يكشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 28 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.06.2021, 9:13

ناو خارک در آب‌های خلیج فارس غرق شد


عملیات اطفای حریق در ناو خارک که ساعت‌ها به طول انجامید ناموفق ماند و این ناو ایرانی صبح روز چهارشنبه، ۱۲ خردادماه، در آب‌های خلیج فارس غرق شد.

به گفته روابط عمومی منطقه دوم دریایی جاسک، شناور پشتیبانی آموزشی نیروی دریایی ارتش که چند روز قبل عازم ماموریت دریانوردی آموزشی در آبهای آزاد شده بود،  بعد از ظهر روز سه‌شنبه در حوالی بندر جاسک در یکی از سامانه‌ها دچار حریق شد که با حضور تیم کنترل صدمات ناو، ضمن مبارزه با حریق تمامی کارکنان تحت آموزش به سلامت از ناو پیاده و به ساحل منتقل شدند.

با گسترش حریق در شناور خارک کارکنان آن به ساحل انتقال یافت اما تلاش‌ها برای اطفاء حریق و نجات این شناور بی‌نتیجه ماند.

آتش از موتورخانه ناو خارک آغاز شده بود

مسوول روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش گفت: آتش‌سوزی ناو خارک از موتور خانه آغاز شده بود که نیروها با یدکش و بالگرد از محل حادثه به ساحل منتقل شدند.

بهزاد جهانیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای اعزامی برای اطفاء آتش‌سوزی ناو خارک ۲۰ ساعت بدون وقفه تلاش کردند اما شدت حریق به حدی بود که نیمی از بدنه ناو ذوب شد و به دریا ریخت.

وی ادامه داد: ناو خارک که از ساعت ۱۱ روز گذشته دچار این حریق شده بود در حدود ساعت هشت و ۳۰ دقیقه امروز در اعماق دریا غرق شد و تلاش ها برای نجات آن نافرجام باقی ماند.

وی اضافه کرد: ۲۰ نفر در این آتش‌سوزی ۲۰ ساعته دچار آسیب‌های سطحی شدند که به ساحل منتقل شدند و از بین آنان کسانی که جرائت بیشتری داشتند به بیمارستان نیروی دریایی در بندرعباس منتقل و مداوا شدند.

مسوول روابط عمومی منطقه یکم نداجا ابراز داشت: ناو خارک در زمان وقوع حادثه ۴۰۰ نفر پرسنل شامل نیروهای آموزشی و خدمه داشت که همه آنان نجات یافته‌اند و این حریق تلفات جانی نداشته است.

وی افزود: ناو لجستیکی ۳۰ هزار تنی خارک بعد از ناو بندر مکران بزرگترین ناو لجستیکی منطقه بود و نیروهایی که بر روی آن حضور داشتند در منطقه دوم نیروی دریایی در جاسک حضور دارند.

ناو خارک با سامانه بخار آب حرکت می‌کرد و برق آن از طریق ژنراتورهای با توان ۵۰۰ کیلو وات تامین می‌شد. دیگ‌های بخار این ناو سال٩۵ در داخل اورهال شدند.

ناو خارک با عمر بیش از ۴ دهه بزرگترین و مهمترین ناو نظامی ایران و خاورمیانه به شمار می‌رفت. این ناو با وزن تقریبی ۳۳ هزار تن و طول بیش از ۲۰۰ متر یک شناور عظیم و راهبردی برای ارتش ایران به حساب می‌آمد.

وال استریت ژورنال اسفند٩٩ از قول مقامات آمریکایی از جنگ دریایی پنهان اسرائیل و ایران سخن گفته بود. ۱۸ فروردین هم کشتی ساویز در دریای سرخ دچار انفجار شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024