جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.10.2021, 9:15

آمریکا تشدید فشار بر ایران را بررسی می‌کند


شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز جمعه هفتم آبان در گزارشی نوشته است، مقامات آمریکایی به شدت بدبین هستند که از سرگیری مذاکرات مجدد احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام نتایج مورد نظر ایالات متحده را به همراه داشته باشد و به همین دلیل به طور فعال در حال بحث درباره اعمال تحریم‌هایی علیه ایران هستند.

به گزارش رادیو فردا، این شبکه اضافه می‌کند، این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ با رهبران کشورهای اروپایی حاضر در برجام در خصوص مسیر پیش روز مذاکره خواهد کرد.

جو بایدن قرار است روز شنبه با رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا در رم، پایتخت ایتالیا، دیدار کند.

سی ان ان می‌گوید، این واقعیت که دولت ابراهیم رئیسی هیئت جدیدی از مذاکره کنندگان را تعیین کرده و هدایت آن با مخالفان برجام است، بدبینی‌ها در خصوص مذاکرات آتی افزایش می‌دهد.

منابع مطلع در واشینگتن به سی ان ان گفته‌اند، مذاکرات و رایزنی‌ها در داخل دولت جو بایدن در مورد چگونگی ادامه و افزایش فشار بر ایران ادامه دارد.

این منابع اضافه کرده‌اند، اگر تهران به اقدامات مغایر با برجام در توسعه برنامه هسته‌ایش ادامه که ایران را به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند، ادامه دهد٬ آنگاه آمریکا و متحدانش بیشتر مایل خواهند بود که تحریم‌هایی با هزینه بیشتر علیه ایران به دلیل عدم بازگشت به توافق٬ اعمال کنند.

این منابع جزئیات بیشتری از این تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی را بیان نکردند، اما یک فرد مطلع از این مذاکرات به سی‌ان‌ان گفت که جو بایدن در جریان نشست‌ گروه ۲۰ با متحدانش در مورد گزینه‌های احتمالی صحبت خواهد کرد و این اقدامات تنبیهی ممکن است حتی زمانی که مذاکرات با ایران در حال انجام است، اعمال شوند.

یک مقام آمریکایی آگاه به مذاکرات گفت ابراز نظرهای عمومی که از سوی مقام‌های ایران مطرح می‌شود، «خوشبینی‌های زیادی (در خصوص نتیجه مذاکرات) به ما نمی‌دهد.»

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده اضافه کرده است، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد هیات ایرانی قصد عمل‌گرایی و حل مسائل باقی مانده را دارد.

او اضافه کرد، در حالی که آمریکا با روحیه سازنده وارد گفت‌وگو خواهد شد ، اما در حال حاضر دلیلی برای خوش‌بینی وجود ندارد.

یک دیپلمات اروپایی هم به سی ان ان گفت که تمایل تهران برای از سرگیری مذاکرات برجام «راه حل نیست، اما گامی قابل توجه به جلو است.»

این دیپلمات و دیگران در گفت وگو با سی ان ان گفته اند٬ تاخیر ایران در بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین تاکتیکی است برای این که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد.

این دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده اضافه کرده است: اکنون بحث گسترده‌ای در مورد فشار بر ایران در جریان است.

به گفته این دیپلمات اروپایی در شرایط فعلی فشاری بر تهران اعمال می‌شود، اما باید کاری کرد که ایران احساس کند انجام مذاکرات امری فوری است و باید کاری کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ایران اجرا کرد.

در مقابل، حکومت ایران نیز با عدول از توافق برجام، برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

با شروع ریاست جمهوری جو بایدن دولت جدید آمریکا تمایل خود به بازگشت به برجام به شرط اجرای تمامی مفاد آن از سوی ایران را اعلام کرد.

گفت‌وگوها برای احیای برجام که از آوریل امسال آغاز شده بود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شد و با گذشت حدود چهار ماه هنوز تاریخ دقیقی برای از سرگیری مذاکرات تعیین نشده است.

دولت‌های غربی تغيير دولت ايران را يکی از عوامل تاخير در از سرگيری مذاکرات می‌دانند و معتقدند که دولت ابراهیم رییسی در این مذاکرات موضع سرسختانه‌تری خواهد داشت.

***

تنش بین ایران و آمریکا؛ مذاکرات هسته‌ای پیچیده‌تر می‌شود

تحریم‌های روز گذشته واشینگتن علیه ایران درباره پرونده «هواپیماهای بدون سرنشین»، فشار را علیه مقامات تهران افزایش داده و پیچیدگی مذاکرات هسته‌ای را نسبت به قبل دو چندان کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شنبه ۳۰ اکتبر، در توییتی نوشت، واشینگتن برای برچیدن «شبکه‌ لجستیک» که فناوری مرتبط با پهپادها را به ایران ارسال می‌کند، از تمام ابزارهای موجود استفاده خواهد کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز این اقدام آمریکا را مغایر با درخواست‌ها، مبنی بر بازگشت این کشور به مذاکرات هسته‌ای دانست.

مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند که دولت جو بایدن، در حال بررسی طرح‌هایی است که منجر به افزایش فشارها و تحریم‌ها علیه تهران می‌شود.

پایان زمان مماشات با ایران

تحولات اخیر نشان می‌دهد که زمان مماشات آمریکا با ایران در خصوص پایبندی به تعهدات هسته‌ای و تغییر سیاست منطقه‌ای تهران به پایان رسیده است.

دولت آمریکا پیش‌تر با اشاره به لزوم بازگشت ایران به مذاکرات وین گفته بود که «توپ در زمین تهران است»، اما پنجره مذاکرات برای ایران همیشه باز نیست.

تهران در ماه‌های گذشته برای بازگشت به میز مذاکرات وین تردید زیادی نشان داد و با عدم تعیین تاریخ ادامه این مذاکرات، از سرگیری این گفت‌وگوها را به عقب انداخته است.

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، در اظهاراتی کلی گفته بود، مذاکرات هسته‌ای از اواخر ماه نوامبر سرگرفته می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات باقری‌کنی، گفت که این کشور «اطلاعاتی در این زمینه ندارد» و مسئولیت پیگیری مذاکرات بر عهده انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا است.

این سخنگو در ادامه افزود: «طی 4 ماه گذشته بارها گفته‌ایم که به محض تعیین تاریخ ادامه مذاکرات توسط ایران، آماده بازگشت به میز مذاکرات هستیم.»

مخالفت ایران با حضور آمریکا در مذاکرات

تهران که تاریخ «اواخر نوامبر» را برای از سرگیری مذاکرات تعیین کرده بود، روز گذشته خبر داد که این مذاکرات تنها بین ایران و کشورهای 4+1 (فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین) انجام خواهد شد.

آمریکا در شش دور مذاکرات گذشته در وین، به صورت غیرمستقیم مشارکت داشته است.

پرسش‌های زیادی در مورد امکان اجرای این «شرط» تهران مطرح است. شرطی که با دگرگون کردن اوضاع، نه تنها تاریخ از سرگیری مذاکرات بلکه نتائج احتمالی این مذاکرات را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مذاکرات اتمی وین میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام که از فرودین گذشته آغاز شد، پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران در اواخر خرداد متوقف شد.

مقامات دولت جدید ایران با ادعای بررسی پرونده مذاکرات در دولت پیشین، بارها گفته‌اند که «به‌زودی» به میز مذاکرات باز خواهند گشت اما تاکنون هیچ تاریخی برای از سرگیری مذاکرات معطل‌مانده وین اعلام نکرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024