جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.08.2021, 21:13

طالبان به نیروهای خود دستور داد وارد کابل شوند

طالبان به‌زودی تشکیل امارت اسلامی را اعلام می‌کنند


ساعاتی بعد از فرار محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از این کشور، افراد طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری در کابل شدند.

تلویزیون الجزیره با نمایش تصاویر اعضای طالبان در نقاط مختلف ساختمان ارگ تایید کرد که آنها کنترل ارگ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این تصاویر دیده می‌شود که اعضای طالبان پرچم این کشور را در داخل ارگ برمی‌چینند و پرچم خود را به جای آن بالا می‌برند.

یکی از سخنگوهای طالبان گفته است که این گروه کنترل ۱۱ منطقه پایتخت را در دست گرفته است.

بیانیه اشرف غنی پس از فرار

اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در اولین بیانیه پس از خروج از کشورش نوشت: امروز با یک انتخاب سخت روبه رو شدم، من باید یا در برابر طالبان مسلح که می خواستند وارد کاخ ریاست جمهوری شوند ایستادگی می کردم یا از کشور عزیزی که در بیست سال گذشته جان خود را وقف حفاظت از آن کرده ام، خارج می شدم.

به گزارش ایرنا، اشرف غنی بعد از خروج از کابل در بیانیه ای که درصفحه فیس بوک خود منتشر کرد، تاکید داشت که در صورت کناره گیری و عدم خروج از کشور تعداد بیشماری از هموطنان شهید میشدند و شهر کابل با با نابودی و ویرانی روبرو میشد که نتیجه ان وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی در شهر شش میلیون نفری کابل خواهد بود.

غنی در ادامه نوشت: طالبان تصمیم گرفتند که من را برکنار کنند، آنها اینجا هستند تا به تمام کابل و مردم کابل حمله کنند و من به منظور جلوگیری از سیل خونین، فکر کردم بهتر است خارج شوم.

رییس جمهوری سابق افغانستان تاکید کرد: طالبان قضاوت شمشیر و اسلحه را به دست آورده اند و اکنون مسئول حفاظت از آبرو، ثروت و عزت نفس هموطنان هستند اگرچه آنها مشروعیت قلب ها را به دست نیاورده اند.

غنی در بیانیه خود متذکر شد: در تاریخ هرگز قدرت به تنهایی به هیچ کس مشروعیت نداده و طالبان نیز به آن دست پیدا نخواهد کرد. آنها اکنون با یک آزمایش تاریخی جدید روبرو هستند، یا از نام و ناموس افغانستان محافظت خواهند کرد یا مکانها و گروه ها دیگر را در اولویت قرار خواهند داد.

غنی در توصیه به طالبان نوشت: بسیاری از مردم و بسیاری از اقشار در ترس هستند لازم است طالبان به همه مردم، ملت ها، بخش های مختلف، خواهران و زنان افغانستان اطمینان دهند که مشروعیت و قلب مردم را به دست خواهند آورد.

پیشتر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که یک “شورای هماهنگی” با هدف صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تشکیل شده است.

ساعاتی قبل عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی هم با نشر ویدیویی در فیسبوک خود از آقای غنی با عنوان “رئیس جمهور پیشین” یاد کرد و گفت از کشور خارج شده است. او در این ویدیو گفته است که از نیروهای امنیتی کشور می‌خواهد که در “تامین امنیت همکاری” کنند.

آقای عبدالله همچنین از طالبان خواست که “بدون وارد شدن” به شهر مجال بدهند که “خدای نخواسته” تغییر وضعیت باعث برهم خوردن اوضاع امنیتی و تلفات و خسارت به مردم نشود. وی در پایان سخنان خود افزوده است که (محمد اشرف غنی) “رئیس جمهور پیشین افغانستان، افغانستان را ترک کرد و کشور و ملت را در این حالت قرار داد.”

تشکیل شورای هماهنگی در کابل

از سوی دیگر براساس تازه‌ترین گزارش‌ها از افغانستان و در پی خروج آقای غنی و تعدادی دیگر از مقامات مسئول از این کشور گزارش شده است که عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه ملی، گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور، یک شورای هماهنگی با هدف صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت تشکیل داد‌ه‌اند.

به گفته همین گزارش‌ها این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان میخواهد با حفظ خویشتنداری جلو درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسئول و غیرمرتبط را قاطعانه بگیرند.

ایران نیز از تشکیل این شورا حمایت کرده است و آن را زمینه‌ساز صلح و گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خوانده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توییتی گفته است که “خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده‌ و نخواهد بود. ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد. جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد.”

بیانیه طالبان در مورد “ضرورت ورود” جنگجویانش به کابل

در همین حال طالبان با نشر در اعلامیه تازه‌ای گفته است که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه‌های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی “فرار کرده‌اند”.

در این اعلامیه آمده که “امارت اسلامی به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند که دشمن از آنجا رفته و مناطقی خطر سرقت وجود دارد.”

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته که “مردم نگران نباشند”.

ساعتی پیش نیز سهیل شاهین ، مذاکره کننده طالبان در تماسی با یلدا حکیم خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که به مردم کابل “اطمینان” می‌دهد که جان آنها در “امان” است .

او گفت: “ما به مردم در افغانستان ، به ویژه در شهر کابل اطمینان می‌دهیم که اموال و جان آنها در امان است هیچ انتقامی از هیچ کسی در کار نخواهد بود.” ما خدمتگزار مردم و این کشور هستیم. “

همزمان عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت کشور (داخله) افغانستان در ویدیوی کوتاهی به رسانه‌ها گفت که وزارت داخله منع رفت و آمد از ساعت ۹ شب در کابل برقرار کرده است و هرکسی که پس از این ساعت در شهر دیده شود با او مانند “دزد و چپاولگر” برخورد می‌شود.

این تحولات در حالی رخ داده است که ساعتی پیش و همزمان با ادامه بحران افغانستان، سفارت پاکستان در کابل اعلام کرد که هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام آباد رسیده‌اند.

در عکس‌هایی که سفارت پاکستان نشر کرده، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور، احمد ضیا مسعود، معاون پیشین رئیس جمهور، معاون پیشین رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید مسعود دیده می‌شوند.

سفارت پاکستان گفته که آنها برای دیدار “سه روزه” در مورد صلح و ثبات افغانستان به پاکستان رفته‌اند.


ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان

ملا برادر «پیروزی» طالبان را تبریک گفت

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر این گروه در قطر، با انتشار ویدئویی «پیروزی» طالبان در افغانستان را تبریک گفته است.

برادر با بیان این که هیچ‌گاه انتظار نداشته و تصور نمی‌کرده که طالبان به «این زودی و به چنین شیوه‌ای» افغانستان را تحت کنترل درآورد، گفته این دستاورد «کمکی از جانب خداوند» بوده است.

وی افزوده است طالبان اکنون برای «امنیت و زندگی آرام» ملت افغانستان تلاش خواهند کرد.

در پیام تصویری منتشره در کنار برادر شماری از مقامات سیاسی طالبان نیز دیده می‌شوند.

طالبان: به زودی تشکیل امارت اسلامی افغانستان را اعلام می‌کنیم

دو تن از رهبران طالبان که در کابل هستند، گفتند، افراد مسلح این گروه بر کاخ ریاست‌جمهوری در افغانستان مسلط شدند. این پس از خروج اشرف غنی از این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات طالبان در حالی است که هیچ منبع دولت افغانستان این مساله را تایید نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک، جنگجویان گروه طالبان امروز، یکشنبه وارد کاخ ریاست جمهوری شدند.

امروز در کاخ ریاست جمهوری نمایندگان گروه طالبان با اشرف غنی رئیس جمهوری مستعفی افغانستان گفت‌وگو کردند، اما به نظر می‌رسد که به نتیجه مورد نظر نرسیدند و اشرف غنی افغانستان را ترک کرد و گروه طالبان برخی از بخش‌های شهر کابل را گرفتند.

یک مقام طالبان به آسوشیتدپرس گفت که این گروه به زودی تشکیل «امارت اسلامی افغانستان» را از کاخ ریاست جمهوری در کابل اعلام می‌کند.

حکومت طالبان پیش از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و زمانی که قدرت را در این کشور در دست داشت، خود را با نام «امارت اسلامی افغانستان» می‌خواند.

گروه طالبان در جریان یک ماه گذشته با یورش‌های تهاجمی‌شان توانستند همه شهرهای مهم افغانستان به تصرف خود درآورند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024