جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.03.2022, 19:00

کمک‌های دفاعی آمریکا به اوکراین ادامه خواهد داشت


رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که کمک‌های دفاعی و تسلیحاتی و بشردوستانه ایالات متحده به اوکراین ادامه خواهد یافت.

به گزارش صدای آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه پیش از امضای مصوبه‌ای برای افزایش کمک‌ها به اوکراین، و با اشاره به کمک‌های پیشن آمریکا گفت که ایالات متحده ۸۰۰ میلیون دلار دیگر به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه کمک نظامی می‌کند که این رقم میزان کمک‌ها به اوکراین را فقط در این هفته به یک میلیارد دلار می‌ر ساند.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، این کمک‌ها شامل ارسال جنگ‌افزار و تجهیزات، از جمله پدافند هوایی، است تا به اوکراین برای مقابله با حملات هوایی روسیه کمک کند. او همچنین از کمک‌های ماهواره‌ای به عنوان دیگر کمک‌های نظامی آمریکا برای پس زدن حملات روسیه یاد کرد و گفت، تلاش این است که اوکراین به «زمین بُرد» برای روسیه تبدیل نشود.

آقای بایدن جو بایدن با هشدار نسبت به احتمال طولانی بودن جنگ در اوکراین، تاکید کرد که کمک‌ها به اوکراین برای مبارزه با روسیه و حفظ بقای خود بعد از این هم ادامه می‌یابد و متحدان آمریکا نیز در ارائه کمک به اوکراین مشارکت دارند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به کمک‌های غیرنظامی این کشور، از جمله کمک به پناهجویانی که به کشورهای همسایه اوکراین رفته‌اند، گفت که ایالات متحده با ارائه کمک مالی مستقیم، به اقتصاد اوکراین کمک می‌کند . وی تاکید کرد که هدف ما منروزی کردن روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین است.

آقای بایدن گفت آمریکا رهبری تلاش‌ها برای افزایش هزینه‌ها برای روسیه را برعهده دارد و تحریم‌های تنبیهی علیه مسکو تشدید خواهد شد.

جو بایدن با تاکید بر این که اقدامات آمریکا در راستای اصول و آزادی است، گفت که آمریکا پیش از تهاجم روسیه نیز کمک‌های بسیاری را به اوکراین ارائه کرده و بلافاصله پس از جنگ هم ۳۵۰ میلیون دلار کمک اضطراری را در اختیار آن کشور قرار داده است.

کاخ سفید تأیید کرد که برای کمک تسلیحاتی به اوکراین یک میلیارد دلار اختصاص می‌دهد. این کمک ۸۰۰ سامانه پدافند هوایی، ۹۰۰۰ موشک هدایت‌شوندهٔ ضدتانک، تفنگ‌های خودکار و ساچمه‌زنی، نارنجک‌انداز و ۲۰ میلیون مهمات را دربر دارد.

هم‌چنین بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا بار دیگر درخواست رهبر اوکراین برای ایجاد منطقهٔ پرواز ممنوع را رد کرد و گفت که به جای آن کشورش به اوکراین موشک‌های سریع‌السیر زمین به هوا تحویل می‌دهد.


زلنسکی خطاب به قانون‌گذاران آمریکا: کی‌یف حتی یک لحظه هم به تسلیم‌شدن فکر نمی‌کند

ساعاتی پیش از اظهارات آقای بایدن، ولودیمر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، به طور مجازی و از طریق کنفرانس ویدیویی برای کنگره آمریکا سخنرانی کرد.

ولودیمر زلنسکی در سخنان خود با اشاره به مقاومت اوکراین و مردم آن گفت که از «کی‌یف، پایتخت اوکراین، شهری که هر روز زیر حملات موشکی و هوایی نیروهای روسیه است، اما تسلیم نمی‌شود و حتی یک لحظه هم به تسلیم شدن فکر نمی‌کند» در این جلسه حاضر شده است.

او با بیان این که به نمایندگی از «مردم دلاور و آزادی‌خواه اوکراین که برای مدت ۸ سال در برابر تهاجم تمام عیار روسیه مقاومت کرده‌اند» سخن می‌گوید، گفت که نه تنها خاک و مردم کشورش، بلکه ارزش‌های بنیادین و انسانی آنها، از جمله آزادی و حق‌شان برای زندگی آزادانه در کشورشان و برگزیدن آینده خود، و رویاهای ملی‌شان، مورد حمله قرار گرفته است.

او با اشاره به حملات هوایی روسیه به خاک اوکراین و این که روسیه آسمان اوکراین را به عامل مرگ هزاران نفر در آن کشور تبدیل کرده و با استفاده از موشک،‌ بمب، و پهپاد سبب مرگ هزاران نفر شده است، بار دیگر درخواست خود مبنی بر «ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین» و یا تحویل «سامانه‌های پدافند هوایی مانند اس-۳۰۰» به اوکراین برای مقابله با حملات هوایی را تکرار کرد.

آقای زلنسکی با یادآوری سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ تحت عنوان «رویایی دارم»، گفت: «من نیازی دارم: من نیاز دارم که از آسمان‌مان محافظت کنم. من به تصمیم شما،‌ به کمک شما نیاز دارم.»

او همچنین با تقدیر از کمک و حمایت آمریکا و جو بایدن،‌ رئیس جمهوری ایالات متحده، خواستار اعمال تحریم‌های فزاینده و بی‌وقفه بر روسیه «و تمام سیاست‌مداران» آن کشور تا زمان متوقف شدن ماشین جنگی روسیه و پایان تهاجم آن به اوکراین شد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، روز دوشنبه در بیانیه‌ای از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، دعوت کرده بودند که روز چهارشنبه در کنگره یک سخنرانی مجازی انجام دهد.

این دعوت در حالی صورت گرفت که روسیه به حمله خود به اوکراین ادامه می‌دهد. آقای زلنسکی به این ترتیب به صف سران کشورهای خارجی که تاکنون در کنگره آمریکا سخنرانی کرده‌اند، می‌پیوندد که از جمله آنها می‌توان به پترو پوروشنکو رئیس جمهوری پیشین اوکراین، آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان، و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق اسرائیل، اشاره کرد.

رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه نیز در پارلمان کانادا سخنرانی کرد و به شدت مورد تشویق قرار گرفت.

به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ایالات متحده، اروپا و متحدان آنها تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه و نزدیکان پوتین، و نیز علیه بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی روسیه اعمال کرده‌اند؛ تحریم‌هایی که سبب شده است شرایط اقتصادی روسیه را به شدت متزلزل شود. بازار معاملات اوراق بهادار مسکو برای مدت نزدیک به سه هفته تعطیل بوده و ارزش روبل به پایین‌ترین حد خود در تاریخ رسیده است، به طوری که نرخ برابری هر دلار آمریکا ۲۰۰ روبل روسیه است.

سنای ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای دوحزبی به اتفاق آرا خواستار انجام تحقیقات درباره ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و حکومت او در رابطه با ارتکاب جنایات جنگی در حمله به اوکراین شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024