردی واقع‌بینانه داشته باشند، توافق دست‌یافتنی است؛ اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند با رویکردی غیرواقع‌بینانه و با بخشی از کار با برخی شتاب‌زدگی‌ها بخواهند ما را وادار کنند که از خطوط قرمز کشور و مردم عبور کنیم، بی‌تردید آمریکایی‌ها مسئول شکست مذاکرات خواهند بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024