سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.03.2021, 21:29


دکتر محمود خوشنام پژوهشگر، کارشناس موسیقی و روزنامه‌نگار در سن ۸۵ سالگی در شهر بن آلمان درگذشت.

محمود خوشنام متولد ۱۳۱۴ در تهران بود. در دانشکده حقوق دانشگاه تهران علوم سیاسی به تحصیل پرداخت و در آلمان و اتریش تحصیلات خود را در رشته جامعه‌شناسی تکمیل کرد.

در ایران به تدریس ادبیات فارسی در هنرستان موسیقی ملی تهران و سردبیری ماهانه رودکی مشغول بود. سردبیری دو مجله موزیک ایران (۱۳۳۸ تا ۱۳۴۰) و مجله موسیقی از انتشارات هنرهای زیبای کشور (۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲) را نیز برعهده داشت. آقای خوشنام بنیان‌گذار ماهنامه رودکی از انتشارات وزارت فرهنگ و هنر (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵) بود و در روزنامه‌های کیهان و آیندگان مقاله و نقد هنری می‌نوشت. در این دوره صدها مقاله تحقیقی در زمینه‌ موسیقی ایرانی و کلاسیک از ایشان در این مجلات به چاپ رسید.

محمود خوشنام مدت کوتاهی رئیس بخش روابط عمومی تالار رودکی (وحدت کنونی) بود و سپس معاون هنری این تالار و عضو شورای عالی فرهنگ شد.

از سال ۱۹۸۰ از ایران خارج و ساکن آلمان شد. در دوره طولانی اقامت در جمهوری فدرال آلمان، کار اصلی خود یعنی پژوهش در حوزه موسیقی و نوشتن در این باره را پی گرفت. ترجمه دو قطعهٔ نمایش بر صحنه تالار رودکی؛ «عروسی فیگارو» اثر موتسارت و «دختر عاقل» از کارل اٌرف، نگارش اوپرای کودکان «پردیس و پریسا» اجرا با موسیقی لوریس چکناواریان، انتشار دورهٔ دوم مجله رودکی در آلمان، انتشار مقالات و نقد ادبی و هنری در نیمروز و کیهان چاپ لندن، ایرانشناسی، ایران‌نامه و تلاش بخشی از فعالیت‌های او در زمینه پژوهش و گسترش موسیقی ایرانی است.

علاوه بر این، آقای خوشنام در این دوره با اکثر رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور مانند دویچه وله، بی‌بی‌سی، رادیو آزادی و رادیو زمانه در حوزه‌های فرهنگ و موسیقی همکاری می‌کرد.

در سال ۱۹۹۸ منتخبی از مقالات و مصاحبه‌های خوشنام با عنوان «در قلمرو موسیقی» در سوئد منتشر شد. کتاب ایشان با نام «از نجوای سنت تا غوغای پاپ: کندوکاوی در موسیقی معاصر ایران» در سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) از سوی انتشارات فرهنگ جاوید در تهران منتشر شد.

خود آقای خوشنام در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، درباره این کتابش گفته است: «از ۱۳۳۳ که کار فرهنگی را شروع کردم، همیشه کنجکاوی باعث شده که بخواهم راز کار را بیابم و این کتاب حاصل سرخوانی‌های جوانی بنده است. متاسفانه یک مشکل عمده، عشق تقدس‌آمیز به موسیقی سنتی و بی‌اعتنایی به انواع موسیقی است و موسیقی پیشرو، موسیقی عامیانه و موسیقی فولکلور آن طور که باید پیش نرفته است. تمام وقت را به موسیقی سنتی دادن و از موسیقی‌های دیگر صرف نظر کردن شرط انصاف نیست. منظورم از موسیقی پیشرو، موسیقی است که با تکنیک غربی ساخته می‌شود، که متاسفانه امروز در جایگاه خودش نیست. سنتی‌ها علاقه دارند موسیقی عامیانه را مبتذل می‌نامند. ۸۰ درصد مردم با این موسیقی ارتباط زده‌اند و زمزمه می‌کنند. چرا مبتذل است؟ چرا بد است؟ نباید اعتبار و احترام موسیقی عامیانه از دست برود.»

* ایران امروز، درگذشت دکتر محمود خوشنام را به همسرشان خانم الهه خوشنام، به دخترانش آرزو و آوازه و دیگر اعضای خانواده و دوستان ایشان تسلیت می‌گوید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024