جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 06.08.2021, 20:39

سنتکام: پهپادهای عامل حمله به کشتی مرسر استریت، تولیدات ایران هستند

گروه هفت: حمله به کشتی مرسر استریت کار ایران است


سنتکام، ستاد نیروهای مرکزی آمریکا، روز جمعه ۱۵ مرداد نتایج تحقیقات این ستاد درباره حمله اخیر به یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل را منتشر کرد که عنوان می‌کند ایران با انجام سه حمله پهپادی این کشتی را هدف قرار داد.

سنتکام اعلام کرد که دو حمله اول پهپادی به کشتی در روز هفتم مرداد ناموفق بود اما حمله سوم با پهپاد انفجاری، باعث مرگ دو خدمه کشتی شد.

ستاد نیروهای مرکزی آمریکا تعیین کرده که حمله پهپادی حفره‌ای به قطر ۶ فوت (یک متر و ۸۰ سانتیمتر) در بخش کابین کاپیتان ایجاد کرد و به فضای داخلی کابین آسیب جدی رساند.

آزمایش‌های شیمیایی، ماده به کار رفته در پهپاد انتحاری را از نوع ردکس شناخته است و سنتکام می‌گوید که پهپادها از تولیدات جمهوری اسلامی ایران است.

بر اساس بیانیه سنتکام، نظامیان این ستاد چند قطعه از پهپاد سوم ایرانی را از دریا بیرون کشیده و بازیابی کرده و به این نتیجه رسیدند که مشابه نمونه‌های پیش گردآوری شده از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران بوده است.

تحقیقات مواد یادشده در مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در منامه، پایتخت بحرین، آغاز شد و برای تایید دقیق‌تر، به لابراتورهای ارتش در خود آمریکا منتقل شد.

گروه هفت: حمله به کشتی مرسر استریت کار ایران است

دقایقی پیش از بیانیه سنتکام، وزیران خارجه کشورهای عضو «گروه ۷» و نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه مشترکی ایران را عامل حمله به کشتی «مرسر استریت» دانستند.

به گزارش صدای آمریکا، در ادامه این بیانیه که وزارت خارجه آمریکا به عنوان یکی از اعضای گروه هفت روز جمعه ۱۵ مرداد آن را منتشر کرد آمده است: «ما حمله غیرقانونی به کشتی تجاری در سواحل عمان در ۲۹ ژوئیه را که منجر به کشته شدن یک شهروند انگلیس و یک شهروند رومانی شد، محکوم می‌کنیم.»

در ادامه این بیانیه که وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، کانادا، ژاپن و ایتالیا و هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجه اتحادیه اروپا آن را منتشر کردند کردند آمده است: «این یک حمله عمدی و هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. همه شواهد موجود به وضوح به ایران اشاره می کند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد.»

این گروه همچنین می‌افزاید: «رفتار ایران در کنار حمایتش از نیروهای نیابتی و عوامل مسلح غیردولتی، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم همه فعالیت‌های مغایر با قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کند و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که در تقویت ثبات و صلح منطقه‌ای نقشی سازنده ایفا کنند.»

وزیران خارجه «گروه ۷» و نماینده عالی اتحادیه اروپا بیانیه خود را پیشاپیش نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر کرده‌اند. بررسی حمله به کشتی در دستور کار این جلسه شورای امنیت است.

نماینده بریتانیا: حمله با پهپاد ساخت ایران صورت گرفته است

«باربارا وودوارد»، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، بعد از اتمام نشست شورای امنیت برای بررسی حمله به کشتی مرسر استریت در توییتر نوشت: «بریتانیا اعضای شورای امنیت را در جریان ادله‌اش درباره آنچه اتفاق افتاد قرار داد. شواهد، روشن و گویا هستند. بریتانیا می‌داند که ایران مسئول حمله به مرسر استریت بوده است. ما می‌دانیم که این اقدام عامدانه و هدفمند بوده است.»

وودوارد همچنین در یک کنفرانس خبری بعد از این نشست گفت: «هیچ توجیهی برای آنچه اتفاق افتاد - یعنی حمله با مجوز دولت علیه یک شناور غیرنظامی که در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده - وجود ندارد. متأسفانه دو فرد غیرنظامی که یکی شهروند بریتانیا و دیگری شهروند رومانی بودند در نتیجه بی‌اعتنایی ایران به قوانین بین‌المللی جانشان را از دست دادند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «اقتصاد جهان- اعم از غذا و کالاهای ما- به امن بودن تردد کشتی‌های تجاری بستگی دارد. به همین دلیل است که ما مجموعه‌ای از قوانین بین‌المللی داریم که از آزادی تردد دریایی حراست می‌کنند.»

کشتی «مرسر استریت» که در مالکیت ژاپن و در اجاره کارتل‌های بین‌المللی کشتی‌رانی، و از جمله یک شرکت اسرائیلی به نام «زودیاک» است، روز هفتم مرداد در آب‌های دریای عمان هدف حمله قرار گرفت.

در آن رخداد کاپیتان و یک محافظ کشتی که شهروندان رومانی و بریتانیا بودند، کشته شدند.

مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران با مبرا دانستن نام ایران از رویدادهای دریایی اخیر منطقه، این سلسله حوادث را «کاملا مشکوک، توطئه‌آمیز و فضا‌سازی کاذب برای پیشبرد اغراض ضد ایرانی» نامیده‌اند.

زهرا ارشادی، معاون نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل نیز روز ۱۳ مرداد در نامه به شورای امنیت نسبت به «ایجاد حوادث ساختگی دریایی در خلیج فارس و فراتر از آن، از سوی رژیم صهیونیستی (اسرائیل)» هشدار داد.


منابع: رادیو فردا، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024