جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.10.2021, 11:00

سازمان‌ملل تلاش برای کودتا درسودان‌را محکوم کرد


نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان رویدادهای روز دوشنبه در آن کشور را «کودتایی در دست انجام» و «تلاش برای تضعیف گذار حساس دموکراتیک در این کشور» نامیده و این جریان را به‌شدت محکوم کرد.

سه منبع سیاسی روز دوشنبه سوم آبان به خبرگزاری‌ها گفتند که اکثر اعضای کابینه سودان و تعداد زیادی از رهبران احزاب طرفدار دولت این کشور در جریان وضعیتی که «شکل کودتا به خود گرفته» در خارطوم، پایتخت سودان، دستگیر شده‌اند و نخست‌وزیر نیز در بازداشت خانگی قرار گرفته است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این اقدامات از سوی «نیروهای نظامی ناشناس» صورت گرفته است.

هیئت نمایندگی سیاسی سازمان ملل که اخیراً تشکیل شده و مأموریت دارد به انتقال آرام قدرت در کشور و حمایت از حقوق بشر کمک کند، اعلام کرده است که «بازداشت‌های گزارش شده نخست‌وزیر، مقامات دولتی و سیاستمداران سودان ناپذیرفتنی است.»

این هیئت از نیروهای امنیتی سودان خواسته است «فوراً افرادی را که به‌طور غیرقانونی بازداشت شده یا در حبس خانگی قرار گرفته‌اند آزاد کنند» و از همه طرف‌ها خواسته است تا «حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند».

به گفته شاهدان عینی، بامداد دوشنبه هرج و مرج در خارطوم، پس از آنکه افراد مسلح ناشناس محل اقامت عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی این کشور را محاصره کردند، اوج تازه‌ای گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها، حمدوک اکنون در حبس خانگی قرار دارد و نیروهای نظامی ناشناس چهار وزیر کابینه، یک عضو غیرنظامی شورای حاکمیتی و چندین استاندار و رهبران حزب را دستگیر کرده‌اند. ارتش سودان هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نداشته است.

به نوشته خبرگزاری‌ها، اکنون افرادی با لباس نظامی راه‌های اصلی منتهی به پایتخت را قطع کرده‌اند و تلویزیون دولتی آهنگ‌های میهن‌پرستانه پخش می‌کند.

این خبر تنها دو روز پس از آن منتشر می‌شود که یک جناح سودانی که خواستار انتقال قدرت به حاکمیت غیرنظامی است، در جریان یک نشست خبری دربارهٔ یک «کودتای خزنده از سوی اوباش ناشناس» هشدار داد.

تلویزیون دولتی سودان اعلام کرده است که ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان، قرار است در مورد تحولات تازه کشور سخنرانی کند.

در همین حال خبر می‌رسد که نهاد موسوم به «انجمن حرفه‌ای سودان» که طرفدار دموکراسی است، شهروندان را به تظاهرات برای جلوگیری از یک کودتای احتمالی نظامی علیه «شورای حاکمیتی این کشور»، فرا خوانده است.

در پی قیام مردمی سال ۲۰۱۹ که منجر به برکناری عمر البشیر از سوی ارتش شد، این کشور توسط یک دولت مرکب از نمایندگان «نظامی و غیرنظامی» اداره می‌شود.

با این حال، گزارش‌ها نشان از شدت‌گیری هرچه بیشترِ تنش‌ها میان اعضای نظامی و غیرنظامی این شورای حاکمیت دارند.

شاهدان عینی روز دوشنبه به رویترز گفتند که نیروهای نظامی و شبه نظامی سودان در خارطوم مستقر شده و حرکت غیرنظامیان را محدود کرده‌اند. معترضان نیز با حمل پرچم کشور در مناطق مختلف شهر به سوزاندن لاستیک‌ها روی آورده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه مستقر در دبی، فرودگاه خارطوم اکنون بسته شده و پروازهای بین‌المللی به حالت تعلیق درآمده است.

مقامات حکومت سودان روز سی‌ام شهریور امسال نیز گفتند که اقدام گروهی از نظامیان برای کودتا شکست خورده و شورای حکومتی و ارتش سودان کنترل کامل کشور را در دست دارد.

این‌گونه رخدادها نشانه شکنندگی حرکت سودان به سوی دموکراسی، حدود دو سال پس از سرنگونی حکومت عمرالبشیر، دیکتاتور سابق، است.

نخست‌وزیر سودان به مکانی نامعلوم منتقل شد

آدم حریکه، مدیر دفتر عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان اعلام کرد که در پی بازدید صبح امروز او از خانه حمدوک متوجه شده است که نخست‌وزیر و همسرش به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

حریکه در ادامه افزود که این «کودتا» به‌رغم توافق شب گذشته بین حمدوک و عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان، صبح دوشنبه، ۲۵ اکتبر، رخ داده است.

بر اساس بیانیه «وزارت اطلاع‌رسانی»، حمدوک پس از خودداری از تن‌دادن به درخواست‌های «کودتاگران» به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

این بیانیه که در فیس‌بوک منتشر شده، عنوان کرده است حمدوک خواهان حضور صلح‌آمیز مردم در خیابان‌ها و دفاع از «انقلاب مردمی» سودان است.

شعله‌ور شدن آتش خشم در خارطوم

بر اساس گزارش‌های مخابره شده به «العربیه»، شماری از پل‌ها و مناطقی مانند «الکلاله»، «جبره» و خیابان «الستین» در خارطوم مسدود شده و اینترنت و دیگر خدمات تلفن‌همراه نیز قطع شده است.

تصاویر منتشرشده اولیه از پایتخت سودان، نشان‌دهنده خشم معترضان و شعله‌ور شدن آتش در خیابان‌های این شهر است.
فراخوان تظاهرات

به دنبال این تحولات، شماری از شهروندان سودانی با انتشار فراخوان‌هایی در فیس‌بوک مردم را به حضور در خیابان‌ها و حمایت از دولت مدنی این کشور دعوت کردند.

در این فراخوان ذکر شده است، عده‌‎ای با استفاده از اقدامات نظامی در تلاش‌اند که کنترل کشور را به دست گرفته و از همین جهت، این فراخوان از شهروندان سودانی در تمام شهرها خواسته تا برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب و مقابله با هر گونه کودتا، به خیابان‌ها آمده و اعتراض خود را نشان دهند.

شایان ذکر است این بازداشت‌های گسترده در خارطوم، پس از آن صورت می‌گیرد که جفری فلتمن، فرستاده آمریکا به «شاخ آفریقا»، جلسه‌ای با حضور عبدالله حمدوک و عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان داشته است.

در این جلسه، پیشنهادات این فرستاده آمریکایی ارائه شده و بر لزوم حل اختلاف‌ها از طریق گفت‌وگو و حفاظت از دموکراسی تأکید شده است.

به گزارش خبرنگار «العربیه»، در این جلسه که شامگاه یک‌شنبه، ساعاتی پیش از این بازداشت‌ها برگزار شد، حمدوک از البرهان خواسته تا برای پاسخ به پیشنهادات وی، تا پایان ماه جاری صبر کند.

بر اساس این گزارش، فلتمن بر لزوم اصلاح همزمان شورای وزیران و شورای حاکمیت تأکید کرده و مقامات سودانی در این مورد تا ساعاتی از شب به بحث و گفت‌وگو نشستند.

فلتمن همچنین از دولت سودان خواست تا کمیسیون‌ها و شورای قانون‌گذاری را تا 15 نوامبر تشکیل دهد.

البرهان نیز در این نشست، از اهمیت واگذاری ریاست شورای حاکمیت به نهاد مدنی تا ژوئیه سال آینده خبر داد.

روابط بین حاکمیت مدنی و نهاد نظامی در این کشور، پس از کودتای نافرجام سپتامبر گذشته، دارای تنش شدیدی بوده است.

دو طرف از آن زمان، همدیگر را مسئول بحران‌های اقتصادی، معیشتی و سیاسی در کشور می‌دانند.

این انتقادها نسبت به همدیگر، در روزهای گذشته و پس از طرح حمدوک، مبنی بر لزوم گفت‌وگو بین دو طرف، کاهش یافته بود.

تنش‌ها در سودان، کشوری که قدرت بین دو نهاد مدنی و نظامی تقسیم شده، در هفته‌های گذشته به اوج خود رسیده است.


منابع: رادیو فردا، العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024