جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.11.2021, 23:00

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم:

فرانسه درباره اتهام همکاری در ربودن روح‌الله زم توضیح دهد


محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، از کشورهای فرانسه، عراق و استرالیا خواست در خصوص اتهام همکاری در  ربودن و انتقال فرزندش به ایران موضع‌گیری کنند.

روح‌الله زم که فرانسه اقامت داشت در مهرماه ۱۳۹۸ در سفری به عراق توسط اطلاعات سپاه ربوده و به داخل کشور برده شد. او در ایران محاکمه و در ۲۲ آذر ۱۳۹۹ اعدام شد.

اخیر فردی به نام «اکبر خوش‌کوشک» از ماموران امنیتی سابق در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «رویداد۲۴» ادعا کرد دولت فرانسه در کشاندن روح‌الله به عراق و به دام انداختن آن در عراق با دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی همکاری کرده است.

اکبر خوش‌کوشک مدعی شد:‌ «سازمان امنیت فرانسه (DGSE) روح الله زم را با تدابیر امنیتی به فرودگاه پاریس آورد. از پاریس او را به امان پایتخت اردن آوردند. در فرودگاه امان چند ساعت در سالن ترانزیت بود. از امان هم به بغداد آمد. در بغداد سرویس امنیتی فرانسه، روح‌الله زم را به سفارت فرانسه در بغداد برد. وقتی زم در سفارت فرانسه در بغداد بود، فرانسوی‌ها به سرویس ایران اطلاع دادند که او داخل سفارت است و قرار است فلان ساعت از سفارت خارج شود. در واقع فرانسوی‌ها به ما خط دادند و بدون این که روح الله زم بداند یک تبادل در جریان بود.»

بنابر ادعای این مامور امنیتی سابق، روح‌الله زم با یک افسر فرانسوی که در سوریه در چنگ شبه‌نظامیان نزدیک به ایران اسیر بوده، مبادله شد.

محمدعلی زم در در یاداشتی در اینستاگرام، اکبر خوش‌کوشک “یک عنصر سوخته امنیتی” خوانده و نوشته است: «این نيروی «سوخته» اظهار داشته که سازمان اطلاعات سپاه با همکاری دولت و دستگاه امنیتی فرانسه، طرح فریب و آوردن روح‌الله زم به ايران را به‌اجرا درآورده است. این گفتهٔ تکذیب‌ناشده از سوی دستگاه‌های ذیربط مرا واداشت تا گوشه‌ای از سفرهٔ مکتوم دلِ خود، دربارهٔ حقیقت ِتاكنون! مکشوف از ماجرای ربُایش روح‌الله را برای حقیقت‌جویان باز کنم.»
‏‎
با این‌حال آقای محمدعلی زم خواستار موضع‌گیری کشورهای فرانسه، عراق و استرالیا در این باره شده و در ادامه یادداشت خود نوشته است:

    «خانوادهٔ روح‌الله از باب «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» نسبت به همهٔ دولت‌هايی كه كار و رفتارشان بر اصول انسان‌دوستی استوار بوده و مهاجر و مهاجرت‌پذيرند و شرايط حداقلی را برای زنده‌ماندن و رشدِ پناهجويان خود، فراهم می‌آورند و از جان و مال و ناموس آنها در دورهٔ هجرت و اقامت حفاظت می‌كنند، سپاس‌گزار است! در عین حال همسو با وجدان‌های عمومی و متأثر ایرانیان و جهانیان از جنایت هولناکِ رواشده در حقِ روح‌الله زم، از دولت فرانسه انتظار دارد كه عوامل فريب و تسهيل سفر او در خاك خود اعم از مسئولان سفارت وقت عراق را به استنطاق كشانده و بابت عدم ممانعت قاطع مأموران خود از خروج این پناهنده، گلایه‌مند است و به‌همان‌سان از دولت‌های فرانسه، عراق و استراليا انتظار دارد نسبت به عوارض هولناك عاطفی- انسانی به‌جای‌مانده از قتل وی، احساس مسئوليت داشته و موضع رسمی خود در ميزان تقصير‌پذيری و يا مردود‌‌دانستن مشارکت در این فاجعهٔ غیر انسانی را اعلام بدارند. خانواده روح‌الله، ضمن تأیید و احترام به عرف دیپلماتیک کشورها در روابط و معاملات با یکدیگر، عقيده بر آن دارد که رعايت حقوق و كرامت انسان‌ها و اخلاق‌مداریِ انسانی در هر نظام و حكومت دينی و غيردينی بايد بر منافع ملی آن كشور مرجح دانسته شود.»

یک هفته پیش یک منبع دیپلماتیک فرانسه در پاسخ به پرسش یورونیوز ادعای اکبرخوش‌کوشک، مقام امنیتی پیشین وزارت اطلاع ایران مبنی بر همکاری سازمان امنیت خارجی فرانسه (DGSE) در طرح ربودن و انتقال روح‌‌الله زم از عراق به ایران را بی‌اساس توصیف کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024