جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.11.2021, 20:13

دوازدهمین روز اعتصاب غذای همسر نازنین زاغری


ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، در دوزادهمین روز از اعتصاب غذا بسر می‌برد. او در اعتراض به کوتاهی دولت بریتانیا برای آزادی همسرش، دست به اعتصاب و تحصن زده است.

رتکلیف و دخترش گابریلا، هفته گذشته طومار درخواست آزادی نازنین زاغری را با بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار امضا به دفتر نخست وزیر بریتانیا تحویل دادند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به اعلام اعتصاب ریچارد رتکلیف، مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا، در دهمین روز از اعتصاب او، طوفان توییتری برگزار کردند.

این اعتصاب و تحصن درحالی ادامه دارد که از شب دوم نوامبر، آرین آشوری، پسر انوشه آشوری، دیگر زندانی دو تابعیتی در ایران نیز به او پیوست.

در همین زمینه الیکا آشوری، دختر انوشه آشوری در صفحه توییتر شخصی خود نوشت: «مطمئنم داخل دفتر نخست‌وزیر بریتانیا زیبا و گرم است، اما دیشب وقتی برادرم به اعتصاب ریچارد رتکلیف پیوست تا بیرون در فضای باز بخوابند هوا بشدت سرد بود. اعتراض او به این است که چرا پدرمان هنوز در ایران زندانی است.»

انوشه آشوری یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی است که به گفته دولت بریتانیا، ایران او را بدون دلیل زندانی کرده است.

پیش‌‌تر، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، نازنین زاغری را به یک‌سال حبس تعزیری و ممنوعیت خروج از ایران به مدت یک‌سال محکوم کرده بود که حجت کرمانی به این حکم اعتراض کرد.

کرمانی در مورد تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر گفته است که به رای صادرشده تمکین می‌کند اما اقدامات قانونی برای عدم اجرای این حکم را انجام می‌دهد.

در همین زمینه، اخیرا شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران، بدون برگزاری جلسه رسیدگی، حکم یک سال حبس تعزیری و یک سال ممنوعیت خروج از ایران را برای نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی ایرانی –بریتانیایی تایید کرد.

حجت کرمانی، وکیل نازنین زاغری در این زمینه به پایگاه خبری «امتداد» گفته بود، زاغری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع سال ۲۰۰۹ مقابل سفارت ایران در لندن و مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی فارسی» محکوم شده است.

وزارت خارجه بریتانیا، پیش‌تر حکم تازه علیه نازنین زاغری را «غیرقابل قبول» خوانده بود و از مقامات ایران خواسته بود که مقدمات آزادی او را فراهم کنند.

نازنین زاغری کارمند «بنیاد تامسون رویترز» که شاخه فعالیت‌های بشردوستانه خبرگزاری «رویترز» است سال ۲۰۱۶ در تهران بازداشت و به اتهام توطئه برای سرنگونی دولت ایران به پنج سال زندان محکوم شد.

او به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برای مدتی به مرخصی موقت رفت و در حالی‌که پابند الکترونیکی به او وصل بود، نمی‌توانست بیش‌تر از ۳۰۰ متر از خانه والدینش دور شود. او پس از اتمام دوره محکومیت در پرونده اول، در مارس ۲۰۲۱ آزاد شد.

وکیل زاغری در آوریل گذشته خبر داد که دادگاه جدیدی موکل او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و یک سال ممنوع الخروجی محکوم کرده است.
از سویی، ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری خبر داد که فهرستی ده‌نفره از افرادی که در «گروگان‌گیری» همسرش نقش داشته‌اند را به لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا تحویل داده است.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» گزارش داده بود که در دیدار لیز تراس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، مقام ایرانی در پاسخ به تقاضای آزادی زاغری خواستار آن شد که بریتانیا بدهی خود به ایران را بپردازد و «در رفع تحریم‌ها قدم‌های جدی بردارد.»

اختلاف ایران و بریتانیا به قرارداد خرید بیش از دو هزار تانک چیفتن و ساخت یک مجتمع مهمات‌سازی پیش از انقلاب برمی‌گردد که هزینه‌ آن از سوی ایران پرداخت شده بود اما ایران در آستانه انقلاب این قراردادها را لغو کرد. در زمان لغو، بخش بزرگی از این سفارش به ایران تحویل داده نشده بود.

پس از انقلاب، جمهوری اسلامی به‌دنبال بازپس‌ گرفتن پول و سود آن بوده است. مبلغ بدهی بریتانیا به ایران حدود ۴۰۰ میلیون پوند بوده اما تحریم‌ها علیه ایران تاکنون مانع از پرداخت این پول شده است.

در حال حاضر دست‌کم ۱۵ زندانی دو تابعیتی در ایران محبوس هستند.

حکومت ایران دوتابعیتی بودن شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد و به گفته دولت‌های غربی و نهادهای حقوق بشری از دستگیری و «گروگان‌گیری» افراد دو تابعیتی به مثابه ابزار فشار برای پیش بردن مقاصد خود مانند چانه‌زنی در رابطه با تحریم‌ها و دیگر مناسبات سیاسی بهره می‌برد.


العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024