جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 14.02.2022, 20:01

نخستین سفر نخست‌وزیر اسرائیل به بحرین


رادیو فردا: نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، برای نخستین‌بار در یک سال و نیمی که از عادی‌سازی روابط اسرائیل و بحرین می‌گذرد، شامگاه دوشنبه ۲۵ بهمن وارد منامه شد.

دفتر آقای بنت اعلام کرد که او در این سفر تاریخی دو روزه، روز سه‌شنبه با ملک حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه، و سلمان بن‌حمد آل‌خلیفه، ولیعهد و نخست‌وزیر بحرین، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بر اساس این بیانیه، آقای بنت با وزیران دارایی، خارجه، صنعت و ترابری بحرین و همچنین با گروه کوچکی از یهودیان بحرین دیدار خواهد کرد.

پیش از نفتالی بنت، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل دو هفته پیش به بحرین رفت. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، مهر امسال در سفر به بحرین، سفارت این کشور را در منامه افتتاح کرد.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که سفر آقای بنت به منامه پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری‌ امنیتی دو کشور و در سایه مذاکرات هسته‌ای در وین میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام انجام شده است.

اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام مخالف است و گفته که هر توافقی که به‌دست آید، اقدامات اسرائیل برای تضعیف ایران در زمینه‌های متعدد ادامه خواهد یافت. بحرین نیز سال گذشته تاکید کرد که نسبت به احیای برجام ملاحظات جدی دارد و پیشنهاد کرده بود که امیرنشین‌ها و اسرائیل بخشی از مذاکرات باشند.

به گفته تحلیلگران اسرائیلی، سفر آقای بنت به منامه، غیر از گفت‌وگو در مورد همکاری‌های اسرائیل و بحرین در زمینه‌های گوناگون، بر تهدیدات مشترک ناشی از ایران متمرکز خواهد بود.

وزیر دفاع اسرائیل در سفر اخیر به منامه، «شهامت» پادشاه بحرین را در علنی کردن همکاری‌های امنیتی بین دو کشور ستایش کرد و گفت این همکاری‌ها از سال‌ها قبل در جریان بوده و از این به بعد، مرحله علنی مناسبات آغاز شده است.

بنی گانتز در اشاره به تهدیدات ناشی از ایران برای امیرنشین‌های خلیج فارس گفته بود که اسرائیل از امنیت و ثبات متحدین راهبردی جدید خود دفاع خواهد کرد.

وزارت خارجه بحرین روز ۲۳ بهمن تایید کرد که یک افسر ارتش اسرائیل در منامه مستقر خواهد شد. بحرین این امر را بخشی از کوشش ائتلاف بین‌المللی، شامل ۳۴ کشور، برای تامین آزادی دریانوردی در منطقه نامید.

رسانه‌های اسرائیل اعزام نماینده دائمی از سوی نیروی دریایی این کشور به بحرین را بخشی از همکاری‌های نظامی و امنیتی در برابر تهدیدات ناشی از ایران و متحدین تهران در منطقه دانسته‌اند.

به ادعای رسانه‌های اسرائیل، توافق همکاری راهبردی دو کشور و حضور نماینده دائمی نیروی دریایی اسرائیل در بحرین، دسترسی این کشور به پایگاه‌های دریایی بحرین در ۲۰۰ کیلومتری ایران را فراهم می‌کند. این ادعاها از سوی مقامات رسمی اسرائیل یا بحرین تایید نشده است.

با این حال، به نوشته تایمز اسرائیل، از نگاه این کشور و بحرین، رژیم ایران یک دشمن مشترک است.

حکومت سنی منامه در دهه‌های گذشته از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای نفوذ در جامعه اکثریت شیعیان بحرین نگران بوده و تهران را به حمایت از رشته تحرکات خرابکاری و تشکیل باندهای ترور در این کشور متهم کرده است.

بحرین مقر ناوگان پنجم آمریکا است. وزیر دفاع اسرائیل در سفر اخیر به منامه با حضور سفیر آمریکا در بحرین از این پایگاه دیدار کرد. به نوشته رویترز، مقر این ناوگان حملات پهپادی اخیر نیروهای حوثی متحد ایران به سوی امارات را رهگیری و خنثی کرده است.

امارات، بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی بودند که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در چارچوب پیمان‌های موسوم به ابراهیم، به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل اقدام کرده و مناسبات کامل دیپلماتیک برقرار کردند.

شماری از شیعیان و هواداران فلسطینیان در بحرین تصمیم حاکمیت این کشور برای نزدیکی به اسرائیل را شدیدا نکوهش کرده‌ و بارها علیه این تحول تظاهرات کرده‌اند.

با این حال، در سال نخست از مناسبات دو کشور، حجم مبادلات بازرگانی به شش و نیم میلیارد دلار رسیده و پروازهای هوایی مسافربری نیز میان تل‌آویو و منامه برقرار شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024