پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.02.2021, 10:09


«وین مورتو» سخنگوی نیروهای امریکایی در ائتلاف بین‌المللی، در تازه ترین آمار ارائه شده درباره حادثه حمله راکتی در اربیل، از زخمی شدن ۹ تن در این حادثه خبر داد.

او گفت که در این حادثه ۱۴ راکت ۱۰۷ میلی متری شلیک شده که ۳ راکت آن به پایگاه نظامی برخورد کرده و در آن یک پیمانکار غیر نظامی (غیر امریکایی) جان باخته و ۹ تن که ۸ تن از آنها نیروی پیمانکار هستند زخمی شده‌اند و ۴ مورد موج گرفتگی مغزی بر اثر انفجار ثبت شده است.

مورتو افزوده که درصورت دریافت اطلاعات بیشتر اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

او پیش از این آمار زخمی شدگان را ۶ تن اعلام کرده بود.

تاکنون، غیر از رؤسای جمهور و مجلس عراق، چند مقام سیاسی به این حادثه واکنش نشان داده‌اند.

«نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق، در بیانیه ای ضمن محکوم کردن شدید این حادثه از شورای امنیت و سازمان ملل خواست که این حملات را جدی بگیرند و برای «پایان تهدیدها علیه ملت کرد از طریق وادار کردن دولت مرکزی عراق به اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی» اقدام کنند.

او از فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و فرمانده نیروهای ائتلاف نیز خواست که سازوکار هماهنگی با اقلیم کردستان برای تحقیق و هماهنگی میان نیروهای پیشمرگه و آسایش و نیروهای دستگاه های امنیتی عراق و ائتلاف بین المللی را اجرایی کنند.

بارزانی «عدم هماهنگی و وجود گروه ها و دسته های مسلح خارج از چارچوب حکومت مرکزی» را «عامل ایجاد تنش در منطقه و تهدید مداوم اقلیم کردستان» دانسته است.

او از نخست وزیر عراق خواست که کمیته تحقیقاتی مشترک به صورت فوری برای شناسایی عاملان این جنایت و برخورد قاطع با آنان تشکیل دهد.

بلینکن: از مسببان حمله به اربیل حساب‌کشی خواهیم کرد

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله به یک پایگاه آمریکایی در اربیل اعلام کرد، واشنگتن از مسسبان این حمله حساب‌کشی خواهد کرد.

«آنتونی بلینکن» ادامه داد: «گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که در این حملات یک پیمانکار غیرنظامی کشته و چند تن از اعضای ائتلاف (به رهبری آمریکا) شامل یک پرسنل نیرو‌های مسلح و پیمانکاران آمریکایی زخمی شدند».

وزیر خارجه دولت جو بایدن اعلام کرد: «ما به عزیزان پیمانکاری که در این حمله کشته شد و همچنین به مردم بی‌گناه عراق و خانواده‌هایشان که از چنین خشونت‌های وحشیانه آسیب می‌بینند، تسلیت می‌گوییم».

وی افزود: «من با مسرور بارزانی نخست‌وزیر حکومت منطقه‌ای کردستان برای صحبت درباره این حادثه حرف زده‌ام و بر حمایتمان برای تلاش‌ها به منظور تحقیق و حساب کشی کردن از مسببان این حمله تاکید کردم».

پیش از این، مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق از تماس تلفنی خود با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره این حمله خبر داد و گفت که دو طرف برای همکاری نزدیک جهت تحقیق درباره عاملان این حمله توافق کردند.

رئیس‌جمهور عراق: حمله به اربیل، اقدام تروریستی بود

رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان عراق با تروریستی خواندن عملیات راکتی علیه پایگاه نظامی آمریکا در اربیل، خواستار افزیش تلاش‌ها برای مقابله با اینگونه اقدامات و عاملان آن شدند.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق بامداد سه‌شنبه به حمله راکتی علیه پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل واکنش نشان داد.

صالح در صفحه توئیتر خود نوشت: «هدف قرار دادن اربیل، که منجر به تلفات شد، نمایانگر تنش‌زایی خطرناک و اقدام تروریستی مجرمانه است که تلاش‌های ما برای حفاظت از امنیت کشورمان و ایمنی شهروندان را هدف قرار داده است».

وی در ادامه توضیح داد: «ما چاره‌ای نداریم جز اینکه تلاش‌هایمان برای ریشه‌کن کردن نیروهای تروریسم و اقدامات برای به آشوب کشاندن کشور را به‌شدت تقویت کنیم».

رئیس‌جمهور عراق در پایان این اظهارات تهدیدآمیز خود، افزود: «این نبرد دولت و حاکمیت با تروریسم و بی‌قانونی است».

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز با تروریستی خواندن حمله راکتی به پایگاه آمریکایی در اربیل، آن را محکوم کرد.

الحلبوسی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما حمله تروریستی که اربیلِ امن را هدف گرفت، محکوم می‌کنیم. این اقدام تروریستی مجرمانه نمایانگر تنش‌زایی خطرناک و هدف قرار داده شدن امنیت کشور است».

وی ادامه داد: «همه باید برای حفظ ثبات و حاکمیت عراق همکاری کرده و مجازات حداکثری بر هرکسی که به امنیت وطن و شهروندانمان دست‌اندازی می‌کند، اعمال شود».

«جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، نیز این «اقدامات شنیع و متهورانه» را خطری جدی برای ثبات عراق دانست و از همه خواست که با خویشتنداری و با همکاری تنگاتنگ بغداد و اربیل عاملان این جنایت را به دست عدالت بسپرند.

ائتلاف نصر به ریاست «حیدر العبادی» نیز این حمله را «نقض حاکمیت عراق و حمله به امنیت شهرها و به وحشت انداختن شهروندان» خواند و خواستار تحقیق فوری و شفاف برای شناسایی جانیان شد.

در بیانیه این ائتلاف نسبت به تلاش ها برای «تشویش و متشنج کردن فضای سیاسی کشور» هشدار داده شده است.

«ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف الوطنیه، نیز تکرار این گونه حملات را «نقطه سیاه» دیگری خواند که به گفته وی «نشان دهنده حجم دخالت های خارجی در عراق و ناتوانی حکومت از بستن پرونده سلاح بی ضابطه» است.

او ابراز امیدواری کرد که این بار دربرابر این اقدام جنایتکارانه شاهد اقدام عملی و نه اظهارات رسانه ای درباره تشکیل کمیته های تحقیق باشیم.

پیش از این گروهی موسوم به «سرایا اولیاء الدم»، امروز سه شنبه مسئولیت حمله راکتی به فرودگاه بین المللی اربیل و اطراف آن در اقلیم کردستان عراق را برعهده گرفت.

این گروه با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک خود گفت که نیروهای سرایا اولیاء الدم دوشنبه توانستند یک عملیات ویژه علیه اشغالگری امریکا در شمال عراق انجام دهند و با فاصله ۷ کیلومتری به پایگاه الحریر نزدیک شوند.

این گروه همچنین عنوان کرد که با ۲۴ راکت اهدافی را هدف قرار دادند که این حملات با دقت به اهداف اصابت کرد و سامانه پدافندی امریکا و پرتابه های امریکا نتوانستند، راکت ها را منهدم کنند.

اما برخی منابع امنیتی در اقلیم کردستان عراق اعلام کردند گروه شبه‌نظامی حشد شعبی نزدیک به حکومت ایران، مسوول حملات موشکی به اطراف فرودگاه اربیل است.

مایکل نایت، تحلیگر «مؤسسهٔ سیاست خاور نزدیک واشنگتن» معتقد است ابعاد این حمله به‌شکل نامعمولی وسیع بوده و به‌احتمال بسیار برای کشتن مستشاران و کارکنان آمریکایی و همتایان کُرد ‌آنها طراحی شده است. وی در گفتگو با نیویورک تایمز می‌افزاید: «این حمله آزمونی است برای دولت تازهٔ بایدن تا ببینند چطور از پس آن بر می‌آیند.»

ایالات متحده نیروهای خود در عراق را به کمتر از ۲۵۰۰ تن کاهش داده و مقامات آمریکایی گفته‌اند نیروهای باقی‌مانده عموما در پایگاه‌ها مستقر شده‌اند تا دفاع از آنها آسانتر شود.

منابع: میدل ایست نیوز، ‌فارس، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024