سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 30.03.2021, 10:25

ضرورت معاهده‌ بین‌المللی برای مقابله با همه‌گیری‌ها


بیش از ۲۰ رهبر جهان خواستار یک معاهده بین‌المللی جدید برای کمک به مقابله با همه‌گیری‌های آینده هستند.

در مقاله‌ای که در روزنامه‌های جهان منتشر شده است، رهبران، این کشورها از جمله فرانسه، آلمان، کره جنوبی و آفریقای جنوبی نوشته‌اند که ویروس کرونا بزرگترین چالش برای جامعه جهانی از زمان وقوع جنگ جهانی دوم است.

این مقاله را سران فرانسه، پرتغال، انگلیس، آلمان، رواندا، یونان، شیلی، کنیا، آلبانی، آفریقای جنوبی، هلند، تونس، سنگال، اوکراین، اندونزی، فیجی، رومانی، کره جنوبی، کاستاریکا، ترینیداد و توباگو، اسپانیا ، نروژ ، صربستان، چارلز میشل رئیس شورای اروپا امضا کرده‌اند. 

نویسندگان می‌گویند ویروس کرونا بزرگترین چالش برای جامعه جهانی از زمان وقوع جنگ جهانی دوم است. بنابر این مقاله، مسئله این است که بحران سلامت یا یک همه‌گیری دیگر “چه زمانی” اتفاق می‌افتد و دیگر پرسش این نیست که آیا اتفاق می‌افتد یا نه.

آن‌ها در این بیانیه عنوان کردند که بحران شیوع کرونا نقاط ضعف و اختلافات ما را بیش از پیش نمایان کرده و احیای تعهدات بین المللی پیرامون مقابله با بیماری‌های همه‌گیر، گام مهمی برای تحکیم همبستگی، تقویت همکاری‌های بین‌المللی و افزایش میزان آمادگی دولت‌ها برای مبارزه با بحران‌های بهداشتی در آینده است.

رهبران این کشورها و نهادهای بین‌المللی در این بیانیه خاطرنشان کردند که در آینده احتمال همه‌گیری‌ها و بحران های بهداشتی دیگر نیز در مقیاس جهانی وجود دارد، درحالی که هیچ دولت و نهاد بین‌المللی به تنهایی قادر به غلبه بر چالش‌های پیش رو نخواهد بود.

در این بیانیه آمده است که تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با بحران های بهداشتی آتی مستلزم بهبود سیستم های هشدار دهنده، اشتراک اطلاعات و تحقیقات، تشریک مساعی در تولید و توزیع واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی مرتبط با همه‌گیری است.

۲۴ تن از رهبران کشورهای جهان هشدار داده‌اند که همه‌گیری نشان می‌دهد “تا زمانی که همه در امنیت نباشند، هیچ کس ایمن نیست”. آمریکا و چین در میان امضا کنندگان متن نیستند.

مقامات امضا کننده این بیانیه در ضمن خواستار دسترسی جهانی و عادلانه به واکسن، دارو و ملزومات پزشکی ایمن، مؤثر و مقرون به صرفه برای کووید-۱۹ و دیگر همه گیری های پیش رو، شدند و تدوین و تصویب معاهده‌ای جهانی بر مبنای سند «مقررات بین المللی بهداشت» مصوب ۲۰۰۵ به منظور تسهیل همکاری و شفافیت افزون‌تر نظام بین‌الملل سلامت، مسئولیت متقابل و مشترک دولت‌ها و مشارکت دادن جامعه مدنی و بخش خصوصی با عبرت گرفتن از بحران شیوع کرونا را در مقابله با همه گیری‌های آتی ضروری دانستند.

در این مقاله که نام رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز در میان نویسندگان آن به چشم می‌خورد، آمده “برای ایجاد همکاری‌های فرامرزی، لازم است معاهده‌ای مشابه معاهده‌ پس از جنگ جهانی دوم منعقد شود”.

در این مقاله که روزنامه‌هایی همچون لوموند و دیلی تلگراف آن را به چاپ رسانده‌اند، یادآوری شده که “در آن زمان، به دنبال ویرانی ناشی از دو جنگ جهانی، رهبران سیاسی گرد هم آمدند تا سیستم چند جانبه را پایه بگذارند”.

این رهبران جهان هدف را “از بین بردن وسوسه ملی‌گرایی و انزوا طلبی” عنوان کرده‌اند تا بار دیگر زمینه برای صلح و رفاه و بهداشت در سطح جهانی فراهم شود.

این مقاله مشترک در شرایطی منتشر می‌شود که بسیاری از کشورهای جهان از تصمیمات و رفتار یکدیگر در همبستگی جهانی علیه کرونا انتقاد کرده‌اند.

پیشتر ائتلافی از نهادهای امدادی و خیریه هشدار دادند که کشورهای ثروتمند در حال احتکار واکسن کرونا هستند و در مقابل کسانی که در کشورهای کم‌درآمد زندگی می‌کنند شانس ایمن شدن را از دست می‌دهند.

اخیرا نیز بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر صادرات واکسن دچار اختلاف شده‌اند.

در عین حال بریتانیا و سازمان بهداشت جهانی نسبت به بستن راه‌های ارتباطی و “محاصره” هشدار داده‌اند. همزمان اتحادیه اروپا از شرکت‌های دارویی به ویژه استرازنکا به دلیل عدم اجرای تعهداتش انتقاد کرده است. هرچند استرازنکا عدم پایبندی به تعهداتش را تکذیب کرده است.


منابع: بی‌بی‌سی، ایرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024