جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 11.03.2022, 14:55

زلنسکی: روسیه از سوریه راهزن می‌آورد

هشدار درباره استفاده روسیه از بمب‌های خوشه‌ای


زلنسکی: روسیه از سوریه راهزن می‌آورد آنها فقط برای کشتن به اوکراین می‌آیند
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در شانزدهمین روز حملات روسیه خطاب به مردم کشورش، ضمن تاکید بر مبارزه ۱۶ روزه برای آزادی، گفت: این زمان ۴ برابر بیشتر از مدتی است که دشمن برای تصرف برنامه‌ریزی کرده بود.
زلنسکی افزود: روس‌ها تصور می‌کردند که به عنوان یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان، اوکراینی‌ها را شکست داده و امیدوار بودند که از آنها با گل استقبال شود.
وی تصریح کرد: نمی‌توان گفت چه زمانی سرزمین‌های خود را از اشغال آزاد می‌کنیم. اما می‌گویم که این کار را خواهیم کرد. زیرا برای آن تلاش می‌کنیم و همین حالا هم به یک نقطه عطف استراتژیک رسیده‌ایم.
زلنسکی در مورد «جنگجویانی» که روسیه قصد دارد از خاورمیانه برای مبارزه با اوکراین بیاورد، گفت: ما در حال مبارزه با دشمنی هستیم که کشته شدن هزاران سرباز خود برایش اهمیتی ندارد. دشمنی که از سراسر روسیه سرباز برای جهنم جنگ جمع آوری کرده، اکنون به فکر آوردن مزدوران سوریه علیه مردم اوکراین است. از سوریه راهزن می‌آورند.
رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد: دیدید که سربازان روس با مردم روسی زبان ما چگونه رفتار کردند. با موشک، بمب، توپ برخورد کردند. حالا مزدوران سوری که حتی تشخیص نمی‌دهند چه کسی به چه زبانی صحبت می‌کند، به کدام کلیسا می‌رود، از کدام حزب حمایت می‌کند، فقط برای کشتن به یک کشور خارجی می‌آیند.


ویکتور یوشچنکو: جنگ در ۲ حالت پایان می‌یابد
ویکتور یوشچنکو، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین (۲۰۰۵-۲۰۱۰) در گفتگو با بی‌بی‌سی: جنگ در ۲ حالت پایان می‌یابد: یا ما تا آخرین نفر روس‌های متجاوز را می‌رانیم که در آن حالت پیروزی کامل نخواهد بود، چون ملت روسیه همچنان بَرده‌ خواهد ماند که برای جهان فاجعه‌بار است. یا در حالت تئورتیک دوم جنگ با مرگ آخرین قهرمان اوکراینی پایان می‌یابد.


ولودیمیر زلنسکی ادعاهای ارتش روسیه را رد کرد
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین امروز گفت، “اگر می‌خواهید از نقشه‌های روسیه با خبر شوید، ببینید دیگران را به چه (کاری) متهم می‌کند.”
رئیس جمهوری اوکراین امروز جمعه ارتش روسیه را به جلوگیری از تخلیه غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده ماریوپل، ولنوواخا و حمله به گذرگاه‌های بشردوستانه متهم کرد.
وی در همین حال به ادعاهای روسیه دایر بر این که اوکراین با کمک آمریکا درحال توسعه سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی است، تاخته است.
او در یک سخنرانی ویدئویی گفت: “ادعا شده که ما درحال آماده شدن برای حمله شیمیایی هستیم. این واقعا من را نگران می‌کند، چون بارها دیده‌ایم: اگر می‌خواهید از نقشه‌های روسیه با خبر شوید، ببینید دیگران را به چه (کاری) متهم می‌کند.”
او افزود: “این ادعاها درباره آماده شدن برای حملات شیمیایی چیست؟ آیا تصمیم گرفته‌اید اوکراین را ‘شیمیایی زدایی’ کنید؟ از آمونیاک استفاده کنید؟ یا از فسفر استفاده کنید؟ چه چیز دیگری برای ما آماده کرده‌اید؟”
او می‌گوید: “در سرزمین من هیچ تسلیحات شیمیایی یا کشتار جمعی دیگری ساخته نشده.”
آمریکا هم پیشتر گفت که ادعاهای روسیه درباره تاسیسات سلاح شیمیایی در اوکراین یک “هشدار کذب” با هدف توجیه حمله احتمالی روسیه با چنین سلاح‌هایی است.
هم‌چنین در ۲۴ ساعت گذشته روسیه گفته که کریدورهای انسان دوستانه هر روز ساعت ۷ به وقت گرینویچ باز می‌شوند تا غیرنظامیان بتوانند از بخش‌های مشخص شده در اوکراین خارج شوند. این اقدام با وجود شکست چندین آتش بس مورد توافق صورت می‌گیرد.
اوکراین می‌گوید، ۸۰ هزار تن از مناطق “سومی” و کی‌یف در ۴۸ ساعت گذشته خارج شده‌اند. همچنین وزیر کشور اوکراین مدعی است که ۴۰۰ هزار تن در مجموع از مناطق درگیر خارج شده‌اند.
در این میان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز گفته که مردم در شهر محاصره شده ماریوپل به دلیل کمبود مواد غذایی به یکدیگر حمله می‌کنند.
مقام‌های اوکراینی می‌گویند ۱۲۰۷ جسد را از خیابان‌های این شهر در روزهای اخیر جمع آوری کردند. درضمن، سه تن در جریان حمله به یک بیمارستان کودکان در همین شهر کشته شدند.
در همین حال بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به اسکای نیوز گفته که می‌ترسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از تسلیحات شیمیایی که “بی تردید جزئی از نقشه روسیه است”، استفاده کند.


هشدار درباره استفاده روسیه از بمب‌های خوشه‌ای
لیز تروسل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک نشست خبری در ژنو با بیان اینکه تلفات غیرنظامیان در جنگ روسیه و اوکراین روز به روز در حال افزایش است، به مقامات روسیه هشدار داد که حمله به غیرنظامیان استفاده از بمب‍ های خوشه‌ای ممکن است به جنایات جنگی منجر شود.
به گزارش آناتولی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر  گفت از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، دست‌کم ۵۴۹ غیرنظامی جان خود را از دست داده و ۹۵۷ غیرنظامی زخمی شده‌اند.
تروسل با تاکید بر اینکه مدارس، بیمارستان‌ها و مهدکودک‌ها نیز خسارت دیده‌اند، افزود: «ما به مقامات روسیه یادآوری می‌کنیم که حملات علیه غیرنظامیان نقض قوانین بین‌المللی بوده و ممکن است جنایات جنگی محسوب شوند. ما همچنین گزارش‌های موثقی درخصوص استفاده نیروهای روسی از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی دریافت کرده‌ایم».
تاریک جاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت نیز در یک نشست خبری اعلام کرد که از آغاز جنگ، ۲۶ حمله به بیمارستان‌ها و سایر مؤسسات بهداشتی روی داده که در نتیجه آن ۱۲ غیرنظامی کشته و ۳۴ نفر که ۸ نفر از آنها کارکنان بهداشتی بودند، زخمی شده‌اند.
در همین حال متیو سالتمارش، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز امروز اعلام کرد که تعداد پناهجویان فراری از اوکراین از ۲.۵ میلیون نفر فراتر رفته است.


پوتین با اعزام داوطلب سوری به جنگ با اوکراین موافقت کرد
تارنمای خبری اسپوتنیک امروز نوشت که رئیس جمهوری روسیه با تسهیل حضور نیرو‌های داوطلب حامی روسیه در تهاجم به اوکراین، موافقت کرد.
به گزارش ایرنا، وی در جریان جلسه امروز شورای امنیت ملی روسیه گفت که اگر فردی “به صورت داوطلبانه و نه به خاطر پول” قصد کمک به “مردم دونباس” را داشت باید با آن‌ها همکاری و عزیمتشان به مناطق جنگی را تسهیل کرد.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در این جلسه اعلام کرد که عده کثیری از ۱۶ هزار داوطلب کمک به جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین از اهالی خاورمیانه هستند.
شویگو همچنین اعلام کرد که ارتش قصد دارد تا پس از افزایش یگان‌های نظامی غربی در مرز‌های روسیه، نیرو‌های مستقر در مرز‌های غربی را تقویت کند.
پوتین همچنین با پیشنهاد وزیر دفاع در مورد تحویل سلاح‌های غربی غنیمت گرفته شده از ارتش اوکراین به نیرو‌های جدایی طلب موافقت کرد.
پیشتر “العربی جدید” رسانه عرب زبان منطقه از قول تشکیلات موسوم به “سوری‌ها برای حقیقت و عدالت” مدعی شد که سرویس‌های امنیتی سوریه، از مردان سوری برای جنگ در کنار ارتش روسیه، در اوکراین ثبت نام کرده‌اند.
این رسانه عرب زبان، ضمن طرح ادعای فوق، به درگیری‌های لیبی و استفاده روسیه و ترکیه از نیرو‌های مزدور سوری اشاره کرده است که یکی در کنار نیرو‌های حفتر و دیگری در کنار نیرو‌های وفادار به دولت وفاق جنگیدند.
این گزارش، با استناد به منابعی در داخل نیرو‌های دولت سوریه ادعا کرده که لیست‌هایی در حال آماده سازی است تا قبل از آغاز روند اعزام جنگجویان برای تایید به نیرو‌های روسی حاضر در سوریه ارائه شود.
هم‌چنین روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا خبر داده بود روسیه گروهی از جنگجویان خارجی را که در سوریه جنگیده‌اند و تجربه جنگ شهری دارند، برای نبرد در اوکراین می‌فرستد.


جنگ امروز نتیجه سکوت غرب در برابر اشغال کریمه است
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه عصر امروز در مراسم افتتاحیه رسمی دومین دوره نشست مجمع دیپلماسی آنتالیا سخنرانی کرد.
به گزارش آناتولی، وی ضمن اشاره به نشست سه جانبه روز گذشته وزیران خارجه ترکیه، اوکراین و روسیه در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا گفت: این واقعیت که دیروز اولین تماس در سطح بالا بین روسیه و اوکراین در اینجا انجام شد، نشان می‌دهد مجمع دیپلماسی آنتالیا درحال رسیدن به هدف خود است.
اردوغان با تاکید بر اینکه اگر غرب سال ۲۰۱۴ در جریان اشغال کریمه صدای خود را بلند می‌کرد، آیا امروز با چنین تصویری از جنگ روبرو می‌شدیم، تصریح کرد: امیدمان این است که اعتدال و عقل سلیم حاکم شده و سلاح‌ها هر چه زودتر خاموش شوند.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد یک ساختار جدید امنیتی جهانی حافظ صلح که به جای خدمت به منافع ۵ کشور در خدمت همه بشریت باشد، الزامی است. زمانی که یکی از طرف‌های درگیر عضویت دائمی شورای امنیت با حق وتو داشته باشد، نقش قهری این شورا معنایی نداشته و چنین سیستمی ورشکست می‌شود.
رئیس جمهور ترکیه متذکر شد: به تلاش همه جانبه خود و استفاده از اختیارات پیمان مونترو ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که صلح در منطقه حاکم است.


پوتین: تحولات مثبتی در مذاکرات با اوکراین وجود دارد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست خبری مشترک با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود در مسکو اعلام کرد که تحولات مثبتی در روند مذاکرات با اوکراین وجود دارد.
پوتین با تاکید بر اینکه همواره تلاش‌های مختلفی برای جلوگیری از توسعه روسیه و بلاروس انجام شده، افزود: «مطمئن هستم که بر این مشکلات غلبه خواهیم کرد. اتحاد جماهیر شوروی تحت تحریم‌ها بود اما دستاوردهای بزرگی به دست آورد».
رئيس جمهور روسیه با اشاره به تحریم‌های سنگین وضع شده علیه کشورش پس از حمله نظامی به اوکراین گفت: «اکنون به اقتصاد ما ضربه بزرگی وارد شده با این حال تجربیات اخیر نشان داده که در زمینه‌هایی که غربی‌ها برای ما محدودیت ایجاد کردند، شایستگی‌های جدیدی به دست آورده‌ایم».
لوشاکنکو نیز با اشاره به وسیع‌تر شده تحریم‌های غرب گفت: «ما به این تحریم‌ها عادت کرده‌ایم. آن‌ها مشروع و قانونی نبوده و برخلاف تمام قواعد حقوق بین‌الملل است».
وی با بیان ابتدا نیروهای اوکراینی این جنگ را آغاز کردند، مدعی شد: «اگر 6 ساعت قبل از شروع عملیات به 4 موضع اوکراین حمله نمی‌شد، آنان به یگان‌های نظامی روسیه و بلاروس که در کشور ما مشغول مانور نظامی بودند، حمله می‌کردند».


درخواست ناوالنی از شهروندان روسیه برای شرکت در تظاهرات ضد جنگ
الکسی ناوالنی، منتقد به زندان افتاده سرشناس کرملین از شهروندان روسیه خواست تا روز یکشنبه به خیابان‌های مسکو بیایند و در “تظاهرات ضد جنگ” شرکت کنند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، الکسی ناوالنی پیامی را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: اگر مردم روسیه اکنون به تظاهرات ضد جنگ بپیوندند، “ولادیمیر پوتین دیوانه” را سریعا متوقف خواهند کرد.
وی افزود: شما باید آخر هر هفته به تظاهرات ضد جنگ بروید... حتی اگر به نظر برسد که همه یا رفته‌اند یا ترسیده‌اند... شما پایه و اساس جنبش ضد جنگ و ضد مرگ هستید.
الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که چندین پرونده حقوقی علیه او در جریان بود، در ۲۰ اوت ۲۰۲۰ در بازگشت از تومسک به مسکو در هواپیما بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر امسک، جنوب غربی سیبری منتقل شد.
او به کما رفت و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد و سپس با هواپیما به برلین منتقل شد. در تاریخ ۲ سپتامبر، دولت آلمان اعلام کرد که ناوالنی با سم نوویچوک مسموم شده است.
مقامات روسیه با اشاره به اینکه قبل از انتقال وی به برلین هیچ گونه سمی در بدن او یافت نشده بود، بار‌ها آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه جهت رسیدگی به این پرونده اعلام کردند.


ورود بیش از ۲ میلیون آواره اوکراینی به کشورهای اروپایی
بیش از ۲ میلیون آواره اوکراینی پس از حملات روسیه به اوکراین٬ طی ۱۵ روز گذشته به کشورهای اروپایی پناه برده‌اند. پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال‌جاری، دو میلیون و ۳۱۶ هزار اوکراینی در حدود دو هفته وارد کشورهای مجارستان، لهستان، اسلواکی و رومانی شدند.
کمیسیون اتحادیه اروپا یک هفته پس از آغاز جنگ اوکراین، پیشنهادی را برای کشورهای عضو این اتحادیه جهت حمایت موقت از اوکراینی‌ها ارائه کرد. کشورهای اتحادیه اروپا به اتفاق آرا دستورالعمل حفاظت موقت اتحادیه اروپا از آوارگان را اجرا درآوردند. بنابراین پس از روز دهم بحران اوکراین، حفاظت موقت به کسانی که از جنگ اوکراین فرار می‌کنند، از سوی کشورهای اروپایی اعطا می‌شود.
لهستان که ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد، به عنوان بزرگترین میزبان پناهجویان اوکراینی در صدر کشورهای اروپایی قرار دارد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرد که به‌دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین، از ۲۴ فوریه تا ۸ مارس ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار نفر از اوکراین به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.
براساس این آمار٬ یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۰۳ پناهجوی اوکراینی به لهستان پناه برده‌اند. مجارستان با ۲۱۴ هزار و ۱۶۰، اسلواکی با ۱۶۵ هزار و ۱۹۹ و رومانی با ۸۴ هزار و ۶۷۱ نفر​​​​​​​ به عنوان کشورهای همسایه مهاجرپذیر اوکراین در رده‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین ۲۵۸ هزار و ۸۴۴ پناهجوی اوکراینی نیز به دیگر کشورهای اروپایی پناه برده‌اند.
همچنین دولت لهستان به ازای هر پناهجوی اوکراینی حدود ۶۰ یورو کمک نقدی و در مجموع ۱.۵ میلیون یورو برای رفع نیازهای آنها اختصاص داده است. در این چارچوب حمل و نقل رایگان نیز در اختیار آنها قرار داده است که می‌توانند به سایر کشورهای اروپایی سفر کنند.
از سوی دیگر٬ سیارا باتملی، یکی از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا به خبرنگار گفت که اوکراینی‌ها بدون اخذ روادید، حق دارند آزادانه به اتحادیه اروپا و در داخل این اتحادیه سفر کنند.
او پس از بازگشت به روسیه، بازداشت و بابت نقض آزادی مشروط زندانی شد. جوامع غربی این اقدام روسیه و زندانی شدن ناوالنی را محکوم کرده‌اند. پس از آن، مسکو مخالفان را “سرکوب” و شبکه سیاسی ناوالنی را ممنوع کرد و آن را “افراطی” خواند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024