جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.03.2022, 22:50

سازمان ملل خواستار پایان فوری جنگ در اوکراین شد


سازمان ملل خواستار پایان فوری جنگ در اوکراین شد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه غیرالزام آور خواستار توقف “فوری” جنگ روسیه در اوکراین شده است.
این قطعنامه همچنین خواستار دسترسی به کمک‌ها و حفاظت از غیرنظامیان شد و از روسیه به خاطر ایجاد وضعیت “ناگواری” برای مردم اوکراین انتقاد می‌کند.
در این رای گیری در مقر سازمان ملل در نیویورک، ۱۴۰ کشور به نفع آن و ۳۸ کشور رای ممتنع دادند.
روسیه، سوریه، کره شمالی، اریتره و بلاروس علیه این قطعنامه رای دادند. موضع ایران ممتنع بود.
قطعنامه ای که روز پنجشنبه تصویب شد همچنین خواستار حفاظت از پرسنل پزشکی، امدادگران، خبرنگاران، بیمارستان ها و سایر تاسیسات غیرنظامی می شود.
این قطعنامه از روسیه می خواهد به محاصره شهرها به خصوص ماریوپل پایان دهند.
این سازمان در روز دوم مارس هم خواستار پایان فوری استفاده از زور در اوکراین شده بود.


ارتش اوکراین عملیات خود را در بخش‌هایی از دفاعی به تهاجمی تغییر داده است
در حالی که گزارش‌ها حاکی از کند شدن جدی عملیات تهاجمی روسیه در اوکراین است، کیف می‌گوید نیروهایش در بخش‌های مختلف کشور رویکرد عملیاتی خود را از دفاعی به تهاجمی تغییر می‌دهند.
تاراس ایشچیک، عضو نیروی دفاعی منطقه‌ای ارتش اوکراین در شهر لویو به بی‌بی‌سی گفت نیروهای این کشور می‌توانند روسیه را شکست دهند چرا که سربازان اوکراین به آنچه که برایش می‌جنگند اعتقاد دارند: “تمامی سربازان ما از خشم لبریزند چون سربازان روس هیچ قاعده اخلاقی را رعایت نمی‌کنند. می‌کشند، بچه، غیرنظامی، پیر، همه را می‌کشند.
او که پیش از جنگ مدیر بازاریابی بوده اقدامات نیروهای روسیه در خاک اوکراین را منزجر کننده می‌خواند و می‌گوید: “ما برای پایان دادن به این جنگ با پیروزی انگیزه زیادی داریک. ما می‌دانیم برای چه می‌جنگیم و آنها نمی‌دانند. این تفاوت بزرگی است.”


بایدن: ناتو هرگز تا به این اندازه متحد نبوده
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانسی خبری گفت که آمریکا مصمم است به تلاش های خود با متحدانش در اوکراین ادامه دهد.
آقای بایدن گفت که آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ۴۰۰ فرد و نهاد روسی از جمله ۳۰۰ نماینده پارلمان روسیه، دوما و همچنین الیگارش‌ها و شرکت‌هایی که به ماشین جنگی روسیه کمک می کنند، به اجرا در می آورد.
او گفت که پوتین در تصمیم خود برای حمله به اوکراین به شدت اشتباه محاسباتی کرده است.
رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: “پوتین روی تجزیه ناتو حساب می کرد. از صحبت های من با او مشخص بود که فکر نمی کرد که بتوان این انسجام را حفظ کرد.”
آقای بایدن افزود: “پوتین دقیقا بر عکس آن چیزی بدست آورده که فکر می کرد با حمله به اوکراین به دست می آورد.”
به گفته او “ناتو هرگز تا به این اندازه متحد نبوده است.”


آمریکا ۳۲۸ عضو دومای روسیه را تحریم کرد
ایالات متحده آمریکا ۳۲۸ عضو مجلس دومای روسیه را به خاطر حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین تحریم کرد.
در بیانیه روز پنج‌شنبه ۴ فروردین وزارت خارجه آمریکا آمده است: در ادامه جنگ پوتین علیه مردم اوکراین و حمایت دوما از سرکوب مخالفان جنگ در روسیه، ارائه گسترده اطلاعات نادرست درباره جنگ، و محدود کردن آزادی‌های اساسی و حقوق بشری در روسیه، علاوه بر ۱۲ عضو دوما که در ماه مارس تحریم شده بودند، ۳۲۸ عضو دیگر این نهاد قانونگذاری روسیه نیز تحریم می‌شوند.
این افراد از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، و تصویب پیمان‌هایی دایر بر جداسازی مناطق زیر کنترل دست‌نشاندگان مسکو در لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین حمایت کرده‌اند.
در این بیانیه همچنین آمده است که کل نهاد دوما نیز مورد تحریم کامل آمریکا قرار می‌گیرد. همچنین شماری از الیگارش‌های روس که از پوتین در جنگ جاری حمایت می‌کنند، همراه با اعضای خانواده‌هایشان و شرکت‌های متعلق به آنها، در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرند.
علاوه بر نمایندگان پارلمان روسیه،  ۴۸ شرکت روسی نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. هرمان گراف، رئیس بزرگترین موسسه مالی روسیه سبرابانک، هم در این فهرست قرار دارد، او از دهه ۱۹۹۰ مشاور پوتین بوده است.


استولتنبرگ: سران ناتو بر سر حمایت بیشتر از اوکراین توافق کردند
ینس استولتنبرگ، دبیر کل، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از نشست اضطراری سران کشورهای عضو این سازمان در بروکسل در جمع خبرنگاران حاضر شد.
وی با تاکید بر اینکه مردم اوکراین برای استقلال و آینده خود می‌جنگند، گفت: ما در کنار مردم اوکراین هستیم.
استولتنبرگ ضمن اشاره به توافق سران ناتو بر سر حمایت بیشتر از اوکراین، تصریح کرد: ما به تحمیل هزینه‌های بی‌سابقه به روسیه، تقویت بازدارندگی و دفاع از هم‌پیمانان خود ادامه خواهیم داد.
وی افزود: در این اجلاس مقرر شد ۴ گروه جنگی جدید ناتو در بلغارستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی مستقر شوند، تعداد گروه های جنگی چند ملیتی ناتو از دریای بالتیک تا دریای سیاه به ۸ گروه افزایش یافت.
استولتنبرگ با اشاره به اینکه آمریکا ۱۰۰ هزار سرباز در اروپا برای حمایت از ناتو دارد، گفت: متحدان اروپایی ۴۰ هزار سرباز عمدتا در جناح شرقی ناتو دارند.
دبیرکل ناتو اضافه کرد: امروز، سران از چین خواستند دست از حمایت از تلاش‌های جنگی روسیه بردارد. چین نباید از تهاجم روسیه حمایت اقتصادی یا نظامی کند. در عوض، پکن باید از نفوذ قابل توجه خود بر روسیه برای ترویج راه‌حلی فوری و صلح آمیز استفاده کند.
وی ضمن اشاره ارسال تجهیزات نظامی از سوی متحدان ناتو به اوکراین، خاطرنشان کرد که این تجهیزات شامل سامانه‌های ضد تانک و پدافند هوایی و پهپاد است. مقرر شد برای محافظت در برابر تهدیدات بیولوژیکی، شیمیایی، رادیولوژیکی و هسته‌ای به اوکراین در امنیت سایبری و تجهیزات کمک کنیم.
دبیرکل ناتو در پایان خاطرنشان کرد: متحدان تمام تلاش خود را برای حمایت تسلیحاتی از اوکراین انجام می‌دهند. ما مسئولیت داریم که از تبدیل این درگیری به یک جنگ تمام عیار در اروپا که خطرناک‌تر و مخر‌ب‌تر بوده و نه تنها اوکراین و روسیه، بلکه متحدان ناتو و روسیه را نیز درگیر خواهد کرد؛ جلوگیری کنیم.


زلنسکی: ناتو سلاح‌های لازم را به اوکراین بدهد
ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از طریق ویدئو کنفرانس در نشست اضطراری سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل پیرامون حملات روسیه به این کشور شرکت کرد.
وی ضمن اشاره به عدم عضویت اوکراین در ناتو گفت احساس می‌کنیم در منطقه خاکستری بین غرب و روسیه قرار گرفته‌ایم، با این وجود، یک ماه است که برای ارزش‌های غرب می‌جنگیم.
زلنسکی همچنین افزود یک ماه است در مقابل چشمان جهان، یک کشور صلح‌آمیز و امنیت جهانی توسط روسیه‌ای که چندین دهه است در فناوری‌های نظامی و نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کرده، نابود شد.
وی افزود: «ما از شما هواپیما خواستیم تا این اندازه مردم خود را از دست ندهیم. شما هزاران هواپیمای جنگی دارید، اما حتی یکی از آنها را ندادید. ما برای محافظت از شهرهای‌مان تانک می‌خواستیم، شما حداقل ۲۰ هزار تانک دارید. ما فقط می‌خواستیم که یک درصد از آن‌ها را به ما بدهید یا بفروشید. اما پاسخ روشنی برای آن هم نشنیدیم. عدم پاسخ روشن به درخواست کمک ترسناک‌ترین چیز در طول جنگ است».
رئیس جمهور اوکراین همچنین تاکید کرد: ناتو هنوز هم می‌تواند مانع کشته شدن اوکراینی‌ها در حملات روسیه شود. تمام سلاح‌های مورد نیاز را به ما بدهید.


موسسه بین‌المللی مالی: جنگ در اوکراین آثار منفی وسیعی برای آینده اقتصادی روسیه دارد
موسسه بین‌المللی مالی مستقر در پاریس پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصاد روسیه در سال جاری حدود منفی ۱۵ درصد و در سال آینده حدود منفی ۳ درصد باشد.
براساس این گزارش، تا دو سال دیگر، اقتصاد روسیه تمامی رشد پانزده سال گذشته را از دست خواهد داد و به سطح سال ۲۰۰۷ بازخواهد گشت.
واردات روسیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰ درصد و صادرات آن کشور ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت و میزان سرمایه‌گذاری نیز ۴۴ درصد افت خواهد کرد.
به گفته این موسسه، کاهش رشد اقتصادی روسیه نتیجه میان‌مدت جنگ در اوکراین است اما آثار منفی جنگ در بلندمدت به مراتب بیشتر خواهد بود.
علاوه بر کمبود سرمایه مالی، فرار مغزها در روسیه شدت گرفته و تنها در یک ماه گذشته، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از متخصصان به خصوص در رشته‌های نوین علمی و فناوری این کشور را ترک کرده‌اند. روسیه در سال‌های اخیر دچار فرار سرمایه هم بوده و انتظار می‌رود این روند در سال‌های آینده شدت بیشتری بگیرد.
اقتصاد روسیه به شدت به صادرات مواد خام مخصوصا نفت و گاز وابسته است در حالیکه انتظار می‌رود در سال جاری و سال آینده، صادرات این اقلام به کشورهای غربی کاهش یابد و نگرانی این کشورها از وابستگی به منابع انرژی روسیه به معنی تلاش آنها برای کاهش هرچه بیشتر واردات این اقلام از روسیه در بلندمدت است.
دولت روسیه امیدوار است کاهش صادرات به غرب را با صادرات بیشتر اقلام خام به چین جبران کند که به معنی جایگزین شدن واردات چین از کشورهای خاورمیانه است که چین در صدد گسترش ارتباط با آنهاست.
معلوم نیست با توجه به رفتار سیاسی روسیه، دولت چین که منافع اقتصادی را در اولویت قرار می‌دهد مایل باشد با وابستگی به روسیه، اقتصاد خود را در معرض تغییرات پیش‌بینی نشده قرار دهد.


تمدید دبیرکلی ناتو برای ینس استولتنبرگ
رهبران ناتو امروز با تمدید دوره دبیر کلی ینس استولتنبرگ برای یک سال دیگر موافقت کردند، در حالی که ائتلاف نظامی غرب همچنان به تهاجم روسیه به اوکراین پاسخ می دهد.
آقای استولتنبرگ با تایید این تصمیم در توییتی گفت که غرب با “بزرگترین بحران امنیتی در یک نسل روبروست. ” و افزود: “ما متحد هستیم تا اتحاد خود را قوی و مردم خود را ایمن نگه داریم.”
قرار است او تا سپتامبر۲۰۲۳ در این سمت باقی بماند. ینس استولتنبرگ از اکتبر ۲۰۱۴ سمت دبیرکلی ناتو را برعهده دارد.


پوتین «خط قرمز توحش» را رد کرده است
رهبران جهان روز پنج‌شنبه ۴ فروردین، نخستین نشست از سه نشست سران در بروکسل را با تمرکز بر «فشار بر روسیه» به منظور پایان دادن به جنگ در اوکراین افتتاح کردند.
بروکسل میزبان نشست اضطراری ناتو، گردهمایی گروه هفت کشور صنعتی، و نشست سران ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در هر سه جلسه - که نخستین آنها نشست ناتو است - شرکت می‌کند. آقای بایدن که روز چهارشنبه وارد بروکسل شد، امیدوار است هم‌پیمانان آمریکا را برای اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه تشویق کند.
به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ایالات متحده، اروپا، و متحدان آنها، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه و نزدیکان پوتین، و نیز علیه بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی روسیه، اعمال کرده‌اند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در آغاز نشست روز پنج‌شنبه بر عزم این ائتلاف نظامی برای بالا بردن هزینه‌های اعمال شده بر روسیه تاکید کرد.
ینس استولتنبرگ با هشدار نسبت به احتمال استفاده روسیه از جنگ افزارهای شیمیایی در جنگ جاری علیه اوکراین، گفت که چنین اقدامی از سوی نظامیان روسی، روند جنگ در اوکراین را وارد مسیری تازه خواهد کرد.
دبیرکل ناتو با تأکید بر آمادگی دائم آن ائتلاف نظامی برای دفاع از اعضای خود، هرگونه حمله شیمیایی احتمالی مسکو را «نقض آشکار حقوق بین الملل» خواند و نسبت به «پیامدهای جدی و گسترده آن» هشدار داد.
از سویی دیگر، در حالی که رهبران کشورهای عضو ناتو اقدام تلافی‌جویانه علیه روسیه در صورت حمله آن کشور با سلاح شیمیایی به اوکراین را رد نمی‌کنند، نخست وزیر بریتانیا می‌گوید که مسکو همین حالا هم بیش از حد پیش رفته و از خط قرمز عبور کرده است.
به گزارش رویترز، بوریس جانسون روز پنج‌شنبه هنگام ورود به نشست سران ناتو به خبرنگاران گفت: «واقعیت این است که ولادیمیر پوتین خط قرمز توحش را رد کرده است.»
به گفته آقای جانسون، سران ناتو باید بحران اوکراین و «رنج وحشتناک» مردم آن کشور را به اتفاق بررسی کنند و راهکارهای بیشتری را برای کمک به مردم اوکراین برای محافظت از خود بیابند.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که از ۳۰ کشور تشکیل شده است، ضمن خودداری از اعزام نیرو به اوکراین - چه برای جنگیدن و چه برای پاسداری از صلح - گفته است که حاضر نیست برای محافظت از غیرنظامیان یا برقراری منطقه پرواز ممنوع به اوکراین هواپیما بفرستد. اما کشورهای عضو این ائتلاف نظامی، به صورت انفرادی یا گروهی، جنگ‌افزار و کمک‌های دیگری را ارائه کرده‌اند. در این میان ایالات متحده بیشترین سهم را در کمک‌های ارائه شده به اوکراین داشته است.
وزارت خارجه ایالات متحده به‌تازگی اعلام کرده است که مجموع کمک‌های ارائه شده به اوکراین توسط آمریکا از آغاز به کار دولت بایدن تاکنون به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است. ایالات متحده بارها بر تداوم پشتیبانی خود از مردم اوکراین از طریق کمک‌های اقتصادی، بشردوستانه، و امنیتی، تاکید کرده است.


نگرانی از «استفاده روسیه از سلاح شیمیایی» در اوکراین
ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان ناتو، از احتمال توسل روسیه به جنگ‌افزار شیمیایی اظهار نگرانی کرد.
آقای استولتنبرگ گفت: “ممکن است روسیه با اتهام‌زنی به آمریکا و متحدانش درباره حمله شیمیایی یا میکروبی، در عمل بخواهد برای چنین حمله‌ای زمینه‌چینی کند.”
او این سخنان را در نشست رهبران ناتو بیان کرد. کمک‌های بیشتر به اوکراین و اعزام نیرو به اروپای شرقی در این نشست مطرح شده و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای شرکت در آن به بروکسل سفر کرده است.
علاوه بر نشست رهبران ناتو، رهبران گروه ۷ و همچنین اتحادیه اروپا نشست‌های دیگری در بروکسل دارند که آقای بایدن در آنها نیز حضور خواهد داشت.
این نخستین باری است که یک رئیس‌جمهور آمریکا در نشست رهبران اتحادیه اروپا حاضر می‌شود.


درخواست زلنسکی برای «حمایت نامحدود نظامی»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم در هر سه نشست به طور ویدئویی حضور می‌یابد.
آقای زلنسکی در تماس ویدئویی با نشست سران ناتو خواهان “حمایت نامحدود نظامی” ناتو شد و روسیه را به استفاده از بمب فسفری متهم کرد. رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا نوشته آقای زلسنکی درخواست منطقه پرواز ممنوع یا عضویت در ناتو را در سخنان امروزش مطرح نکرد.
در مقابل کاخ کرملین رهبران غربی و اعضای ناتو را متهم کرده است که شناختی”هیستریک و ناکافی” از وضعیت اوکراین دارند.


رئیس شورای اروپا: پوتین باید شکست بخورد
شارل میشل، رئیس شورای اروپا در بروکسل جایی که سران ناتو تشکیل جلسه داده اند، گفت پوتین ” باید شکست بخورد” و برای این که این اتفاق بیفتد، “ما باید تا حد امکان از اوکراین حمایت کنیم” از جمله با اعمال تحریم ها.
او گفت: “ناتو، کشورهای گروه هفت واعضای اتحادیه اروپا با هم کار می کنند و با هم متحد هستند به این دلیل که این جنگ باید متوقف شود تا از قوانین بین المللی و اصول دیپلماتیک محافظت شود.”


یونیسف: بیش از نیمی از کودکان اوکراینی در نتیجه جنگ آواره شده‌اند
سازمان ملل می گوید بیش از نیمی از کودکان اوکراینی یک ماه پس از جنگ در این کشور آواره شده اند.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، گفته که یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک اوکراینی به همراه خانواده هایشان به کشورهای همسایه گریخته اند و دو میلیون و پانصد هزار نفر هم مجبور شده اند که در داخل خاک اوکراین جابجا بشوند.
کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف گفته که این مسئله، برای نسل های آینده عواقبی به دنبال خواهد داشت.
این سازمان گفته که امنیت، رفاه و دسترسی کودکان به خدمات ضروری همه در معرض تهدید خشونت بی امان و وحشتناک قرار گرفته است.
یونیسف همچنین افزوده که کودکان اوکراینی نه تنها از آسیب های ناشی از جنگ و فرار از خانه های خود رنج می برند، بلکه حملات به مدارس و بیمارستان ها هم بر آن ها تاثیرگذاشته است.


زلنسکی: روسیه از بمب‌های فسفری استفاده کرده
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین که از طریق ویدیویی در نشست سران ناتو سخنرانی کرد گفت که احساس می کند کشورش بین غرب و روسیه گرفتار شده، زیرا اوکراین هنوز بخشی از این ائتلاف نیست، اما ناتو از “ارزش های مشترک دفاع می کند.”
او گفت: “این یک ماه، ماه دفاع قهرمانانه و ماه تاریک وحشتناک و ویرانی بوده است.”
آقای زلنسکی از دفاع شجاعانه مردم اوکراین سخن گفت، اما در عین حال افزود که به قیمت جان هزاران نفر و ویرانی شهرها و آوارگی تقریبا ۱۰ میلیون نفر منجر شده است.
آقای زلنسکی در سخنانش روسیه را به استفاده از بمب های فسفری متهم کرد و گفت: “باز هم بچه ها مردند و مردم اوکراین مردند.” او هیچ مدرکی که این حمله درکجا رخ داده ارائه نکرد.


روز سخت نظامیان روسیه در اوکراین
از صبح امروز تاکنون ۳ کشتی نظامی روسیه در بنادر اوکراین مورد حمله قرار گرفته‌اند که تاکنون یکی از آنها به صورت کامل منهدم و غرق شده است. دو کشتی از نوع pr. 775 Ropucha و یک کشتی نیز از تیپ pr. 1171 Alligator میباشند. حمله موشکی از سوی ارتش اوکراین باعث تخریب این کشتی‌های جنگی شده است. این کشتی‌ها حامل مقادیر قابل توجهی مهمات و تسلیحات بودند.
در حوزه خرسون در جنوب نیز در ساعات اولیه صبح امروز ۴ فروند هلیکوپتر K52 روسی منهدم شد و تصاویر آن نیز منتشر شده است. تولید هر یک از این هلیکوپتر ها بیش از ۱۵ میلیون دلار  هزینه دارد.
در جبهه شمالی نیز بیش از ۸۰ درصد شهر  ایرپین از توابع استان کیف از کنترل نیروهای روسی خارج شده است. این شهر حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و  در شمال شهر کیف قرار گرفته است.


استولتنبرگ: نیروهای اعزامی به جناح شرقی تا زمانی که لازم باشد در آنجا می‌مانند
ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیش از نشست فوق‌العاده ناتو در بروکسل، اظهار داشت: انتظار داریم رهبران هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند. نیروهای اعزامی به جناح شرقی ناتو تا زمانی که لازم باشد در آنجا خواهند ماند.
وی افزود: ما قوی‌ترین اتحاد در جهان هستیم. تا زمانی که در کنار هم باشیم، در امان خواهیم بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اعلام جنگ به اوکراین مرتکب اشتباهی بزرگ شد.
استولتنبرگ در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: این ماهیت جنگ را تغییر می‌دهد، نمی‌خواهیم گمانه‌زنی کنیم، همیشه آماده پاسخگویی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: ناتو جناح شرقی خود را بیشتر تقویت و سربازان بیشتری در بلغارستان، رومانی، مجارستان و اسلواکی مستقر می‌کند، این نیروها تا زمانی که لازم باشد در آنجا خواهند ماند.
از سوی دیگر، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، اظهار داشت که سران برای مذاکره درباره کارهایی که می‌توان برای مردم اوکراین انجام داد، گردهم آمده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: به نظر من همکاری برای آنکه این کار هرچه زودتر انجام شود، بسیار مهم است. هرچه تحریم‌های ما و فشار اقتصادی ما بر اطرافیان رژیم پوتین سخت‌تر باشد، می‌توانی به اوکراینی‌ها سریعتر کمک کنیم.
جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز تاکید کرد که متحدان سراسر جهان برای حمایت از اوکراین، محکومیت روسیه و ایستادگی در مقابل آن متحد شوند.
کایا کالاس، نخست وزیر استونی با تاکید بر اینکه کشورهای بالتیک توانایی دفاع از خود به تنهایی را ندارند، اظهار داشت که نیازمند یک موضع بازدارنده و طرح دفاعی به عنوان بخشی از ائتلاف ناتو هستند.
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا نیز محور این نشست را بررسی نقش چین اعلام کرده و گفت: دولت اسپانیا، همیشه از چین برای ایفای نقش سازنده در این جنگ که هیچ کس جز ولادیمیر پوتین خواهان آن نیست، دفاع می‌کند.
این در حالیست که یانز یانسا، نخست وزیر اسلوونی ضمن ابراز ناراحتی از اظهارات مبنی بر استفاده روسیه از سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی، گفت: اما فکر نمی‌کنم ارتش روسیه چنین سلاح ‌هایی را به کار ببرد.


جانسون: پوتین در جنگ علیه اوکراین همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشت
بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا درباره جنگ اوکراین اظهار داشت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و باید در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود.
جانسون پنج‌شنبه ۲۴ مارس پیش از حضور در نشست رهبران ناتو در بروکسل به «بی‌بی‌سی» گفت، بریتانیا برای توقف جنگ یک ماهه روسیه در اوکراین فشارها را بر پوتین افزایش خواهد داد.
نخست‌وزیر بریتانیا با اشاره به ارتباط دائمی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و دیدار قریب‌الوقوع با او، تاکید کرد که «برای افزایش فشار بر روسیه در حال بررسی توقیف ذخیره طلای این کشور در خارج هستیم.»
جانسون روز گذشته هم گفت که بریتانیا به‌زودی ۶ هزار موشک اضافی به اوکراین ارسال خواهد کرد.
لندن از ابتدای جنگ در اوکراین همین تعداد موشک به ارتش این کشور تحویل داده بود.
نخست‌وزیر بریتانیا در آستانه دو نشست ناتو و کشورهای گروه هفت در پایتخت بلژیک گفت که «به‌رغم شجاعت نیروهای اوکراینی، اجازه ویرانی شهرهای این کشور را به روسیه نخواهیم داد.»
او افزود، «برای تغییر روند و نتیجه جنگ، بریتانیا و متحدانش کمک‌های نظامی و اقتصادی به اوکراین با هدف تقویت توانایی دفاعی این کشور را افزایش خواهند داد.»
بریتانیا پیشتر چهار هزار موشک ضد زره از نوع «ان لاو» و «جافلین» و موشک‌های زمین به هوای قابل حمل «ستارتریک» به ارتش اوکراین تحویل داده بود.
نخست‌وزیر بریتانیا همچنین از کمک 25 میلیون پوندی کشورش به ارتش اوکراین خبر داد.
پیش از این لندن ۴۰۰ میلیون پوند کمک‌های اقتصادی و انسانی به کی‌یف تقدیم کرده بود.
دولت بریتانیا کمکی به مقدار ۴.۱ میلیون پوند نیز به شبکه برون مرزی «بی‌بی‌سی» برای مقابله با شایعه‌پراکنی و پخش اطلاعات نادرست از سوی روسیه اختصاص داده است.
بریتانیا همچنین اعلام کرد که با دادگاه کیفری بین‌المللی برای تحقیق در ارتکاب جنایات جنگی توسط ارتش روسیه در اوکراین همکاری گسترده‌ای خواهد کرد.


بحران در امنیت غذایی نزدیک است
رییس کمسیون اروپا, فون در لاین, گفت:روسیه “صدها کشتی را با محموله های غلات در دریای سیاه مسدود کرده است”، او از پوتین خواست تا اجازه دهد این کشتی ها به مقصد برسند. در غیر این صورت، عواقب آن در لبنان، مصر و تونس، آفریقا و خاور دور احساس خواهد شد.من از پوتین می‌خواهم این کشتی‌ها را ازادکند. در غیر این صورت، نه تنها مسئول جنگ و مرگ، بلکه قحطی و گرسنگی نیز خواهد بود. بگذار این کشتی‌ها بروند.
سخنرانی فون در لاین نشان می‌دهد که چگونه زنگ خطر برای عرضه محصولات کشاورزی اکنون به طور فزاینده ای در اروپا گسترده و جدی شده است، همچنین به دلیل تأثیرات مستقیم آن بر قیمت ها: قیمت ذرت (که عمدتاً به عنوان غذای حیوانات استفاده می شود. ) از ۱۷ فوریه تا ۱۸ مارس در بورس کالای بولونیا ۴۱ درصد (از ۲۸۷ به ۴۰۵ یورو در هر تن) و گندم نرم (که عمدتاً برای نان و شیرینی استفاده می شود) در همان دوره ۳۳ درصد رشد داشته است.
او افزود ما حداقل ۲.۵ میلیارد یورو تا ۲۰۲۴ برای کمک به مناطقی که بیشترین آسیب را از ناامنی غذایی دارند، اختصاص داده‌ایم.
این بحران پس از پاندومی میتواند بسیار آسیب رسان باشد.


منابع خبرها:‌ بی‌بی‌سی،‌ صدای آمریکا، ایسنا، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024