جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.07.2021, 8:11

خامنه‌ای اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد


هم‌چنانکه انتظار می‌رفت، علی خامنه‌ای غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون قوه قضاییه و یکی از قاضیان سرکوب را به ریاست قوه قضاییه منصوب کرد.

اژه‌ای پیشتر سمت‌هایی چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت احمدی‌نژاد و دادستان کل کشور را داشته است.

مسئولیت‌های اژه‌ای در سال‌های گذشته:

* مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴
* نمایندهٔ قوهٔ قضاییه در وزارت اطلاعات از نیمهٔ دوم سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷
* دادستان ویژه روحانیت تهران از سال ۱۳۷۴ لغایت ۱۳۷۶
* دادستان کل ویژه روحانیت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۴
*  مسئول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱
*  وزیر اطلاعات از ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ تا برکناری در ۳ مرداد ۱۳۸۸
* دادستان کل کشور از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳

در فهرست سیاه تحریم اروپا و آمریکا

غلامحسین محسنی اژه‌ای به دلیل نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی داشته از فروردین سال ۱۳۹۰ (آوریل ۲۰۱۱)‌ در فهرست سیاه تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد و از ورود به خاک کشورهای عضو این اتحادیه محروم است.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، پس از انتخابات سال ۱۳۸۸، مأموران اطلاعاتی تحت امر غلامحسین محسنی اژه‌ای، مسئول بازداشت، شکنجه و گرفتن اعترافات اجباری از صدها فعال، روزنامه‌نگار، مخالف و سیاستمداران اصلاح طلب بودند. محسنی اژه‌ای، همچنین در جریان ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین در فروردین ۱۳۹۳ سخنگوی دستگاه قضایی بود و علاوه بر تکذیب وقایع رخ داده در زندان اوین و حمایت از مأموران زندان، زندانیان و خانواده‌ها را تهدید کرد که به دلیل اطلاع‌رسانی دربارهٔ این رخداد برای آن‌ها پرونده سازی خواهد شد و مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

پیش از اتحادیه اروپا، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در هفتم مهر ۱۳۸۹ غلامحسین محسنی اژه‌ای را به دلیل نقض جدی حقوق بشر تحریم کرده بود. در بیانیه خزانه‌داری آمریکا به مشارکت اژه‌ای در «سرکوب‌های پس از انتخابات» اشاره شده‌است. بر اساس این تحریم، دارایی‌های احتمالی غلامحسین محسنی اژه‌ای در آمریکا توقیف و از ورود او به این کشور جلوگیری می‌شود. هم‌چنین شهروندان ایالات متحده، حق هیچ‌گونه معامله‌ای با او نخواهند داشت.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره اژه‌ای آمده‌است: «محسنی اژه‌ای در حال حاضر دادستان کل ایران است. او به‌عنوان وزیر اطلاعات در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، تأیید کرد که برخورد با معترضان و بازداشت آنها با دستور وی انجام شد. در نتیجه این موضوع، معترضان بدون اینکه اتهام رسمی علیه آنان وجود داشته باشد، زندانی شدند. تحت هدایت اژه‌ای معترضان در بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، در سلول‌های انفرادی نگهداری شدند و حقوق‌شان برای دادرسی درست نقض شد. افزون بر این، چهره‌های مطرح سیاسی مجبور شدند تا به دروغ علیه خود اعتراف کنند.»

برخی وقایع مهم در دوران تصدی او در قوه قضاییه و وزارت اطلاعات

قضاوت در دادگاه غلامحسین کرباسچی: غلام‌حسین محسنی اژه‌ای در سال ۱۳۷۷ قاضی دادگاه محاکمه غلامحسین کرباسچی بود. مباحثات میان او و کرباسچی در جلسات علنی دادگاه که از صداوسیما پخش می‌گردید، بازخورد زیادی داشت.

درگیری با عیسی سحرخیز: وی در کسوت رئیس دادگاه ویژه روحانیت، در جلسه هفتگی هیئت نظارت بر مطبوعات با عیسی سحرخیز نماینده مدیران مطبوعات در این هیئت گلاویز شده، اقدام به پرتاب قندان به سوی او و سپس گاز گرفتن شانهٔ راست او نمود. تاکنون به شکایت سحرخیز از او رسیدگی نشده‌است.

قتل‌های زنجیره‌ای: اکبر گنجی پس از نوشتن کتاب‌های «تاریک‌خانه اشباح» و «عالی‌جناب سرخ‌پوش و عالی‌جنابان خاکستری» از وی به عنوان یکی از افراد دخیل در قتل پیروز دوانی و قتل‌های زنجیره‌ای یاد کرد.

وزارت اطلاعات و برکناری: محسنی اژه‌ای در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ با رئیس‌جمهور وقت، محمود احمدی‌نژاد، برای تصدی وزارت اطلاعات از مجلس رأی اعتماد گرفت و در روز ۳ مرداد ۱۳۸۸ از سمت خود برکنار شد.

محدودیت اینترنت: اژه‌ای در شهریورماه سال ۱۳۹۳ در نامه‌ای به محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خواستار اعمال محدودیتهای بیشتر روی اینترنت نظیر فیلترینگ وایبر، واتس آپ، تانگو و سایر شبکه‌های اجتماعی شد. این اقدام وی واکنشهای بسیاری در آحاد جامعه ایران داشت.

سوت بلبلی: غلام‌حسین محسنی اژه‌ای در ۲۰ آذر ۱۳۹۶ در دیدار با دانشجویان دانشگاه شریف، در واکنش به اعتراضات دانشجویان، با صدای بلند سوت بلبلی زد که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024