شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.06.2021, 19:28

دومين نامه حزب دموکراتيک مردم ایران به مصطفی‌تاج‌زاده


دومين نامه سرگشاده حزب دموکراتيک مردم ايران به مصطفی تاج‌زاده ‏
‏“نه” بزرگ مدنی به انتخابات فرمايشی با تحریم ‏فعال

آقای تاج‌زاده‎!‎
بی‌ترديد شما نيز با ما همدل و همزبانيد که کودتای انتخاباتی ‏‎”‎بيت رهبری‎”‎، ‏برای پايان دادن به جمهوريت نظام و آغاز “‎حکومت اسلامی‎” ‎وارد مرحله ‏جدی می‌شود‎. ‎مناظره‌های تلويزيونی نازل و کم‌مايه هفت نامزد انتخاباتی ‏دست‌چين شده، ‎در شرايط بحرانی فرمانروا بر جامعه ايران، ‎در واقع ‏نمايشی بی‌پرده از تهیدستی سياسی و ورشکستگی اخلاقی و اجتماعی ‏دست‌اندرکاران ‏‎”‎هسته سخت قدرت‎” ‎بود‎. ‎رويکرد و برنامه نامزدها به ‏روشنی نشان داد‎ ‎که این افراد با علل و عوامل واقعی بحران ساختاری ‏حاکم بر کشور و خواست‌های مبرم ملی و دموکراتيک بيگانه‌اند‎. ‎روشن است ‏که مردم ما بر سر يک چرخش مهم تاريخی قرار گرفته‌اند‎.‎

آقای تاج‌زاده‎!‎
‏۲۴ سال از انتخاب محمد خاتمی می‌گذرد‎. ‎او با شعار مردم‌سالاری دینی و ‏تحکیم جامعه مدنی به میدان آمده بود‎. ‎تجربه تلخ و آموزنده این دوران ‏نشان داد که اقتدارگرایان نه پیام و معنای رای مردم را درک می‌کنند و نه ‏حتی آماده‌اند به انتخاباتی تن دهند که با نظارت استصوابی شورای نگهبان ‏انجام شده باشد‎.‎‏ فراموش نکنیم که روی‌گردانی بخش مهمی از مردم از ‏نیروهای اصلاح‌طلب و کل نظام جمهوری اسلامی و انباشت ناخرسندی و ‏خشم توده‌های مردم، ‎به شکست تجربه‌های ناکام سالهای رياست جمهوری ‏خاتمی و روحانی و نیز سرکوب بی‌رحمانه جنبش سبز باز می‌گردد‎.

آقای تاج‌زاده‎!‎
به باور ما رويکرد و مواضع انتخاباتی شما بسيار مثبت و سازنده بود و نشان ‏داد که جامه ناساز اصلاح‌طلبی سازشکارانه و تقليل‌گرا برازنده قامت شما ‏نيست‎. ‎هم از اين رو بود که موضع شما بازتاب بسيار گسترده يافت و با ‏خوشآمد مردم ناخشنود روبرو شد‎.

اينک پرسش کليدی اين است‎: ‎در برابر کودتای ولایت فقیهی چه بايد کرد؟ آيا ‏بايد دست روی دست گذاشت و در برابر سير روندها و رويدادهای دلازار‎ ‎بیکار نشست يا با عزمی راسخ به میدان آمد؟

اميد ما آنست که شما در اين روزها و پس از برگزاری ‏‎”‎انتخابات‎”‎‏ همچنان ‏پيگيرانه به مبارزه دشوار خود ادامه دهيد و در راه دستیابی به آزادی‌ها و ‏حاکميت مردم و اصلاح ساختار سياسی نظام در جهت تأمين پيش‌شرط‌های ‏ضرور برای برگزاری انتخابات آزاد بکوشيد‎.

همان گونه که در نامه سرگشاده اول خود به شما خاطرنشان ساختيم: ‏‏«حزب دموکراتيک مردم ايران به نوبه خود آمادگی‌اش را برای مشارکت در ‏يک گفتگوی ملی با ساير نيروهای آزاديخواه و مخالف خشونت، ‎برای ‏برون‌رفت از بحران سياسی کنونی وشکل‌دهی به يک افق سياسی نوين برای ‏ايران، ‎اعلام می‌دارد‎. ‎يک گفتگوی ملی می‌تواند راه را بر انفجار های کور و ‏خشونت‌آميز ببندد و جامعه را از طريق يک مبارزه مدنی مسالمت‌آميز به ‏سوی تغييرات اساسی رهنمون سازد».

حزب ما اميدوار است که مبارزه مشترک ما برای برپايی يک مرکزيت معتبر، ‎در برگيرنده نمايندگان همه کنشگران اصلاح‌طلبِ تحول‌خواه و نيروهای ‏جمهوری‌خواه، ‎ملی و ازاديخواه، ‎گام‌های عملی و سازنده‌ای به پيش بردارد ‏و با کاميابی‌های اميدبخش و آينده‌ساز روبرو گردد‎.  ‎

آقای تاج‌زاده‎!‎
اقتدارگرایان بدون آنکه بخواهند نمایش انتخاباتی۱۴۰۰ را به یک همه‌پرسی ‏نمادین تبدیل کرده‌اند. شرکت یا عدم شرکت در انتخابات به معنای آری یا نه ‏گفتن به آن کسانی است که سودای حکومت اسلامی و حذف جمهوریت را در ‏سر می‌پرورانند. هر رأیی با هر نیتی که وارد صندوق شود، حتی بدون ذکر ‏نام، از سوی حکومت به عنوان رای به مشروعیت انتخابات و کل نظام ‏مصادره می‌شود. از این رو باید مردم را به یک جنبش مدنی هوشمندانه ‏برای تحریم هر نوع انتخابات غیر آزاد دعوت کرد. رای ندادن آگاهانه و ‏اعتراض‌آمیز مردم به انتخابات فرمایشی لاجرم به معنای رای دادن به ‏انتخابات آزاد و دموکراتیک و گسترش فرهنگ دموکراسی و مشارکت واقعی ‏در سرنوشت کشور است. نیروهای سیاسی دموکرات، تحول‌خواه و ‏خشونت‌پرهيز از طریق بسیج افکار عمومی در جهت تحریم فعال باید این ‏فرصت را از حکومت بگیرند که انتخابات را دست‌مایه اعتبار و مشروعیت ‏سیاسی خود سازد. هرچه درصد کسانی که در انتخابات شرکت نکنند بالاتر ‏باشد، به همان نسبت شکست اخلاقی و سیاسی حکومت در سطح ایران و ‏جهان طنین بلندتری خواهد داشت. ‏

حزب دموکراتيک مردم ايران
‏۲۱ خرداد ۱۴۰۰‏



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024