جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 15.07.2021, 17:20

روزنامه‌نگار افشاگر هلندی جان سپرد


خانواده پیتر ار. دفریس، گزارشگر جنایی‌نویس مشهور هلندی، و شبکه رسانه‌ای آرتی‌ال هلند روز پنج‌شنبه ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۱ / ۲۴ تیر ۱۴۰۰ از مرگ او خبر دادند.

دفریس ۹ روز پیش (۶ ژوئیه) در یکی از خیابان‌های آمستردام  و دقایقی پس از خروج از استودیوی تلویزیونی، هدف گلوله قرار گرفته و به شدت زحمی شده بود.

دفریس ۶۴ ساله در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی به عنوان تحلیل‌گر امور جنایی و گزارشگر کهنه‌کار حضور می‌یافت که هم در نهادهای اجرای قوانین و هم در میان گروه‌های زیرزمینی و پنهان منابع متعددی داشت.

سوءقصد به او در یک خیابان پرتردد آمستردام خشم عمومی را در سراسر اروپا به دنبال داشت و مارک روته، نخست‌وزیر هلند، نیز روز پنج‌شنبه بر تعقیب همه کسانی که در این رخداد نقش داشتند تاکید کرد. پلیس دو نفر را به ظن ارتباط با این تیراندازی بازداشت کرده است.

خانواده او در بیانیه‌ای که شبکه آرتی‌ال هلند منتشر کرد، عنوان کردند: «پیتر تا آخرین لحظه جنگید، اما نتوانست که در این نبرد پیروز شود. او در جمع کسانی مرد که عاشق وی بودند».

این بیانیه اضافه می‌کند: «او به درستی بر سر این شعار خود ایستادگی کرد: کسی که زانو می‌زند نمی‌تواند آزاد باشد».

پیشتر مقام‌های بیمارستانی که او در آن بستری بود گفته بودند وضع این روزنامه‌نگار وخیم است و “او برای زنده ماندن مبارزه می‌کند.”

آرتی‌ال هلند نیز که کارفرمای آقای دفریس است در بیانیه‌ای به ستایش از او پرداخت و گفت: «نفوذ پیتر از هر گونه کنش ناشی نفرت قدرتمندتر است. ما همچنان آزادانه درباره اجحاف و بی‌عدالتی در جامعه سخن خواهیم گفت».

پیتر آر د فریس کیست؟

آقای دفریس پیش از این پیام‌های تهدیدآمیزی از گروه‌های جنایی بر سر پرونده‌های مختلف دریافت کرده بود. این روزنامه‌نگار چندین پرونده جنایی مهم را پوشش داده و بیشترین معروفیت او به خاطر پوشش ماجرای ربوده شدن فرد هاینیکن، صاحب کارخانه معروف آبجوسازی در سال ۱۹۸۳ است. هم‌چنین در حل تعدادی از پرونده‌های مهم به پلیس کمک کرده و پرونده‌های حل نشده قدیمی به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان را مورد تحقیق و بررسی قرار داده بود.

یکی از پرونده‌های مهشوری که فریس روی آن کار کرد و پوشش داد ربوده شدن فرد هاینیکن، صاحب کارخانه معروف آبجوسازی در سال ۱۹۸۳ بود.

در سال ۲۰۱۳، ویللم هولیدر، مسئول ربودن آقای هاینیکن در مورد تهدید آقای دو وریز مجرم شناخته شد. هولیدر، یکی از مشهورترین گانگسترهای هلند، در سال ۲۰۱۹ به دلیل دست داشتن در پنج فقره قتل به حبس ابد محکوم شد.

رمان پیتر آر د فریس درباره این پرونده بعدا موضوع ساختن فیلم “ربودن فرد هاینیکن” شد که آنتونی هاپکینز در آن بازی کرد.

این روزنامه‌نگار همچنین برای یک برنامه تلویزیونی مربوط به ماجرای ناپدید شدن ناتالی هالووی، نوجوان آمریکایی در جزیره آروبا در دریای کارائیب در سال ۲۰۰۵ جایزه امی را از آن خود کرد.

پیتر آر د فریس بارها به عنوان سخنگوی شاهدان در جریان تحقیقات پلیس یا محاکمات قضایی حضور یافت و مشاور حقوقی نبیل بی، عضو سابق باند قاچاق مواد مخدر بوده که علیه رضوان تقی، از رهبران عمده گروه‌های قاچاق مواد مخدر شهادت داد.

محاکمه این متهم مراکشی-هلندی و همدستانش به اتهام قتل و قاچاق مواد مخدر در هلند در جریان است.

وکیل قبلی نبیل بی به نام دریل ویرسوم در سپتامبر ۲۰۱۹ در برابر خانه‌اش ترور شد و این ترور هلند را تکان داد.

دفریس اخیراً پرونده جنایی رضوان الطاغی، از خطرناک‌ترین تبهکاران هلند، را در دست داشت. او در ماه مه ۲۰۱۹ نامه‌ای دریافت کرد که نشان می‌داد در «لیست مرگ» رضوان الطاغی قرار دارد.

رضوان الطاغی، تبهکار مراکشی‌تبار هلندی که در ۱۰ پرونده قتل از جمله پرونده قتل محمدرضا کلاهی در سال ۲۰۱۵ متهم است در آذرماه ۹۸ در امارات متحده عربی دستگیر شد.

به گفته مقام‌های ایرانی، محمدرضا کلاهی، مسئول اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ بود، انفجاری که منجر به مرگ تعدادی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، شد.

محمدرضا کلاهی ۲۴ آذر ۱۳۹۴ در شهر آلمیره هلند توسط فردی در خیابان از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.

حمله به پیتر آر د فریس بار دیگر توجه همگانی را به وضعیت روزنامه‌نگاران جلب کرده است.


منابع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024