جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 01.03.2022, 11:37

جنگ پوتین به بحران در حزب چپ آلمان دامن زد


ایران امروز: تهاجم نظامی پوتین به اوکراین اردوی چپ‌های آلمان به لرزه درآورده است. چپ‌ها که در انتخابات پارلمانی چند ماه پیش آلمان شکست سنگینی را تجربه کرده‌اند، حالا با بحران دیگری روبرویند. چهره‌های مطرح حزب چپ آلمان مانند سارا واگن‌کنشت و سویم داغدلن، در هفته‌های گذشته گزارش‌ها درباره آمادگی روسیه برای تهاجم به اوکراین را  همانند خود روس‌ها، ساخته پرداخته ناتو معرفی می‌کردند.

سویم داغدلن که پیش از شکست پارلمانی حزب چپ در انتخابات نماینده این حزب در پارلمان آلمان بود، هم‌پای پروپاگاندای روس، اوکراینی‌ها را هدف حملات خود گرفته بود و ادعا می‌کرد ارتش اوکراین اقلیت روس در جنوب‌شرق این کشور را کشتار می‌کند. داغدلن مدعی بود که بحران اوکراین نتیجه سیاست‌ گسترش به شرق ناتو است.

اما تهاجم همه‌جانبه ارتش پوتین به اوکراین این ادعاها را باطل و رهبران حزب چپ آلمان در برابر افکار عمومی شرمنده کرد. با این که رهبری حزب چپ پس از حمله پوتین به اوکراین، از این تهاجم نظامی به شدت انتقاد کرد اما عدم پذیرش مواضع رهبری حزب از سوی دست‌کم ۷ تن از چهره‌های مطرح این حزب و همراهی آنها با پروپاگاندای مسکو به بحران درون این حزب دامن زده است.

در این میان، گریگور گیزی از رهبران سابق حزب چپ و از چهرهای سرشناس بلوک چپ آلمان وارد این کشمکش شده و از مواضع سارا واگن‌کنشت و سویم داغدلن و دیگر دوستانش به شدت انتقاد کرده است. گریگور گیزی مواضع سارا واگن‌کنشت و رفقایش را «شوکه‌آور» خوانده است.

گیزی این نامه را خطاب به «سارا واگن‌کنشت»، رئیس سابق فراکسیون حزب چپ در پارلمان آلمان، «کلاوس ارنست»،‌ رهبر سابق حزب، «سویم داغدلن»، «آندری هونکو»، «سورن پلمان»، «زاکلین ناستیچ» و «کریستین لی» نوشته است. همه این افراد به اردوگاه سارا واگن‌کنشت تعلق دارند که مواضع پروکرملین دارند و در هفته‌های گذشته فعالانه در پروگاندای رژیم پوتین علیه اوکراین شرکت داشتند.

هفته‌نامه اشپیگل نوشته است این هفت نفر از رهبران حزب چپ آلمان یکشنبه گذشته (۲۷ فوریه ۲۰۲۲) پس از نشست فوق‌العاده پارلمان آلمان، با صدور بیانیه‌ی مشترکی با موضع رهبری این حزب درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین مخالفت کردند.

نشست فوق‌العاده پارلمان آلمان در روز یکشنبه گذشته که به دعوت اولاف شولتس، صدراعظم این کشور برگزار شد، برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، تغییرات جدی در سیاست نظامی این کشور به وجود آورد. دولت آلمان علاوه بر اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو به ارتش این کشور، تصمیم گرفته که برای مقابله با تجاوز نظامی روسیه کمک تسلیحاتی در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد.

سارا واگن‌کنشت و رفقایش در بیانیه خود گفته‌اند سیاستی که ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر در پیش گرفته، در به‌جود آمدن وضعیت کنونی سهیم است.  به باور  نویسندگان بیانیه: «سیاست گسترش ناتو به شرق، یک علت مرکزی در به‌وجود آمدن مناسبات وخیم میان روسیه و غرب است.»

اشپیگل نوشته است این همان ادعایی است که ولادیمیر پوتین در توجیه تهاجم نظامی خود به اوکراین مطرح می‌کند.

گریگور گیزی در نامه خود با انتقاد از امضاکنندگان بیانیه، نوشته است: «من از اظهارات شما شوکه شدم و خواستم این را به شما اطلاع دهم.»

گیزی نوشته، چیزی که مرا شوکه کرد «فقدان احساس و بی‌تفاوتی شما  در مورد جنگ تجاوزکارانه، کشته‌شدگان، مجروحان و رنج‌های مردم بود.»

گیزی می‌گوید میلیونها نفر مانند او از این تهاجم متاثر شده‌اند و صدها هزار نفر به اعتراض برخاسته‌اند اما «شما فقط به حفظ ایدئولوژی قدیمی خود از هر جهت علاقه دارید. ناتو شیطان است، ایالات متحده شیطان است، دولت آلمان شیطان است و این برای شما پایان است.»

گریگور گیزی می‌افزاید، او نیز منتقد ناتو است، اما در این مورد ناتو «یک اشتباه هم مرتکب نشده بو» که جنگ علیه اوکراین را توجیه کند.»

این سیاستمدار چپ که سخنگوی سیاست خارجی حزب چپ‌ آلمان نیز هست، در نهایت از سارا واگن‌کنشت و رفقایش می‌پرسد: «آیا ما هم نباید به فکر خودمان باشیم و این نقطه عطف خاص را درک کنیم؟»

گیزی همچنین نوشته می‌خواهد در مقام خود به عنوان سخنگوی سیاست خارجی حزب چپ “بازنگری” کند، زیرا واگن‌کنشت و رفقایش «نه از او [گیزی] سوال کردند و نه او را به حساب آورند، که احتمالاً قصد شما نیز همین بوده است.»

پس از انتشار نامه گریگور گیزی، سارا واگن‌کنشت در توییتر به او  واکنش نشان داده و نوشته: «از نامه گریگور گیزی که این تصور را ایجاد می‌کند که اعضایی در گروه پارلمانی حزب چپ، از جمله من، وجود دارند که جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی پوتین علیه اوکراین را صریحاً محکوم نکرده‌اند، وحشت زده شده‌ام.»

واگن‌کنشت می‌گوید جنگ تجاوزکارانه را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند و آن را محکوم کرده و متهم کردن او به نداشتن احساس و همدلی را “ترور شخصیت” دانسته است. واگن‌کنشت همچنین نوشت  هیچ امکانی برای مشورت با گیزی به عنوان سخنگوی سیاست خارجی وجود نداشت.

هفته گذشته و پش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین،  واگن‌کنشت به رسانه‌ها گفت، نمی‌توانست حمله روسیه را تصور کند - پس از تهاجم، مجبور شد اشتباه خود را بپذیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024