جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.03.2022, 16:34

هشدار ناتو به‌روسیه درمورد استفاده از سلاح شیمیایی


تلفات نطامی روسیه در اوکراین: حدود ۴۰ هزار کشته،‌ زخمی و اسیر
وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام نظامی ارشد ناتو: حدود ۴۰ هزار تن از نیروهای روسیه در اوکراین کشته، زخمی، اسیر یا ناپدید شده‌اند. ناتو بر مبنای اطلاعات رسمی و غیررسمی که از مقام‌های اوکراین ‌و منابعی در روسیه گرفته، چنین محاسبه می‌کند. به برآورد ناتو، از ۲۴ فوریه تاکنون بین ۷۰۰۰ تا ۱۵ هزار سرباز روسیه در اوکراین کشته شده‌اند. روسیه با حدود ۱۹۰ هزار نیرو به اوکراین حمله کرد. سپس از چچن و سوریه و غیره هم نیروی تقویتی اعزام کرد.


ارزیابی ناتو: ۷ تا ۱۵ هزار سرباز ارتش روسیه کشته شده‌اند
ناتو تخمین می‌زند که در طول چهار هفته تهاجم روسیه به اوکراین، میان ۷ تا ۱۵هزار سرباز روس کشته شده‌اند. علت آن دفاع سرسختانه نظامیان اوکراینی از کشور و جلوگیری از پیشروی ارتش روسیه بوده که مانع از پیروزی برق‌آسای مورد نظر کرملین شده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام عالی‌رتبه نظامی ناتو که نخواسته نامش فاش شود، گفته  این تخمین مبتنی بر جمع‌آوری اطلاعات مقامات اوکراین، برگرفته از آمار به عمد و یا غیرعمد منتشر شده از سوی روسیه بوده است.
افسر عالی‌رتبه نظامی ناتو می‌افزاید که بر اساس تخمین‌ها، در اولین ماه جنگ بین ۳۰ تا ۴۰هزار سرباز روس زخمی شده‌اند.


احتمال استفاده روسیه از سلاح های شیمیایی “یک تهدید واقعی” است
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از سفر به بروکسل برای شرکت در نشست سران ناتو، G7 و اتحادیه اروپا گفت احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین “یک تهدید واقعی” است.
بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر نگران استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی در اوکراین و احتمال وقوع آن است، تصریح کرد: فکر می‌کنم این یک تهدید واقعی است.
رئیس جمهور آمریکا امروز به منظور ارزیابی جنگ روسیه و اوکراین به بروکسل می‌رود؛ وی قرار است فردا در نشست سران ناتو، G7 و اتحادیه اروپا شرکت و روز جمعه به لهستان سفر کند.
در جریان سفر بایدن، احتمال تحریم نفت روسیه توسط اروپا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.


وزیر اقتصاد آلمان مجوز ارسال سلاح به اوکراین را سریع صادر می‌کند
پس از اعلام آمادگی برای ارسال تسلیحات جدید به اوکراین، روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت که مجوز درخواست‌ها هر چه سریع‌تر صادر خواهد شد. این سیاستمدار حزب سبزها گفت: «ما با مصوبه ارسال سلاح به اوکراین، مسیری را گشوده‌ایم که پیگیرانه باید آن را دنبال کنیم.»
وزارت اقتصاد آلمان به سرپرستی روبرت هابک مسئول صدور مجوز کلیه صادرات تسلیحات آلمان است.
محافل دولتی آلمان گفته‌اند، وزارت اقتصاد آلمان در مورد تمام تسلیحات مرتبط با اوکراین که دفاعی هستند، با نظر مثبت تصمیم می‌گیرد. تمام درخواست‌های ارتش آلمان و شرکت‌ها در این رابطه با بالاترین اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرند و مجوز آن در همان روز صادر می‌شود.


روسیه چندین دیپلمات آمریکا را اشخاص نامطلوب اعلام کرد
مقامات کرملین لیستی از دیپلمات‌ها را به نماینده سفیر آمریکا ارائه داده‌اند که در آن خواسته شده کشور را ترک کنند. روسیه آن‌ها را اشخاص نامطلوب اعلام کرده است.
گفته شده که این واکنش به اخراج ۱۲ نماینده روسیه در سازمان ملل در نیویورک در اواخر ماه فوریه بوده است. وزارت خارجه روسیه در مسکو به شمار دیپلمات‌های اخراج شده آمریکایی اشاره نکرده است.


هشدار دبیرکل ناتو به روسیه درباره استفاده از سلاح شیمیایی
یک روز پیش از آغاز به‌کار اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، دبیرکل این اتحادیه نظامی غربی می‌گوید هرگونه استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی در جریان تهاجم نظامی‌اش به اوکراین، پیامدهای گسترده مهمی به دنبال خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ روز چهارشنبه، ۲۳ مارس، در یک کنفرانس خبری در مقر ناتو در بروکسل گفت، «هر گونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی ماهیت درگیری را کاملا تغییر خواهد داد، نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواهد بود، و پیامدهای گسترده مهمی به دنبال خواهد داشت.»
او همچنین درباره اهداف اجلاس سران ناتو که قرار است از روز پنجشنبه آغاز شود، گفت، سران کشورهای عضو درباره تقویت نیروهای ناتو در جناح شرقی قلمرو عملیاتی این پیمان و اعزام چهار گروه رزمی جدید به بلغارستان، مجارستان، رومانی، و اسلوواکی توافق خواهند کرد.
دبیرکل ناتو با بیان این که بحران اوکراین نشان داد که ناتو باید توان بازدارندگی و دفاع خود را در درازمدت بازنگری و تقویت کند، ابراز امیدواری کرد که بر سر افزایش عمده نیروها و تجهیزات نظامی در بخش شرقی ناتو توافق شود، و آرایش این پیمان نظامی در همه دامنه‌ها ارتقا یابد.
استولتنبرگ درباره نگرانی ناتو از حمایت چین از روسیه نیز گفت، سران ۳۰ کشور عضو در اجلاس پیش رو، نقش پکن را در جنگ مسکو علیه اوکراین بررسی خواهند کرد.
او افزود: «چین به روسیه پشتیبانی سیاسی می‌دهد، از جمله از طریق انتشار دروغ‌های فاحش و اطلاعات نادرست.»
او اضافه کرد: «انتظار دارم ناتو از چین بخواهد به مسئولیت‌هایش پایبند باشد.»
دبیرکل ناتو در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر این که ناتو بخشی از درگیری جاری روسیه و اوکراین نیست، گفت این پیمان نظامی به کمک‌های خود به اوکراین برای دفاع از خودش در برابر روسیه ادامه خواهد داد، و تاکید کرد که با این حال، نیروی نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد.


خواست زلنسکی از شرکت‌های فرانسوی
ولودیمیر زلنسکی در ارتباط ویدئویی زنده با پارلمان فرانسه از شرکت‌های فرانسوی خواست که روسیه را ترک کنند. گفت رنو، آشان، لروی مرلین و شرکت‌های دیگر باید تأمین مالی ماشین جنگ روسیه و کشتار زنان و کودکان را متوقف کنند. از شرکت رنو اخیراً انتقاد شد که کارش کارخانه‌اش در مسکو را از سر گرفته.


پوتین: باید قیمت گاز روسیه را به روبل بپردازند
ولادیمیر پوتین می‌گوید «کشورهای غیردوست» باید قیمت گاز روسیه را به روبل بپردازند. او به بانک مرکزی روسیه یک هفته مهلت داده تا راه‌حلی برای تغییر پرداخت‌ها از ارزهای دیگر  به روبل پیدا کند. او گفت صادرات گاز بنا به قراردادهای موجود ادامه خواهد داشت.


تأسیس «کمیتهٔ ضدجنگ روسیه»
شماری از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای و بازرگانی روسیه با تأسیس «کمیتهٔ ضدجنگ روسیه» خواهان جهد و تلاش برای پایان دادن به جنگ علیه اوکراین شده‌اند. میخائیل خودورکوفسکی، سرگی گوری‌یف، دمیتری گودکف، لیوبوف سوبول، گاری کاسپارف، یوگنی چیچوارکین، بوریس زیمین و ولادیمیر قره‌میرزا از اعضای آن هستند.


آناتولی چوبایس از مقامش کناره‌گیری و روسیه را ترک کرد
آناتولی چوبایس، مشاور زیست‌بومی ولادیمیر پوتین، به گزارش بلومبرگ، بالاترین مقامی است که در اعتراض به جنگ علیه اوکراین از مقامش کناره‌گیری و روسیه را ترک کرد. روزنامهٔ کُمِرسانت مسکو می‌گوید این عکس امروز از او گرفته شده؛ در حال کشیدن پول از خودپرداز در استانبول. چوبایس از نخستین الیگارش‌های روسیه است که مسئول خصوصی‌سازی اموال دولتی روسیه در پی فروپاشی شوروی بود.


بانک مرکزی روسیه تجارت بورس را از سر می‌گیرد
بانک مرکزی روسیه پس از یک ماه توقف از روز پنجشنبه ۲۴ مارس تجارت بورس را از سر می‌گیرد.
بانک مرکزی با اعلام این خبر گفت که بازار بورس در وهله نخست برای مدت کوتاهی با ۳۳ اوراق بهادار آغاز به کار خواهد کرد و “فروش کوتاه” مجاز نیست. در فروش کوتاه، سرمایه گذاران سهام را به فروش می‌رسانند و امیدوارند که قیمت‌ها کاهش یابد.
در پی تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های سخت کشورهای غربی علیه روسیه، بازارهای مالی دچار تلاطم شد و در پی آن بانک مرکزی روسیه تجارت بورس را متوقف کرد.


پنتاگون: نیروهای نظامی اوکراین از موضع دفاعی به موضع آفندی روی آورده‌اند
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که شواهد حاکی از آن است که نیروهای نظامی اوکراین تنها به فعالیت‌های دفاعی بسنده نکرده‌اند بلکه به آفندهایی علیه ارتش روسیه دست زده‌اند.
سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه دوم فروردین و در کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی که آیا اخبار بازپس‌گیری نقاطی از حومه کی‌یف صحت دارد، گفت: «در مورد بازپس‌گیری حومه کی‌یف ما در جایگاهی نیستیم که تایید کنیم آن بخش از حومه از سوی نیروهای اوکراین پس گرفته شده است ولی این را می‌توانم بگویم که شاهد نشانه‌هایی هستیم که نشان می‌دهد نیروهای اوکراین از حالت دفاعی صرف به حالت آفندی تغییر موضع داده‌اند.»
جان کربی افزود: «آن‌ها پیشتر خیلی هوشمندانه و مبتکارانه دفاع می‌کردند آن‌هم از نقاطی که فکر می‌کردند مکان درستی برای دفاع است. حالا شاهد آن هستیم در نقاطی به ویژه در جنوب و در نزدیکی شهر خرسون تلاش دارند که برخی از مناطق را پس بگیرند.»
خرسون شهری بندری درجنوب اوکراین است و اولین شهر عمده اوکراین است که توسط نیروهای روسی به تصرف درآمده است.
سخنگوی پنتاگون همچنین گفت که «ما اطلاع خیلی دقیقی از حرکت‌های تاکتیکی نداریم ولی شاهد تغییر مواضع هستیم. خود اوکراینی‌ها هم در روزهای گذشته گفته بودند که به سمت حملات آفندی می‌روند و ما حالا نشانه‌های آن را می‌بینیم.»
جان کربی همچنین با اشاره به فعالیت ارتش روسیه در دریای سیاه، از افزایش فعالیت تهاجمی نیروهای دریایی روسیه در جنوب اوکراین خبر داد و گفت: «این را می‌توانم بگویم که در ۴۸ ساعت گذشته شاهد افزایش فعالیت‌های نیروی دریایی روسیه در شمال دریای سیاه بوده‌ایم و قرائن از گلوله باران ماریوپل از سوی ناوهای روسی حکایت دارند. این درحالی است که تعیین مقدار و ابعاد این حملات دشوار است و نمی‌توانیم بگوییم چه نوع سلاح و مهماتی در این حملات به کار گرفته شده است.»
شهر بندری ماریوپل در جنوب‌شرق اوکراین یکی از مهمترین شهرهای استراتژیک اوکراین است. کی‌یف می‌گوید، روسیه بخش مهمی از تاسیسات زیربنایی این شهر را منهدم کرده و ساکنین این شهر را به‌عنوان گروگان محاصره کرده است.


زلنسکی: حاضریم از درخواست عضویت در ناتو صرف‌نظر کنیم
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که در صورت خروج ارتش روسیه، برقراری آتش‌بس و تضمین امنیت اوکراین، کشورش حاضر است از درخواست عضویت در ناتو صرف‌ نظر کند.
وی گفت: غرب نمی‌داند در رابطه با عضویت اوکراین در ناتو چه کند. برای ما که می‌خواهیم امنیت خود را تضمین کنیم و برای روسیه که نمی‌خواهد ناتو بیشتر گسترش یابد٬ این یک راه سازش برای طرفین خواهد بود.
زلنسکی مجددا برای دیدار مستقیم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام آمادگی کرد و گفت: بدون دیدار با پوتین نمی‌توان فهمید که روسیه جنگ جاری در اوکراین را پایان می‌دهد یا نه.


سخنگوی ولادیمیر پوتین، مساله استفاده احتمالی از سلاح هسته‌ای را رد نکرد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مساله استفاده احتمالی از سلاح هسته‌ای را رد نکرده است.
پسکوف در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان ان گفت اگر کشورش با یک تهدید جدی مواجه شود، ممکن است این اتفاق بیفتد.
ایالات متحده آمریکا این اظهارات را محکوم کرد و پنتاگون گفت “این راهی نیست که یک قدرت هسته‌ای مسئول بر اساس آن باید عمل کند.”
دمیتری پسکوف هم‌چنین درباره احتمال استقرار نیروهای حافظ صلح ناتو در اوکراین گفت این یک تصمیم بسیار بی پروا و خطرناک خواهد بود.
به گفته پسکوف، هرگونه تماس احتمالی بین ارتش روسیه و ارتش ناتو می‌تواند به عواقب سخت و جبران‌ناپذیری منجر شود.


گوترش خواستار پایان “جنگ بی‌معنی” روسیه در اوکراین شد
دبیرکل سازمان ملل ضمن آنکه خواستار پایان “جنگ بی‌معنی” روسیه در اوکراین شد، هشدار داد که این جنگ “هیچ نتیجه‌ای” نخواهد داشت و مردم اوکراین “یک جهنم زنده” را تحمل می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران در نیویورک گفت: ادامه این جنگ در اوکراین از نظر اخلاقی غیرقابل قبول، از نظر سیاسی غیرقابل دفاع و از نظر نظامی بی‌معنی است.
وی با اشاره به حملات سنگین روسیه در بندر محاصره شده ماریوپل اوکراین افزود: حتی اگر ماریوپل نیز سقوط کند، شهر به شهر، خیابان به خیابان و خانه به خانه اوکراین قابل تسخیر نیست. این جنگ هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. دیر یا زود روند حل این بحران از میدان جنگ به میز مذاکره منتقل خواهد شد. اکنون زمان پایان دادن به این جنگ بی معنی است.
روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه سال جاری میلادی حمله‌ای را تحت عنوان “عملیات نظامی ویژه” با هدف تخریب زیرساخت‌های نظامی اوکراین آغاز کرد. اوکراین و متحدان غربی‌اش مسکو را به حمله کورکورانه به غیرنظامیان متهم کرده‌اند؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند.
گوترش گفت: حدود ۱۰ میلیون اوکراینی از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند و پیامدهای این جنگ با بالا رفتن قیمت مواد غذایی و سوخت، در سراسر جهان احساس می‌شود و تهدید وقوع یک بحران قحطی جهانی وجود دارد.


اجلاس سران ناتو درباره جنگ اوکراین برگزار می‌شود
اجلاس سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره جنگ اوکراین فردا پنجشنبه ۲۴ مارس در مقر این سازمان در شهر بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می‌شود.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در نشست سران ناتو با محوریت جنگ روسیه با اوکراین شرکت خواهد کرد.
همچنین ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نشست سران ناتو به شکل ویدئو کنفرانس سخنرانی خواهد کرد.
انتظار می‌رود زلنسکی یکبار دیگر تقاضای خود به منظور ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و تامین سامانه‌های دفاع هوایی تکرار کند.
جنگ روسیه علیه اوکراین و تحولات مربوط به آن محور اجلاس فوق‌العاده سران ناتو اعلام شده است.


تحریم‌های جدید علیه روسیه بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد
جنگ روسیه-اوکراین و اقدامات دیپلماتیک و تحریمی که در خصوص آن اتخاذ شده، بازارهای جهانی نفت را تحت تاثیر قرار داده است.
در صورتی که کشورهای اتحادیه اروپا تحریم نفتی روسیه را اعمال کنند، روزانه حدود ۳.۴ میلیون بشکه نفت روسیه در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امروز به منظور ارزیابی جنگ روسیه و اوکراین به بروکسل می‌رود؛ وی قرار است فردا در نشست سران ناتو، G7 و اتحادیه اروپا شرکت و روز جمعه به لهستان سفر کند.
در جریان سفر بایدن، احتمال تحریم نفت روسیه توسط اروپا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز موضوع تحریم نفت روسیه را مطرح کرده‌اند، اما تصمیمی در این باره اتخاذ نشده زیرا برخی کشورها مانند آلمان و هلند که وابستگی زیادی به نفت روسیه دارند از این اقدام حمایت نکرده‌اند.
تمامی این تحولات نگرانی در خصوص احتمال تحریم و کمبود عرضه جدید در بازارهای جهانی نفت را تقویت می‌کند.
بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مستقر در بروکسل، روسیه با سهم ۸ درصدی بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و اتحادیه اروپا نیز بزرگترین خریدار نفت روسیه است.
روسیه سال گذشته به طور متوسط ​​۷.۵ میلیون بشکه نفت در روز صادر کرده و حدود ۳.۴ میلیون بشکه آن به اتحادیه اروپا بوده است. از این میزان ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام و ۱.۲ میلیون بشکه دیگر فرآورده‌های نفتی بوده است.


اولاف شولتس: پوتین اوکراین و آینده روسیه را ویران کرد
اولاف شولتس صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه در مجلس فدرال این کشور (بوندستاگ) گفت رئیس جمهوری روسیه اگرچه اوکراین را ویران کرد، اما آینده کشور روسیه را هم به تباهی کشاند. آقای شولتس با تاکید بر اینکه اوکراین می‌تواند روی کمک‌های آلمان حساب کند گفت پیشروی نیروهای روسیه متوقف شده است.


ارتش روسیه ۶۲ مرکز درمانی و بهداشت اوکراین را هدف قرار داده
سازمان جهانی بهداشت در ژنو اعلام کرد که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بدین سو ۶۲ مرکز درمانی و بهداشت اوکراین مورد حمله قرار گرفته و در اثر آن دست‌کم ۱۵ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. این آمار بازه زمانی ۲۴ فوریه تا ۱۸ مارس را دربرمی‌گیرد. کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که حمله به مراکز درمانی در مناقشه‌ها “جنایت جنگی” محسوب می‌شود.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، آناتولی،‌ ایسنا، دویچه وله



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024