جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.03.2022, 10:18

اوکراین: ضربات سهمگینی به روسیه وارد کردیم


نیروهای مسلح اوکراین در نشست صبحگاهی خود اعلام کردند که “ضربات ویرانگری به گروه‌هایی از نیروهای اشغالگر وارد کردند”.
به گزارش بی‌بی‌سی، آنها می‌گویند که نیروی هوایی‌شان سه هواپیمای جنگی روسیه، یک هلیکوپتر، سه هواپیمای بدون سرنشین و دو موشک را منهدم کرده است.
بی‌بی‌سی به طور مستقل این ادعاها را تأیید نمی‌کند.
ارتش اوکراین همچنین گفت که در حالی که روسیه به بمباران “مناطق پرجمعیت شهرهای اوکراین” در این هفته نتواستند در چندین جبهه از جمله دونستک و لوهانسک پیشروی کنند.
در این بیانیه آمده است “دشمن همچنان با عقب‌نشینی در مناطق خاصی تلفات می‌دهد.
شب گذشته ارتش اوکراین در پست قبلی خود تاکید کرد که روسیه حتی برای تحکیم موقعیتی که به دست آورده است، تقلا می‌کند و مجبور شده دانشجویان نظامی را به خط مقدم فراخواند.
روسیه همچنین برای جبران تلفات به دنبال جنگنده‌های خارجی است.
وزارت دفاع بریتانیا در آخرین گزارش اطلاعاتی خود نوشت در نتیجه خسارات، به احتمال زیاد روسیه برای انجام عملیات تهاجمی با مشکل مواجه است به ویژه به خاطر مقاومت پایدار اوکراینی‌ها.


سی‌ان‌ان: ارتش اوکراین هلی‌کوپترهای نظامی روسیه را در فرودگاه خرسون منهدم کرد
تصاویر ماهواره‌ای هلیکوپترهای نظامی روسی در فرودگاه خرسون را نشان می‌دهند که آتش گرفته‌اند.
به گزارش سی‌ان‌ان این مخرب‌ترین حمله‌ای است که ارتش اوکراین علیه هلی‌کوپترهای روسی در طول جنگ انجام داده است.
حداقل سه هلی‌کوپتر روسی منهدم شده‌اند. بر اساس این گزارش خودروهای نظامی روسیه نیز مورد اصابت قرار گرفته‌اند.


اوکراین از کشته شدن یک ژنرال دیگر روس خبر داد
دولت اوکراین از کشته شدن چهارمین افسر ارشد ارتش روسیه خبر داد.
آنتون گراشچنکو مشاور وزیر کشور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام خبر داد که ژنرال اولگ میتیایف در درگیری برای تصرف شهر ماریوپول کشته شده است.
میتیایف ۴۶ سال داشت و فرمانده لشکری بود که در گذشته در جنگ سوریه نیز وارد عمل شده بود.


تلفات سنگین انسانی خارکیف، حملات سنگین به توسلا
بر اساس گزارش اداره منطقه‌ای خارکیف، از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین حداقل ۵۰۰ نفر از ساکنان این شهر در شرق اوکراین کشته شده‌اند.
این اطلاعات را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد. دیگر گزار‌ش‌ها از اوکراین حاکی از حملات سنگین روسیه به سواحل این کشور در دریای سیاه در جنوب اودسا است.
آنتون گراشچنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین گفته است که این حملات جزیره توسلا را هدف قرار داده‌اند.
گراشچنکو در مورد اینکه آیا این حملات خساراتی وارد کرده‌اند یا خیر اطلاعاتی نداده است.


زلنسکی: روسیه با شرمساری و فقر از این جنگ خارج خواهد شد
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از اکانت تلگرامی خود خطاب به مردم کشورش گفت: این جنگ برای فدراسیون روسیه با فقر، شرمساری و عواقب سنگین پایان خواهد یافت.
زلنسکی گفت: جنگ روسیه علیه اوکراین از 3 هفته پیش تاکنون ادامه دارد و همه ما خواهان برقراری صلح فوری هستیم.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات برای پایان دادن به جنگ، تضمین آتش بس و توقف حملات روسیه ادامه دارد از همه خواست صبورانه منتظر نتایج گفت‌وگوها باشند.
زلنسکی گفت: این مهم و دشوار است. زیرا هر جنگی با یک معامله به پایان می‌رسد.
او همچنین گفت: «در حالی که مذاکرات ادامه داشت، ارتش روسیه به حملات خود ادامه داد. سربازان روس خبرنگاران و غیرنظامیان داخلی و خارجی را به طرز وحشیانه‌ای کشتند.»
زلنسکی با بیان اینکه سربازان روس در خاک اوکراین مرتکب جنایات جنگی شدند، گفت: متجاوزان به ارتکاب جنایات جنگی ادامه می‌دهند. آنها شهرک‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی را به آتش کشیدند. تعداد موشک‌های مورد استفاده روسیه در اوکراین از ۹۰۰ فروند گذشت. شمارش حملات هوایی هم دیگر ممکن نیست.
وی از تجار و شهروندان روسیه خواست تا با جنگ مخالفت کنند و تصریح کرد که روسیه با شرمساری و فقر فراوان از این جنگ خارج خواهد شد.
زلنسکی با تاکید بر اینکه وعده تحویل جنگنده به اوکراین داده شده اما این هواپیماها تا امروز وارد کشورش نشده است، گفت: این وعده هنوز محقق نشده و هنوز آنها را دریافت نکرده‌ایم.


زلنسکی خواستار استعفای مقام‌های ارشد روسیه و چهره‌های رسانه‌ای شد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از مقام‌های ارشد روسیه و چهره‌های رسانه‌ای این کشور خواسته از شغل خود استعفا دهند و علیه حمله به اوکراین موضع بگیرند.
او گفته: “اگر در شغل خود بمانید و با جنگ مخالفت نکنید؛ جامعه جهانی شما را از همه چیز محروم خواهد کرد؛ همه چیزهایی که طی سالها بدست آورده‌اید”
او در ادامه گفته: “برای ماشین تبلیغاتی هم وضعیت همین است؛ شاخه چهارم قدرت در روسیه. اگر به کار در سیستم تبلیغاتی روسیه ادامه دهید خطر بیشتری متوجه شما خواهد بود تا ترک شغل .”
آقای زلنسکی همچنین گفته: “استعفا دهید؛ چند ماه بیکاری بهتر از یک عمر تعقیب قضایی بین‌المللی است.”


نشست ویژه وزرای دفاع ناتو در بروکسل
وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در نشستی اضطراری در بروکسل گردهم می‌آیند تا درباره تهاجم روسیه به اوکراین گفت‌وگو کنند.
به گفته منابع دیپلماتیک، با توجه به تهدیدهای این جنگ برای قلمرو ناتو، گزینه‌های ممکن برای بازدارندگی روسیه مورد بحث قرار خواهد گرفت. از جمله اقدامات مورد نظر استقرار نیروها و سیستم‌های دفاع موشکی بیشتر در شرق اروپا است.
وزیر دفاع اوکراین قرار است از طریق ویدئو در این نشست شرکت کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که این پیمان نظامی باید با واقعیت جدید تطبیق داده شود.


نبردهای اوکراین در چه وضعیتی است؟
در اینجا خلاصه‌ای سریع از حملات روسیه بر اساس آخرین تحلیل های موسسه مطالعات جنگ آورده شده است.
کی‌یف: در حالی که نیروهای روسی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه حملات پراکنده‌ای را به مناطقی در خارج از پایتخت انجام دادند، در بییست و چهار ساعت گذشته هیچ اقدام گسترده‌تری علیه شهر صورت نگرفته است.
ماریوپول: روسیه به حمله به این شهر جنوبی از شرق و غرب ادامه می‌دهد.
خارکیف: نیروهای روسیه در تلاش برای محاصره این شهر شمال شرقی با کمبود مهمات دست و پنجه نرم می‌کنند.
منطقه خرسون: روسیه روز سه شنبه به دروغ ادعای کنترل این منطقه را کرد، اما هیچ پیشروی به سمت شهرهای کلیدی انجام نداده است.
اودسا: روسیه هنوز برای انجام عملیات دریایی علیه این بندری جنوبی آماده نیست، چرا که در این شهر نیرو مستقر نکرده است.


سنای آمریکا قطعنامه انجام تحقیقات درباره «جنایات جنگی» پوتین را تصویب کرد
سنای ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای دوحزبی به اتفاق آرا خواستار انجام تحقیقات درباره ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و حکومت او در رابطه با ارتکاب جنایات جنگی در حمله به اوکراین شد.
این قطعنامه به سرعت و بدون مخالفت تصویب شد.
به گزارش صدای آمریکا، با این که قطعنامه سنا دارای ضمانت اجرایی نیست، اما نمونه دیگری از حمایت سیاسی کنگره از دولت بایدن برای اتخاذ مواضعی سخت‌تر در برابر تجاوزهای پوتین است.
در این بیانیه آمده است که سنای آمریکا پوتین، فدراسیون روسیه، شورای امنیت روسیه، اعضای ارتش آن کشور، و دیگر افرادی را که مرتکب «اقدامات تجاوزکارانه آشکار» و سایر جنایات جنگی می‌شوند، محکوم می‌کند.
در این قطعنامه از ایالات متحده و دیگران خواسته شده است، موضوع انجام تحقیقات توسط دادگاه کیفری بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پوتین و حکومت او را به دلیل ارتکاب جنایات جنگی، پیگیری کنند.
دادگاه کیفری بین‌المللی پیشتر اعلام کرده بود، تحقیقاتی را آغاز کرده است که ممکن است مقامات ارشدی را که مسئول جنایات جنگی و سایر خشونت‌ها در جنگ اوکراین هستند، هدف قرار دهد.


روسیه شورای اروپا را ترک کرد
روسیه از شورای اروپا، ناظر و مدافع حقوق بشر قاره اروپا خارج شد و از اخراج احتمالی خودش به علت حمله به اوکراین جلوگیری کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای اروپا که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، گروهی است که مسئولیت نظارت و دفاع از حقوق بشر را برعهده دارد. از زمان تشکیل این گروه، روسیه دومین کشوری است که این گروه را ترک می‌کند.
یونان نیز به عنوان اولین کشور کار مشابه‌ای را در سال ۱۹۶۹ انجام داده بود.
خروج روسیه از نهادی که “کنوانسیون اروپایی حقوق بشر” را تدوین کرد و به کشورهای اروپای شرقی کمک کرد تا سیستم‌های سیاسی خود را پس از فروپاشی کمونیسم دموکراتیزه کنند، دارای “ارزش نمادین” است.
اما این تصمیم که ساعاتی قبل از رای‌گیری درخصوص اخراج این کشور در مجمع شورای اروپایی اعلام شد، “پیامدهای ملموسی” نیز دارد.
براساس این تصمیم، شهروندان روسی دیگر قادر نخواهند بود علیه دولت روسیه به شورای اروپا شکایت و یا درخواستی را مطرح کنند.
روسیه که کشورهای غربی را به تضعیف حقوق بشر متهم کرده، عضویتش در تاریخ ۲۵ فوریه به حالت تعلیق درآمد؛ درست یک روز پس از حمله این کشور به اوکراین.
در قطعنامه‌ای که روز دوشنبه پیش‌نویس اما روز سه‌شنبه پس از اطلاعیه مسکو عملی شد، مجمع شورای اروپا اعلام کرد که روسیه باید از این شورا خارج شود. اینجا هیچ جایی برای “متجاوز” وجود ندارد.
نخست وزیر سابق یونان که اکنون عضوی از مجمع شورای اروپا است، عنوان داشت: تصمیم امروز علیه مردم روسیه نیست، این تصمیم علیه “رژیم سرکوب‌گر” ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.
وی افزود: کشور من، یونان نیز در دهه ۱۹۷۰ از این شورا خارج شد... این تصمیم تلاش ما را برای دموکراسی و آزادی تقویت کرد.
شورای اروپا در سال ۱۹۴۹ تاسیس شد و روسیه در سال ۱۹۹۶ به آن پیوست.


منابع گزارش‌ها: بی‌بی‌سی، آناتولی، دویچه‌وله،‌ ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024