جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.01.2022, 20:15

درگیری مسلحانه مرگبار در سیستان و بلوچستان


در حالی که سپاه پاسداران روز شنبه از کشته شدن غلام شه‌بخش در جریان درگیری‌های مسلحانه در سیستان و بلوچستان خبر داد، برخی منابع نزدیک به مخالفان بلوچ می‌گویند که به رغم کشته شدن تعدادی از اعضای طایفه شه‌بخش در این روز، غلام شه‌بخش کشته نشده و موفق شده از محل حمله سپاه بگریزد.

به گزارش بی‌بی‌سی، امروز شنبه، سپاه پاسداران برای دومین روز پیاپی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان درگیری‌ها جنوب شرق کشور، یکی دیگر از اعضای طایفه شه‌بخش به نام «غلام شه‌بخش» کشته شده است.

اما وب‌سایتی به نام «خبرگزاری حال‌وش» که اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند، به همراه تعدادی از کانال‌های تلگرامی وابسته به فعالان بلوچ، به نقل از منابع محلی نوشتند که غلام‌ شه‌بخش کشته نشده است.

به نوشته «خبرگزاری حال‌وش»، کسی که کشته شده «محمد علی شه‌بخش» نام دارد که به همراه مادرش، در جریان حمله به خانه پدری‌اش کشته شده‌اند. به نوشته این وب‌سایت، این دو نفر همسر و فرزند «درمحمد شه‌بخش» بودند که به خانه‌اش در روز شنبه حمله شده است.

کانال تلگرامی «رصد بلوچستان» نیز می‌گوید «محمد شه‌بخش» پدر همسر غلام شه‌بخش به همراه یک زن و کودکی ۱۲ ساله کشته شده‌اند.

اما در بیانیه روز شنبه قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران آمده است که در این روز «غلام شه‌بخش به همراه پنج شرور مسلح» دیگر کشته شده‌اند.

این قرارگاه که در ساختار سپاه، وظیفه «تامین امنیت در استان سیستان و بلوچستان» را برعهده دارد، هفته گذشته نیز با انتشار بیانیه‌ای مشابه اعلام کرده بود که «مهراب شه‌بخش و دوتن از همدستانش» کشته شده‌اند.

«کمپین فعالین بلوچ» که مقر آن در شهر تورین (ایتالیا) قرار دارد نوشته است که غلام شه‌بخش، فرزند مهراب شه‌بخش است. به گفته این سازمان غیردولتی، ملک شه‌بخش که در آبان ماه کشته شد نیز، فرزند مهراب و برادر غلام است.

طایفه شه‌بخش یا اسماعیل‌زهی، یکی از طوایف بزرگ بلوچ است که در شمال استان سیستان و بلوچستان زندگی‌ می‌کنند.

نقطه آغاز درگیری‌های تازه برخی اعضای طایفه شه‌بخش با ماموران حکومت، روز ۲۶ آبان بود که گزارش شد در جریان ساعت‌ها تیراندازی میان نیروی انتظامی و برخی افراد مسلح بلوچ، سه مامور نیروی انتظامی - از جمله یک سرباز وظیفه - و تعدادی از افراد مسلح، از جمله ملک شه‌بخش کشته شدند.

به گفته مقام‌های نیروی انتظامی این درگیری به مدت ۲۴ ساعت به طول انجامید و افراد مسلح، قاچاقچی بودند.

حدود یک ماه بعد از این درگیری، قرارگاه قدس سپاه پاسداران اعلام کرد که در جریان یک درگیری دیگر، دو تن از اعضای این قرارگاه به نام‌های مهران شوری‌زاده و محسن کیخایی کشته شده‌اند. این‌بار خبری از کشته شدن افراد مسلح منتشر نشد.

تا اینکه در روز هفتم دی‌ماه، «کمپین فعالین بلوچ» از حمله به روستایی در دشت سمسور و کشته شدن چهار شهروند بلوچ خبر داد.

به نوشته این وب‌سایت، نیروهای سپاه در جریان این حمله از پهپاد استفاده کردند و یکی از کشته شدگان، «مهراب شه‌بخش» بوده.

«کمپین فعالین بلوچ» همچنین نوشته بود که مهراب شه‌بخش یکی از افراد مسلحی بوده که در جریان درگیری روز ۲۶ آبان‌ماه با نیروی انتظامی در کنار ملک شه‌بخش حضور داشته است.

سه روز بعد از انتشار این خبر، قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در روز جمعه، ۱۰ دی‌ماه اعلام کرد که مهراب شه‌بخش و دو تن از همراهانش توسط ماموران سپاه هدف قرار گرفتند و کشته شدند.

سپاه علت این حمله را نه وقایع روز ۲۶ آبان، بلکه کشته شدن دو عضو قرارگاه قدس به نام‌های مهران شوری زاده و محسن کیخیایی اعلام کرد.

در بیانیه سپاه، مهراب شه‌بخش، عامل این حمله معرفی شده بود.

از صبح امروز شنبه - یک روز بعد از انتشار بیانیه سپاه درباره کشتن مهراب شه‌بخش - برخی از منابع نزدیک به فعالان بلوچ خبرهایی از درگیری‌های مسلحانه در استان سیستان و بلوچستان منتشر کردند.

در این روز همچنین ویدئوهایی از سوی برخی از این فعالان از جمله «کمپین فعالین بلوچ» منتشر شد که نشان می‌داد در جریان درگیری‌های جدید از سلاح سنگین استفاده شده است. بی‌بی‌سی موفق نشد صحت این ویدئوها را تایید کند.

ساعتی بعد از انتشار این ویدئوها بود که سپاه از کشته شدن غلام شه‌بخش خبر داد.

منابع وابسته به مخالفان در بلوچستان همچنین نوشته‌اند که در جریان درگیری‌‌هایشان با سپاه پاسداران در روز شنبه، ۲۰ تن از نیروهای سپاه کشته شده‌اند.

سپاه پاسداران در بیانیه خود، طرف درگیری را «تعدادی از اشرار مسلح معروف در منطقه عمومی کورین استان سیستان و بلوچستان» توصیف کرده است.

فعالان بلوچ می‌گویند که جمهوری اسلامی همواره مخالفان مسلحش را در استان سیستان و بلوچستان، «اشرار و قاچاقچی» می‌خواند و آنها را سرکوب می‌کند، در حالی که آنها برای دفاع از حقوق از دست رفته بلوچ‌های سنی با حکومت مبارزه می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024