يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.06.2021, 15:48

گروه ۷: ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد


بیانیه پایانی نشست سران گروه هفت (جی ۷) که امروز کار خود را در کورنوال، انگلیس خاتمه داد، دربرگیرنده انتقاداتی در حق چین و درخواست برای ادامه تحقیق بین‌المللی درخصوص منشأ ویروس کرونا و روسیه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیانیه پایانی نشست سران گروه هفت دربرگیرنده درخواست از چین برای احترام به حقوق بشر، آزادی‌های اساسی در منطقه سین‌کیانگ محل اقامت اویغورها و نیز حقوق و آزادی‌ها، و احترام به سطح بالای خودمختاری اعطا شده به هنگ کنگ براساس بیانیه مشترک چین و انگلیس و قانون اساسی محلی است.

گروه هفت در این بیانیه، بر اهمیت تضمین صلح و ثبات در تنگه تایوان تاکید و به حل و فصل مسالمت‌آمیز تمام مسائل مربوط به این تنگه و عبور و مرورها از آن ترغیب کرد.

طبق گزارش رویترز، کشورهای “جی هفت” در این بیانیه همچنین نسبت به وضعیت دریای چین جنوبی و شرقی نگرانی مستمر و شدید خود را ابراز و مخالفت قاطع خود را با هر گونه گام یک‌جانبه به منظور تغییر وضعیت موجود و افزایش‌ تنش‌ها در آنجا اعلام کردند.

گروه هفت در ادامه این بیانیه پایانی خواستار برگزاری مرحله سوم تحقیقات سازمان بهداشت جهانی با هدف شناخت منشأ نشت کرونا در زمان مناسب و به شکل شفاف و با استناد به اصولی علمی شد و بر لزوم شامل شدن چین در این تحقیقات براساس توصیه کارشناسان تاکید کرد.

در بیانیه این گروه آمده است: یک میلیارد دوز واکسن کرونا طی سال آینده تامین خواهد شد.

طبق این بیانیه، گروه هفت با بخش خصوصی و گروه ۲۰ و کشورهای دیگر برای افزایش مشارکت در تولید واکسن طی ماه‌های آینده همکاری خواهد کرد.

ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد

در این بیانیه درباره ایران گفته شده است ما متعهد می‌مانیم که اطمینان یابیم ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما از گفت‌وگوهای اساسی طرفین در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می کنیم، و همچنین از گفت وگوهای جداگانه ایالات متحده برای دستیابی به توافق در مورد بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات برجامی شان پشتیابنی می کنیم.

آنها در این بیانیه گفتند که ما از ایران مصرانه می‌خواهیم  اقداماتی را که منجر به کاهش شفافیت در مورد برنامه هسته ای اش می شود را متوقف کند و بطور کامل و بموقع با آژانس بین المللی انرژی همکاری کند.

رهبران گروه همچنین تاکید کرده‌اند: «ما حمایت ایران از گروه های نیابتی و نظامی غیردولتی از راه های مالی، آموزشی، و در اختیار گذاشتن تکنولوژی ساخت سلاح و موشک را محکوم می کنیم.»

در ادامه اعلامیه گفته شده: «ما از کوشش ها برای دستیابی به شفافیت، پاسخگو دانستن مقصران، و دستیابی به عدالت برای قربانیان پرواز ۷۵۲ بین المللی اوکراین که ژانویه سال ۲۰۲۰ توسط ایران سرنگون شد حمایت می کنیم.»

ارائه واکسن به کشورهای کم‌درآمد

رهبران هفت کشور عمده صنعتی همچنین به ضرورت مقابله با همه‌گیری کرونا از طریق ارائه واکسن به کشورهای کم در آمد، احیای اقتصادی با مشارکت در طرح بازسازی بهتر جهان و مقابله با تغییرات اقلیمی در کره خاکی تاکید کردند. 

اعضای گروه هفت از امضا کنندگان پیمان اقلیمی پاریس هستند و قرار است اواخر سال جاری در اجلاس آب و هوا سازمان ملل متحد COP26 به میزبانی شهر گلاسکو در بریتانیا شرکت کنند.

گروه هفت همچنین در بیانیه خود خواستار روابط مستمر و قابل پیش‌بینی بین خود و روسیه شد.

در این بیانیه آمده است: معتقدیم منافع ما در روابط مستمر و قابل پیش‌بینی با روسیه است و به همکاری با آن در زمینه‌های مهم مشترک ادامه خواهیم داد.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر از روسیه می‌خواهیم که رویکردهای بی‌ثبات کننده خود و فعالیت‌های خبیثانه را کنار بگذارد به خصوص دست از مداخله در امور سازمان‌های دموکرات کشورهای دیگر بردارد.

بیانیه پایانی شامل دعوت از روسیه برای اجرای تعهدات بین‌المللی و وظایف آن در زمینه حقوق بشر است.

این در حالی است که مسکو بارها اتهامات غرب علیه خود درخصوص انجام “سیاست‌های خصمانه و بی‌ثبات‌کننده” علیه کشورهای دیگر و نیز اتهامات نقض حقوق بشری را رد کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024