جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.01.2022, 8:23

تظاهرات‌مردم نخست‌وزیر سودان‌راواداربه‌استعفاء کرد


عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، که در پی توافق با نظامیان کودتاگر دوباره به قدرت بازگشته بود در پی اوج‌گیری تظاهرات گسترده معترضان در نقاط مختلف این کشور ناچار به استعفاء شد. معترضان خواستار شکل‌گیری دولتی مستقل از نظامیان شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ارتش سودان در اکتبر سال گذشته با کودتا قدرت را به دست گرفت و ابتدا آقای حمدوک را خلع ید و در حصر خانگی قرار داد اما او پس از امضای توافقی با رهبران کودتا مبنی بر تقسیم قدرت در اداره کشور، مجددا به کاخ نخست‌وزیری بازگشته بود.

اما معترضان حامی دموکراسی در سودان با ادامه تظاهرات بزرگ خیابانی، توافق میان آقای حمدوک و کودتاگران را رد کردند و خواستار تشکیل دولتی کاملا منفک از حضور و قدرت نظامیان شدند.

استعفای عبدالله حمدوک، روز یکشنبه، دوم ژانویه، تنها یک روز پس از آن اعلام شد که معترضان در یک تجمع بزرگ در نقاطی با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر شدند و به گفته کادر پزشکی در خرطوم دست کم دو نفر از تظاهرات‌کنندگان کشته شدند.

آقای حمدوک روز یکشنبه طی نطقی تلویزیونی ضمن اعلام استعفا گفت از نظر او سودان «در نقطه خطرناکی قرار گرفته که موجودیت کل کشور را تهدید می‌کند».

او مدعی شد که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از «سوق یافتن کشور به سمت فاجعه» کرده است اما «با وجود این که همه کار برای رسیدن به اجماع انجام شد... چنین چیزی روی نداد».

«من تصمیم گرفتم که مسئولیت را واگذار کنم و استعفایم را به عنوان نخست‌وزیر اعلام کنم بلکه به مرد یا زن دیگری از این دیار اصیل فرصت برسد تا کشور را در مدت زمان باقی مانده از مرحله انتقالی، به سوی یک کشور دموکراتیک مبتنی بر قدرت شهروندان سوق دهد».

قیام مردم سودان در سال ۲۰۱۹ به حکومت اقتدارگرای عمرالبشیر که حدود ۴۰ سال در قدرت مانده بود پایان داد اما از آن زمان تا امروز این کشور با اختلاف میان نظامیان و سیاسیون بر سر تقسیم قدرت و نحوه حضور در اداره کشور روبرو بوده است.

ژنرال عبدل فتاح البرهان، فرمانده کودتا ضمن دفاع از این اقدام در ماه اکتبر سال گذشته، می‌گوید ورود نظامیان به عرصه قدرت ضروری بود تا به زعم او سودان از ورود به جنگ داخلی پرهیز کند. او می‌گوید همچنان متعهد به تحویل قدرت به یک دولت غیرنطامی در سال ۲۰۲۳ و پس از انتخابات در آن هنگام است.

بنابر توافقی که میان آقای حمدوک و کودتاگران صورت گرفته بود او به عنوان نخست‌وزیر اجازه می‌یافت هیات دولت را که بیشتر متشکل از کارگزاران و تکنوکرات‌ها بود تا زمان انتخابات در سال ۲۰۲۳ هدایت کند اما حوزه قدرت او در اداره امور کشور مشخص نشده بود و همزمان تظاهرات‌کنندگان می‌گویند به وعده نظامیان اعتماد ندارند.

روز یکشنبه، دوم ژانویه هم هزاران نفر به خیابان‌های خرطوم آمدند و همزمان در ام‌درمان، پرجمعیت‌ترین شهر سودان هم تجمع بزرگی شکل گرفت که در آن معترضان شعار «قدرت باید به مردم تحویل شود» سر دادند و از ارتش خواستند که از صحنه سیاست خارج شود.

معترضان می‌گویند در سال جدید میلادی تظاهرات گسترده‌تر و ادامه‌دار ترتیب خواهند داد و مدعی‌اند که از زمان کودتا در اکتبر سال گذشته تا کنون دست کم ۵۰ معترض در جریان این تظاهرات کشته شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024