چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.03.2021, 21:54


در پی رای اعتماد مجلس نمایندگان لیبی به کابینه دولت وحدت ملی به نخست‌وزیری «عبدالحمید الدبیبه»، نخستین زن در تاریخ لیبی از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۵۱، به عنوان وزیر خارجه منصوب شد و هدایت دیپلماسی این کشور را به عهده گرفت.

کابینه دولت موسوم به «وحدت ملی» لیبی، روز گذشته-چهارشنبه - ۱۰ مارس موفق شد، رأی اعتماد پارلمان این کشور را کسب کرد. ۳۵ عضو کابینه «عبدالحمید الدبیبه» از جمله المنقوش موفق شدند رای اعتماد ۱۳۲ عضو پارلمان این کشور را در نشست روز چهارشنبه کسب کنند.

خبرگزاری رسمی لیبی (وال) نیز نوشت ۱۳۲ نماینده پارلمان به این کابینه رأی اعتماد دادند و تنها دو نماینده به این کابینه رأی ممتنع دادند و ۳۶ نماینده نیز غایب بودند. الدبیبه روز گذشته برنامه دولت و اعضای نهایی پیشنهادی را به پارلمان ارائه کرده بود و در نشست امروز پارلمان که در شهر «سرت» برگزار شد، نمایندگان به این کابینه رای اعتماد دادند.

«عقیله صالح» رئیس پارلمان با اعلام نتیجه رأی‌گیری در خصوص این کابینه از نخست‌وزیر خواست به نقشه راه و برگزاری انتخابات سراسری در موعد مقرر یعنی ۲۴ دسامبر پایبند باشد.

نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی پس از جلسه رأی اعتماد از همکاری دولت موقت و دولت وفاق ملی این کشور برای همکاری در شرایط سخت تقدیر کرد و از هیأت سازمان ملل، اعضای کمیته گفت‌وگوی سیاسی و کشورهایی که میزبان مذاکرات طرف‌های مختلف لیبی بودند؛ تشکر کرد.

وی از اعضای پارلمان خواست که با او طی ماه‌های اندک باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات همراهی کنند و تنها در شهرهای «سرت» یا «غدامس» نشست‌ها را برگزار نکنند بله در هر شهر و مکان دیگری که لازم است این نشست‌ها را برگزار کنند.

الدبیبه با تاریخی خواندن این رأی اعتماد، متعهد شد که برای آشتی ملی تلاش کند و مانع تکرار جنگ در کشورش شود و گفت که کشورش با وحدت به ساحل امنیت خواهد رسید.

به نوشته پایگاه خبری شبکه الجزیره، اعضای کابینه جدید لیبی، دوشنبه آتی در شهر «بنغازی» سوگند یاد خواهند کرد.

پنجم فوریه گذشته، پس از مذاکرات چند روزه تحت نظارت سازمان ملل در ژنو، الدبیبه به عنوان نخست‌وزیر دولت موقت وحدت در لیبی برای نظارت بر برگزاری انتخاباتی که قرار است اواخر سال جاری میلادی برگزار شود، انتخاب شد. «محمد منفی» نیز به‌ عنوان رئیس‌ شورای عالی ریاستی انتخاب شد.

قرار بود نشست رأی اعتماد به کابینه الدبیبه در مجلس نمایندگان تشکیل شده از دو مجلس طبرق و طرابلس به ریاست «عقیله صالح» در هشتم مارس (دوشنبه پیش) در شهر سرت برگزار شود اما سرانجام روز گذشته، به این کابینه رأی اعتماد داده شد.

«روسیا الیوم» نوشت: پارلمان لیبی در سومین روز از نشست بررسی کابینه الدبیبه، بدون هیچ مناقشه‌ای به این کابینه رای اعتماد داد.

نخست وزیر لیبی که امروز در پارلمان این کشور رای اعتماد گرفت، گفت: خواهان پایان بخشیدن به تفرقه در این کشور هستم.

«عبدالحمید الدبیبه» روز چهارشنبه  در نشست پارلمان این کشور که به منظور اعطای رای اعتماد به دولت انتقالی تشکیل شده است، اظهار داشت: به سختی تلاش خواهم کرد تا از شورای ریاست جمهوری برای موفقیت در دولت انتقالی حمایت کنم.

او همچنین تاکید کرد: مرزهای واهی که در دوره اخیر بین لیبیایی‌ها ایجاد شده بود باید از میان برداشته شود.

کشور نفت‌خیز لیبی از سال‌ها پیش بین دولت‌های رقیب تقسیم شده است؛ دولتی تحت حمایت سازمان ملل اما ضعیف در طرابلس - شهری که به طور عمده تحت کنترل گروه‌های مسلح قرار دارد - در مقابل دولت مستقر در شرق لیبی با پشتیبانی ژنرال حفتر که خود را رهبر نیروهای مسلح عرب لیبی می‌خواند. دولت‌هایی که هر کدام تحت حمایت دولت‌های خارجی بوده و پشتیبانی می‌شوند.

انتخابات شورای انتقالی ریاست جمهوری و نخست‌وزیری لیبی ۱۷ بهمن/ ۴ فوریه با حضور «استفانی ویلیامز» معاون فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برگزار شد.

اعضای شورای سه نفره ریاست جمهوری و نخست‌وزیر لیبی، اداره این کشور را در دوره انتقالی تا ۲۴ دسامبر (سوم دی ۱۴۰۰) و برگزاری انتخابات بر عهده خواهند داشت.

نجلاء منقوش کیست؟

نجلاء منقوش وزیر خارجه جدید لیبی در عرصه وکالت فعالیت کرده است. وی متخصص امور حقوق جنایی است و در این زمینه نیز استاد است. وی قبلا در شورای ملی انتقالی لیبی فعالیت کرده است.

وزیر خارجه جدید لیبی درجه دکترای خود را در مدیریت نزاع ها و صلح از دانشگاه «جورج مایسون» آمریکا گرفت. وی پیش از آن فوق لیسانس خود را در همین زمینه از دانشگاه «ایسترن مینی نایت» آمریکا گرفت.قبل از آن نیز لیسانس خود را در عرصه حقوق جنایی از دانشگاه «قار یونس» شهر«بنغازی» لیبی گرفته بود.

بر اساس اطلاعاتی که از منقوش در دسترس است وی از ساکنان شهر بنغازی در شرق لیبی است و تبار وی به شهر «مصراته» در غرب پایتخت لیبی بر می گردد. منقوش در شهر بنغازی به دنیا آمد و در همین شهر بزرگ شده است. از سال ۲۰۱۲ در شهر «هاریسونبورگ» در ایالت «ویرجینیا»ی آمریکا ساکن است. پدرش نیز پزشک متخصص داخلی و بیماری‌های خونی است. در زندگینامه‌اش آمده است که وی در چند کشور عربی و خارجی در زمینه آموزش کادرهای مختلف و پژوهش‌ها و ارزیابی‌های پژوهش‌های حقوقی فعالیت کرده است.

منقوش همچنین چندین تقدیرنامه و  بورس تحصیلی از جمله بورسیه‌ای از دولت آمریکا به دلیل شایستگی‌اش دریافت کرده است. وی یک فعال جامعه مدنی است و درباره صحنه لیبی و حوادثی که در آن رخ می‌دهد در رسانه‌ها حضور داشته است.

در یک فیلم در سال ۲۰۱۱  که در آن زمان منقوش محجبه بود وی تأکید کرد که به عنوان یک فعال رسانه‌ای حوادث انقلاب ۱۷ فوریه در شهر بنغازی را پوشش داده است و تلاش کرده است که با رسانه‌های خارجی برای انتشار اخبار حوادث در این شهر مرتبط شود.

منقوش به زبان انگلیسی به دلیل تحصیلاتش در ایالات متحده آمریکا کاملا مسلط است و به این زبان به خوبی صحبت می کند همین امر به وی کمک کرد تا در رسانه‌های خارجی ظاهر شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024