جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 26.03.2022, 10:27

تظاهرات در کابل علیه تعطیلی مدارس دخترانه


گروهی از دانش‌آموزان و آموزگاران و فعالان حقوق زن در کابل در اعتراض به تصمیم طالبان مبنی بر بستن مدارس به‌روی دختران، تظاهرات کردند.

به گزارش فرارو، آنان امروز در تظاهرات خواستار بازگشایی مدارس به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم شدند.

زنان معترض شعار «ما درس می‌خواهیم، ما نان می‌خواهیم، ما کار می‌خواهیم» را سر می‌دادند و خواستار عدالت شدند. یکی از این معترضان پلاک کاردی با پیامی «خاک پاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر» را با خود حمل می‌کرد.

شماری از معترضان کتاب‌های درسی مکتب را نیز در دست داشتند. یکی از این زنان معترض می‌گوید، با تعطیلی مکاتب، دختران گوشه‌نشین و استعداد‌های آن‌ها کشته می‌شود.

قرار بود مدارس دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی هفته گذشته، روز چهارشنبه در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی همچنان بسته می‌ماند.

این تصمیم واکنش‌های منفی گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشته است.

گفتنی است که پس از روی‌کارآمدن طالبان زنان و دختران با محدویت‌های گسترده مواجه شده‌اند. این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی نیز منع کرده‌اند.

نمایندگان ۱۰ کشور در شورای امنیت سازمان ملل: همه دختران در افغانستان باید به مدرسه بروند

نمایندگان دائم نروژ، آلبانی، برزیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکزیک، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از یک نشست توجیهی با انتشار بیانیه مشترک اعلام کردند: «هفته‌ گذشته بیش از یک میلیون دختر در افغانستان آماده می‌شدند تا بالاخره بتوانند به مدرسه بازگردند، اما وقتی فهمیدند که حق تحصیل ندارند، در آخرین لحظه ناامید شدند».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است: «این تصمیم معکوس تعهداتی است که خود طالبان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌عنوان بخشی از تعامل جاری با جامعه بین‌المللی گرفته‌اند. این یک عقب گرد عمیقا نگران کننده است. پیام ما روشن است. همه دختران در افغانستان باید بتوانند به مدرسه بروند».

نماینگان این کشورها تاکید کردند: «آموزش یک حق جهانی برای همه کودکان است. این شامل دختران در افغانستان نیز می‌شود. ممکن است برخی بپرسند که چرا آموزش و پرورش موضوع شورای امنیت است؟ پاسخ ساده است. افغانستان در آستانه فروپاشی است. بیش از یک میلیون دختر در افغانستان در این هفته در خانه‌های‌شان گریه کردند. ما نمی‌توانیم آن‌ها را ناامید کنیم».

در این بیانیه همچنین تاکید شد: «برای اینکه افغانستان آینده‌ای امن و باثبات را تضمین کند، به سادگی نمی‌تواند استعداد و پتانسیل را از دست بدهد و نیمی از جمعیت خود را از تحصیل محروم کند. آموزش و پرورش عنصر اصلی هر جامعه است. هفته گذشته، ماموریت یوناما برای یک سال تمدید شد. سازمان ملل و جامعه بین‌المللی آماده ادامه حمایت از مردم افغانستان از جمله آموزش برای همه کودکان هستند».

کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه مشترک از دولت طالبان خواستند که «مدارس را برای همه باز و برای همه کودکان و جوانان کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024