جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.03.2022, 22:06

زلنسکی: ما هرگز برده نشدیم و نخواهیم شد


* تعلیق دسترسی روسیه به خدمات بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی
سخنگوی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اعلام کرد که دسترسی روسیه به کلیه خدمات این موسسه به دلیل حمله به اوکراین به حالت تعلیق درآمده است.
وی ضمن تاکید بر پیگیری تمامی تحریم‌ها علیه بانک مرکزی روسیه، خاطرنشان کرد: از بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نمی‌توان برای دور زدن تحریم‌های بانک مرکزی روسیه استفاده کرد.
این سخنگو همچنین افزود که در راستای این تصمیم، بانک روسیه قادر به دسترسی به خدمات بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نخواهد بود و نمی‌تواند در جلسات و سایر فعالیت‌های موسسه شرکت کند.
گفتنی است بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از موسسات پولی بین‌المللی در سال ۱۹۳۰ در شهر بازل سوئیس تاسیس شد.


* پنتاگون: نیروهای روسیه به ۱۵ کیلومتری کی‌یف رسیدند
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که نیروهای روسیه که از بلاروس وارد خاک اوکراین شده و به دلایل مختلف سرعت پیشروی آنان در شمال کی‌یف پایتخت این کشور کاهش یافت، در طول روز به 15 کیلومتری این شهر رسیده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، این مقام ارشد در اظهار نظر درباره جنگ اوکراین و روسیه در گفتگو با شماری از روزنامه نگاران گفت: ارزیابی ما این است که نیروهای روسی که از شمال شرقی کی‌یف نزدیک می شوند، می توانند پیشروی کنند. آنها هنوز در نزدیکی گوستومل هستند، اما 5 کیلومتر به کی‌یف نزدیک تر شدند.
او با بیان اینکه ارتش روسیه از شرق از دو بازوی موازی به سمت کی‌یف پیشروی می کرد و به ۴۰ کیلومتری شرق شهر می آمد، گفت: نیروهای روسیه به طور کامل چرنیهف را محاصره کرده‌اند.
این مقام گفت که از آغاز جنگ در ۲۴ فوریه، ۷۷۶ موشک پرتاب شده به اوکراین توسط روسیه را شناسایی کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه کمک‌های نظامی به اوکراین را ادامه می‌دهند، گفت: طی 24 ساعت گذشته کمک‌هایی ارسال شده است و طی ۲۴ ساعت آینده بسته کمک‌های امنیتی دیگری ارسال خواهد شد.


* دشواری‌های جدیدی بر سر راه تأمین منابع غذایی جهان
به گفته سازمان ملل متحد، بحران اوکراین و روسیه، دو کشوری که از منابع اصلی غلات، کود و انرژی در جهان هستند، دشواری‌های جدیدی بر سر راه تأمین منابع غذایی جهان ایجاد می‌کند.
گابریل فررو دی‌لوما-اوسوریو، رئیس کمیته امنیت غذایی جهانی، گفت: «وضعیت ما حتی قبل از همه‌گیری کرونا خوب نبود و گرسنگی رفته‌رفته افزایش می‌یافت و سپس همه‌گیری شیوع پیدا کرد و اکنون هم این مسئله به آن اضافه شده است».
بر اساس داده‌های سازمان فائو، لبنان ۸۱ درصد از گندم مصرفی خود را از اوکراین و ۱۵ درصد از روسیه خریداری می‌کند. مصر ۶۰ درصد گندم مصرفی خود را از روسیه و ۲۵ درصد از اوکراین خریداری می‌کند. ترکیه نیز درصدهای مشابهی دارد و ۶۶ درصد از واردات گندم آن از روسیه و ۱۰ درصد از اوکراین است.
ایران نیز وابستگی شدیدی به واردات گندم از روسیه دارد و از مجموع ۹۱۷ هزار تن گندم صادراتی روسیه در ماه ژانویه امسال، دو سوم آن به مقصد ایران، سودان و مصر بارگیری شد.


* «اقتصاد روسیه ۱۵ درصد کوچک خواهد شد»
یک موسسه بین‌المللی امور مالی پیش‌بینی کرده که اقتصاد روسیه در سال جاری میلادی (طی ۹ ماه پیش رو)، ۱۵٪ کوچک خواهد شد.
موسسه آی‌آی‌اف پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲، ۳٪ رشد خواهد داشت.
به گفته این موسسه، تحریم‌هایی که روسیه با آن روبه‌رو شده، آثار مالی قابل توجهی برجای خواهد گذاشت.
برخی کارشناسان می‌گویند این احتمال وجود دارد که بحران اقتصادی روسیه از وضعیت فعلی نیز گسترده‌تر شود.
در حال حاضر هنوز بسیاری از کشورهای غربی خرید نفت و گاز از اوکراین را قطع نکرده‌اند.


* وزارت دفاع بریتانیا: روسیه نیروهای بیشتری را برای محاصره شهرها در نظر گرفته
به گفته وزارت دفاع بریتانیا، به دلیل مقاومت سرسختانه اوکراینی‌ها، روسیه در حال افزایش تعداد نیروهایی است که شهرهای بزرگ اوکراین را محاصره می‌کنند.
بر اساس آنچه وزارت دفاع بریتانیا در توییتر منتشر کرده، این مساله موجب خواهد شد تا از تعداد نیروهای روسی برای پیشروی کاسته شود.
این نهاد همچنین می‌گوید که اعتراض‌ها به روسیه در شهرهای اشغال شده اوکراین ادامه دارد و حدود ۴۰۰ تن از معترضان اوکراینی نیز توسط روسیه دستگیر شده‌اند.


* اعتراف یک مدیر  اطلاعاتی آمریکا یه دست‌کم گرفتن توانایی اوکراین
مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده روز پنج‌شنبه اذعان کردند که توانایی اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه را دست‌کم گرفته بودند.
ژنرال اسکات بریر، مدیر سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، در نشست پرسش و پاسخ کمیته اطلاعاتی سنای ایالات متحده درباره ارزیابی قبلی خود گفت: «نظر من این بود که بر اساس عوامل مختلف، اوکراینی‌ها آن‌طور که باید آماده نیستند و اراده آن‌ها برای مبارزه را زیر سوال بردم».
او افزود: «این ارزیابی نادرستی از سوی من بود، زیرا آن‌ها شجاعانه و شرافتمندانه جنگیده‌اند و کار درست را انجام می‌دهند».
ژنرال اسکات بریر گفت: «همان‌طور که به نظر می‌رسد پوتین هم توانایی ارتش خود برای شکستن مقاومت نیروهای مسلح بسیار کوچکتر اوکراین را اشتباه ارزیابی کرده است و ایالات متحده نیز چنین کرد».
او افزود: «ارزیابی اراده، روحیه و آمادگی برای مبارزه یک کار تحلیلی بسیار دشوار است. ما داده‌های متفاوتی از سازمان‌های مختلف دریافت کردیم و در این ارتباط، حداقل من به‌عنوان مدیر، آن‌طور که باید خوب عمل نکردم».


* بیانیهٔ لئونید کوچما، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین (۱۹۹۴ - ۲۰۰۵): اوکراین، روسیه نیست. و هرگز هم روسیه نخواهد شد. بیهوده معطلند. همین حالا هم ما داریم پیروز می‌شویم. خطاب به روسیه به جمع هم‌میهمانم می‌پیوندم که می‌گویند: ننگ و نفرین‌تان باد! درود بر اوکراین و اوکراینی‌ها!

* سِرهیی اُرلُف، معاون شهردار ماریوپُل اوکراین در گفتگو با بی‌بی‌سی: بنا به تازه‌ترین داده‌ها ۱۲۰۷ تن در این شهر کشته شدند. اینها فقط جسدهایی هستند که ما از خیابان‌های شهر جمع کردیم.

* ولودیمیر زلنسکی: ما هرگز بَرده نشدیم و نخواهیم شد؛ روح و روان ما بردگی را نمی‌پذیرد و سرنوشت ما همین است. پس از جنگ همه چیز به بهترین نحو ممکن بازسازی خواهد شد و دولت از حالا برنامه‌ای را مد نظر دارد. هیچ اثری از تهاجم روسیه باقی نخواهد ماند.

* ولودیمیر زلنسکی به دلیل «جنگ تمامعیار» روسیه علیه اوکراین قانون توقیف اجباری دارایی‌های روسیه در اوکراین را امضا کرد. منظور دارایی‌های اشخاص حقوقی است و دربارهٔ اشخاص حقیقی چیزی گفته نشده.


* پوتین: تشدید تحریم‌ها علیه روسیه باعث افزایش بهای مواد غذایی در جهان می‌شود
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جلسه مجازی خود با اعضای دولت این کشور ضمن تلاش برای کم‌رنگ‌سازی تحریم‌های غرب و تاثیر آن بر روسیه، بارها موضوع «جنگ اقتصادی» غرب و «کشورهای غیردوست» علیه روسیه را مطرح کرد.
رئیس جمهوری روسیه، پنج‌شنبه ۱۰ مارس، در این نشست تاکید کرد که روسیه باعث افزایش قیمت‌های انرژی در جهان نیست.
در این زمینه او افزود: «روسیه به تعهداتش در زمینه صادرات انرژی ادامه داده و حتی از طریق اوکراین نیز صادرات خود را پی می‌گیرد.»
پوتین توضیح داد که در صورت تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، قیمت مواد غذایی در جهان افزایش بیشتری خواهد یافت.
آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه نیز با تاکید بر تلاش کشور خود برای حفظ سیستم مالی آن، حجم سپرده‌ها در بانک‌های روسیه را با ثبات توصیف کرد.
به گفته سیلوانوف دولت روسیه سلسله اقداماتی را برای کاستن از تاثیر تحریم‌های غرب تدوین کرده است.
از طرفی دولت روسیه اعلام کرد که صادرات غلات و حبوبات به اتحادیه اروپا را متوقف می‌کند و صادرات خودرو و پهپاد از این کشور به خارج را تا پایان سال ۲۰۲۲ ممنوع می‌کند.
در این جلسه همچنین اعلام شد چنانچه بلوکه شدن حساب‌های ارزی روسیه ادامه یابد، مسکو بدهی‌های خارجی خود را با پول ملی «روبل» بازپرداخت خواهد کرد.


* بورل: بمباران بیمارستان زنان و زایمان توسط روسیه «جنایت جنگی شنیع» است
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا با انتشار مطلبی در توئیتر بمباران یک بیمارستان زنان و زایمان در شهر ماریوپل اوکراین توسط روسیه را به‌عنوان «جنایت جنگی شنیع» توصیف کرد.
بورل در پیام خود تاکید کرد: حملات هوایی نیروهای روسیه به مناطق مسکونی و ممانعت این نیروها از دسترسی به کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه باید فورا متوقف شود. اکنون باید عبور امن فراهم ساخته شود.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز طی پیامی در توئیتر حمله مذکور را «وحشتناک» عنوان کرده و نوشت: این خشونت بی‌معنی باید پایان یابد. قتل‌عام را متوقف کنید.


* یونیسف: بیش از یک میلیون کودک اوکراین را ترک کردند
صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از ابتدای حملات روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه تاکنون بیش از یک میلیون کودک در این کشور به همراه خانواده‌های خود به کشورهای همجوار پناه برده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، در بیانیه فوق با اشاره به اینکه بسیاری از این کودکان به کشورهایی مانند لهستان، اسلوواکی، مولداوی و رومانی پناه برده‌اند، تصریح شد: طی این بازه زمانی دست‌کم ۳۷ کودک اوکراینی جان باخته و ۵۰ کودک دیگر نیز مصدوم شده‌اند.
افشان خان، مسئول یونیسف در امور اروپا و آسیای مرکزی نیز اظهار داشت: کودکان تمام آموخته های قبلی خود را پشت سر می‌گذارند تا بتوانند به مکانی امن بروند و این بسیار دلخراش است.
خان افزود: تاکنون ۶ تریلی حامل تقریبا ۷۰ تن کمک بشردوستانه به اوکراین ارسال شد که در میان این کمک‌ها علاوه بر تجهیزات حفاظت فردی، لوازم پزشکی نیز وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان ملل متحد، در دو هفتهٔ جنگ در اوکراین ۵۴۹ غیرنظامی کشته و ۹۵۷ تن دیگر زخمی شدند. بیشتر آنها قربانی آتش شدید توپخانه و سامانه‌های موشکی و حملات هوایی بودند.


* اوکراین خسارت‌های ناشی از تهاجم روسیه را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد
یکی از مشاوران رئیس جمهوری اوکراین گفت که خسارات وارده به کشورش در نتیجه تهاجم روسیه به آن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
بر اساس آخرین برآوردها، زیرساخت‌های اوکراین در نتیجه این تهاجم نظامی همه‌جانبه نابود شده و بسیاری از شهرها و فرودگاه‌ها در سراسر این کشور ویران شده و یا متحمل صدمات و آسیب‌های هنگفتی شدند.
با ادامه استقرار نیروهای ارتش روسیه در اطراف کییف، از چندین روز قبل، بسیاری از ناظران احتمال دادند که نیروهای روسی ظرف چند روز یا حتی چند ساعت آینده، وارد کییف شوند.
اما نیروهای ارتش و مقاومت مردمی اوکراین با برخورداری از پشتیبانی تسلیحاتی از سوی غرب مقاومت سرسختانه‌ای از خود در برابر نیروهای روسی نشان داده و ضربات سنگینی به کاروان‌های ارتش روسیه و خطوط پشتیبانی آن وارد کردند.
دفاع نیروهای اوکراینی مقامات کرملین را غافلگیر کرده است و در این راستا سازمان اطلاعات ارتش آمریکا شامگاه پنج‌شنبه ضمن ستایش از ایستادگی اوکراین، اعلام که در ابتدای جنگ، توان اوکراینی‌ها برای مقاومت در برابر ارتش روسیه را دقیق ارزیابی نکرده بود.
در ادامه اقدامات خود در پی تهاجم روسیه و برای تامین امنیت غذایی، دولت اوکراین، چهارشنبه، صادرات جو، حبوبات، شکر، نمک و گوشت به خارج از این کشور را ممنوع اعلام کرد.
دولت اوکراین سه‌شنبه نیز مقرر داشت تا بازرگانان صادر کننده محصولات کشاورزی از جمله گندم، ذرت و روغن آفتابگردان را به دریافت مجوز ملزم کند.


* خودداری چین از تأمین قطعات هواپیما به خطوط هوایی روسیه
در پی انتشار خبر توقف تحویل قطعات هواپیما از سوی بوئینگ و ایرباس به روسیه، یک مقام مسئول در سازمان هوانوردی روسیه روز پنج‌شنبه گفت: «چین هم از تأمین قطعات هواپیما به خطوط هوایی روسیه خودداری کرده است».
به‌دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، بخش هوانوردی روسیه تحت فشار تحریم‌های غرب قرار گرفته و به گزارش رویترز، وزارت خارجه روسیه این هفته هشدار داد که ایمنی پروازهای مسافری کشور در خطر است.
والری کودینوف، یکی از مقام‌های سازمان هوانوردی روسیه، به خبرگزاری‌ها گفت که پس از تلاش ناموفق برای دریافت قطعات از چین، روسیه به دنبال تأمین قطعات هواپیما از کشورهایی مانند ترکیه و هند خواهد بود.
چین تاکنون تمایل چندانی به پیروی از تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه نشان نداده و خبرگزاری‌ها هنوز در مورد علت خودداری چین از تأمین قطعات هواپیما به روسیه گزارشی منتشر نکرده‌اند.


* خطر استفاده روسیه از سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی در اوکراین
معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل می‌گوید که آمریکا خطر استفاده روسیه از سلاح‌های بیولوژیکی یا شیمیایی در اوکراین را «فزاینده» ارزیابی می‌کند.
جان پرسکات در این زمینه به خبرگزاری آلمان گفت مسکو با «تبلیغات دروغین» ادعا کرده است که اوکراین در حال تولید سلاح‌های کشتار جمعی است، «اما این می‌تواند بهانه‌ای برای روسیه باشد تا خودش از آن‌ها استفاده کند».
او افزود که «روسیه این ادعاهای نادرست جدید را مطرح کرده و ما شاهد حمایت چین از این تبلیغات بوده‌ایم و بنابراین باید مراقب باشیم».
این مقام آمریکایی گفت که پیش از این، استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی، از جمله تلاش برای ترور و مسموم کردن دشمنان سیاسی ولادیمیر پوتین در روسیه و بریتانیا به خوبی مستند شده است.
آقای پرسکات اظهار داشت: مسکو از «رژیم اسد» در سوریه حمایت می‌کند؛ رژیمی که بارها از جنگ‌افزار شیمیایی استفاده کرده است.


* مسکو به تعهدات خود در مورد صادرات نفت و گاز به غرب پایبند است
رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در بخش دیگری از سخنرانی خود در جلسه دولت، نسبت به احتمال روی آوردن کشورهای غربی به واردات نفت از «ایران و ونزوئلا» با لحنی انتقادی سخن گفت و تأکید کرد که مسکو به تعهدات خود در مورد صادرات نفت و گاز به غرب پایبند است.
با وجود تهاجم روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین در این سخنرانی گفت که «به همه تعهدات خود در زمینه تأمین انرژی احترام می‌گذاریم» و مسکو به صادرات نفت و گاز، از جمله از طریق اوکراین، ادامه می‌دهد.
رئیس‌جمهوری روسیه همچنین واشینگتن را به‌دلیل آنچه که او «تلاش برای امضای قراردادهای انرژی با دشمنان غرب یعنی ایران و ونزوئلا» خواند، مورد تمسخر قرار داد.
او گفت: «آن‌ها در حال حاضر به هر قیمتی تلاش می‌کنند با کشورهایی که خودشان محدودیت‌های نامشروع علیه آن‌ها اعمال کرده‌اند، به توافق برسند».
پوتین افزود: «آن‌ها حاضرند با ایران صلح کنند و بلافاصله همه اسناد را امضا کنند. و با ونزوئلا، آن‌ها برای مذاکره به ونزوئلا رفتند».
در مورد احتمال کاهش احتمالی تحریم‌های نفتی ونزوئلا برای جایگزین کردن نفت روسیه گزارش‌هایی منتشر شده است اما سخنان ولادیمیر پوتین در مورد ایران در حالی بیان می‌شود که خبری جدی در ارتباط با احتمال خرید نفت ایران از سوی کشورهای غربی منتشر نشده است.


* تحریم هفت الیگارش دیگر روسی توسط بریتانیا
با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین، بریتانیا هفت میلیاردر دیگر روسی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.
دولت بریتانیا پنجشنبه فهرستی از الیگارش‌های روسی را منتشر کرد که شامل چهره‌هایی چون رومن آبراموویچ مالک باشگاه فوتبال چلسی، اولگ دریپااسکا صنعتگر، ایگور سچین مدیر اجرایی روس‌نفت، آندرس کوستین رئیس بانک وی‌تی‌بی، الکسی میلر رئیس گازپروم، و چند میلیاردر مشهور دیگر است.
این اقدام که در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین انجام شد، دارایی‌های این افراد در بریتانیا را مسدود می‌کند و آنها از سفر به بریتانیا منع می‌شوند. این الیگارش‌ها همچنین اجازه معامله و تجارت با افراد و شرکت‌های بریتانیایی را نخواهند داشت.
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در بیانیه‌ای که در رابطه با اضافه شدن نام این افراد به فهرست تحریم‌های روسیه منتشر شد، با اشاره به حمایت بریتانیا از مردم اوکراین، گفت که بریتانیا در تعقیب افرادی که امکان کشتن غیرنظامیان، تخریب بیمارستان‌ها، و اشغال غیرقانونی متحدان مستقل را فراهم می‌کنند، بی‌رحم خواهد بود.
تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از ۲۴ فوریه آغاز شد و از آن هنگام بسیاری از کشورهای غربی تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را علیه مسکو، بسیاری از مقامات این کشور، و میلیاردرهای روسی که ظاهرا روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دارند، اعمال کرده‌اند.
رومن آبراموویچ، از چهره‌های شاخص این فهرست جدید است که اعلام کرده بود باشگاه فوتبال چلسی را می‌فروشد.
با توجه به بیانیه امروز دولت بریتانیا، مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار این باشگاه محبوب لندنی خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024