سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.04.2021, 8:27

صد روز دولت بایدن؛ نخستین سخنرانی در کنگره


پرزیدنت بایدن در نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در کنگره تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کره‌شمالی را همردیف قلمداد کرد و از درپیش گرفتن دیپلماسی و بازدارندگی در مقابل آن خبر داد.

جو بایدن چهل و ششمین رییس جمهوری ایالات متحده شامگاه چهارشنبه ۸  اردیبهشت به وقت واشینگتن، در نخستین سخنرانی خود در نشست مشترک کنگره گفت: صد روز از زمانی که سوگند ریاست جمهوری یاد کردم، انجیل خانوادگی‌مان را در دست گرفتم و یک کشور بحران‌زده را به ارث بردم می‌گذرد. 

وی از همه‌گیری کووید-۱۹ و پیامدهای آن به عنوان بحران عمده‌ای که کشور با آنها درست به گریبان است نام برد و در توصیف آن گفت: بدترین همه‌گیری در یک قرن، بدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ، و بدترین حمله به دموکراسی‌مان از زمان جنگ داخلی. 

منظور پرزیدنت بایدن از «حمله به دموکراسی ما» احتمالا آشوب ششم ژانویه گذشته و حمله مرگبار گروهی از شهروندان افراطی آمریکا به ساختمان کنگره است.

رییس جمهوری آمریکا از حزب دموکرات در ادامه سخنرانی خود در برابر قانونگذاران دو مجلس نمایندگان و سنا افزود: اکنون، تنها پس از گذشت صد روز، من می‌توانم به ملت گزارش دهم که آمریکا بار دیگر به حرکت در آمده است. خطر به امکان، بحران به فرصت و پس‌زدگی به استحکام تبدیل شده است.

پرزیدنت بایدن اضافه کرد: کارشناسان مستقل برآورد می‌کنند که برنامه اشتغال آمریکا میلیون‌ها شغل ایجاد می‌کند و تریلیون‌ها دلار رشد اقتصادی برای سال‌های پیش رو به همراه می‌آورد. نزدیک به ۹۰ درصد مشاغل ایجاد شده در حوزه زیرساخت‌ها در برنامه مشاغل آمریکایی نیازمند مدرک دانشگاهی هستند. ۷۵ درصد کل مشاغل نیز نیازی به مدرک مرتبط ندارند. 

وی در ادامه تاکید کرد: این برنامه آنچه من همواره می‌گفتم را تصدیق می‌کند: وال استریت (بازار سهام) این مملکت را نساخت. طبقه متوسط است که این کشور را ساخت، و اتحادیه‌ها طبقه متوسط را ساخت. ما باید ثابت کنیم که دموکراسی هنوز کار می‌کند. این که دولت هنوز کار می‌کند، و می‌تواند به مردم برسد.

رییس جمهوری آمریکا با بیان این که در صد روز نخست کارمان ما با هم برای بازسازی ایمان مردم به کارایی دموکراسی‌مان کار کردیم، خاطر نشان کرد: ما مردم را واکسینه می‌کنیم، صدها هزار شغل ایجاد می‌کنیم، ما نتایج واقعی را که مردم قادرند ببینند و در زندگی خودشان حس کنند، ارائه می‌دهیم. درهای فرصت را باز می‌کنیم، عدالت و انصاف را تضمین می‌کنیم.

بازدارندگی شدید در برابر تهدید هسته‌ای ایران

پرزیدنت بایدن در بخشی از سخنرانی خود به برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره‌شمالی نیز اشاره کرد و آنها را تهدیدهای جدی علیه امنیت ایالات متحده و جهان توصیف کرد و گفت، برای رسیدگی به تهدیدهای ناشی از این دو کشور، از طریق دیپلماسی و بازدارندگی بی‌امان، با متحدان خود همکاری نزدیکی خواهیم داشت.

تأکید بر خروج آمریکا از افغانستان

وی که در ابتدای سخنانش بر بازیابی نقش رهبری آمریکا در جهان تأکید کرده بود دربارهٔ حضور نظامی این کشور در افغانستان گفت:‌ «رهبری آمریکا یعنی تمام کردن
جنگ دائمی در افغانستان.»

وی با یادآوری این نکته که پسر خودش نیز سرباز بوده، گفت نبرد افغانستان هرگز بنا نبوده بیش از یک نسل از سربازان آمریکایی را درگیر کند و نیروهای این کشور اینک باید به خانه برگردند،‌ هرچند مقامات این کشور از دور مراقب تهدید‌های امنیتی خاور میانه خواهند بود.

زخم‌های نژادپرستی و تهدید تروریسم داخلی

جو بایدن در بخش دیگری از سخنان خود مرگبارترین خطر داخلی را برای آمریکا، به تأیید دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور، تروریسم حاصل از برتری‌طلبی نژادی برشمرد و از لزوم شفای روح و روان جامعه آمریکا سخن گفت.

آقای بایدن یادآوری کرد که دردیدارش با خانوادهٔ جورج فلوید، شهروند سیاهپوستی که حین بازداشت به دست پلیس جان داد، منقلب شده است و افزود که دختر کوچک جورج فلوید به وی گفته: «بابا دنیا را عوض کرد.»

جورج بایدن سپس گفت که اینک پس از محکومیت مسبب قتل جورج فلوید «می‌توان دید که دختر او تا چه حد حق داشت.»

مرگ جورج فلوید، شهروند سیاهپوست در هنگام بازداشت به دست پلیس، اعتراضات گسترده‌ای را در آمریکا برانگیخت و هفته گذشته هیات منصفه دادگاه مینیاپولیس دریک شووین، مامور سابق پلیس این شهر را در قتل جورج فلوید گناهکار شناخت.

جمهوریخواهان چه می‌گویند؟

معمولا هر رئیس جمهور‌ی ایالات متحده، در اواخر نخستین سال تصدی این کرسی در نشست مشترک سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان نطقی ایراد می‌کند که به «گزارش سالانه رئیس جمهوری از وضعیت کشور» معروف است. آقای بایدن تنها پس از سه ماه در چنین جلسه‌ای شرکت کرد.

گرچه سخنان پراحساس رئيس جمهوری آمریکا، در فضای کنگرهٔ این کشور عموما تأثیر مثبتی بر جا گذاشت اما اکثر جمهوریخواهان هنگام سخنرانی او سکوت اختیار کردند و کمتر به تشویق وی پرداختند.

شاید بتوان موضع مخالفان آقای بایدن را در این بخش از سخنان تیم اسکات، نمایندهٔ جمهوریخواه کارولینای جنوبی خلاصه کرد: «رئیس جمهور ما مرد خوبی به‌نظر می‌آید، اما ملّت ما به چیزی بیش از شعارهای توخالی نیاز دارد.»


صدای آمریکا،‌ یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024