سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.03.2021, 15:24


در حالی که همه طرف‌ها منتظر موضع رسمی ایران درباره مشارکت در نشستی با حضور امریکا به موجب توافقات انجام شده در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هستند، منابع اروپایی خبر داده‌اند که دو مسیر موازی یکی «جوزپ بورل»، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و دیگری سوئیس که حافظ منافع امریکا در ایران است برای وساطت در این باره شکل گرفته است.

به گزارش «میدل ایست نیوز»، منابع اروپایی مرتبط با پرونده هسته‌ای به نشریه «الشرق الاوسط» گفته‌اند که تاکنون وساطت این دو طرف به نتیجه‌ای نینجامیده که بتواند عملا راه را برای مذاکرات به نحوی که غرب خواستار آن است باز کند هرچند طرفین بر سر ایده اصلی عمل که همان گام‌های متقابل است توافق دارند.

این منابع تأکید می‌کنند که همه طرف‌ها قبول دارند که باید اقدامات به صورت گام‌های متقابل انجام شود و می‌افزایند که هم مطالبه ایران برای برداشته شدن همزمان همه تحریم‌ها بیشتر اظهارات رسانه‌ای است هم تأکید امریکا بر بازگشت ایران از همه موارد کاهش تعهدهایش به توافق هسته‌ای بیشتر در حکم اعلام مواضع است.

به گفته این منابع طرف‌های غربی درباره لزوم مذاکره درباره برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران و همچنین ابقای محدودیت‌ها بعد از ۲۰۲۵ (زمان پایان توافق هسته‌ای) اتفاق نظر دارند.

براساس این گزارش، در دولت امریکا دو رویکرد در این باره وجود دارد: نخست آنکه می‌گوید باید به توافق هسته‌ای (برجام) بازگشت و آن را برای مبنای مذاکره درباره پرونده‌های دیگر کرد. رئیس جمهوری امریکا خود از همین رویکرد دفاع می‌کند.

رویکرد دوم آن است که می‌گوید امریکا باید از تحریم‌ها علیه ایران همچون برگ برنده استفاده کند و این برگ برنده را به راحتی از دست ندهد.

نامه ۱۴۰ نماینده کنگره به وزیر خارجه امریکا در نیمه هفته گذشته نشان دهنده یک جریان قدرتمند و فراحزبی است که خواستار گستره کردن موضوع توافق به مسائل غیر هسته‌ای است.

این منابع همچنین گفته‌اند که اخیرا شاهد مواضع نسبتا قاطع تری از جانب وزیر امور خارجه امریکا بوده‌ایم، ازجمله تأکید روز جمعه  وی بر اینکه تحریم‌ها به قوت خود مانده و امریکا تصمیم ندارد بیش از آنچه تاکنون مطرح کرده پیشنهاد کند.

به گفته این منابع یکی از پیشنهادهای طرف اروپایی در روند وساطتش همین بوده که امریکا به ایران اجازه دهد که از اموال بلوکه شده اش در چند کشور خارجی برای خرید دارو و غذا استفاده کند و در عوض ایران از برخی موارد کاهش تعهداتش عقب نشینی کند.

این منابع افزوده‌اند که اروپایی‌ها امیدوارم بودند که این گام اولی برای بازگرداندن همه طرف‌ها به میز مذاکره باشد.

ازسوی دیگر، به نظر می‌آید که نگاه کلی در سیاست امریکا این است که «عجله‌ای نیست». هفته گذشته «رابرت مالی»، نماینده ویژه امریکا در امور ایران، تأکید کرد که موضوع انتخابات آتی ایران موجب نمی‌شود که امریکا احساس کند که باید سریع تر اقدام کرد، چون در هر حال تصمیم گیری در این موضوع با رهبر ایران است.

منابع اروپایی تأکید می‌کنند که رسیدن به مرحله تازه‌ای از تفاهمات زمان و انرژی بسیاری خواهد برد. آنها می‌گویند که توافق 2015 بعد از 12 سال مذاکره به دست آمد، اما بایدن تازه چند ماه است که بر سر کار آمده.

همزمان نشریه «واشنگتن پست» به نقل از یک مقام بلندپایه در دولت بایدن که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که امریکا آماده است که همین فردا مذاکرات با ایران را آغاز کند.

او گفت که امریکا به روشنی گفته که در پی مذاکره دوباره بر سر توافق هسته‌ای (برجام) نیست بلکه در پی توافق بر سر پایبندی کامل ایران به آن است و افزود که توافق درباره گام‌های همزمان و متقابل هم نیاز به نشستن پشت میز مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم دارد تا معلوم شود هر طرف در چه زمانی چه گامی می‌خواهد بردارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024