جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 10.03.2022, 8:10

خشم جهانی از حمله به بیمارستان شهر ماریوپول

بمباران بیمارستان کودکان جنایت جنگی است


حمله هوایی ارتش روسیه به بیمارستان کودکان در شهر ماریوپل در اوکراین، با واکنش‌های تند بین‌المللی روبه‌رو شد و رئیس‌جمهور اوکراین گفت که این حمله «بی‌رحمانه» در حالی صورت گرفته که کی‌یف و مسکو بر سر آتش‌بس توافق کرده بودند.

به گزارش بی‌بی‌سی،  به گفته شورای شهر ماریوپل، این بیمارستان چندین بار هدف حمله ارتش روسیه قرار گرفت.

ولودیمیر زلونسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر نوشت: «حمله مستقیم به زایشگاه. مردم، کودکان زیر آوار.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به خبرنگار رویترز گفت: «نیروهای روسیه به سوی غیرنظامیان شلیک نمی‌کنند.»

وزارت خارجه اوکراین تصاویری منتشر کرده که بیمارستانی را با شیشه‌های شکسته و دیوارهای ویران شده نشان می‌دهد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، این حمله را «وحشیانه» توصیف کرد.

همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفت که هیچ چیزی «غیراخلاقی‌تر از حمله به انسان‌های آسیب‌پذیر و بی‌دفاع» وجود ندارد.

به گفته مقام‌های محلی استان دونتسک، ۱۷ تن در جریان این حمله آسیب دیده‌اند.

بر اساس این گزارش تعدادی از مجروحان، زنان در آستانه زایمان هستند.

یکی از سخنگویان سازمان ملل در ژنو گفت که نهادهای نظارتی سازمان ملل تعداد تلفات را تایید می‌کنند.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روسیه را متهم کرد که توافق آتش‌بس را زیرپا گذاشته است.

آقای کولبا در توییتر نوشت: « روسیه همچنان ۴۰۰ هزار نفر را در ماریوپل گروگان گرفته، ارسال کمک‌های بشردوستانه و خروج غیرنظامیان را مسدود کرده و موشک‌باران ادامه دارد.»

وزیر خارجه اوکراین همچنین نوشت که حدود سه هزار نوزاد که با تازگی به دنیا آمده‌اند، از کمبود دارو در اوکراین رنج می‌برند.

به گفته مقام‌های اوکراینی از آغاز تجاوز نظامی روسیه به خاک اوکراین، ۶۷ کودک و دستکم هزار و ۱۷۰ شهروند غیرنظامی در شهر ماریوپل کشته شده‌اند.


خشم جهانی از حمله به بیمارستان شهر ماریوپول

حمله هوایی روسیه به یک کلینیک زنان و زایمان در شهر محاصره‌ شده ماریوپول خشم جهانی را برانگیخته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد این اقدام را “هولناک” توصیف کرد و خواستار توقف “خشونت‌های بی‌دلیل‌‌” شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روسیه را متهم به اقدامات “ناجوانمردانه” کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی گفت: «این چه کشوری است، فدراسیون روسیه، که از بیمارستان‌ها می ترسد، از زایشگاه‌ها می‌ترسد و ویران می‌کند؟»

گزارشگران آژانس خبری آسوشیتدپرس هنگام حمله به این کلینیک در ماریوپول حضور داشتند و شاهد آن بودند. یک عکاس آسوشیتدپرس این حمله را مستند کرده است. لرزش ناشی از انفجار در این کلینیک تا فاصله یک کیلومتری آن محسوس بوده است. بر اثر این انفجار همچنین همه پنجره‌‌های ساختمان شکسته و قسمت بزرگی از نمای کلینیک کاملا تخریب شده است. نیروهای پلیس و سربازان زخمی‌های این حمله، از جمله زنی باردار را به مکان امن منتقل کردند.


زلنسکی بمباران بیمارستان کودکان را محکوم کرد

رئیس‌جمهوری اوکراین بمباران یک بیمارستان کودکان در این کشور را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پیامی به زبان روسی گفت: یک بیمارستان کودکان، یک زایشگاه. این‌ها چه تهدیدی برای روسیه داشتند؟ روسیه چه کشوری است که از بیمارستان و زایشگاه می‌ترسد و آن را نابود می‌کند؟ آیا زنان باردار می‌خواستند به روستوف (شهری در روسیه) حمله کنند؟ آیا کسی در این زایشگاه روسی‌زبانان را تحقیر کرده بود؟ یا (این حمله موشکی) نازی‌زدایی از یک بیمارستان بود؟

زلنسکی سپس به زبان اوکراینی در تلگرام ادامه داد: اروپایی‌ها، اوکراینی‌ها، شهروندان ماریوپل، ما باید با هم روسیه را به‌ خاطر این جنایت محکوم کنیم، اقدامی که نمایانگر تمامی شری است که متجاوزان بر ما و همه شهرهای مخروبه تحمیل کرده‌اند... مدارس و بیمارستان‌ها نابود شده‌اند. کلیساها و ساختمان‌های معمولی تخریب شده‌اند. مردم کشته می‌شوند و کودکان کشته می‌شوند. بمباران هوایی یک بیمارستان کودکان، گواه نهایی این است که نسل‌کشی اوکراینی‌ها در حال وقوع است.


اوکراین: روسیه بیمارستان کودکان ماریوپل را ویران کرد

شورای شهر ماریوپل اعلام کرده است که یک بیمارستان کودکان در این شهر محاصره شده، هدف بمباران نیروهای روسی قرار گرفته است.

بنابر اعلام مقامات اوکراینی، «بخش زایمان و بخش کودکان» در این حمله هوایی ویران شده است.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با انتشار فیلمی از این مکان نوشت: «حمله مستقیم نیروهای روسی به زایشگاه. مردم و کودکان زیر آوار هستند. جنایت! دنیا تا چقدر دیگر می‌خواهد با نادیده گرفتن ترور، شریک جرم باشد؟ همین حالا آسمان را ببندید. کشتار را متوقف کنید. شما قدرت دارید اما به نظر دارید انسانیت‌ را از دست می‌دهید.»

پائولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفته است در این حمله دستکم ۱۷ نفر شامل شماری از «زنان در حال زایمان» زخمی شده‌اند.


درخواست دوباره زلنسکی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که اگر جهان “پیش از آنکه دیر شود” به اوکراین کمک نکند ممکن است “میلیون ها نفر بمیرند.”

او در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز درخواست خود برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش را تکرار کرد.

او از رهبران جهان خواست سریعتر عمل کنند: “منتظر نمانید چندین بار از شما بخواهم، یک میلیون بار از شما بخواهم. آسمان را ببندید.”

کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین را رد کرده اند چون می تواند به جنگ مستقیم آنها با روسیه منجر شود.

زلنسکی گفت که کشورهای غربی نهایتا منطقه پرواز ممنوع ایجاد خواهند کرد، اما فقط زمانی که “جنگ جهانی سوم” شروع شده باشد و “آن وقت دیگر دیر است.”


آمریکا تخمین می‌زند بیش از پنج هزار سرباز روسیه کشته شده باشند

مقام های آمریکایی تخمین می زنند که شمار سربازان کشته شده روسیه در دو هفته نخست جنگ در اوکراین بین پنج هزار تا شش هزار نفر باشد.

این مقام ها به شبکه سی بی اس آمریکا گفته اند که شمار سربازان مجروح روسیه بین پانزده هزار تا هجده هزار نفر رقم زده می شود. اساس این فرض این است که شمار زخمی ها معمولا سه برابر شما کشته ها در جنگ است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود این را “تلفاتی خیلی خیلی قابل توجه” توصیف کرد و آن را با نرخ مرگ در نبردهای جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

اوکراین ادعا می کند که دوازده هزار سرباز روسیه کشته شده اند. روسیه هفته پیش شمار سربازن کشته شده در اوکراین را کمتر از پانصد نفر اعلام کرد.

اما گرد و غبار جنگ و پروپاگاندا تایید همه این ادعاها را دشوار می کند.


هشدار آمریکا: روسیه ممکن است از سلاح شیمیایی استفاده کند

کاخ سفید هشدار داده است که روسیه ممکن است در حال برنامه ریزی برای حمله با سلاح شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین باشد.

جن ساکی سخنگوی دولت آمریکا گفت که ادعاهای روسیه درباره ساخت آزمایشگاه های تسلیحات بیولوژیکی آمریکا در اوکراین، ساختگی است.

او گفت طرح این ادعاهای کذب “ترفندی آشکار” برای توجیه حملات حساب شده و بی دلیل بیشتر از طرف روسیه است.

پیشتر سایر مقام های غربی هم نگرانی های مشابهی را درباره حملات روسیه مطرح کردند.

آنها به خصوص در مورد احتمال استفاده روسیه از سلاح های غیرمتعارف ابراز نگرانی می کنند. اشاره آنها به احتمال زیاد به سلاح های شیمیایی است هرچند این اصطلاح شامل سلاح تاکتیکی (کوچک) هسته ای، سلاح های بیولوژیکی و بمب های کثیف می شود.

یک مقام گفت: “ما دلایل محکمی برای این نگرانی‌ها داریم.” آنها گفتند نگرانی آنها تا حدودی از این واقعیت نشات می گیرد که در سایر جنگ‌ها، به خصوص سوریه، که روسیه در آن شرکت داشته، متحدان مسکو از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

خانم ساکی گفت: “همه ما باید مواظب باشیم شاید روسیه بخواهد از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین استفاده کند یا در یک عملیات هشدار ساختگی آنها را به کار ببرد.”

پیشتر در روز چهارشنبه وزیر دفاع بریتانیا در توییتی گفت که روسیه از راکت های “ترموباریک” (گرمافشاری) در اوکراین استفاده کرده است. این راکت ها همچنین به بمب خلاء معروف هستند چون اکسیژن هوا را می مکند تا انفجاری با فشار بالا ایجاد کنند.

این باعث می شود این سلاح ها ویرانگرتر از مواد منفجره متعارف در اندازه مشابه باشند و می توانند تاثیری وحشتناک بر کسانی که در معرض آن قرار می گیرند بگذارند.

مقام های غربی گفتند که نگرانی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی از آنجا نشات می گیرد که ممکن است روسیه با ادعاهای تازه “درحال مقدمه چینی” برای ایجاد نوعی “زنگ خطر ساختگی” باشد. سفارت روسیه در توییتی گفت که “اسنادی که اخیرا کشف شده” نشان می دهد عناصر تسلیحات بیولوژیکی در آزمایشگاه های اوکراین ساخته شده که با کمک مالی وزارت دفاع آمریکا بوده است.

آمریکا این ادعا را رد کرد و گفت که “این از همان نوع عملیات پخش اطلاعات گمراه کننده است که بارها از طرف روسیه در اوکراین یا سایر کشورها دیده‌ایم.”

مقام ها و رسانه های روسیه در روزهای اخیر همچنین ادعا کردند که اوکراین برای ساخت یک بمب به اصطلاح “کثیف” - که مواد رادیواکتیو منتشر می کند - برنامه ریزی می کند.


مؤثرترین راه برای حمایت از ارتش اوکراین، فرستادن سلاح‌های ضد تانک و ضد هوایی است

ژنرال تاد ولترز، فرمانده ستاد فرماندهی اروپای ایالات متحده گفت مؤثرترین راه برای حمایت از ارتش اوکراین، فرستادن سلاح‌های ضد تانک و ضد هوایی است و جنگنده‌های میگ-۲۹ کارایی لازم را برای اوکراین ندارند.

او با تکرار سخنان جان کربی، سخنگوی پنتاگون، اضافه کرد که اوکراین اکنون به خوبی از این سلاح‌ها استفاده می‌کند و توانسته قدرت هواپیماهای نظامی روسیه را محدود کند.

او توضیح داد که افزودن بر شمار جت‌های جنگنده اوکراین «مزیتی نسبی ایجاد نمی‌کند».

ایالات متحده، روز چهارشنبه پیشنهاد لهستان را به ناتو برای فرستادن جنگنده‌های میگ-۲۹ به اوکراین رد کرد. پیشتر آمریکا مخالفت کرده بود که این جنگنده‌ها از پایگاه‌های هواپیمایی آمریکا به اوکراین فرستاده شوند، زیرا معتقد است که این کار بهانه را به روسیه می‌دهد تا به دیگر کشورهای اروپایی و اعضای ناتو حمله کند و آتش جنگ را شعله‌ورتر و گسترده‌تر می‌کند.


انتقال داده‌های حساس دولت اوکراین به خارج

خبرگزاری رویترز، در گزارشی اختصاصی از انتقال داده‌های حساس دولت اوکراین به خارج از این کشور خبر داد.

یکی از مقامات امنیت سایبری اوکراین گفته است از آن‌جایی که احتمال پیشروی نیروهای روسیه به کی‌یف در روزهای آتی وجود دارد، دولت اوکراین برای جلوگیری از «لو رفتن» اطلاعات و داده‌های حساس دولتی قصد دارد آن‌ها را به کشور دیگری منتقل کند.

نیروهای روسیه با حمله به مسیرهای عبور امن شهروندان برای تخلیه شهر محاصره شده ماریوپل، آتش بس توافق شده بین اوکراین و روسیه را شکانده‌اند.


رسانه‌ها: صدها داوطلب آلمانی به مبارزات در اوکراین پیوستند

بر اساس گزارش روزنامه بیلد آلمان، صدها شهروند این کشور برای پیوستن به ارتش اوکراین داوطلب شده‌اند. بیلد به نقل از محافل دولتی اوکراین گزارش داد در حال حاضر نزدیک به هزار شهروند آلمانی در جنگ اوکراین حضور دارند. تنها در هفته اول جنگ، نزدیک به ۵۰۰ شهروند آلمانی برای پیوستن به مبارزات در اوکراین داوطلب شده بودند.

بیلد شمار نفرات خارجی در ارتش اوکراین را حدود ۲۲ هزار نفر تخمین زده است. بر اساس این گزارش اکثر این افراد، مردان جوان، عمدتاً از اروپای شرقی هستند اما داوطلبانی از کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا نیز به اوکراین آمده‌اند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز یکشنبه شمار لژیونرها را نزدیک به ۲۰ هزار نفر اعلام کرده بود. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید روسیه برای این جنگ از سوریه نیرو جذب می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024