يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.06.2021, 11:02

کابینه‌ای بر روی آب! / احمد زیدآبادی


نفتالی‌ بنت رهبر حزب یمینا از سرسخت‌ترین مدافعان گسترش شهرک‌های یهودی در کرانۀ باختری و دشمن سوگندخوردۀ تشکیل کشور فلسطینی است، حال آنکه حزب چپگرای مرتز و حزب عربی - اسلامی راعم خواهان برچیده شدن شهرک‌ها و شکل‌گیری فلسطینِ مستقل در تمام کرانۀ باختری به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است.

یائیر لپید رهبر حزب میانه‌رو و به شدت سکولار یش آتید (آینده‌ای هست) سرانجام توانست دقایقی پیش از انقضای مهلت خود، تشکیل دولت ائتلافی را به اطلاع رئیس جمهور اسرائیل برساند.

در کابینۀ ائتلافی لاپید که عنوان “دولت تغییر” به خود گرفته است، هشت حزب نامتجانس و متعارض حضور دارند که جز توافق بر سر برکناری نتانیاهو از مقام نخست‌وزیری، به سختی می‌توان رشتۀ وحدت یا نقطه نظر مشترکی بین همۀ آنها پیدا کرد.

قاعدتاً تشریح مواضع تک تکِ این هشت حزب و نگاه متضاد آنان به اقتصاد، رابطۀ دین و دولت، صلح با فلسطینی‌ها و نظام قضایی، خارج از حوصلۀ این نوشته است، اما برای نشان دادنِ مشکلات پیش روی ائتلاف، شاید اشاره به این نکته کافی باشد که نفتالی‌ بنت رهبر حزب یمینا از سرسخت‌ترین مدافعان گسترش شهرک‌های یهودی در کرانۀ باختری و دشمن سوگندخوردۀ تشکیل کشور فلسطینی است، حال آنکه حزب چپگرای مرتز و حزب عربی - اسلامی راعم خواهان برچیده شدن شهرک‌ها و شکل‌گیری فلسطینِ مستقل در تمام کرانۀ باختری به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است.

از قضا قرار است نفتالی بنت با هفت کرسی در پارلمان به مدت دو سال و چند ماه پست نخست وزیری را در دولت ائتلافی به عهده گیرد و پس از آن ریاست دولت را به لاپید واگذار کند.

اینکه احزابی مانند مرتز، راعم، کارگر و حتی حزب آبی - سفید و یش آتید چگونه می‌خواهند تحت رهبری بنت کاری را در جهت علایق خود پیش ببرند، غیر قابل فهم است. همینطور مشخص نیست که حزب یمینا، اسرائیل بیتینو و امید تازه که هر سه گرایش ملی‌گرایانۀ افراطی دارند چطور می‌توانند با مرتز و راعم و کارگر و غیره همگام شوند، اصلاً قابل تصور نیست.

به نظرم این احزاب فقط از طریق “تعلیق سیاست” و توافق بر سر “حفظ وضع موجود” می‌توانند با یکدیگر کنار آیند و قادر به هیچ نوع تصمیم مشترکی در بارۀ مسائل کلان و اصلی پیش روی جامعۀ اسرائیل نیستند.

از این رو، بعید است این دولت دوام آورد مگر آنکه برخی احزاب درون ائتلاف بخصوص احزاب راست افراطی، تغییری در مواضع سنتی خود پدید آورند که فعلاً امری دور از ذهن به نظر می‌رسد.

به نظرم همینکه دادگاه سرنوشت نتانیاهو را تعیین کند و یا حزب لیکود اقدام به برکناری او از ریاست حزب کند، به احتمال بسیار ائتلاف کنونی از هم می‌پاشد.

به هر حال ائتلافی که لپید با خون جگر تشکیل داده، بر آب استوار است ولی با این همه، جامعۀ اسرائیل را در شرایط کنونی از شر نتانیاهو می‌رهاند!


از عباس تا نفتالی!
از راست به چپ: منصور عباس، رهبر حزب اسلامیِ فهرست متحد عربی، نفتالی بنت، رهبر حزب افراطگرای یمینا با گرایش شدیدِ ملی - مذهبی و یائیر لپید رهبر حزب به شدت سکولار یش آتید. این سه نفر در حال امضای توافقنامۀ تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل هستند.

تصور اینکه رهبران احزابی در این حد و اندازه از اختلاف برای تشکیل دولت با هم ائتلاف کنند، برای ما ایرانیان غیر ممکن است! تقریباً چیزی است شبیه ائتلاف جبهۀ پایداری و جبهۀ ملی و مجاهدین انقلاب!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024