جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.03.2022, 14:33

زلنسکی تاکنون از سه سوء‌قصد جان به‌در برده


هفته نامه تایمز لندن نوشته است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین تا کنون حداقل سه بار از تلاش برای ترور جان سالم به در برده است.

تایمز در این گزارش نوشته: دو گروه مختلف برای کشتن رئیس جمهور اوکراین مامور شده بودند؛ یکی گروه «واگنر» تحت حمایت کاخ کرملین و گروم دیگر نیروهای ویژه چچنی. هر دو گروه توسط سرویس امنیت ضدجنگ اوکراین خنثی شده‌اند.

تایمز همچنین نوشته است که این عناصر در طول اقدامات خود متحمل تلفات شده و گفته می‌شود که از پیش بینی تلاشهایشان در این مسیر توسط اوکراینی‌ها نگران شده‌اند. یک منبع نزدیک به این گروه گفته، وهم‌آور است که تیم امنیتی زلنسکی چگونه از این موضوع مطلع شده است.

مقامات امنیتی اوکراین روز شنبه اعلام کردند که یک سوء قصد به جان ولودیمیر زلنسکی را در حومه کی‌یف ناکام گذاشتند و کادری از عوامل چچنی را پیش از این از بین برده‌اند. 

پیش از این «اولکسی دانیلوف» رئیس شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در مصاحبه‌ای گفته بود، روز سه‌شنبه نیروهای اوکراینی دو جوخه مرگ چچنی را منهدم کرده‌اند.

دانیلوف گفت منابعی در سرویس امنیت فدرال روسیه (اف‌اس‌بی) قصد این دو تیم کماندوی چچنی برای کشتن رئیس جمهور اوکراین را برملا کرده‌اند.

زلنسکی چند روز پیش در پیامی تلویزیونی گفت باور دارد که نیروهای روسی او را به‌عنوان «هدف شماره یک» تعیین کرده‌اند.

عملیات نظامی روسیه در اوکراین در حالی وارد دهعمین روز شده است که ارتش اوکراین سلاح‌های تمام اتوماتیک بین شهروندان توزیع کرده و به آن‌ها ساخت کوکتل مولوتوف را آموزش داده است.

تشکیل کمیته در شورای حقوق بشر برای تحقیق درباره نقش حقوق بشر در اوکراین

شورای حقوق بشر سازمان ملل در جریان مناظره فوری درباره اوکراین که از پنجشنبه آغاز کرده و امروز جمعه ادامه داشت با رای موافق اکثریت طرح انتصاب یک هیات سه نفره از کارشناسان برای نظارت بر حقوق بشر در اوکراین را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۳۲ رای موافق در برابر ۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع، این قطعنامه که از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سایر کشورهای منتقد حمله روسیه به اوکراین مطرح شد را تصویب کرد.

تنها روسیه و اریتره با این قطعنامه مخالفت کردند و چین به آن رای ممتنع داد.

این رای گیری طی امروز جمعه در اوج یک نشست مناظره فوری این شورا که به درخواست اوکراین برگزار شده و در طی آن اکثر اعضای شورا روسیه را مورد انتقاد قرار دادند صورت گرفت.

سادیک ارسلان، سفیر ترکیه در مقر سازمان ملل در ژنو، در جریان مناظره این شورای ۴۷ عضوی گفت، کشورش “آماده است هر گونه تلاشی را در هر قالبی در جهت دستیابی به راهی صلح آمیز برای خروج از این وضعیت تسهیل کند.”

امین ژاپارووا، معاون وزیر امور خارجه اوکراین و گنادی گاتیلوف، سفیر روسیه در مقر سازمان ملل  در ژنو، پس از گشایش این جلسه از سوی میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در شورا سخنرانی کردند.

ژاپارووا که سابق بر این مجبور به ترک خانه‌اش در کریمه به هنگام الحاق این منطقه به روسیه در سال ۲۰۱۴ شده، گفت: “تنها دلیلی که این اتفاق می‌افتد این است که گروهی از جنایتکاران جنگی [پوتین و دارودسته‌اش] دارای دسترسی به دکمه هسته‌ای به این نتیجه رسیدند که مردم ما برای مقاومت و جنگیدن ضعیف هستند و جهان اهمیتی نخواهد داد.”

او بیان کرد: “آنها خود را فراتر از قوانین بین‌المللی و فراتر از نظم مبتنی بر قوانین قرار می دهند.”

وی خاطرنشان کرد که در پایان این مناظره فوری، این شورا در نظر دارد قطعنامه‌ای با هدف تشکیل یک کمیسیون تحقیقات در مورد نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی ناشی از جنگ روسیه را مطرح کند.

او تاکید کرد: ما معتقدیم این ابتکار به گام بعدی با پیامدهای ملموس و عملی هم راستا با ادامه مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل خواهد شد.

گاتیلوف سفیر روسیه هم بیان داشت: من می خواهم از نمایندگان آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا سؤالی بپرسم: کدام ابزارهای بین المللی حقوق بشری که شما طرف آن هستید می گویند تامین سلاح‌های مرگبار نجات جان انسان‌ها را تسهیل می کند؟

او اضافه کرد: و آن سلاح‌ها مرتباً وارد می‌شوند و شما روی صفحه‌های تلویزیون خود می‌بینید که چگونه آن سلاح‌ها در اختیار نیروهای دولت کی یف قرار می‌گیرند.

سفیر روسیه اظهار کرد:‌ زندگی مردم عادی اوکراین مورد توجه شما نیست. شما نیاز به حل و فصل وضعیت در اوکراین ندارید. این تنها رژیم دست نشانده زلنسکی به عنوان یک ابزار اعمال فشار و کارت پیروزی در تقابل با روسیه است که مورد توجه شماست.

فرستاده روسیه ادعا کرد، دولت کی‌یف “در نتیجه یک کودتای غیرقانونی به قدرت رسید” و این دولت به گفته او “در راستای سنت‌های آلمان نازی” شروع به “نابودی عملی جمعیت روس زبان کشورش” کرد.

ولودیمیر زلسنکی سه سال پیش در انتخاباتی آزاد و با رای ۷۳ درصد مردم اوکراین به ریاست جمهوری این کشور برگزیده است. روسیه زیر کنترل رهبر مادام‌العمر پوتین هیچگاه چنین انتخاباتی به خود ندیده است.

در مباحثه شورای حقوق بشر بلاروس تنها کشوری بود که از موضع روسیه می‌کرد. بلاروس زیر حکومت الکساندر لوکاشنکو که دست‌نشانده روسیه است، در جنگ علیه مردم اوکراین با ارتش روسیه همکاری می‌کند.

سفیر ترکیه گفت: “تجاوز روسیه به اوکراین نقض فاحش قوانین و نظم بین المللی است.”

او تصریح کرد: “ما از روسیه می خواهیم که عملیاتهای نظامی را متوقف کند و نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.”

شبا کراکر، سفیر آمریکا در مقر سازمان ملل در ژنو گفت که اکنون “لحظه‌ای عمیقاً پرپیامد برای اوکراین و کل جهان است. من می‌خواهم کاملاً واضح بگویم که مردم روسیه دشمن ما نیستند.”

او گفت: “ما آن روس‌های شجاعی که با اعتراض مسالمت‌آمیز به جنگ وحشتناک و اشتباه دولت خود امنیت شخصی خود را به خطر می‌اندازند تحسین می‌کنیم. تنها در چند روز گذشته بیش از ۶۰۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.”

درخواست زلنسکی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین

رئیس جمهور اوکراین خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش در پی گلوله باران بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا شد که واقع در این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگرچه حمله به این نیروگاه موسوم به نیروگاه زاپوریژیا باعث افزایش سطح تشعشعات نشد، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین امروز جمعه حادثه انفجار و آتش سوزی در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ را به جهت هشدار دادن در خصوص وقوع حملات بیشتر مطرح کرد.

او گفت که این نیروگاه “می‌تواند همچون شش نیروگاه چرنوبیل باشد. تانک‌های روسی می دانستند که چه چیزی را گلوله باران می‌کنند. این وحشت در سطحی بی سابقه است.”

این در حالی است که مقامات غربی هشدار داده‌اند هرگونه تلاش نیروهای هوایی اروپا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین احتمالاً به شدت درگیری در این کشور را تشدید می کند.

زلنسکی همچنین از شهروندان روسیه خواست تا نسبت به حمله به این نیروگاه خشم خود را ابراز کنند.

ژنرال پترائوس: پوتین در اوکراین پیروز نخواهد شد

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق در پاسخ به این پرسش که آیا اوکراین از روسیه شکست خواهد خورد، گفت اوکراین ممکن است بخشی از خاک خود را به روسیه واگذار کند اما در نهایت فکر نمی‌کنم روسیه و پوتین بتوانند در این جنگ پیروز شوند.

او افزود: «روس‌ها شاید بتوانند شهری را تصرف کنند، اما نمی‌توانند آن را حفظ کنند.»

پترائوس خاطرنشان کرد که جنگ شهری نیاز شدیدی به سربازان پرشمار دارد و روس‌ها این تعداد سرباز ندارند. افزون بر این، همه در سراسر اوکراین از آنان متنفر هستند و بیشتر بزرگسالان آمادگی دارند که علیه آنان اقدام کنند، یا سلاح بردارد و یا سپر انسانی در مقابل آنان بشوند.

پترائوس ولادیمیر زیلینسکی را با «چرچیل» نخست‌وزیر بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم مقایسه کرد که توانست مردم آن کشور را برای مقاومت علیه تجاوز رژیم نازی متحد کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024