جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.03.2022, 17:12

روسیه به‌دنبال «تقسیم اوکراین» مانند دو کره است


روسیه به‌دنبال «تقسیم اوکراین» مانند کره جنوبی و کره شمالی است
رئیس اطلاعات نظامی اوکراین می‌گوید روسیه قصد دارد این کشور را مانند کره شمالی و جنوبی به دو بخش تقسیم کند و گفت جنگ چریکی «تمام عیار» برای جلوگیری از این اقدام به راه خواهد افتاد.
کیریلو بودانف در بیانیه‌ای گفت: «در واقع این تلاشی است برای ایجاد کره شمالی و جنوبی در اوکراین».
او پیش‌بینی کرد که ارتش اوکراین نیروهای روسیه را به عقب خواهد راند.
رئیس اطلاعات نظامی اوکراین افزود: «به علاوه، موسم مبارزه تمام‌عیار چریکی آغاز خواهد شد. بعد یک سناریو برای روس‌ها باقی خواهد ماند، این‌که چطور جان سالم بدر ببرند».
از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از غرب خواست تا تانک، هواپیما و موشک در اختیار کشورش قرار دهد تا نیروهای روسی را به عقب برانند. مقام‌های اوکراینی می‌گویند که روسیه به‌طور فزاینده‌ای مخازن سوخت و انبارهای مواد غذایی را هدف قرار می‌دهد.
وادیم دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، نیز روز یکشنبه گفت روسیه در حال نابود کردن مخازن سوختی و انبارهای مواد غذایی است که به معنای این است دولت باید در آینده نزدیک آن‌ها را پراکنده کند.
وزارت دفاع روسیه به‌طور تلویحی این اظهارات را تایید کرد و گفت که روز شنبه با موشک یک مخزن سوخت را به علاوه یک آشیانه تعمیر هواپیما در نزدیکی لویو - در غرب اوکراین - هدف قرار داده است.
در همین حال، وزارت دفاع بریتانیا در آخرین ارزیابی خود اعلام کرد به‌نظر می‌رسد نیروهای روسیه در حال تجمیع تلاش‌های خود برای به محاصره در آوردن نیروهای اوکراینی در مناطق جدایی‌طلب هستند.
این وزارتخانه گفته است: «نبرد در شمال اوکراین تا حدود زیادی متوقف شده است و نیروهای محلی اوکراین با انجام ضد حملات تلاش می‌کنند تا از تجمع دوباره روس‌ها جلوگیری کنند».


درخواست تسلیحات سنگین از غرب
رئیس‌جمهوری اوکراین اوایل روز یکشنبه از کشورهای غربی خواست تا تجهیزات نظامی خود را که در انبارهایشان «خاک می‌خورد» به اوکراین بدهند و افزود که کشورش فقط نیازمند یک درصد هواپیماها و یک درصد تانک‌های ناتو است.
کشورهای غربی تاکنون موشک‌های ضد تانک و هواپیما به‌علاوه تجهیزات سبک در اختیار اوکراین گذاشته‌اند و هیچ تجهیزات سبک یا هواپیما به این کشور تحویل نداده‌اند.
ولودیمیر زلنسکی همچنین از رویکرد بلاتکلیف دولت‌های غربی در مورد این‌که «چه کسی و چگونه باید جنگنده‌ها را تحویل اوکراین دهد» انتقاد کرد، در حالی‌که غیرنظامیان در اوکراین هدف حملات موشک‌های روسی قرار دارند.
آقای زلنسکی در این زمینه گفت:‌ «ما ۳۱ روز است که منتظر هستیم. چه کسی در جامعه یورو-آتلانتیک مسئول است؟ آیا هنوز مسکو است، چون تهدید می‌کند؟»
او مدعی شد که رهبران کشورهای غربی از ترس روسیه حاضر به تحویل تجهیزات نظامی نیستند.
اوکراین می‌گوید برای شکست روسیه به هواپیماهای جنگنده نیاز دارد و تامین موشک و دیگر تسلیحات دفاعی که تا به حال توسط غرب انجام گرفته است، برای بیرون راندن نیروهای روسی کفایت نمی‌کند.
پیشنهاد انتقال جنگنده‌های لهستان به اوکراین در میانه نگرانی‌های فزاینده ناتو در مورد گسترش درگیری نظامی با روسیه به مرزهای کشورهای عضو این سازمان، با مخالفت دولت جو بایدن روبه‌رو شده است.
آقای زلنسکی با تمجید از شهامت و مقاومت مدافعان در شهر محاصره‌شده ماریوپل گفت: «اگر کسانی‌که ۳۱ روز است دارند فکر می‌کنند تحویل ده‌ها جنگنده و تانک را به چه نحوی انجام دهند، فقط یک درصد شهامت (تصمیم‌گیری) داشتند»، این شهر بندری در جنوب اوکراین احتمالا متحمل این میزان ویرانی و تلفات نمی‌شد.


دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین در ترکیه برگزار می‌شود
دیوید آراخامیا، یکی از مذاکره کنندگان اوکراینی امروز یکشنبه اعلام کرد که هیئت‌های روسیه و اوکراین در دور جدید مذاکرات روز دوشنبه رو در رو در ترکیه با یکدیگر دیدار می‌کنند.
وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: طی گفتگوهای امروز از طریق ویدئو کنفرانس، تصمیم گرفته شد که دور بعدی مذاکرات رو در رو از ۲۸ تا ۳۰ مارس در ترکیه برگزار شود.
هیئت‌های روس و اوکراینی پیش‌تر نیز در سطح وزرای خارجه در ۱۰ مارس در آنتالیای ترکیه دیدار و مذاکره کرده بودند که حاصل و پیشرفت خاصی در پی نداشت.


لوهانسک ممکن است برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کند
به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه «ریا»، لئونید پاسچنیک، رهبر جدایی‌طلبان در جمهوری خودخوانده لوهانسک در شرق اوکراین ، گفته که این منطقه می‌تواند به زودی برای پیوستن به روسیه همه‌پرسی برگزار کند.
این منطقه تحت حمایت روسیه است.
در ماه فوریه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که استقلال دو منطقه جدا شده در جنوب شرق اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.


آنتونی بلینکن: آمریکا هیچ برنامه‌ای برای تغییر رژیم در روسیه ندارد
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این موضوع را رد کرده است که ایالات متحده برنامه‌ای برای تغییر رژیم در روسیه یا هر جای دیگر دارد.
اظهارات آقای بلینکن یک روز پس از آن مطرح می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت، نباید به ولادیمیر پوتین، اجازه داده شود در قدرت بماند.
آقای بایدن این اظهارات را در پایان یک سخنرانی در لهستان، جایی که با پناهندگان اوکراینی ملاقات کرد، بیان کرد. آقای بلینکن گفت که رئیس جمهوری آمریکا صرفا به این نکته اشاره کرد که نمی‌توان به پوتین اجازه جنگ با اوکراین را داد.
آقای بلینکن گفت که آمریکا هیچ استراتژی در مورد تغییر رژیم در روسیه ندارد و در این مورد مانند هر کشور دیگری به عهده مردم آن کشور است که در مورد رهبر خود تصمیم بگیرند.
کاخ سفید نیز اعلام کرد منظور رئیس جمهوری آمریکا از صحبت‌هایش در ورشو تغییر حکومت در روسیه نبوده است. بایدن پیشتر در سخنرانی خود در ورشو گفته بود که پوتین دیگر نباید در قدرت بماند.
بایدن در ورشو در مورد پوتینف رئیس جمهور روسیه گفت: «به خاطر خدا، این مرد دیگر نمی‌تواند در قدرت بماند.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام مسئول در کاخ سفید گفت که منظور بایدن در خصوص در قدرت ماندن پوتین و یا تغییر رژیم در روسیه نبوده است بلکه استفاده وی از قدرت علیه همسایگان روسیه بوده است.
خبرگزاری‌ها این صحبت رئیس جمهوری آمریکا را تمایل واشنگتن به تغییر حکومت در روسیه تفسیر و مخابره کرده بودند.
این مقام کاخ سفید گفت: منظور رئیس جمهور این بود که نمی‌توان به پوتین اجازه اعمال قدرت بر همسایگان یا منطقه را داد. او درباره قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم صحبت نمی کرد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: “این در اختیار بایدن نیست. رئیس جمهور روسیه توسط روس ها انتخاب می شود.”


شان پن: اسکار بدون زلنسکی را باید تحریم کرد
یک روز پیش از برگزاری ۹۴مین دوره اهدای جوایز اسکار، شان پن، بازیگر و کارگردان آمریکایی خواهان آن شد که مراسم در صورت عدم حضور ولودیمیر زلنسکی بایکوت شود.
شان پن در مصاحبه با “سی‌ان‌ان” گفت، ظاهر شدن زلنسکی در برابر میلیون‌ها مخاطب فرصت مغتنمی است و از دست دادن این فرصت “اتفاقی شرم‌آور در تاریخ هالیوود” خواهد بود.
شان پن اضافه کرد که خودش در اعتراض به چنین چیزی، دو مجسمه اسکار خود را ذوب می‌کند.
او که در حال حاضر در لهستان به سر می‌برد و با سازمان  Core سرگرم امدادرسانی به جنگزدگان اوکراینی است، چند مرتبه با زلنسکی دیدار کرده است.


دو ژنرال دیگر ارتش روسیه کشته شدند
وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که ژنرال یاکوف رزانتسف از ارتش روسیه در یک حمله در نزدیکی شهر خرسون در جنوب این کشور کشته شد.
در مکالمه‌ای که توسط ارتش اوکراین شنود شده، یک سرباز روسی شکایت می‌کند که رزانتسف گفته بود که جنگ ظرف چند ساعت، تنها چهار روز پس از آغاز آن، به پایان خواهد رسید.
پیشتر هم ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده بود که یک فرمانده ارشد دیگر روسیه را در شهر چرنوبایوکا کشته است.
اوکراین می‌گوید سپهبد آندری موردویچف، فرمانده ارتش ۸ ترکیبی روسیه کشته شده است.
با حساب کشته شدن ژنرال یاکوف رزانتسف این هفتمین ژنرال روسیه است که خبر کشته شدنش در اوکراین منتشر می‌شود.
برای بسیاری این سوال پیش آمده که چه طور فرماندهان ارشد روسیه اینقدر نزدیک خط مقدم نبرد هستند که این تعداد از آنها کشته می‌شوند.


بریتانیا: اگر روسیه از اوکراین خارج شود، تحریم‌ها را لغو خواهیم کرد
در حالی که جنگ میان اوکراین و روسیه وارد سی و دومین روز خود می‌شود و تحریم‌های غرب علیه مسکو همچنان ادامه دارد، بریتانیا به منظور ترغیب کرملین به عقب‌نشینی از اوکراین، اعلام کرد، چنانچه روسیه نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند، لندن آمادگی دارد تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور را لغو کند.
لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا شامگاه شنبه، 26 مارس، گفت:«اگر روسیه با آتش‌بس کامل موافقت و نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند، امکان لغو تحریم‌ها وجود دارد.»
تعهد کرملین به عدم تجاوز به دیگر کشورها در آینده
وزیر خارجه بریتانیا افزود، کرملین همچنین باید متعهد شود که در آینده دست به هیچ‌گونه تجاوز علیه دیگر کشورها نزند تا تحریم‌های اعمال شده علیه صدها شخصیت و نهاد روسی لغو شود.
وزیر خارجه بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه «ساندی تلگراف» گفت: «تحریم‌ها تنها با آتش‌بس کامل و عقب‌نشینی نیروهای روسی و همچنین تعهد روسیه به عدم تجاوز مجدد» به همسایگان غربی قابل رفع است.
او گفت که حتی اگر تحریم‌ها لغو شود امکان بازگشت آن در صورت انجام حمله مجدد روسیه وجود دارد.
لیز تراس فاش کرد که یک واحد ویژه برای پیگیری مذاکرات در وزارت خارجه بریتانیا تشکیل شده است تا به مقامات اوکراین در مذاکرات با روسیه کمک کند.
وزیر خارجه بریتانیا در عین حال تاکید کرد، مذاکرات تنها زمانی مفید خواهد بود که روس‌ها تمایل «جدی» برای مذاکره نشان دهند.
او ادامه داد: «فکر نمی‌کنم روس‌ها اکنون جدی باشند به همین دلیل گفتم برای رسیدن به صلح باید مصمم باشیم.»
لیز تراس، همچنین تاکید کرد، برای تحت فشار قرار دادن مسکو در جریان مذاکرات، لازم است «تحریم‌ها تشدید و ارسال تسلیحات برای اوکراین، دو چندان شود.»
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از این گفته بود که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه برای همیشه اعمال نشده‌اند، بلکه در صورت تغییر موضع مسکو، این تحریم‌ها لغو خواهد شد.
بریتانیا مانند چند کشور غربی دیگر در هفته‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه بیش از هزار شخصیت و شرکت روسی و بلاروسی اعمال کرد. این تحریم‌ها در واکنش به عملیات نظامی روسیه در اوکراین صورت می‌گیرد که در ۲۴ فوریه آغاز شد.
تحریم‌های غربی بیش از ۵ هزار نهاد و شخصیت ارشد روسی از جمله ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌، سخنگوی کاخ کرملین و شمار زیادی از الیگارش‌ها، ثروتمندان، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ روسیه را شامل شده است.



نخستین کاروان کودکان بی‌سرپرست اوکراینی وارد آنتالیا شد
نخستین کاروان متشکل از ۱۸۵ کودک بی‌سرپرست و پرستاران‌ اوکراینی که به دنبال تلاش‌های وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه و خانواده و خدمات اجتماعی و همچنین اداره مهاجرت، از مناطق جنگی در اوکراین تخلیه شده‌اند، به آنتالیا آمدند.
این کاروان که ۱۵۹ تن از آن‌ها را کودکان بی‌سرپرست تشکیل می‌دهد، از طریق هوایی از کشور لهستان وارد ترکیه شدند.
واسیل بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه و همسرش کاتارینا بودنار به همراه امیر رستم‌اف، سرکنسول این کشور در آنتالیا در فرودگاه بین‌المللی آنتالیا از این کودکان استقبال کردند.


منابع:‌ بی‌بی‌سی، رادیو فردا، آناتولی

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024