يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 07.06.2021, 18:22

بازی «ترند» و فروش فالوورهای غیرواقعی در عراق


میدل ایست نیوز: جنگ بر سر تولید محتوای پربازدید و هشتگ‌هایی که به «ترند» تبدیل شود به بخشی از بازی‌های سیاسی در عراق برای شکل دادن به افکار عمومی تبدیل شده و اموال سیاسی نقش مهمی در این عرصه بر عهده دارد.

تقریبا همه احزاب و تشکل‌های سیاسی عراقی ازجمله گروه‌های مسلح ارتشی سایبری دارند که به طور خاص از آن برای حمله به گروه‌های مخالف یا متشتت کردن افکار عمومی استفاده می‌کنند.

پررنگ‌ترین نزاع را می‌توان میان هواداران «مقتدی صدر» با گروه‌های مسلح بر سر هشتگ‌هایی خاص دید که با هزاران پیغام در توئیتر همراه است که یک هشتگ را تکرار می‌کنند و معمولاً پیغام‌های تلگرامی هم به کمک آنها می‌آیند.

این حملات توئیتری گاهی چهره‌های سیاسی و حکومتی و فعالان مدنی را هدف قرار می‌دهد، ازجمله اخیرا فعالان حقوق زن که خواستار تصویب قانونی برای مبارزه با خشونت خانوادگی شده بودند هدف این حملات قرار گرفتند.

در چنین فضایی سیاهه ترندهای عراق کاملا به دست ارتش‌های سایبری است که دغدغه‌ها و خواسته‌های واقعی کاربران عراقی را مخفی می‌کنند.

از نمونه این نزاع‌های سایبری، تلاش گروه‌های مسلح برای به حاشیه راندن جریان‌های مدنی و تظاهرات‌کنندگان بود. همچنین تلاش هواداران صدر برای وانمود کردن او به عنوان «تنها رهبر سیاسی عرب که به مسئله فلسطین توجه نشان داد».

منابع سیاسی تأکید می‌کنند که جریان صدر یک واحد مخصوص به نام «واحد ترند صدری» راه انداخته که کار آن بازنشر توئیت‌ها و مواضع صدر به‌طور خاص در پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی عراق، یعنی توئیتر و فیسبوک، است.

ف.ش. یک روزنامه‌نگار دبیر یکی از پایگاه‌های الکترونیکی تابع یکی از گروه‌های مسلح تأکید می‌کند که شخصا ۱۰ حساب کاربردی دارد که همه آنها با اسم و عکس زنان فعالیت می‌کند و کار آنها ترند کردن هشتگ‌هایی است که از دفتر مرکزی آن گروه مسلح تعیین می‌شود و می‌افزاید که تقریبا همه کارکنان این دفاتر فعالیت مشابهی دارند.

وی می‌افزاید که دفاتری در بغداد هستند که فالوورهای غیر واقعی می‌فروشند که قیمت هر ۱۲ هزار فالوور غیر واقعی ۳۰۰ دلار است. او می‌گوید که وقتی به بخش فالوورهای این گروه‌ها سر بزنیم عکس ده‌ها کاربر شرق آسیایی و غیر عرب را می‌بینیم که همه آنها حساب‌های غیر واقعی هستند.

«علی الانصاری»، از فعالان سیاسی تظاهرات، تأکید می‌کند که اکثر حملات به حساب‌های کاربری فعالان مدنی توسط صفحاتی غیر واقعی انجام می‌شود که وقتی آنها را بررسی می‌کنی معلوم می‌شود که تازه راه افتاده‌اند و کاری جز گذاشتن کامنت فحاشی یا بازنشر هشتگی خاص ندارند.

«علاء مصطفی»، استاد علوم رسانه در دانشگاه بغداد، تأکید می‌کند که احزاب سیاسی از روش معمول موسوم به «کرال» استفاده می‌کنند که در آن یک مطلب را توسط یک لشکر غیر واقعی بارها بازنشر می‌کنند و این در مخاطبان تأثیر می‌گذارد.

به گفته این استاد دانشگاه، مسئله وقتی بغرنج‌تر می‌شود که برخی شبکه‌های تلویزیونی این ترندها را مبنای ارزیابی افکار عمومی قرار می‌دهند.

او می‌افزاید که در این شرایط افکار عمومی مستقل در عراق بسیار ضعیف شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024