جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.02.2022, 23:09

بزرگترین رزمایش دریایی آمریکا و متحدان درمنطقه


اسرائیل برای نخستین بار همراه با عربستان سعودی و عمان، دو کشور عربی منطقه خلیج فارس که با آن‌ها روابط رسمی ندارد، در یک رزمایش بزرگ دریایی شرکت می‌کند. این خبر مقارن با ورود وزیر دفاع اسرائیل به بحرین اعلام شد.

فرماندهی سنتکام در صفحه توئیتر خود خبر داد که این تمرینات با نام «آی‌ام‌اکس سی‌ای ۲۲» با مشارکت ۹ هزار نظامی و ۵۰ کشتی از ۶۰ کشور و سازمان بین‌المللی به مدت ۱۸ روز برگزار می‌شود. این رزمایش حوزه وسیع دریایی از نواحی شرق آفریقا تا غرب اقیانوس هند را در بر می‌گیرد.

بحرین، برزیل، کانادا، یونان، هند، اسرائیل، اردن، ژاپن، مراکش، پاکستان، فیلیپین، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، بریتانیا در میان ۶۰ کشوری هستند که در کنار آمریکا در این رزمایش دریایی حضور دارند.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در کنفرانس تلفنی روز چهارشنبه ۱۳ بهمن گفت چند مرکز کنترل از راه دور در منطقه و در چند جای دیگر پراکنده هستند و می‌خواهیم اطمینان پیدا کنیم امکان فعالیت و همرسانی میان تمامی متحدان وجود دارد.

تیم هاوکینز افزود: «برنامه این رزمایش در دسامبر ۲۰۲۰ تنظیم شد. در ابتدا قرار نبود سیستم‌های خودکار و پهپادی را بگذاریم ولی بعد به تدریج اضافه شد.»

او در ادامه گفت: «توانایی استفاده از هوش مصنوعی و تجهیزات خودکار و یا کنترل از راه دور، با همکاری متحدان به این رزمایش اضافه شد. کشورهای شرکت کننده با سیستم‌های خودکار خودشان حضور دارند و رزمایش اجازه می‌دهد توانایی اجرا و هماهنگی بررسی شود.»

تیم هاوکینز در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا در این مورد که آیا با توجه به افزایش حملات پهپادی در منطقه از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران، این رزمایش بخشی را به دفاع در مقابل پهپادها هم اختصاص داده، گفت: «ما وارد سناریو نمی‌شویم و روی مسائلی صحبت می‌کنیم که محور اصلی اجرای این رزمایش است.»

سخنگوی نظامیان اسرائیل نیز گفت که از تازه‌ترین فن‌آوری‌های نظامی این کشور در این رزمایش استفاده خواهد شد. به گفته آویخای ادرعی، سخنگوی بخش عربی ارتش اسرائیل، تقویت امنیت دریایی هدف اصلی این مانور است.

اسرائیل از یک‌سال و نیم پیش با امارات متحده عربی و بحرین روابط عادی و کامل، در سطح سفیر، برقرار کرده اما «پیمان‌های صلح ابراهیم» هنوز تغییری در روابط اسرائیل با عربستان و عمان ایجاد نکرده است.

معلوم نیست که مشارکت عربستان و عمان در رزمایشی مشترک در کنار اسرائیل زمینه‌چینی برای عادی کردن روابط میان ریاض و مسقط با دولت اسرائیل است یا نه. نیروی دریایی آمریکا خبر داده که کویت و قطر، دو امیرنشین دیگر خلیج فارس، که آن‌ها نیز روابطی با اسرائیل ندارند، در رزمایش دریایی خلیج فارس مشارکت نخواهند کرد.

همچنین این نخستین بار است که رزمایش مشترک دریایی آمریکا با متحدانش در منطقه، پس از انتقال اسرائیل به حوزه اختیارات سنتکام انجام می‌شود.

این تمرین دریایی که هفتمین رزمایش از آغاز این نوع تمرینات در سال ۲۰۱۲ است، این‌بار در پی وقوع حملات راکتی اخیر از سوی نیروهای حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران علیه امارات انجام می‌شود.

سفر غیرمنتظره وزیر دفاع اسرائیل به بحرین

در همین حال، بحرین که میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا و مقر اجرای برخی عملیات سنتکام است، از روز ۱۳ بهمن میزبان بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، است.

ژنرال گانتز نخستین وزیر دفاع اسرائیل است که پس از عادی‌سازی روابط این کشور با بحرین به منامه سفر می‌کند.

دیدار از پیش اعلام نشده آقای گانتز از بحرین، دو روز پس از پایان اولین سفر رئیس جمهوری اسرائیل به امارات انجام شد.

چند ماه پیش، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، از بحرین دیدار کرده بود. با این حال، سفر وزیر دفاع اسرائیل به بحرین با توجه به تنش‌های جاری در منطقه و «نگرانی‌ مشترک» امیرنشین‌ها و اسرائیل درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران، اهمیت بیشتری دارد.

بنابر اعلام رسانه‌های اسرائیل، سفر آقای گانتز به بحرین به دلایل امنیتی تا بعد از ورود او به منامه محرمانه ماند و تاکنون نیز جزئیاتی از دیدار او با سران بحران منتشر نشده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، قرار است در طول سفر آقای گانتز یک قرارداد نظامی میان اسرائیل و بحرین امضا شود.

بحرین به دلیل نگرانی از نفوذ جمهوری اسلامی ایران بر بخشی از جمعیت شیعه این کشور به صراحت گفته است که برای تامین امنیت خود، آماده همکاری با اسرائیل است.

همزمان ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، شامگاه ۱۲ بهمن در تماس تلفنی با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد و حاکم ابوظبی، به او گفت که آمریکا، امارات را متحدی راهبردی می‌داند و برای امنیت این شریک خود، ناو دریایی یواس‌اس‌کول را همراه با شماری از جت‌های جنگی راهی امارات خواهد کرد.

امارات در کمتر از دو هفته شاهد سه حمله پهپادی و راکتی بوده است. آخرین حمله راکتی روز یکشنبه این هفته و ساعتی پس از ورود اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، به ابوظبی به‌وقوع پیوست که آسیب جانی یا خسارت مالی نداشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناو جنگی آمریکا با رسیدن به ابوظبی در کنار نیروی دریایی امارات قرار خواهد گرفت تا از این کشور در برابر تهدیدات احتمالی آینده دفاع کند.

مقامات جمهوری اسلامی، پیش از این، نارضایتی عمیق خود از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل را ابراز کرده و به سران ابوظبی و منامه در مورد باز کردن پای اسرائیل به خلیج فارس هشدار داده‌اند.

با وجود این، هم‌اکنون عربستان و عمان همراه با اسرائیل در رزمایش‌های دریایی در فاصله‌ای نزدیک به حوزه ایران و متحدان تهران مشارکت می‌کنند.


منابع: صدای آمریکا، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024