جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.07.2021, 8:00

دکتر ناصر انقطاع، نویسنده و فعال سیاسی، درگذشت


دکتر ناصر انقطاع نویسنده، فعال سیاسی، پژوهشگر و مورخ ایرانی، روز دوم ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۰ تیر ۱۴۰۰ خورشیدی) در اثر سکته قلبی در بیمارستانی در لس‌انجلس درگذشت.

ناصر انقطاع متولد ۱۳۱۰ در تهران بود. از نوجوانی به فعالیت در رسانه‌ها روی آورد و بعد از شهریور ۱۳۲۰، در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های آرزو، عدل، فانوس و صبا مطالب طنزآمیز و سیاسی می‌نوشت و یا کاریکاتور و جدول طراحی می‌کرد.

دوره تحصیل او در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با سال‌های جنبش ملی‌شدن نفت همراه بود و او در این دوره در صف ملی‌گرایان طرفدار دکتر محمد مصدق بود.

انقطاع سپس به کارهای پژوهشی در زمینه زبان فارسی و ریشه‌یابی واژه‌ها، و بررسی تاریخ ایران روی آورد و ضمن کارهای اداری، نوشته‌هایش در روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، رستاخیز و تربیت بدنی چاپ می‌شد. همین نوشته‌ها زمینه‌ساز همکاری او با فرهنگستان زبان ایران شد و برای همکاری با گروه واژه گزینی برای کتاب‌های درسی پذیرفته شد.

ناصر انقطاع در جریان انقلاب ۱۳۵۷ در ایران با انقلابیون همراه شد و در انتخابات خبرگان قانون اساسی نیز به عنوان نامزد انتخاباتی شرکت کرد اما موفق نشد وارد آن مجلس شود.

او در این دوره فعالیت مطبوعاتی خود را با نوشتن مقاله‌های سیاسی و میهنی ادامه داد. برای مدتی کوتاه سردبیر هفته‌نامه سپید و سیاه شد اما این هفته‌نامه پس از ۴ شماره توقیف شد.  انقطاع سپس سردبیر مجله بامشاد شد؛ اما بامشاد نیز پس از انتشار تنها یک شماره توقیف شد. پشت جلد تنها شماره بامشاد تصویر شیری مرده با شمشیری شکسته و خورشید پشت آن در حال غروب بود. این تصویر علت توقیف بامشاد اعلام شد.

با نوشتن سرمقاله‌ای برای هفته‌نامه جوانان، سبب‌ساز توقیف آن هفته‌نامه نیز شد. با تنی چند از دوستانش، دست به انتشار شب‌نامه‌ای به نام «پیروزی» زد که آن نیز پس از انتشار دو شماره «لو» رفت.

آقای انقطاع سپس از ایران خارج شد و پس از مدتی سرگردانی در کشورهای مختلف، در فوریه ۱۹۸۶ به آمریکا رفت. در لس‌آنجلس، نخست با منصور انوری و نشریه «پیام ایران» همکاری کرد و سپس در فوریه ۱۹۸۷ یکی از بنیادگذاران نشریهٔ روزانه «صبح ایران» شد برای مدت ده سال، سردبیری این رسانه را به بر عهده داشت.

در همان سالها انجمنی را به نام «انجمن پاسداری از زبان و فر هنگ پارسی» بنیاد نهاد، و مدت چهار سال دبیر انجمن و سردبیر فصل نامه «پارسی‌نامه» بود. مدت دو سال نیز سردبیر هفته‌نامه ایرانشهر در لس‌آنجلس بود.

آقای انقطاع در لس‌آنجلس با رسانه‌های مختلفی همکاری داشت از آن جمله؛ رادیو تهران لس‌آنجلس، رادیو فرهنگی ایرانیان، رادیو صدای ملی ایران، و تلویزیون‌های سیمای ایران و ایران سیما. او همچنین مجری برنامه‌های فرهنگی، تاریخی و سیاسی تلویزیون ملی ایران (NITV) بود و برنامه‌های «درگذرگاه تاریخ»، «در پهنه بی‌کران زبان فارسی»، و «ببینیم، بیندیشیم، بدانیم» او از تلویزیون پارس پخش شده‌اند.

فهرست آثار:
پژوهشی در باره‌ی هفت سین- ۱ جلدی
نادر، پادشاه ناکام، قهرمان بی‌آرام- ۵ جلدی
روزهای آوارگی، گذر از ۵ کشور بی‌گذرنامه- ۲ جلدی
منم بابک، مردی به استواری کوه سبلان- ۱ جلدی
امیرکبیر، اخگری در تاریکی- ۱ جلدی
پنجاه سال تاریخ با پان ایرانیستها - ۱ جلدی
شیرو خورشید، نشان سه هزار ساله - ۱ جلدی
در ژرفای واژه‌ها- ۴ جلدی
توفان زرد، (حمله مغول) - ۱ جلدی
حافظ و کیش مهر- ۱ جلدی
جشن‌های ایرانی - ۱ جلدی
شیر گریان - ۱ جلدی
یعقوب، شهباز بلند پرواز سیستان
۱۰ ابر مرد تاریخ ایران- ۲ جلدی
کریمخان زند - ۱ جلدی
دکتر مصدق مردی فراتر از سده‌ها- ۱ جلدی 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024